Skrevet av Emne: Vil øke bilavgiftene  (Lest 14333 ganger)

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #15 : 15. desember 2009, 12:54 »
Hvorfor dra den så langt som en luksus SUV. Hva med en standars 7-seter med litt bagasjerom? Er faktisk folk i dette landet med flere enn 2 barn som trenger litt plass. Å si at plass er det samme som luksus er det samme som å si at de som bor i USA er rik pga de har god plass i bilene sine. Latterlig.
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #16 : 15. desember 2009, 12:55 »
Problemet ditt DanielF, er at du ikke klarer å se hvor urettferdig dette er. Skatten i seg selv er irriterende, men sikkert levbar for de fleste. Problemet er at det handler hele tiden om å straffe bilistene. Om staten mangler penger til helse og skolesektor har ALLE skattebetalerer et felles ansvar til å betale for dette.


Man rakker ned på bilen fordi den symboliserer sløsing, unødvendighet og merkebevissthet. De aller fleste familier hadde klart seg med en liten billig bil. Men folk er langt i fra klare til å ta den prioriteringen. Jeg leste en spørreundersøkelse på hvorfor folk hadde to eller flere biler, og alle svarte utelukkende at det var på grunn av komfortable behov. Det er lettere at kona kjører til sin jobb alene, enn at du svipper henne innom, kanskje kommer på din jobb ti minutter tidlig, og må hente henne igjen etter jobb når du egentlig vil rett hjem i sofaen, eller på trening (alt ettersom hvilken kant av byen du bor på, skal vi tro mediene).

Hvis alle tidsaldere hadde hatt et symbol, hadde vår hatt en bil. Og det er derfor bilen er den store syndebukken, på godt og på vondt.
Sa brura

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Vil øke bilavgiftene
« #17 : 15. desember 2009, 12:56 »
Hva i helse- og utdanningssektoren koster penger idag? Det jeg kan huske i farten, er legekonsultasjon opp til frikortgrensa. Men det er en fin ordning som hindrer misbruk av legekonsultasjon (les: danmark). Medisin betaler vi noe av selv også. Jeg har heller ikke betalt noe for utdanningen min, bortsett fra noen skolebøker. Mulig jeg har glemt noe vesentlig?

Vi sender vel ca 0,1 - 0,3 % av budsjettet ut av landet, og det er ikke så mye. Om bistanden, som vi kjenner den idag virker, er dog en helt annen diskusjon Smiley
Tja.. La meg tenke.. Ja visst, det koster å ha sykehusplasser, slik at gamlingene slipper å ligge ute på gangen! Cheesy

Restaurering av skoler koster penger, det koster å holde dem i gang så de slipper å legge ned. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6863193
Ser for meg vitsing om nordingene og antallet elever, men det er jo ren prinsippsak.

Angående det med hvor mye vi gir i u-hjelp; ja, prosenten er forsvinnende liten, men summen er enorm. Vi skal ikke ta av bistandspengene for å bygge/vedlikeholde skoler og sykehus, men kluet er liksom at det skal så bittelite til for å kunne holde det i gang.
http://www.ung.no/int%20bi/74_Hvor_mye_gir_vi_i_bistand.html
26 mrd er 1% av bnp, noe som skulle understreke hvor lite som faktisk skal til for at feks skolene skal bli littegranne bedre og kunne holdes i gang.

Sånt som dette blir bare helt feil. http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____20517.aspx

Og dette..

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2009/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Skole--og-svommeanlegg--rentekompensasjon-/?query=sv%C3%B8mmeanlegg

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2010/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Skole--og-svommeanlegg---rentekompensasjon/

Om økte avgifter derimot finner veien til skolene, skal jeg ikke klage over noen ting. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #18 : 15. desember 2009, 12:56 »
Problemet ditt DanielF, er at du ikke klarer å se hvor urettferdig dette er. Skatten i seg selv er irriterende, men sikkert levbar for de fleste. Problemet er at det handler hele tiden om å straffe bilistene. Om staten mangler penger til helse og skolesektor har ALLE skattebetalerer et felles ansvar til å betale for dette.

Problemet mitt? Hehe. Fin hersketeknikk Smiley

Jeg sier ikke at jeg har svaret på hva som er riktig eller feil, men jeg prøver å se det fra flere vinkler. Det hjelper lite når alle diskusjoner bunner ut i hvor jævlig vi har det, og hvor slem staten er.

