Skrevet av Emne: Hvorfor hjelper kroppsfett på antall kg du kan løfte?  (Lest 8827 ganger)

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Dette er mine erfaringer med å være feit kontra det å være tynn: Jeg er ca 174cm høy og har i løpet av 2009 variert mye i vekt. Mine erfaringer med å være 100kg kontra 85kg (som er dagens vekt):
Fordeler med fedme:
- bedre arbeidskapasitet, man tåler volumtrening mye bedre enn som tynn
- bedre styrke
- høyere smerteterskel
- lavere skaderisiko
- noe dårligere kondis (men ikke så mye som jeg trodde)
- mindre oppfarende

Ulemper:
- klær passer ikke
- utseende er lite tiltalende
- uansett hvor sterk man er så ser man bare tykk ut!
- krever mye spising for å holde vekta
- jeg var akkurat like sterk på 95kg som på 100kg, men under 95kg mistet jeg mye styrke...

Så en av fordelene med å være tjukk er dårligere kondis? Og dette resulterer i bedre arbeidskapasitet? Har du røyka noe i kveld eller :Smiley
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Dette er mine erfaringer med å være feit kontra det å være tynn: Jeg er ca 174cm høy og har i løpet av 2009 variert mye i vekt. Mine erfaringer med å være 100kg kontra 85kg (som er dagens vekt):
Fordeler med fedme:
- bedre arbeidskapasitet, man tåler volumtrening mye bedre enn som tynn
- bedre styrke
- høyere smerteterskel
- lavere skaderisiko
- noe dårligere kondis (men ikke så mye som jeg trodde)
- mindre oppfarende

Ulemper:
- klær passer ikke
- utseende er lite tiltalende
- uansett hvor sterk man er så ser man bare tykk ut!
- krever mye spising for å holde vekta
- jeg var akkurat like sterk på 95kg som på 100kg, men under 95kg mistet jeg mye styrke...

85 kontra 100? Hva snakker du om..det er jo supertynn kontra tynn Wink
Med feite folk snakker vi de tjukkasene på 120+ som får astmaplager, mageproblemer, høyt blodtrykk, skylder kondis+++ Finnes en og annen løfter i den kategorien.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Med feite folk snakker vi de tjukkasene på 120+ som får astmaplager, mageproblemer, høyt blodtrykk, skylder kondis+++ Finnes en og annen løfter i den kategorien.

Vi var en gjeng tjukkaser fra styrkeløft som var med på et hjerteforsøk på Aker for en tid tilbake (effekter på hjertet av steroidebruk, - der vi selvfølgelig var i referansegruppa med de garantert dopingfrie). Flere av oss ble litt overrasket over hvor bra det egentlig sto til på hjertefronten. Selv veide jeg rundt 115 kg og hadde ikke sett mageruter siden jeg var midt i tennårene, men likevel hadde jeg et blodtrykk på 110/65.

Så i alle tilfelle er veltrent tjukkas bedre enn utrent tjukkas og veltrent tjukkas er nok som oftes bedre enn utrent tynnj.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget qwerty12345

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Vi var en gjeng tjukkaser fra styrkeløft som var med på et hjerteforsøk på Aker for en tid tilbake (effekter på hjertet av steroidebruk, - der vi selvfølgelig var i referansegruppa med de garantert dopingfrie).

Er denne studien offentliggjort på noen måte? Smiley

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Er denne studien offentliggjort på noen måte? Smiley

Jeg har sett flere som har referert til den i diverse sammenhenger, blant annet på TF, men jeg er ikke kjent med hva som er publisert.

Den er omtalt her:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/anabola-steroider-ger-allvarliga-hjartproblem-1.580645

http://www.sportsanalyse.no/wip4/norsk-prosjekt-steroider-farlig-hjertet/d.epl?id=175165


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Vi var en gjeng tjukkaser fra styrkeløft som var med på et hjerteforsøk på Aker for en tid tilbake (effekter på hjertet av steroidebruk, - der vi selvfølgelig var i referansegruppa med de garantert dopingfrie). Flere av oss ble litt overrasket over hvor bra det egentlig sto til på hjertefronten. Selv veide jeg rundt 115 kg og hadde ikke sett mageruter siden jeg var midt i tennårene, men likevel hadde jeg et blodtrykk på 110/65.

