Skrevet av Emne: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?  (Lest 30010 ganger)

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« : 24. november 2009, 20:26 »
Hei!
Jeg har nå fått påvist prolapas i ryggen L5, skiva er spruket midt på. Antagelig har jeg gått med denne prolapsen siden april-mai i år, og har tatt smertene som de er (ikke trent rygg) i det daglige og i jobben. Jeg ble stadig stivere og stivere i ryggen, smerter ved å bøye meg, og det kjentes som om det ikke er kraft i ryggen lenger. For 5 ukersiden var jeg på MR, og da ble det påvist, prolaps L5.
Føler at jeg har fått lite oppfølging av min fastlege, hans svar er "gå tur i skog og mark, og hold deg i lett bevegelse i det daglige". Er nå i 5 uka hjemme i sykefravær, og begynner å bli ganske lei av situasjonen.

Det jeg ønsker å få klarhet i er hva kan jeg gjennomføre av fysisk aktivitet? og hva er deres erfaring med prolaps?

mvh

Martin  Undecided
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #1 : 24. november 2009, 21:19 »
Hei!
Jeg har nå fått påvist prolapas i ryggen L5, skiva er spruket midt på. Antagelig har jeg gått med denne prolapsen siden april-mai i år, og har tatt smertene som de er (ikke trent rygg) i det daglige og i jobben. Jeg ble stadig stivere og stivere i ryggen, smerter ved å bøye meg, og det kjentes som om det ikke er kraft i ryggen lenger. For 5 ukersiden var jeg på MR, og da ble det påvist, prolaps L5.
Føler at jeg har fått lite oppfølging av min fastlege, hans svar er "gå tur i skog og mark, og hold deg i lett bevegelse i det daglige". Er nå i 5 uka hjemme i sykefravær, og begynner å bli ganske lei av situasjonen.

Det jeg ønsker å få klarhet i er hva kan jeg gjennomføre av fysisk aktivitet? og hva er deres erfaring med prolaps?

mvh

Martin  Undecided

Oppsøk fysioterapaut, ASAP. Ikke tro på alt du hører om trening når det kommer til prolaps, NOEN kan trene VELDIG lett med vekter, mens andre skal holde seg så langt unna som mulig. Jeg selv måtte gå turer i skog og mark som du har blitt tipset om, dette hjelper veldig på. Når du har oppsøkt fysioterapaut får du helt sikkert et treningsprogram, ihvertfall om du spør etter dette. Under utførelsen av disse øvelsene vill du nok føle deg ganske homofil, men det er disse øvelesene som virkelig hjelper.

Når du føler deg frisk, og du har briefet med lege/fysioterapaut, er det bare å sette igang med den tyngste kroppsbyggingen om det er det du ønsker, dette vil forebygge senere inntreff fra denne skaden, da muskulatur rundt skaden er mest forebyggende av alt.

Ikke gå i samme fella som meg, selvom en ikke kan jogge, løpe og spille fotball; inkluder regelmessig kardio med ett sunt og balansert kosthold i hverdagen din, så slipper du en extreme makeover om 2-3 år når du forhåpentligvis er friskmeldt Smiley

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #2 : 24. november 2009, 21:39 »
Hva du kan gjøre av aktivitet og trening avhenger av hva slags symptomer du har, samt hvor smertepåvirket du er.

Om du har parestesier/smerter i beina, lammelser i huden eller i muskler, refleksbortfall eller positiv (krysset)SLR (en traksjonstest for nerverotskompresjon) anbefales bruk av smertestillende ffa i form av parecettamolpreparat eller i visse tilfeller kombinasjonspreparat med opoider, på daglig basis til smertene avtar (vanligvis innen 6-8 uker)

Om du har et eller flere av disse symptomene nå, mens du ikke hadde de ved smertens debutt faller du innenfor gruppen med "progredierende nevrologisk utfall", hvilket er en et av delkriteriene for at kirurgi bør vurderes, om så er burde du sørge for å få en second opinion hos en annen lege eller annen kvalifisert behandler.

Om du ikke har noe smerter utover korsryggsmerte, så vil jeg ikke anbefale bruk av smertestillende på daglig basis med mindre du har sterke smerter som gir deg sterkt nedsatt funksjon i almenndaglige gjøremål (sitte,stå, gå, ligge osv)

Selve prolapsen vil med tørke ut og forsvinne med tiden. I mellomtiden må du være forsiktig med å belaste ryggen med kompresjon i form av bøy og mark, samt øvelser hvor du bøyer korsryggen (herunder sit ups). Noe styrketrening burde du kunne gjøre, men nøyaktig hvilke øvelser du kan utføre må du prøve deg frem til selv og er avhengig av din teknikk samt beveglighet etc.
Om du er i behov av sykefravær er helt avhengig av hvor fysisk belastende jobben din er, samt hvor velvillig arbeidsgiveren din er til at du skal kunne få tilrettelagt arbeidet slik at du ikke får økte smerter. Du kan også henvende deg til ditt NAV kontor for å forhøre deg angående hjelp til tilretteleggeing av din arbeidspalss.

