Skrevet av Emne: DC dag til dag uke til uke  (Lest 8780 ganger)

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 834
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 834

  • MMA Fighter
DC dag til dag uke til uke
« : 13. desember 2009, 22:54 »
Tenker å starte på dc nå snart som mulig. Leser som en helt men fortsatt noen enkle greier jeg trenger hjelp til. (ja jeg skal lese alt en gang til)
og enda en gang;)!


Hvis jeg sier at programmet mitt er dette:

dag 1 Bryst:      Benkpress
Skuldre :      Nakkepress
Triceps:      Scullcrushers
Ryggvidde:   Nedtrekk
Ryggtykkelse:   Foroverbøyd roing

og sier jeg tar 100 x 10 i benk ca.

går på trening og løfter 90 x 15.. Hva gjør jeg da neste trening?
prøver jeg på 16?
eller går jeg opp kg?
sier jeg er på periode/fase 1


Utlogget Bar0nen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 514
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 514

  • LOL
Sv: DC dag til dag uke til uke
« #1 : 16. desember 2009, 14:58 »
Siden du kjører 0RP, altså bare ett arbeidssett hadde jeg prøvd å holdt med til 8-12 repitisjoner.
Altså, klarer du mer enn 12 repitisjoner øker du vekten med feks 2,5kg.

Når man kjører flere RP (Rest Pause) så kan man komme opp til rundt 15-20 repitisjoner avhengig av hvilken øvelse som utføres (står mer om det i DC artikkelen).

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 834
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 834

  • MMA Fighter
Sv: DC dag til dag uke til uke
« #2 : 17. desember 2009, 00:18 »
så det er ingen fasit på hvor mange reps man bør klare før økt kg :/?

Utlogget Paint

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: DC dag til dag uke til uke
« #3 : 17. desember 2009, 00:47 »
Flatbenk med stang er, av diverse grunner, kan utdype imorgen om du vil, ikke anbefalt i DC.

Forumet på intensemuscle.com har mye bra info om hvilken reprange som er anbefalt på alle øvelser. Anbefaler deg å ta en titt der.

Videre;
- På første blast (periode), som du sier du er inne i, er det anbefalt å kjøre straightsets, ingen restpauser. For de musklene du nevner, husker jeg følgende repranges;

- Bryst og skuldre, 11-15 (flatbenk hantler har 15-30)
- Triceps 11-15, skullcrushers har 15-30, dips er 15-20.
- Ryggvidde/tykkelse husker jeg ikke, mener det er 15-20 på nedtrekk etc, men det er en del sær-regler for tykkelse (markløft) som du bør lese deg opp på før du hiver deg uti det.


Utlogget Paint

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: DC dag til dag uke til uke
« #4 : 17. desember 2009, 00:48 »
Når du når det øverste antallet reps i anbefalt reprange hiver du på mer vekt, husk at du skal innenfor det laveste tallet i anbefalt reprange.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 834
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 834

  • MMA Fighter
Sv: DC dag til dag uke til uke
« #5 : 17. desember 2009, 16:23 »
oki Smiley

15-30 på hantler :O ?!

skal lese litt på intensemuscle ja!


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: DC dag til dag uke til uke
« #6 : 19. desember 2009, 00:16 »
Grunnen til at vanlig flatbenk med stang ikke er populært i DC er at mange benk freaks som skal kjøre DC peiser på tungt med rest pauses. Og har hos de værste gutta ført til avriving i av brystmuskelen. Faktisk

Derfor anbefaler man andre bryst øvelser. ELLER du kan kjøre flatbenk med stang med høyre rep range. F. eks 15-30 reps.

Problemet er at du da vil ligge kanskje med 70 kg på stange og klare 4 reps på siste RP "del" og det å vanligvis klare 10 reps på 100kg og så da ligge og kjempe med livet som insats for å klare 4 reps på 70 er ikke det beste for egoet.


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: DC dag til dag uke til uke
« #7 : 19. desember 2009, 00:17 »
PS: 15-30 rep range på hantel øvelser over hodet ja. Fordi med 9-15 eller noe så vil du etterhvert kjøre f. eks 8 reps. Så må du ned og opp med hantlene igjen og da klarer du 2 reps.
Så ned og opp med hantlene igjen og da klarer du mest sannsynligvis ikke å få en rep en gang. Krever så mye å bare komme i start posisjon.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 834
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 834

  • MMA Fighter
Sv: DC dag til dag uke til uke
« #8 : 23. desember 2009, 01:49 »
aah ser den!
Skal starte skikeklig over nyttår! lese meg opp nå , sette opp div planer osv! masse forberedelse:)

