Skrevet av Emne: Alternativ til markløft  (Lest 2086 ganger)

Utlogget meteor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Alternativ til markløft
« : 07. juli 2010, 14:13 »
Planlegger høstens program og har valgt en 2-split basert på push-pull.
På pulldag er markløft hovedøvelse med 5 sett, 5-10 rep.

Utfordringen er at etter ukens første markløfttrening er jeg ikke i stand til å gjennomføre den samme rutinen tre dager senere. Kroppen er helt vissen etter tre sett, skjelver og har ingen kraft. Øvelser på mindre muskelgrupper går helt fint. Synes selv at tre sett på markløft blir litt lite "time under load", så å bare leve med en "lett" dag har jeg ikke lyst til heller.

Lurer derfor om noen har noe forslag til et par andre øvelser som til sammen kjører de samme musklene som markløft gjør?

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Alternativ til markløft
« #1 : 07. juli 2010, 14:20 »
Planlegger høstens program og har valgt en 2-split basert på push-pull.
På pulldag er markløft hovedøvelse med 5 sett, 5-10 rep.

Utfordringen er at etter ukens første markløfttrening er jeg ikke i stand til å gjennomføre den samme rutinen tre dager senere. Kroppen er helt vissen etter tre sett, skjelver og har ingen kraft. Øvelser på mindre muskelgrupper går helt fint. Synes selv at tre sett på markløft blir litt lite "time under load", så å bare leve med en "lett" dag har jeg ikke lyst til heller.

Lurer derfor om noen har noe forslag til et par andre øvelser som til sammen kjører de samme musklene som markløft gjør?

Skaff deg teknikk, tren på lave vekter og da du har fått inn mengden i kroppen kan du gjennomføre markløften tre dager senere.

Alternativ øvelse til markløft: MARKLØFT!
ingen over, ingen ved siden av..
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget NattJegeren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 176
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 176

Sv: Alternativ til markløft
« #2 : 07. juli 2010, 16:20 »
Jeg har dårlige erfaringer med å kjøre markløft ofte. Tung mark max annenhver uke, lettere strakmark + mark på kloss og fra kloss mellom de tunge øktene er mitt tips.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Alternativ til markløft
« #3 : 07. juli 2010, 16:26 »
Planlegger høstens program og har valgt en 2-split basert på push-pull.
På pulldag er markløft hovedøvelse med 5 sett, 5-10 rep.

Utfordringen er at etter ukens første markløfttrening er jeg ikke i stand til å gjennomføre den samme rutinen tre dager senere. Kroppen er helt vissen etter tre sett, skjelver og har ingen kraft. Øvelser på mindre muskelgrupper går helt fint. Synes selv at tre sett på markløft blir litt lite "time under load", så å bare leve med en "lett" dag har jeg ikke lyst til heller.

Lurer derfor om noen har noe forslag til et par andre øvelser som til sammen kjører de samme musklene som markløft gjør?

Om du er helt vissen og skjelver etter 3 sett, ville jeg sett på hvilken næring jeg får i meg.

Personlig ville jeg spist mer karbz, uten å vite hva du putter i deg..
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Marmarius

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 108
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 108

Sv: Alternativ til markløft
« #4 : 07. juli 2010, 16:28 »
powercleans tar vell grovt sett på samme musklene som markløft.  Wink
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!  Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92612.0

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Alternativ til markløft
« #5 : 07. juli 2010, 17:02 »
Min første tanke er at om dette er et egenkomponert program dropp det. Finn et program som allerede er laget for å gi optimal restitusjon og framgang og bruk det i stedet.

Utlogget meteor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Alternativ til markløft
« #6 : 08. juli 2010, 08:39 »
Når det gjelder teknikk tror jeg den er bra, men nok ikke perfekt (vet at jeg trenger noe mer fleksibilitet for å få dette 100%, jobber med saken)

Den første markløftøkta går alltid greit med fem sett, det er den påfølgende som er problematisk. Ahnz, du kan kan være inne på noe, for jeg kjører ganske lavt karbo. Men synes at det er underlig at første økta ikke lider like mye under det som andre økta. Spiser stort sett samme mengde carbo hver dag. Men jeg skal teste ut dette og øke inntaket før hver marktrening.

Nattjegeren: Når du sier at du har dårlige erfaringer med tung mark ofte, kan du beskrive det litt? Er det samme "symptomer" som meg?

Utlogget NattJegeren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 176
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 176

Sv: Alternativ til markløft
« #7 : 08. juli 2010, 09:08 »
Nattjegeren: Når du sier at du har dårlige erfaringer med tung mark ofte, kan du beskrive det litt? Er det samme "symptomer" som meg?

Symptomene mine på for mye mark var at det som skulle være greit plutselig ble tungt. Flere ganger måtte jeg gi meg underveis i oppvarmingen i markløft. De gangene jeg ikke hadde trent noe mer enn bare oppvarmingen uken før ble vektene plutselig som luft igjen den neste uken.

Med et program som dietmar mengde løftet jeg ikke mye tung markløft, bare noen grisetunge økter i ny og ne. Dette sammen med mye trening av korsrygg og bakside lår gjorde at når maxdagen kom kunne jeg perse som aldri før.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Alternativ til markløft
« #8 : 08. juli 2010, 22:58 »
Jepp, mht. det med skjelving, vissen osv. så var ernæring det første jeg tenkte på også. Kjører du noe "carb up" i helgene eller noe sånt? Forklarer evt forskjellen i øktene Smiley

Hva er motivasjonen for mark (delta i et møte en dag/det er en bra ryggøvelse...)?

Blir veldig subjektivt, men første tanke er mark på pull dag 1, og andre øvelser dag 2. Veldig begeistret for Kroc rows om dagen - ikke at den ikke tar mer enn nok ut av en Wink
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget meteor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Alternativ til markløft
« #9 : 09. juli 2010, 09:07 »
Basert på tilbakemeldingene her tenker jeg å forandre programmet slik:
Bytte mellom en tung og en lettere markdag hver annen uke. Droppe mark på andre pull-dag og heller kjøre back extensions og leg curls (andre forslag mottas).

Til høsten skal jeg øke carbo-inntaket, og vil da forsøke å kjøre en tung markøkt i uka.

Motivasjon for å kjøre mark er at det er kongen av øvelser og jeg får gode resultater. Kunne godt tenke meg å delta i en meet en gang, men ikke for å ende på sisteplass. Føler jeg må opp i 250-260 raw før jeg kan delta i noe som helst.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!