Skrevet av Emne: M-reps på assists, blir det for heftig?  (Lest 2777 ganger)

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

M-reps på assists, blir det for heftig?
« : 30. november 2009, 22:36 »
Som tittel sier.

Nettopp ferdig med hvileuka etter deloading, og bestemt meg for å kjøre en ny syklus med 5x5 Bill Starr/Pendlay. Flørta litt med tanken om å kjøre m-reps på assists øvelsene, og prøvde det idag.
M-reps er tungt! Vil dette gå ut over progresjon ved baseløftene? I dette tilfellet vil nok benk/militærpress være de som kanskje ligger i faresonen.

Sånn jeg har satt det opp følger jeg denne progresjonen på m-repsa:

Uke 1: 50% 20-25 reps
Uke 2: 55% 20-25 reps
Uke 3: 60% 15-20 reps
Uke 4: 65% 15-20 reps
Uke 5: 70% 12-15 reps
Uke 6: 75% 10-12 reps
Uke 7: 50% 10 x 2 vanlig reps.

Senker jo antall reps likt med 5x5 programmet.
Noen som har prøvd noe som ligner?
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: M-reps på assists, blir det for heftig?
« #1 : 04. desember 2009, 18:36 »
Kunne noen flytte tråden til "Forum for nybegynnere"?
Kanskje mer respons der Smiley
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget Matthew

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: M-reps på assists, blir det for heftig?
« #2 : 04. desember 2009, 21:00 »
Alt handler om at du bryter ned homeostasen og får restituert deg(+litt til) til neste økt slik at du kan ha fremgang. Dette gjøres først og fremst med baseøvelsene.  Hvis du har problemer med å bryte ned homeostasen er det nok bedre å øke belastning eller sett evt back-offsett på baseøvelsene istedenfor å innføre myo-reps på isolasjonsøvelser.

Hvis du ikke har dette problemet, men rett og slett bare har lyst til å trene myo-reps på isolasjonsøvelsene er det nok lurt å holde intensiteten nede og volumet relativt høyt. Myo-reps er ganske slitsomt for kroppen siden du uansett rep-range skal tilnærme deg failure, dette vil nok hjelpe ganske godt på nedbrytning av homeostase, spørsmålet blir da om du bryter den så langt ned at restitusjonen vil ta lengre tid enn før. Unngår du å justere ned treningsfrekvensen hvis dette skjer vil du gå med konstant nedbrutt homeostase og kan tilslutt risikere å bli overtrent.

Syntes du bare kan prøve, men ville vært ekstra oppmerksomt på om det faktisk hjelper fremgangen din og om du føler deg restituert til de øktene hvor du skal være det.

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Sv: M-reps på assists, blir det for heftig?
« #3 : 11. desember 2009, 22:40 »
Alt handler om at du bryter ned homeostasen og får restituert deg(+litt til) til neste økt slik at du kan ha fremgang. Dette gjøres først og fremst med baseøvelsene.  Hvis du har problemer med å bryte ned homeostasen er det nok bedre å øke belastning eller sett evt back-offsett på baseøvelsene istedenfor å innføre myo-reps på isolasjonsøvelser.

Hvis du ikke har dette problemet, men rett og slett bare har lyst til å trene myo-reps på isolasjonsøvelsene er det nok lurt å holde intensiteten nede og volumet relativt høyt. Myo-reps er ganske slitsomt for kroppen siden du uansett rep-range skal tilnærme deg failure, dette vil nok hjelpe ganske godt på nedbrytning av homeostase, spørsmålet blir da om du bryter den så langt ned at restitusjonen vil ta lengre tid enn før. Unngår du å justere ned treningsfrekvensen hvis dette skjer vil du gå med konstant nedbrutt homeostase og kan tilslutt risikere å bli overtrent.

Syntes du bare kan prøve, men ville vært ekstra oppmerksomt på om det faktisk hjelper fremgangen din og om du føler deg restituert til de øktene hvor du skal være det.

Dette var et godt svar.

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: M-reps på assists, blir det for heftig?
« #4 : 26. januar 2010, 12:39 »
Hvordan går det Plat0n? Opplever du noe fremgang i muskelveksten?
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: M-reps på assists, blir det for heftig?
« #5 : 26. januar 2010, 20:12 »
Synes det funker greit jeg, kjører det på chins, pull-ups og dips. Har riktig nok ikke holdt på lenge nok til å få noen skikkelige forandringer, men våger meg til å si at jeg har blitt meget mye bedre i pull-ups. Dessuten går det veldig fort med M-reps, noe som passer meg ypperlig da jeg synes de tre baseøvelsene jeg har først er mest morro.
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!