Skrevet av Emne: Kosthold for studenter i trening!  (Lest 6385 ganger)

Utlogget Haawken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Kosthold for studenter i trening!
« : 12. desember 2009, 04:25 »
Hei!

Prøver å holde meg i form i studietiden, men sliter litt med kostholdet som studietiden ofte er et eksempel på. Hvilke produkter kan man kjøpe, som både er billige og sunne i tillegg? Prøver å holde meg sunn så mye som det er mulig, men sliter litt med motivasjonen til daglig, noen tips?

-Haawken

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #1 : 12. desember 2009, 04:56 »
Kjøp inn mye av gangen, se etter tilbud.. Er ikke så vanskelig om du legger litt tid i det.

Sunnmöre Peppermakrell
First Price / Coop Makrell i tomat
Tunfisk
Frossen Kyllingfilet
Frossen Laks
Kyllingkjøttdeig
X-tra Fiskegrateng (12 kroner! Fint lite mellommåltid..)
+++

Få ræva ut av fingeren og ha deg på butikken. Koster ikke stort å spise sunt om du bare gidder å planlegge litt, du bruker garantert unødvendig mye penger på drit.

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #2 : 12. desember 2009, 05:15 »
..
First Price seifillet
Havregryn
First Price egg
First Price frukt

Sliter du med motivasjonen så unngå å kjøpe ting du kan bli fristet av. I kjøleskapet mitt fins det kun seifillet, tunfisk, egg og frukt, så da har jeg liksom ingen mulighet til å være usunn, noe jeg garantert hadde vært om jeg hadde hatt noe usunt og godt i kjøleskapet.
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #3 : 12. desember 2009, 23:15 »
Det de sa.
Når du har kjøpt inn dette kan du lure på hva i all verden du skal gjøre med alt sammen. Jeg anbefaler deg å sjekke ut sider som www.matoppskrift.no og www.aperitif.no, finn 2-3 oppskrifter du har lyst å prøve, og lag de. Det kommer til å ta litt tid første gangen du lager de, men det er verdt å bruke litt tid på å lage måltider som er gode iforhold til å spise ren kyllingfilet med et glass vann til.

Jeg vil gi deg ei lita oppskrift for å få deg igang med matlaginga.

Ovnsbakt laks i al.folie:

Du trenger
- Laksefileter (jeg kjøper de med skinn, for de er billigst)
- Purreløk
- Gulrøtter
- Salt og pepper
- Aluminiumsfolie

La oss si du lager oppskrift av 4 fileter, siden det er det man gjerne kjøper.
Hakk opp gulrøtter og purre. Lag til 4 "aluminiumsfolieark", og legg en filet i hver med skinnet ned. I hver "pakke" har du litt gulrøtter (ca 1/2 gulrot), litt purreløk (halv neve), salt og pepper (etter smak). Brett disse pakkene sammen, slik at du har 4 pakker. Disse legger du i enten ei dyp langpanne eller en ildfast form, og fyller denne med vann, slik at vannet er 1-2 cm opp langs kanten. Ha dette midt i ovnen på 225 C i en halvtime (eller til de er gjennomstekt).
Spis med ris og mager kesam.

Hvis du lager av 4 fileter har du ihvertfall middag for 2 dager. Aint nuthin but a thang!
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Haawken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #4 : 13. desember 2009, 21:19 »
Takker for svar!

Mye godt på menyen over her. Har handlet inn en del frukt og grønt i helgen, samt spist fiskegrateng og musliblanding stort sett.

Hva pleier dere å ha med dere som matpakke på jobb? Jobber ofte 8-9 timers skift når jeg først jobber, og må som oftest ta meg noe mat i farta. Har kjøpt meg småpakker med rosiner for å ha med på jobb, men synes ikke jeg blir så veldig mett av bare det.

Utlogget ola_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 251

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #5 : 13. desember 2009, 21:31 »
tips til billig og bra kjøtt? go-helg-produktet på kiwi  Wink

Utlogget Peblo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 373

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #6 : 13. desember 2009, 21:49 »
Takker for svar!

Mye godt på menyen over her. Har handlet inn en del frukt og grønt i helgen, samt spist fiskegrateng og musliblanding stort sett.

Hva pleier dere å ha med dere som matpakke på jobb? Jobber ofte 8-9 timers skift når jeg først jobber, og må som oftest ta meg noe mat i farta. Har kjøpt meg småpakker med rosiner for å ha med på jobb, men synes ikke jeg blir så veldig mett av bare det.

Vel, nå har du fått tips til gode protein-kilder. Rosiner er for det meste kun raske karbs, så for mye av det vill ikke anbefales. Viktig å se helheten i kostholdet, forholdet mellom karbohydrater, fett og protein.

Om du sliter med dårlig tid, så planlegg... Tipper du har en dag, søndag kanskje, der du har noen timer til overs. Fint mulig å posjonere og fordele hva du skal spise for hele uka, slik at det meste er klart. steke ting kan man kanskje også gjøre da, og så fryse ned(litt ekstremt...)