Gode øvelser for stabilitestrening av korsryggen finner du her http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/basistrening/styrke/page108.html
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget skurdal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #3 : 24. november 2009, 21:46 »
Hei jeg fikk også påvist prolaps i l5 for en stund siden,
i starten var jeg hos en slapp fysioterapeut som ga meg ett 20 siders hefte med div øvelser, ikke særlig imponert..
Så dumpa jeg borti en fysio med peiling som straks startet med en utredning av hele meg.
Tidligere hadde jeg blitt frarådet alt av makløft og knebøy osv, men den nye fysioen ble med på trening så jeg fikk startet med mark og bøy med 100% teknikk + at jeg begynte med core trenining.

Alt i alt har ryggen aldri vært bedre! så det er håp, men få riktig hjelp med en gang.
Det er mitt råd i alle fall!!  Smiley
"Når jeg trener så tar jeg lett 8 rep liksom"

taraquin

  • Gjest
Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #4 : 24. november 2009, 22:27 »
Noen enkle råd kan være å unngå å sitte med krum rygg, om du må løfte noe tungt så hold ryggen mest mulig strak og det du løfter nært inntil deg. Å gå turer med en liten ryggsekk i ulendt terreng kan være fornuftig, husk bra fottøy. Mye gåing på asfalt, betong etc kan gi forverring av symptomer og bør unngåes i størst mulig grad.

Ift styrketrening så er muskulær utholdenhet en viktigere parameter enn styrke og stabilitet en viktigere parameter enn mobilitet. Kort fortalt vil øvelser som seteløft, planken og sideplanken være gode øvelser for mange med prolaps, start gjerne med en lett versjon og fokus på lengre hold. Ingen skam å starte med knærne neddi på planken og sideplanken. Enkelt treningsopplegg som kan gjøres daglig her er 5 runder med 10 sekund hold på hver av de 3 øvelsene. Diagonalløft er også ei fin øvelse som du gjerne kan bruke.

Øvelser som sit-ups hvor du går helt opp, mageliggende rygghev, sit-ups med vri etc, kort og godt øvelser hvor du belaster ryggen mens du presser den ut i ytterstillinger er svært sjelden en god idè ved prolaps og bør unngås.

Hadde nylig en pasient som fulgte dette opplegget og hun begynte å få symptomer for nesten et år siden og var sterkt invalidisert grunnet plagene i store deler av vinteren og litt av våren. Nå etter mye trening med fokus på utholdenhet og stabilitet i mage og rygg, samt endret sitteholdning, fjerning av risikoøvelser fra treningsprogrammet har gjort at hun er 95% frisk igjen, selv om hun kanskje aldri kan dra et maksløft i mark igjen.

Kan virkelig anbefale boka "Low back disorders" av Stuart McGill, fåes tollfritt på amazon.com til ca 300,- Den har hjulpet min elendige rygg mye og hjulpet flere av mine pasienter Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #5 : 25. november 2009, 19:09 »
Jeg har hatt prolaps i L5 i mange år. Til å begynne med var det ganske hemmende da jeg var vant til store treningsmengder og hadde en veldig aktivt jobb. Jeg brukte også en stund på å tilpasse treningen min og erfare hvilke øvelser som utløser akutte smerter. Nå i dag merker jeg veldig lite til dette, gikk på en smell for 4 uker siden etter en litt overivrig treningsøkt men da var det faktisk over ett år siden sist jeg hadde hatt smerter.

For min del så har jeg aldri hatt behov for noe behandling. De gangene jeg har hatt akutte smerter har jeg hatt fokus på å opprettholde ett vanlig aktivitetsnivå og tar pause fra trening til smertene avtar. Etter hvert får man en oversikt over hva som forsterker eller får smertene til å avta, ved å bruke dette aktivt klarer jeg å redusere varigheten (fra 5-6 uker og ned til 2-3). Sånn i det daglige så synes jeg kanskje det å sitte med krummet rygg er det verste, da stivner det helt i korsryggen og er ett helvette å reise seg igjen, bare det å unngå dette gjør dagene mye bedre. Ellers så har jeg pleid å gå en del turer når jeg tar pause fra styrketrening, og synes blandingen av paracetamol og ibux fungerer fint hvis nattesøvnen ikke blir optimal. Ellers så styrer jeg unna smertestillende i størst mulig grad får å kunne ha en smertegrense å forholde meg til.

