Skrevet av Emne: Spørsmål angående proteinpulver + kcal og slikt! Kom med tips og erfaringer!  (Lest 6346 ganger)

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
1. Hvor lenge etter trening bør man drikke proteinshaken sin, samt hvor mange gram p-pulver? Og hvor mange gram pulver er det plass i den scoopen som følger med Whey proteinene?
2. Hva er forskjellen på PF Whey 100% og PF Whey Tech? Jeg har 1kg Whey Tech atm, men den er snart tom, så vurderer å kjøpe inn en 3kg 100% Whey. Hvilket proteinpulver er "verdt å kjøpe" ? Kom med andre tips og ;p
3. (Gjelder kanskje ikke i denne seksjonen, men tar det alikevel) -->

Hva gjør proteiner/karbohydrater/fett for kroppen? Når er det lurt å få i seg proteiner/fett/karbs?
Hvor mange proteiner/karbs/fett bør man få i seg hver dag?
Hvor mange kcal bør en få i seg hver dag, og hvor mange kcal bør man ha i overskudd for å bli "stor og sterk" (ikke sykt stor, men større enn d.d) slik at man får mere muskelmasse etc?

Dette er en spennende og ny verden for meg, det i å finne ut hvor mye prot/karb/fett jeg inntar, forholdet mellom de og alt slikt! Smiley

+ spørsmålene i post #2.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Spørsmål angående proteinpulver + kcal
« #1 : 06. desember 2009, 14:50 »
Og hvordan finner man ut sin egen gjennomsnittlig "kcal verdi" ? Slik at man vet hvor mange kcal over/under man skal holde seg for å oppnå weight loss/muscle gain.

Oooooog, når man trener med vekter/løper, så brenner man kalorier (?). Hvordan blir det da om man prøver å holde seg på (la oss si ---> ) 2500 kcal om dagen? Eller har jeg missforstått?

Noen som kan hjelpe meg til å forstå alt dette, samt finne ut min egen kcal balanse? Smiley
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Spørsmål angående proteinpulver + kcal
« #2 : 07. desember 2009, 20:05 »
1. Hvor lenge etter trening bør man drikke proteinshaken sin, samt hvor mange gram p-pulver? Og hvor mange gram pulver er det plass i den scoopen som følger med Whey proteinene?
Drikk den når du nærmer deg slutten om du har trent lenge og om du trener kun 45min kan du ta den rett etter eller 5-15min etter. Ingenting som vil gjøre noe særlig forskjell i det lange løpet men fine rettningslinjer.

2. Hva er forskjellen på PF Whey 100% og PF Whey Tech? Jeg har 1kg Whey Tech atm, men den er snart tom, så vurderer å kjøpe inn en 3kg 100% Whey.
Orker ikke og gå inn på proteinfabrikk siden eingang siden det bare provosere. Men begge er Whey og whey er egentlig et avfall stoff så hadde anbefalt deg et annet proteinpulver. Sjekk ej-shop,norkost eller myorevolution.. Rekkefølgen er ifra lavest til høyest pris (jo mer du betaler jo mer kvalitet som regel men økonomi er jo en faktor)

3. (Gjelder kanskje ikke i denne seksjonen, men tar det alikevel) -->

Hva gjør proteiner/karbohydrater/fett for kroppen? Når er det lurt å få i seg proteiner/fett/karbs?
Hvor mange proteiner/karbs/fett bør man få i seg hver dag?
Hvor mange kcal bør en få i seg hver dag, og hvor mange kcal bør man ha i overskudd for å bli "stor og sterk" (ikke sykt stor, men større enn d.d) slik at man får mere muskelmasse etc?
Protein er kroppens byggesteiner. Karbohydrater gir energi - men er ikke nøvendig i høge doser (kan klare deg på 50-75g ca)! Anbefaler forøvrig ikke dette til folk i din alder, det kalles forøvrig Ketose diett. Karbohydrater binder vann og er smartest og ta mest om morning og etter trening. Før trening er også greit men mange fungere faktisk like bra og av og til bedre uten så mye karbs før trening! Fett er med på å forbrenne fett og de viktige omega3 syrene er megaviktig og få i seg. Bestill selolje fra en av sidene jeg anbefalte overfor. BILLIG og definitivt det beste kostillskuddet du kan ta!
Hvor mye du bør få i deg etc er det ikke noe fasitsvar på men jeg kjører ca 40% prots, 40% karbs og 20% fett. Orker ikke og ta matten nå men spiser rundt 3000kcal daglig så er 1g protein 4kcal, 1g karb 4kcal og 1g fett 9kcal. du kan regne selv om du vil ellers har myorevolution mange bra artikler om diett!