Så i alle tilfelle er veltrent tjukkas bedre enn utrent tjukkas og veltrent tjukkas er nok som oftes bedre enn utrent tynnj.

Du var jo en slank atlet.. Wink Tenkte mer på andre skrekkeksempler  Ohmy
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Så en av fordelene med å være tjukk er dårligere kondis? Og dette resulterer i bedre arbeidskapasitet? Har du røyka noe i kveld eller :Smiley
Hehe, dårlig kondis er en fordel ja, for da slipper man å løpe så mye Smiley neida, mente å si at kondisen ikke var så aller verst tross noen kilo ekstra. dette kunne nok med fordel vært posta under ulemper ja.
85 kontra 100? Hva snakker du om..det er jo supertynn kontra tynn Wink
Med feite folk snakker vi de tjukkasene på 120+ som får astmaplager, mageproblemer, høyt blodtrykk, skylder kondis+++ Finnes en og annen løfter i den kategorien.
Jo, sant det, det er kanskje en fornærmelse mot de som virkelig er tykke at jeg med mine skarve 100kg kaller meg feit... Å være velfødd er en hedersbetegnelse Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

er man 2 meter og 120kg er man jo direkte tynn Tongue

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Nei.

Debatten handler om:
- Hvor bra man er trent, men trener man mye er det vanskelig å holde seg tjukk selv på pølser, hamburger, cola og kebab dieten. ( i sammenheng med enklere å tåle mengdetrening når du er tung) personlig var jeg jg bedre tren på 95 kg etter brytesesong med fire timer trening om dagen mot 71 kg men kun 1 time trening om dagen og VELDIG mye bedre form enn 114 kg uten trening.
- Muskelmasse (under fettet)
- Fokus på de viktige ting (KB, BP og ML o teknikken til disse i stedet for utseende, helse og fashion)
- Fett ser ut til i utfylle den passformen som utstyret er tiltenkt slik at den blir mer "anatomisk" ettersittende.

Er alle enige i dette??

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Nei.

Debatten handler om:
- Hvor bra man er trent, men trener man mye er det vanskelig å holde seg tjukk selv på pølser, hamburger, cola og kebab dieten. ( i sammenheng med enklere å tåle mengdetrening når du er tung) personlig var jeg jg bedre tren på 95 kg etter brytesesong med fire timer trening om dagen mot 71 kg men kun 1 time trening om dagen og VELDIG mye bedre form enn 114 kg uten trening.
- Muskelmasse (under fettet)
- Fokus på de viktige ting (KB, BP og ML o teknikken til disse i stedet for utseende, helse og fashion)
- Fett ser ut til i utfylle den passformen som utstyret er tiltenkt slik at den blir mer "anatomisk" ettersittende.

Men du var jo bedre trent på 95kg enn på 71kg. På 71kg tålte du mindre trening. Dette taler for at også du tåler mengdetrening best med noen kg ekstra på kroppen, eller..?

At du var i dårlig form på 114kg sier seg selv dersom du ikke trente mye i denne perioden. Trente du mye på 114kg?
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
71 kg 15 år og alpinist: var bra trent til 15 åring å være for den idretten. Men alt gikk egentlig lett.
95 kg 18 år og styrkeløfter, slutten av bryte sesong som startet rett etter 8 uker men am fotball; det var bryingen som gjorde meg sprek og jeg ville følt meg enda mer "løpesprek" da. Men gjorde 40 reps på 130 i bøy til ca paralell.
114 kg er nå etter 2,5 år med 10-20 økter totalt på de årene. Trappa opp til kontoret er tung nok nå og alt gjør vondt.

Jeg hadde sikkert hatt det mye letter hvis jeg hadde vært lettere og dermed mmol o2/kg blitt bedre. Melkesyreterskel har det ikke noe å si på men det er vanskelig å slanke seg uten å miste muskelmasse og dermed styrke.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!