I "friske" perioder trener jeg mye styrketrening, noe som utarter seg relativt likt som hos alle andre bortsett fra at jeg aldri løfter tung bøy, mark, skulderpress eller kjører planken. Jeg bruker i stedet alternative øvelser eller kjører de med litt lettere belastning og god teknikk. Ved å lytte til kroppen, og ved å prøve og feile litt så har jeg nå "kontroll" på prolapsen. De siste 4 årene tror jeg at jeg har hatt 2-3 tilfeller med akutte smerter...av 2-3 ukers varighet hver gang, og da har jeg gjort ting som jeg egentlig ikke skulle ha gjort;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Regular Guest

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #6 : 26. november 2009, 11:14 »

Selve prolapsen vil med tørke ut og forsvinne med tiden.
Dessverre er det slettes ikke tilfelle. Eller. Prolapsen og nerven kan ligge sådan ann at situasjonen ikke blir bedret. Dette kommer relativt lett frem ved et MR.

Hvis det etter et MR viser seg at du kvalifiserer til kirurgisk behadling, så er dette noe du kan vurdere. Der er fritt sykehusvvalg i landet, og noen klinikker utfører disse ingrepen tryggere og bedre enn andre.

Da inngrepene i dag utføres med mikrokirurgi snakker vi helt andre resultat og evne til restitusjon enn hva tidligere er forbundet med disse inngrep. Terskelen for å få tilbudt dette er også følgelig lavere

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #7 : 27. november 2009, 11:26 »
Ett problem jeg har, er at det å "smågå", f.eks gå i kjøpesentre, er fryktelig ubehagelig etter en stund. Og der faller jobben under også, jeg smågår 7.5time om dagen og det er smertefult, veldig smertefult. Skal til legen den 4.desember og da må jeg be om bedre oppfølging.

Hva trening anngår, så kjører jeg lett trening, 70% av max i de øvelsene som ikke berører ryggen. Utrolig hvordan trening påvirker min allmenntilstand psykisk. Har blitt en avhengighet med årene. Nesten så jeg forstår nikotinslavene, man blir sliten, trøtt, sur, og depremert når "fixen" uteblir.  Undecided

M







 
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #8 : 27. november 2009, 16:04 »
Ett problem jeg har, er at det å "smågå", f.eks gå i kjøpesentre, er fryktelig ubehagelig etter en stund. Og der faller jobben under også, jeg smågår 7.5time om dagen og det er smertefult, veldig smertefult. Skal til legen den 4.desember og da må jeg be om bedre oppfølging.

Har du skikkelig fottøy på arbeid? Dersom du jobber som handtverker og må bruke vernesko, finnes det spesialsåler som bedrer dette. Jeg synes vanskelige arbeidsstillinger er verstingen, når jeg må strekke meg etter noe, det er da jeg kjenner at jeg har hatt prolaps.... Blir aldri helt leget.

Utlogget Aleksander86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #9 : 20. februar 2010, 04:10 »
Jeg ville vært ytterst forsiktig med trening hvis du har prolaps ved L5... Denne tverrtaggen ligger svært nærme nervesenteret i korsryggen og hvis du får utglidning som kommer i konflikt med dem vil det trolig by på langt større problemer enn du opplever idag... Har selv hatt tverrtagsfraktur i L5 og ble til tider lam i begge beina!!! Gikk blandt annet på trynet midt inne på et av Bergens største kjøpesentre, Jeg klarte da ikke å være i ro lengre og fant ut at en tur å handle var en god idê!!

kan meddele at jeg aldri har følt meg så dum noen gang!!! Heldigvis gikk det over av seg selv etter en liten stund!

Men Nå vet ikke jeg hvor stor utglidning DU har da... Er derfor vanskelig for meg å si noe om...


Mitt råd er å høre med fysio eller lege og evt ta nye bilder for å se hvordan det ser ut NÅ!!!

God Bedring!
No pain, No gain!!! - No Gain, just pain!!!

Utlogget Aleksander86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Påvist prolaps i rygg L5, hva nå?
« #10 : 20. februar 2010, 04:10 »
Også så jeg at tråden var LIIITTT gammel først etter jeg hadde postet!

Beklager dette! Tongue
No pain, No gain!!! - No Gain, just pain!!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!