Skrevet av Emne: Er pc'en syk?  (Lest 8398 ganger)

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Er pc'en syk?
« : 23. november 2009, 21:34 »
De siste månedene har jeg merket at pc'en min jobber tregere og tregere. Det er ofte "heng", både på internett og ellers. Flere ganger i uka må jeg rett og slett enten lukke programmene ved hjelp av "oppgavebehandlingen" eller restarte maskinen. Jeg har en Acer Aspire S100 som er rundt 2 år gammel med Vista Premium Home Edition, AVG antivirus, Windows Defender og sikkert andre kjekke beskyttelsesprogrammer også som jeg ikke kommer på i farta... Er flink til å oppdatere alle disse og scanner maskinen ofte for snuskomsnafs, uten at det virker som det er noe slikt å finne på maskinen. Kjører også CCleaner en gang eller to i uka. I tillegg har jeg vært inne og fikset i "msconfig" på hvilke programmer som skal være med i oppstart og ligge åpne hele tiden. Så det skal være på stell.

En annen greie er at min trådløse internettforbindelse kobler seg av og på veldig ofte. Signalene kan være alt fra borte til "excellent" mens maskinen står på samme plass... Dog regner jeg med at denne biten ikke har mye med selve pc'en å gjøre, men snarere mitt trådløse nettverk. Ruteren begynner å bli alvorlig gammel (tror den er 6-7 år), så kanskje den er moden for utskiftning? Jeg regner ikke med at naboene snylter på nettet mitt, da hastigheten er fin (så lenge pc'en ikke tuller selvsagt...) og naboene har sine egne nett.

Er det noen som har noen idèer om hva jeg kan gjøre med dette? Trenger jeg rett og slett en "service" på maskinen av noen som kan finne skitt og lort som kan ha kommet dit uten at jeg vet det (nei, jeg surfer IKKE på snuskesider Wink )? At den rett og slett trenger seg en skikkelig rensekur? Ellers må jeg si at jeg syns Vista fungerer dårligere enn det XP gjorde. Kunne egentlig tenke meg Linux, men er en skikkelig kløne på data, så jeg vet ikke om det er noe sjakktrekk Wink

Honnører utloves for nyttige tips!

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Er pc'en syk?
« #1 : 23. november 2009, 21:36 »
Hva med å ..... FORMATERE? Smiley Anbefales å gjøre det 3 ganger i året, minst.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Er pc'en syk?
« #2 : 23. november 2009, 21:39 »
Øhm, akkurat ja... Som sagt, jeg er en kløne på data... Hvordan gjør man det?  blush

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Er pc'en syk?
« #3 : 23. november 2009, 21:45 »
Øhm, akkurat ja... Som sagt, jeg er en kløne på data... Hvordan gjør man det?  blush

Regner med det er bærbar pc. Har du xp eller vista, og fikk du pc'en med noen av de windows'ene ferdig installert, eller installerte du det selv/privat?
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Er pc'en syk?
« #4 : 23. november 2009, 21:48 »
Bærbar ja. Vista var ferdig installert. Jeg har bare installert de andre programmene jeg bruker utenom selv.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Er pc'en syk?
« #5 : 23. november 2009, 21:56 »
Bærbar ja. Vista var ferdig installert. Jeg har bare installert de andre programmene jeg bruker utenom selv.

Da drar du til forhandleren din og formaterer, det er fordi at det nesten er umulig å få tak i drivere på bærbare maskiner, ihvertfall med vista. Forhandleren du kjøpte maskinen med har driverene liggendes. Med meg formaterer de gratis ihvertfall ..
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Er pc'en syk?
« #6 : 23. november 2009, 21:58 »
Ok, tusen takk for hjelpen! Bare et spørsmål til: Jeg må vel ta backup av alt jeg trenger fra harddiskene, for dette blir vel slettet?


Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Er pc'en syk?
« #7 : 23. november 2009, 22:03 »
Ok, tusen takk for hjelpen! Bare et spørsmål til: Jeg må vel ta backup av alt jeg trenger fra harddiskene, for dette blir vel slettet?