Jeg har heller ikke snakket om alle bilister under en kam. Jeg snakker om bilister som ikke trenger å bruke bil, og som har en unødvendig forurensende bil.

Jeg mener at man skal betale for luksus og goder. Og hvis man synes det blir dyrt, kan man da bruke de to man knebøyer med, og eventuelt gå eller sykle. Det er ikke en menneskerettighet å kjøre SUV, men det er da en mulighet hvis man betaler for det Smiley

En ny SUV som f.eks. en Mercedes ML koster omtrent 1 million kroner Daniel, og 50% av disse pengene går rett i statskassa, + omreg. avgift etc - så man betaler allerede altfor, altfor mye for slike luksusbiler. At du ønsker en større avgiftsbeleggning antar jeg at bunner i at du ikke har råd til noe sånt selv.

Hvis jeg pantsetter leiligheten min, og selger dama, kan jeg sagtens få råd til en slik bil. Jeg ser bare ikke nødvendigheten med en slik bil. Det er ikke alle som sikler etter det dyreste og mest fancy.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #19 : 15. desember 2009, 12:57 »
En ny SUV som f.eks. en Mercedes ML koster omtrent 1 million kroner Daniel, og 50% av disse pengene går rett i statskassa, + omreg. avgift etc - så man betaler allerede altfor, altfor mye for slike luksusbiler. At du ønsker en større avgiftsbeleggning antar jeg at bunner i at du ikke har råd til noe sånt selv.

Men om man ønsker å være så retarded at man betaler 1 million for "same shit, expensive wrapping" så burde den retardasjonen også komme oss andre til gode.
Sa brura

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #20 : 15. desember 2009, 13:00 »
Da misforstod jeg deg.

Jeg mente hva jeg måtte betale hvis jeg skulle være så uheldig å skjære av meg fingern da jeg hakket løk. Det blir ca. ingenting.

Men jeg er enig med deg, at det er mye som ikke er riktig med styringa i Norge.

Tja.. La meg tenke.. Ja visst, det koster å ha sykehusplasser, slik at gamlingene slipper å ligge ute på gangen! Cheesy

Restaurering av skoler koster penger, det koster å holde dem i gang så de slipper å legge ned. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6863193
Ser for meg vitsing om nordingene og antallet elever, men det er jo ren prinsippsak.

Angående det med hvor mye vi gir i u-hjelp; ja, prosenten er forsvinnende liten, men summen er enorm. Vi skal ikke ta av bistandspengene for å bygge/vedlikeholde skoler og sykehus, men kluet er liksom at det skal så bittelite til for å kunne holde det i gang.
http://www.ung.no/int%20bi/74_Hvor_mye_gir_vi_i_bistand.html
26 mrd er 1% av bnp, noe som skulle understreke hvor lite som faktisk skal til for at feks skolene skal bli littegranne bedre og kunne holdes i gang.

Sånt som dette blir bare helt feil. http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____20517.aspx

Og dette..

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2009/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Skole--og-svommeanlegg--rentekompensasjon-/?query=sv%C3%B8mmeanlegg

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2010/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Skole--og-svommeanlegg---rentekompensasjon/

Om økte avgifter derimot finner veien til skolene, skal jeg ikke klage over noen ting. Smiley
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Vil øke bilavgiftene
« #21 : 15. desember 2009, 13:01 »
Jeg sier ikke at jeg har svaret på hva som er riktig eller feil, men jeg prøver å se det fra flere vinkler. Det hjelper lite når alle diskusjoner bunner ut i hvor jævlig vi har det, og hvor slem staten er.
Det er ikke poenget, kjære du, poenger er at vi faktisk har RÅD til å ha de avgiftene vi har. Men da forventer vi at skoler ikke legges ned og at vi slipper å ligge på gangen på sykehusene når vi blir gamle og grå.

For øvrig er det idiotisk å øke avgiftene på et område mange er helt avhengige av, når man da heller kunne økt skattene med en skarve prosent og sikkert fått inn like mye.. Tongue

Jeg mener at man skal betale for luksus og goder. Og hvis man synes det blir dyrt, kan man da bruke de to man knebøyer med, og eventuelt gå eller sykle. Det er ikke en menneskerettighet å kjøre SUV, men det er da en mulighet hvis man betaler for det Smiley
Ren prinsippsak, altså? Så om jeg velger å kjøre traktor som koster en million, skal jeg slippe avgifter fordi den ikke er kømfy? biggrin Men en bil til en mill som derimot ER kømfy, DEN skal avgiftsbelegges opp og i mente, bare fordi det minner om luksus? Hva om jeg putter en stress-less i traktoren min da, må jeg betale avgift? Haha...