Du bør ha ca 250-500kcal over vedlikeholds. dette kan du søke rundt for og finne ut hva er.. Tipper det gjerne er rundt 2200kcal for deg (wild guees) og da kan du spise 2500kcal og prøve å øke 0.1-2kg i uka.. Øker du mer eller mindre øker du eller senker du kcal etter dette!


Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Spørsmål angående proteinpulver + kcal
« #3 : 07. desember 2009, 20:09 »
Og hvordan finner man ut sin egen gjennomsnittlig "kcal verdi" ? Slik at man vet hvor mange kcal over/under man skal holde seg for å oppnå weight loss/muscle gain.

Oooooog, når man trener med vekter/løper, så brenner man kalorier (?). Hvordan blir det da om man prøver å holde seg på (la oss si ---> ) 2500 kcal om dagen? Eller har jeg missforstått?

Noen som kan hjelpe meg til å forstå alt dette, samt finne ut min egen kcal balanse? Smiley
vedlikehold er ca 33xKroppsvekt.. f eks 80kg = 33 x 80 = 2640.. er du mega aktiv tar du x35 er du veldig passiv kan du ta 31 f eks.. Men 33 er bra for de fleste. Så legger du deg 250kcal over dette til og starte med. HUSK det og telle kcal er kun stress 1uke så trenger du ikke mer og da er du bare glad du er ferdig med den uka og har mye igjen for det i framtia!

Ja du forbrenner seff kcal via styrketrening og jogging.. akkurat hvor mye er det kalkulatore online som kan finne ut! det orker jeg ikke akkurat nå, men bare søk så finner du det meste online..

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Spørsmål angående proteinpulver + kcal
« #4 : 07. desember 2009, 20:58 »
Må nesten bare spørre; er BMI relevant? Har hart mange plasser at den kan være veldig missvisende. Om jeg nå er 1.76 meter høy, og veier 80-85 kg (veier ca. ~75 atm), er jeg "overvektig" da?

(Edit: Jeg har aldri brydd meg om BMI index eller noe, jeg bare lurte!) Jeg ser IKKE på meg selv som overvektig eller noe. Isåfall vill jeg heller kanskje øke vekten, for å få større og sterkere muskler (?). Tongue Men først kanskje få ned fettprosenten litt (?) for å få litt mer markerte muskler. Så dere trenger ikke å "trøste" meg på det punktet, jeg har det kjempefint allerede Smiley Som sakt, dette er en helt ny verden for meg, det med å være bevisst på antall kcal osv man får i seg, hvor mye man må ha for øking av muskler, og hvor mye for nedgang av fett osv.

Og, er Whey protein et avfallsstoff, som gjør at det ikke er verdt å kjøpe det? Det er jo mange som bruker dette proteinet? Hva annet proteinpulver anbefales da?
 
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Spørsmål angående proteinpulver + kcal
« #5 : 07. desember 2009, 21:07 »
nej BMI er urelevant. Du er ikke nødvendigvis overvektig pga den sier det men slutt og tenk slik.. jobb hardt,spist sunt og såv så har det ingenting og si om BMI'en din er 30 eller 10.

Det er mange som bruker amfetamin også betyr ikke at det er smart fordeom.  Men sammenligner ikke whey me amfetamin heller, men du tar poenget mitt?  Selv om hele verden sier at rødt er blått så er det fremdeles feil.

"While most people don’t realize it, whey - until very recently - was considered a waste product by the dairy industry, and dairy farmers usually fed it to their pigs. It was only after having dumped untold millions of gallons of whey into rivers and even on roads that the cheese industry investigated making whey protein from the waste product. While there are numerous research studies touting the many benefits of whey protein today, one must be very careful when reading such studies and claims. In most instances, the whey used in the studies is of far better quality than the whey the manufacturer actually produces and sells under the guise of the study. In fact, the only way to determine the quality of a whey protein product is to qualify the source, and you simply can’t make health giving, high quality whey products from sick cows!
Poor Cows!"

Les alt her: http://www.ironaddicts.com/forums/showthread.php?p=284627


ang proteinpulver har jeg allerede gitt deg et svar - les hva jeg skriver

Utlogget smacky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Spørsmål angående proteinpulver + kcal
« #6 : 07. desember 2009, 21:13 »
Må nesten bare spørre; er BMI relevant? Har hart mange plasser at den kan være veldig missvisende. Om jeg nå er 1.76 meter høy, og veier 80-85 kg (veier ca. ~75 atm), er jeg "overvektig" da?
Og, er Whey protein et avfallsstoff, som gjør at det ikke er verdt å kjøpe det? Det er jo mange som bruker dette proteinet?  Hva annet proteinpulver anbefales da?