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 834
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 834

  • MMA Fighter
Sv: DC dag til dag uke til uke
« #9 : 25. desember 2009, 18:10 »
Jeg har lest mye på intense nå m men finner faktis veeeldig lite om rep range ....

og mest om hvor badass dante er og hvor mye han hater folk som ikke trener skikkelig, klager eller overanlyserer:P


Meeen. lurer på en ting, burde man "spare" på de beste øvelsene?

sånn jeg har satt det opp nå har jeg tatt smalbenk, reverse smalbenk og dips på triceps, neste runde da, kommer jeg  nesten til å gå tom for gode øvelser, bør jeg da dele de beste øvelsene opp eller må jeg bare lete litt bedre etter gode tricpes øvelser:) ?


En annen ting, windowmaker, skal jeg ta det når og hvor og hele tiden? : P
god jul

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: DC dag til dag uke til uke
« #10 : 04. januar 2010, 23:54 »
Hehe... ironiske med intensemuscle er at ALT står der. Det er bare litt knotete og finne alt ofte. Og tidkrevende. Mange av de trådene som gir svar på det ofte folk spør om drukner i tråder der Dante har en plan om en ny proteindrikk formel som han ikke kan si hva er etc.. og lignende.

Jeg syns du ikke skal spare på de beste øvelsene. Gå rett på de. Start rett på en plan over øvelser du mener er best for deg. Når de stagnerer så finner du andre bra øvelser som kanskje ikke er favoritter, for å senere returnere til favoritt øvelsene dine.

Syns triceps øvelsene dine høres helt knall ut. Jeg sliter litt med øvelsesvalget på triceps selv fordi jeg STINKER på extensions øvelser som franskpress og lignende.

Kjør widowmaker hver gang du trener fremsia av lår. Og widowmakeren MÅ ikke være samme øvelse som du kjørtet hovedsettet på. Selv kjørte jeg Front Bøy og WMen i beinpress. Men det er klart mer praktisk å kjøre WMen under samme øvelse generelt sett.

Bare ikke bli så lat at du kjører WM bare i beinpress.

Noen bruker 2 arbeidssett på beina og så WM. Jeg holder meg til 1 arbeidssett og WM.

Når det gjelder rep-range. Bruk det som funker for deg. Mange liker å kjøre 15-30 rep range på biceps f. eks mens noen liker å holde seg på 15-20 eller 10-15.

Jeg har f. eks selv valgt å kjøre 2 arbeidsett i mark et sett på 2-4 rep range og en 8-12. Rekkefølge av de 2 spiller heller ingen rolle.

Men 11-15 rep range på de fleste øvelser er jo en fellesnevner. Virker også ofte som om hvor "mindre" øvelsen er jo høyere går rep rangen. F. eks Lår Curl 15-25 rep range og strak mark 10-15 rep range. Selv har jeg har jeg prøvd 15-20 rep range i strak mark og det svei godt det.

Et annet dilemma jeg har er at på gymmet mitt så har de 2 siste 1.25kg vektskivene død eller noe. De er iallfall borte. Så på mange øvelser må jeg ha enorm reprange. F. eks stang curl på biceps hvor 2.5kg på hverside er et ganske stort "hopp"

Noen liker også å tenke at de kjemper mot å ligge øverst på reprange hele tiden for å så øke vekten fra gang til gang ved at de ligger bare på litt og litt og at de kjemper for å f. eks hele tiden havne på 14-15 totale reps i skråbenk f. eks. når reprange er 10-15 reps.

Selv liker jeg å tanken på å hele tiden klatre oppover stigen så jeg legger på mer vekt så fort jeg får sjangs selv om jeg havner på 10 reps totalt, eller kanskje bommer og havner på 9 reps totalt. Ikke noe krise det.

Tenkt litt for mye høyt her nå så da sier jeg natta.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 834
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 834

  • MMA Fighter
Sv: DC dag til dag uke til uke
« #11 : 15. januar 2010, 00:35 »
takk for bra svar:) !

Merket det, bare du viiirkelig tar deg tiden på intense finner du det, men er et helvettes knot! hehe.. men jeg som deg, stiiiinker på extetions og franskpress osv... kjedelige saker!



om du har lyst og tid kan du gjerne se i loggen min på dc planen min der!

Gå til:  

Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191815

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.
Strongman-profilene kjemper om Guinness Rekordbok med å kaste vaskemaskin lengst.

Slik gjør du grillmåltidet sunnere

Kosthold09.08.2019181

Sjekk matbyttene du bør gjøre i sommer