Skjønner ikke helt hvorfor du henger deg opp i SUV her, om jeg vil kjøre SUV er jo helt opp til meg? De bruker jo heller ikke mer bensin enn feks en gammel Volvo 240. Om jeg tjener en halv mill i året og velger å ta opp lån for å kjøpe SUV er det jo strengt tatt et spørsmål om prioritering som er helt og holdent opp til meg selv å avgjøre? Du foretrekker kanskje å bruke hoppestokk til jobb, men det skal da ikke gå ut over meg?

Da misforstod jeg deg.

Jeg mente hva jeg måtte betale hvis jeg skulle være så uheldig å skjære av meg fingern da jeg hakket løk. Det blir ca. ingenting.

Men jeg er enig med deg, at det er mye som ikke er riktig med styringa i Norge.

Kan skje den beste. Smiley

Nei, egenandel er vel minimal. Man slipper å daue bare fordi man ikke har penger til hjerteoperasjon.

Men om man ønsker å være så retarded at man betaler 1 million for "same shit, expensive wrapping" så burde den retardasjonen også komme oss andre til gode.
Det gjør den, i form av engangsavgift.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #22 : 15. desember 2009, 13:07 »
Det er ikke poenget, kjære du, poenger er at vi faktisk har RÅD til å ha de avgiftene vi har. Men da forventer vi at skoler ikke legges ned og at vi slipper å ligge på gangen på sykehusene når vi blir gamle og grå.

For øvrig er det idiotisk å øke avgiftene på et område mange er helt avhengige av, når man da heller kunne økt skattene med en skarve prosent og sikkert fått inn like mye.. Tongue

Poenget kjære søte lille deg Sprø som Kjeks, gutten min, minipenisen Wink , er at hersketeknikk er patetisk. Du visste vel det micropenisgutten? Smiley Jeg tror nok du visste det innerst inne ja analprobenissen, det er deg det vet du Wink
Sa brura

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #23 : 15. desember 2009, 13:07 »
Hva er egentlig luksusen med stor bil? For en familie med la oss si 5 barn. Utslipp er ikke tema, det finnes det allerede en avgift man ikke vil gjøre noe med. Store biler kan fint slippe ut mindre Co2 enn små. Små sportsbiler blir IKKE straffet av denne avgiften husk.

Hersketeknikk :Smiley

Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #24 : 15. desember 2009, 13:09 »
Hva er egentlig luksusen med stor bil? For en familie med la oss si 5 barn. Utslipp er ikke tema, det finnes det allerede en avgift man ikke vil gjøre noe med. Store biler kan fint slippe ut mindre Co2 enn små. Små sportsbiler blir IKKE straffet av denne avgiften husk.

Hersketeknikk :Smiley

Mhm. Synes ofte jeg ser familiepappaer med tre unger og ei sur kjerring i Mercedes ML, Bmw 7 serie, ja, og spesielt Audi Q7 og Range Rover. NOT.

Men over til noe helt annet. Er det andre enn meg som har merket at det nesten ikke finnes Porsche Cayenne, Audi Q7 og Range Rover lenger? Er det blitt harry?
Sa brura

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #25 : 15. desember 2009, 13:10 »
Det er ikke poenget, kjære du, poenger er at vi faktisk har RÅD til å ha de avgiftene vi har. Men da forventer vi at skoler ikke legges ned og at vi slipper å ligge på gangen på sykehusene når vi blir gamle og grå.

For øvrig er det idiotisk å øke avgiftene på et område mange er helt avhengige av, når man da heller kunne økt skattene med en skarve prosent og sikkert fått inn like mye.. Tongue

Du legger ord i munnen på meg her. Jeg har aldri sagt at man skal avgiftsbelegge alle biler. Jeg snakker om luksusbiler, og/eller SUV i byer. Synes du en svær SUV kan betegnes som en nødvendighet for en som bor i en by? Kunne ikke vedkommende klart seg med en litt rimeligere bil, kjære?
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Pripps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 107
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 107

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #26 : 15. desember 2009, 13:15 »
Dere glemmer jo fullstendig de rike folka i Oslo sentrum som bruker kollektivtrafikken. Skal ikke de bidra?! Hvorfor har bilistene et større ansvar enn resten av den skattepliktige befolkningen?
Behind every happy man there is a woman who takes it in the ass

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Vil øke bilavgiftene
« #27 : 15. desember 2009, 13:19 »
Ren prinsippsak, altså? Så om jeg velger å kjøre traktor som koster en million, skal jeg slippe avgifter fordi den ikke er kømfy? biggrin Men en bil til en mill som derimot ER kømfy, DEN skal avgiftsbelegges opp og i mente, bare fordi det minner om luksus? Hva om jeg putter en stress-less i traktoren min da, må jeg betale avgift? Haha...