Hvor fornøyd med kroppen din du er, er relevant. Selv er jeg 186 og veier 85 kg. Har litt muskler, men har endel kroppsfett som jeg prøver og ta av atm. Muskler veier mer enn fett! Så om du har endel muskler og lite fettprosent, gjør det deg selvfølgelig ikke overvektig. Fettprosenten som er vesentlig.

Utlogget Kampen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 395
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 395

  • Flytende kalorier teller ikke
Sv: Spørsmål angående proteinpulver + kcal
« #7 : 07. desember 2009, 21:16 »
Må nesten bare spørre; er BMI relevant? Har hart mange plasser at den kan være veldig missvisende. Om jeg nå er 1.76 meter høy, og veier 80-85 kg (veier ca. ~75 atm), er jeg "overvektig" da?

(Edit: Jeg har aldri brydd meg om BMI index eller noe, jeg bare lurte!)

Og, er Whey protein et avfallsstoff, som gjør at det ikke er verdt å kjøpe det? Det er jo mange som bruker dette proteinet? Hva annet proteinpulver anbefales da?

 

Blås i hva all slags drittester sier så lenge man har det bra på den vekta man er Wink
Jeg har et liv, det er bare virtuelt!


Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Spørsmål angående proteinpulver + kcal
« #8 : 07. desember 2009, 21:28 »
Hvor fornøyd med kroppen din du er, er relevant. Selv er jeg 186 og veier 85 kg. Har litt muskler, men har endel kroppsfett som jeg prøver og ta av atm. Muskler veier mer enn fett! Så om du har endel muskler og lite fettprosent, gjør det deg selvfølgelig ikke overvektig. Fettprosenten som er vesentlig.
Vel er ikkje heilt riktig å sei at f.eks 1kg muskler veier meir enn 1 kg fett. Det du nok meiner er at sammensetninga for muskler og fett er ganske så ulikt. Fettcellene inneholder først og fremst triglyserider som er lettare enn proteina og vatnet som muskelcellene er satt sammen av.
Ca 87% av fettcella er fett. Siste 13% er cellmembran, kjerne og dei mitokondriene som produserer energi.
Muskelceller, er heilt spesielle celler - først og fremst fordi dei er store. Dei har fleire store cellekjerner som ligger med intervaller langs cellas yttervegg. Dei har bla kontraktile egenskaper som styres av aktin og myosin filamenter. Men alt i alt har muskelcellene mange grunnstoffer som er tyngre enn grunnstoffa det er flest av i fett. Derfor veier ein kubikkcentimeter muskel 1,06 gram, mens samme mengde fettvev veier 0,9 gram. Men likevel vil 1 kg muskler veie like masse som 1 kg fett. Smiley


If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget rusken22

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

widding: Ka proteinpulver og kreatin er best frå ej-shop og norkost? Er 17 år så kan ikkje ha det dyraste, men likte bulkepakkane. Kan eg kjøpe det i postoppkrav når eg er 17 år?
Vekt: 84 kg    Høyde: 184 cm

Benkpress: 110 kg
Markløft: 180 kg
Knebøy: 140 kg

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Selv om jeg ikke er enig med Widding anngående whey så er det gode butikker han nevner, forøvrig bra det andre han har skrevet også!

Her vanker det honnør :-)

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
EJ-Shop.no finner jeg den Nutrisport 90+ Proteinpulveret (5kg) til 649 kroner (link).
Men på bildet av "bøtta" står det Bulk Pack (!!???). (hva menes med dette? er det forskjell fra f. eks whey tech/100% whey?).

"Blandingen av den hurtig opptakelige, anabole CFM whey'en, og den antikatabole, tregere fordøyelige micellar kasein'en gjør 90+ til et "must" for seriøse atleter og andre på høy-protein diett. "
- Dette står i descriptionen til 90 + proteinet. Anabol???

Whey Tech (den jeg har atm)            Nutrisport 90 +                  100% Whey

pr. 100 g   (total 3kg)                  pr. 100 g  (total 5kg)              pr. 100 g  (total 3kg)

kcal ............... 377                     kcal ............... 376                kcal ................. 388
protein ........... 75 g                    protein ........... 85 g              protein ............. 72 g
carbs ............. 13.8 g                 carbs .............. 2.8 g             carbs ............... 15 g
fett ................ 2.2 g                   fett ................. 2.8 g             fett .................. 4.5 g

      699,- + frakt                              649,- + frakt                           499,- + frakt  
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
Alle proteinpulvere er ANABOLE  , det er også eggene du akkurat spiste til frokost så det går nok fint.