Nei, bare c-disken (?) blir formatert .. ihvertfall der windowsen er Smiley
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Er pc'en syk?
« #8 : 23. november 2009, 22:04 »
Flottings! Skal kontakte forhandleren en av dagene.  Cheesy

Utlogget boberg

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 478
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 478

Sv: Er pc'en syk?
« #9 : 23. november 2009, 22:57 »
Nei, bare c-disken (?) blir formatert .. ihvertfall der windowsen er Smiley

Hadde ikke stolt på at forhandleren ikke sletter alt Cheesy

Har du bare en partisjon på pcen(bare en C-disk når du åpner Min datamaskin) eller flere? Feks en D-disk? Har du flere ber du bare forhandleren formatere den partisjonen der Windows ligger, men vil du ta vare på noe fra den partisjonen må du ta backup ja Smiley

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Er pc'en syk?
« #10 : 23. november 2009, 23:46 »
Hva med å ..... FORMATERE? Smiley Anbefales å gjøre det 3 ganger i året, minst.
For folk som er total n00b, i allefall. Er ikke no stress å kjøre maskina i et par år uten å formatere om man veit hvordan man skal holde styr på saker og ting. Å formatere pcen er som å tenne på huset når det i grunnen bare trenger et strøk maling.. Tongue

Når det gjelder forhandlere: av og til sletter de ikke alt, andre ganger sletter de ALT. Til og med det du vil ha. Tryggest å gjøre det sjøl, imho.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Johannes93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 183

Sv: Er pc'en syk?
« #11 : 23. november 2009, 23:53 »
Formater den, Etter mine anbefalinger, Formater den minst en gang i månden, vist ikke flere. for at du skal ungå å miste alt. lag to paristasjoner. vist du vet hvordan du gjør det. vist ikke. kan du altids sende meg en PM så kan jeg forklare Alt litt nærmere for deg Smiley Jeg kan forklare deg alt om hvordan du formaterer den. og vist du velger vista eller Windows 7 så er det så enkelt å greit. de Driverene du trenger blir somregel instalert. untatt skjerm, touchpad og sånne jall ting. men Netverk, Lyd og slikt vil bli instalert. så da er det bare p skaffe det andre:)
Benk: 65kg x1
Knebøy: 100kg x1
Markløft: 120kg x1

Vekt: 74kg
Høyde: 187cm
Alder: 16år

The difference between a successful person and others is not a lack of strength, not a lack of knowledge, but rather in a lack of will!!!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Er pc'en syk?
« #12 : 23. november 2009, 23:59 »
Formater den, Etter mine anbefalinger, Formater den minst en gang i månden, vist ikke flere. for at du skal ungå å miste alt. lag to paristasjoner. vist du vet hvordan du gjør det. vist ikke. kan du altids sende meg en PM så kan jeg forklare Alt litt nærmere for deg Smiley
Du kødder, sant? Tongue Heter for øvrig partisjon..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Johannes93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 183

Sv: Er pc'en syk?
« #13 : 24. november 2009, 00:00 »
er ikke så godt i staving! Smiley og nei jeg kødder ikke. har så mange virus, å gidder ikke slette absolutt alt jeg har. så da er formatere C disken enkleste løsningen for min del Smiley hallo? jeg er 16 år og spiller data spill. jeg trenger en pc som ikke går så seint Tongue hehe. ikke det at jeg nolifer 24/7 men:P av og til blir det vell litt spill Smiley
Benk: 65kg x1
Knebøy: 100kg x1
Markløft: 120kg x1

Vekt: 74kg
Høyde: 187cm
Alder: 16år

The difference between a successful person and others is not a lack of strength, not a lack of knowledge, but rather in a lack of will!!!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Er pc'en syk?
« #14 : 24. november 2009, 00:07 »
Hehe helt i orden.. Smiley Men er litt bortkasta å formatere sånn i hytt og pine. Var gamer i gamle dager jeg og, helt avhengig av å ha ei kjapp maskin. Formaterte aldri mer enn 2 ganger i året da en gang. Du MÅ jo ikke få virus av å spille, med mindre du får spilla dina fra diverse torrent-sider..
Ville myyye heller ha kjørt defrag, Adware, Spybot, Superantispyware, registry cleanere etc etc.. Tar bare et par timer, og du slipper å installere alt av drivere og skit på nytt..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!