Skjønner ikke helt hvorfor du henger deg opp i SUV her, om jeg vil kjøre SUV er jo helt opp til meg? De bruker jo heller ikke mer bensin enn feks en gammel Volvo 240. Om jeg tjener en halv mill i året og velger å ta opp lån for å kjøpe SUV er det jo strengt tatt et spørsmål om prioritering som er helt og holdent opp til meg selv å avgjøre? Du foretrekker kanskje å bruke hoppestokk til jobb, men det skal da ikke gå ut over meg?

Jeg bruker SUV som et eksempel.

Jeg mener at alle skal få kjøre det de vil. Det er helt og holdent en privat sak. Men da synes jeg det blir bare teit og syte over at det koster mye.

Prøv å les det jeg skriver, fremfor å dra på honnørsanking med morsomhetene dine Smiley
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Vil øke bilavgiftene
« #28 : 15. desember 2009, 13:20 »
Poenget kjære søte lille deg Sprø som Kjeks, gutten min, minipenisen Wink , er at hersketeknikk er patetisk. Du visste vel det micropenisgutten? Smiley Jeg tror nok du visste det innerst inne ja analprobenissen, det er deg det vet du Wink
Bruker jeg hersketeknikk? Hvor da? Cheesy

Dine stadige henvisninger til penisen min minner litt om DanielF sin stadige hytting mot SUVer; det hele er noe sjalusipreget. Fullt forståelig. Smiley

Du legger ord i munnen på meg her. Jeg har aldri sagt at man skal avgiftsbelegge alle biler. Jeg snakker om luksusbiler, og/eller SUV i byer. Synes du en svær SUV kan betegnes som en nødvendighet for en som bor i en by? Kunne ikke vedkommende klart seg med en litt rimeligere bil, kjære?
Hehe hvor har JEG påstått at du har sagt det? Siste del av av innlegget var rettet generelt mot avgiftsøkning på biler, ikke mot ditt innlegg. Skal passe på å spesifisere sånt noe i fremtiden.

Kjære du: hvorfor skal en person måtte klare seg med en mindre bil, når en Volvo 240 dekker ca det samme arealet som en ok SUV, samt at SUV-en faktisk bruker mindre bensin enn en gammel Volvo. (Oppklaring: Volvo er her brukt som kun et eksempel. Du har ikke på noe tidspunkt nevnt verken Volvo eller 240, men Volvo 240 er en gammel bil som er kjent for å bruke mye drivstoff men er på en annen side en bil man kan få kjøpt relativt billig. Mye på linje med gamle Mercedeser, BMW-er og andre biler som er billige, dette da fordi de gjerne er av eldre dato.)
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Vil øke bilavgiftene
« #29 : 15. desember 2009, 13:26 »
Jeg bruker SUV som et eksempel.

Jeg mener at alle skal få kjøre det de vil. Det er helt og holdent en privat sak. Men da synes jeg det blir bare teit og syte over at det koster mye.

Prøv å les det jeg skriver, fremfor å dra på honnørsanking med morsomhetene dine Smiley

Skjønner hva du mener, men er da grenser for hva man må finne seg i av avgifter på et område som allerede er det dyreste i landet? Skulle det der holde vann, kunne man jo bare skru opp avgifta til folk ble nødt til å selge bilen. Tongue (Slik at man kunne kjøpe en 240 i stedet biggrin )
Hva med det som har med kutting i CO2-utslipp og gjøre da? En SUV bruker jo mindre enn en gammel Volvo, så skulle man ikke da heller oppmuntre til å kjøpe biler som forurenser mindre ved å kutte avgiften på disse, evt la være å øke denne?

Honnørsanking? Hehe jeg har ikke fått en eneste honnør her, så det er jo litt fjollete å påstå. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!