Forskjellen er bare at Nutrisport skriver det på pakningen , det gjør ikke Nortura ,Tine, Gilde og oss andre som selger anabole ting

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Vel er ikkje heilt riktig å sei at f.eks 1kg muskler veier meir enn 1 kg fett. Det du nok meiner er at sammensetninga for muskler og fett er ganske så ulikt. Fettcellene inneholder først og fremst triglyserider som er lettare enn proteina og vatnet som muskelcellene er satt sammen av.
Ca 87% av fettcella er fett. Siste 13% er cellmembran, kjerne og dei mitokondriene som produserer energi.
Muskelceller, er heilt spesielle celler - først og fremst fordi dei er store. Dei har fleire store cellekjerner som ligger med intervaller langs cellas yttervegg. Dei har bla kontraktile egenskaper som styres av aktin og myosin filamenter. Men alt i alt har muskelcellene mange grunnstoffer som er tyngre enn grunnstoffa det er flest av i fett. Derfor veier ein kubikkcentimeter muskel 1,06 gram, mens samme mengde fettvev veier 0,9 gram. Men likevel vil 1 kg muskler veie like masse som 1 kg fett. Smiley

Under trening forbrukes blodglukose. Etterhvert induseres hormonet glucagon som setter igang nedbrytingen av glycogenlagrene i lever og triacylglyceroler i adipose vev. Triacylglycerolene går ut i blodstrømmen festet til albumin som frie fettsyrer og glyceroler. Mot slutten av treningen er glycogenlagrene tømt og det forbrennes fett som faen. Desverre øker konsentrasjonen av cortisol også som fører til nedbryting av muskelvev til aminosyrer som går inn i sitronsyresyklus som intermediater, videre til et overskudd av oxaloacetat som kan bli tatt ut til glyconeogenesen: pyruvat -> oxaloacetat via pyruvat carboxikinase og fra OAA til fosfoenolpyruvat via PEP-CK osv i omvendt glykolyse. Etter trening tenker du kanskje på å ta en proteinshake... I denne fysiologiske tilstanden er kroppen din desperat etter å danne glukose til hjernen og de røde blodceller og det meste av proteinene vil bli omdannet til glukose istedefor kroppsegen proteinsyntese. Fett brytes ned til en glycerol del som kan etterpåfylle dihydroxyaceton fosfat i glukose metabolismen. Fettsyrene går videre til aktivering hvor de blir gjort om til acyl CoA i celle cytoplasma via en energirik binding til AMP. Acyl CoA fraktes inn i mitokondrie matrix festet til carnitine. Inne i mitokondrie matrix brytes fettsyrene ned 2C omgangen hvor endeproduktet er acetyl CoA og acyl CoA som går en runde til i beta-oksidasjons syklus.

Blås i hva all slags drittester sier så lenge man har det bra på den vekta man er Wink

Sier alle overvektige som aldri kommer til å oppleve 50års dagen


Protein er kroppens byggesteiner. Karbohydrater gir energi - men er ikke nøvendig i høge doser (kan klare deg på 50-75g ca)! Anbefaler forøvrig ikke dette til folk i din alder, det kalles forøvrig Ketose diett. Karbohydrater binder vann og er smartest og ta mest om morning og etter trening. Før trening er også greit men mange fungere faktisk like bra og av og til bedre uten så mye karbs før trening! Fett er med på å forbrenne fett og de viktige omega3 syrene er megaviktig og få i seg. Bestill selolje fra en av sidene jeg anbefalte overfor. BILLIG og definitivt det beste kostillskuddet du kan ta!

Ketose diett er supert! Jeg har gått på det nå for å komme ned i 105kg klassen og funka som faen. Det går ganske enkelt ut på at glykogenlagrene er tomme, og lite blodglukose fordi man ikke inntar så mye karbs. Dermed øker konsentrasjonen av glucagon ytterligere i kroppen og det brytes vilt ned fett. Dermed dannes det mye acetyl CoA, faktisk for mye acetyl CoA. Det er ikke nok NAD+ som kan reduseres slik at ikke all acetylen kan gå inn i sitonsyresyklusen. Dermed skjer det en opphopning som løses ved at kroppen danner ketonlegemer. Acetyl CoA settes sammen to og to og danner acetoacetat som kan reduseres til beta-hydroxybutyrat. Begge disse er ketonlegemer som går ut i blodbanen. I motsetning til fettsyrer bundet til albumin kan disse krysse blod-hjerne barrieren slik at hjernen får halvparten av energibehovet tilfredstillt av fett i stedefor karbohydrater.

Det jeg ikke helt forstår er at selolje er det viktigste kosttilskuddet man kan ta Huh hvor megaviktige er de egentlig?
24 og feit

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!