Vet ikke hva musliblanding innebærer, men havregryn(som grøt og som frokostblanding) samt 4-korn-blandinger kan jo også anbefales, da det ofte er "renere" produkter. Nøtter og frukt kan man kjøpe i tillegg, så kan du mikse deg din egen favoritt! Wink

Matpakke: brødskiver funker for veldig mange. Kylling-salat, kokt egg(veldig lett å lage/ha med, og gir fin kombinasjon av prot-fett), frukt, nøtter(med måte)
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93934.msg1396276;topicseen#new

"Når livet er tungt og ting se mørkt ut, er det bare å sette seg ned, ta en proteinshake, så skal du se at alt går bra! Smiley

Utlogget warwick

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #7 : 15. desember 2009, 00:54 »
First Price har også 700g pakker med kyllingfilet og kjøttdeig. Relativt rimelig.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #8 : 16. desember 2009, 02:45 »
Frossen seifilet er billigste proteinkilde når man bor i Norge.

EJ-shops tilbud på whey som annonseres her for tida er også veldig billig.

En boks fiskeboller til 10 kroner (kiwi) gir 40-50 gram karb og protein, passelig for lønsj. Ta med boksåpner og gaffel.

Tilogmed fiskepinner er en billig proteinkilde.

Utlogget Haawken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #9 : 21. desember 2009, 03:50 »
Flott med litt respons!

Har handlet inn det meste av det som står over her, og mye av det var slettes ikke så verst som jeg trodde! Så takk for tips, og det er bare å gi lyd ifra seg dersom man kommer på noe mer Smiley

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #10 : 21. desember 2009, 06:52 »
Spørs hvor mye penger en er villig til å bruke på mat.

Det billigste proteinalternativet utenom proteinpulver(hvorav en får veldig billig hos f.eks ej-shop.no) er

1. euroshopper tunfisk. ca 30 gram prottis for 5kr.

Det 2. billigste blir firstprice reker hvor en får 500gram som ble 370gram drenert eller noe, uansett rundt 70gram proteiner for 29kr, dvs 30 gram blir 12.42kr per 30gram proteiner ca.

Det 3. billigste blir vel 2kg billigkylling for rundt 160kr = 13.50kr for 30 gram prottis (400 ca til sammen). (jeg er litt usikker på denne, kan være jeg bommer litt her)

Det 4. billigste alternativet er skyr som gir 18gram for ca 11kr på det billigste tror jeg. Dvs 18kr for 30 ram proteiner.

Det 5. billigste alternativet er nok cottage cheese som blir ca 20kr for rett over 30 gram proteiner.

Dette er de cleane alternativene, dvs lite kcal i forhold til proteiner.

Gode karbohydratkilder er havregryn osv, det koster jo ikke en dritt heller.

Ellers er møllers tran/selolje et must. Tran koster egentlig veldig lite (70kr?) mtp hvor lenge en flaske varer.

Til sunt kos har en agurk + lettrømme dipp f.eks, til skikkelig koz har en firstprice seigemenn som ikke er fullt så gode som laban, men billigere. En har også firstprice melkesjokolade som heller ikke er så god som alternativene, men veldig billig. En har også firstprice pizza, den scorer ganske langt under grandi, men er til gjengjeld 3 ganger billigere eller noe.

Litt utrolig at selv med min prisbevissthet spiser jeg glatt for 250kr dagen heh Tongue

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #11 : 21. desember 2009, 08:15 »
Ellers er møllers tran/selolje et must. Tran koster egentlig veldig lite (70kr?) mtp hvor lenge en flaske varer.

Rundt 100-lappen Smiley  (for en stor flaske). 98 eller noe på kiwi
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget Arnie

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #12 : 21. desember 2009, 12:06 »
Jeg er også student, her er noe av det jeg gjør:

Frokost:
Jeg handler inn noen pakker havregryn (10kr for 700g eller noe). Kjører alt i en miks master slik at det nærmest pulveriseres. Tar 100gram av dette i en shaker, 40-50gram proteiner, 30gram maltodextrin og nok melk til at det er drikkenes. Alt etter hvilken melk du bruker så får du i deg mellom 800 og 1000 kalorier med denne. Om nødvendig sper jeg på med en bulkeshak til.

Lunsj:
Kjøper 1kg kyllingefilet på Rema til ca 70kr. Et stk grovbrød, remulade eller karri og det som ønskes av grønnsaker. Kvelden før kutter jeg opp kyllingen og steiker den med tacokrydder. På morgenen rister jeg brød og hiver på kyllingen og det andre. Dette blir en utrolig god sandwich.

Bruk litt tid på å gå gjennom butikken og se i hyllene og frysediskene. Finner ofte mye billig mat, særlig om du kjøper i litt stor kvanta.
I'll be back( bigger than ever before)!

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #13 : 21. desember 2009, 18:14 »
Rundt 100-lappen Smiley  (for en stor flaske). 98 eller noe på kiwi

trodde det var med sitronsmak, men hvis du er mann og klarer deg uten er det 30kr billigere eller noe?

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Kosthold for studenter i trening!
« #14 : 21. desember 2009, 19:08 »
trodde det var med sitronsmak, men hvis du er mann og klarer deg uten er det 30kr billigere eller noe?

Jepp. Høres riktig ut. Nå varer jo en stor flaske noen mnd, men det er i alle fall 30 daler å spare her. Teste ut naturell next time. Kan jeg svelge rå egg kan jeg svelge tran naturell Smiley
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!