Skrevet av Emne: mat før og etter kardio trening  (Lest 11704 ganger)

Utlogget Judomann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

mat før og etter kardio trening
« : 04. januar 2010, 12:32 »
Heisann...

har et spørsmål her...vi vet alle at det er best med et karborikt måltid før og etter styrketrening men når det gjelder kardio trening med tanke på fettforbrenning...hva skal man da spise før og etter kardiotreningen?Huh? karbohydrater eller ikke??

Takker for svar,,

MVH

Judomann

Utlogget Tommi Thorvildsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: mat før og etter kardio trening
« #1 : 04. januar 2010, 13:07 »
Godt nytt år. Smile

Skal du gjøre Kardio trening for forbrenning er et av de beste alternativene å gjøre kardio før frokost og før du spiser noe mat, dette fordi da brenner du mer fett, spiser du først å gjør kardio etter på brenner du det du spiser..ikke bra for å forbrenne fett som er lagret på kroppen.Når du kommer hjem etter en rask gå tur med puls på 65-70% av maks puls spiser du frokost. Kardio trening i ca 30-60 minutter vi være gunstig for å brenne fett.

Det andre alternativet som er et bra tidspunkt å gjøre cardio trening på er rett etter styrke trening. da spiser du ikke noe før du er ferdig med cardio treningen. Rett etter kardio treningen anbefaler jeg da protein og carbo shake.

Lykke til
Tommi Thorvildsen

Besøk meg på www.tomminutrition.com



Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: mat før og etter kardio trening
« #2 : 04. januar 2010, 20:18 »
Godt nytt år. Smile

Skal du gjøre Kardio trening for forbrenning er et av de beste alternativene å gjøre kardio før frokost og før du spiser noe mat, dette fordi da brenner du mer fett, spiser du først å gjør kardio etter på brenner du det du spiser..ikke bra for å forbrenne fett som er lagret på kroppen.Når du kommer hjem etter en rask gå tur med puls på 65-70% av maks puls spiser du frokost. Kardio trening i ca 30-60 minutter vi være gunstig for å brenne fett.

Det andre alternativet som er et bra tidspunkt å gjøre cardio trening på er rett etter styrke trening. da spiser du ikke noe før du er ferdig med cardio treningen. Rett etter kardio treningen anbefaler jeg da protein og carbo shake.



Selv om det riktignok er større mobilisering av fettsyrer på fastende mage (pga lave blodsukker/insulinnivåer) om mårran, så har vel det liten betydning? Kroppen balanserer jo forbruket av energikilder nokså greit alene. Så høyere forbruk av fett som energi om mårran, tilsier jo at kroppen må bruke mer glykogen/karbo seinere på dagen. Dessuten så er jo sjelden glykogenlagrene tomme om mårran.

Beefcake har jo bla. avmystifisert denne halv-myten littegranne her.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=57286.0

En annen ting jeg stusset på, er kardio rett etter en tung styrkeøkt. Styrketrening reduserer jo glykogenlagrene rundt musklene som brukes, så hvis du har hatt en tung beinøkt, så er det kanskje ikke best å kjøre så altfor hardt på med kardio etterpå?

Til TS:
Hva du spiser før og etter kardiotreningen spiller liten rolle, så lenge det er sunn mat. Du må se ting i et litt større perspektiv. Hvis du f.eks forbrenner i snitt 2000kcal pr dag, og du spiser 2000kcal så er du i null. Men siden du jogger og forbrenner, la oss si, 500kcal, tre dager i uka, så kommer du totalt i 1500kcal minus i uka. Det vil hovedsaklig være fett som tapes/forbrennes når du ligger i et hensiktsmessig kcal-underskudd. (Man regner 4-500kcal pr dag for å være det maksimale kcal-underskuddet man skal ligge i).




Sa brura

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: mat før og etter kardio trening
« #3 : 04. januar 2010, 21:44 »
Hva du spiser før og etter kardiotreningen spiller liten rolle, så lenge det er sunn mat. Du må se ting i et litt større perspektiv. Hvis du f.eks forbrenner i snitt 2000kcal pr dag, og du spiser 2000kcal så er du i null. Men siden du jogger og forbrenner, la oss si, 500kcal, tre dager i uka, så kommer du totalt i 1500kcal minus i uka. Det vil hovedsaklig være fett som tapes/forbrennes når du ligger i et hensiktsmessig kcal-underskudd. (Man regner 4-500kcal pr dag for å være det maksimale kcal-underskuddet man skal ligge i).

Henger meg på. Det er totalen som er det avgjørende. Kjør kardio når det passer deg.
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget Tommi Thorvildsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: mat før og etter kardio trening
« #4 : 13. januar 2010, 15:37 »
cardio trening kan gjøres på andre tider også ,men er ikke det beste , si hva du vil men få se et bilde av deg beef i super ultra rippet form da og vis at det fungerer .har aldri sett han beef fyren i super shredded form da eller har du....dere ass skal forhøre dere med amatører, ja bare kjør det løpet men tenk etter jeg har hatt 55 show som kroppsbygger og ble kåret i musclemag for mest ripped gluteus gjennom tidene i 30 år...vel jeg  trenger ikke si mer, slutt med svada piss. ha en god dag husk at jeg har snakket med de beste trenerene i verden inkludert milos, chad, haney ramod og charles glass og utdannelse der i usa....orker ikke krangle med amatører .....spis is og bli tynn,,,,hør på onkel amatør   he he.... biggrin
Mvh
Tommi
Tommi Thorvildsen

Besøk meg på www.tomminutrition.com



Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: mat før og etter kardio trening
« #5 : 13. januar 2010, 16:04 »
cardio trening kan gjøres på andre tider også ,men er ikke det beste , si hva du vil men få se et bilde av deg beef i super ultra rippet form da og vis at det fungerer .har aldri sett han beef fyren i super shredded form da eller har du....dere ass skal forhøre dere med amatører, ja bare kjør det løpet men tenk etter jeg har hatt 55 show som kroppsbygger og ble kåret i musclemag for mest ripped gluteus gjennom tidene i 30 år...vel jeg  trenger ikke si mer, slutt med svada piss. ha en god dag husk at jeg har snakket med de beste trenerene i verden inkludert milos, chad, haney ramod og charles glass og utdannelse der i usa....orker ikke krangle med amatører .....spis is og bli tynn,,,,hør på onkel amatør   he he.... biggrin
Mvh
Tommi


Roid rage? Hehe. Ja, jeg er en liten flis i forhold til deg. Men hvilken rolle spiller det egentlig? Tror du virkelig at det er morgenkardioen som har gjort deg til en massiv og rippa fyr? Blir for dumt å bruke en selv om eksempel. Bare fordi du har gode gener, gode treningsprogrammer, pluss andre ting kanskje, så betyr ikke det at alle andre kan oppnå det samme ved å gjøre det samme som deg.

Hvis forskning forteller meg at morgenkardio ikke gir noen spesiell boost i forbrenninga så velger jeg å tro på det.
En ingeniør/arkitekt forteller en snekker hvordan bygget skal se ut og bygges. Men ingeniøren kan ikke slå inn spikrene riktig. Bare fordi snekkeren er best til å bygge, og vet hvordan det skal gjøres i praksis, betyr ikke at ingeniøren ikke vet best hvordan teorien er.

Tviler ikke på din erfaring, men det er ikke sikkert du har rett i alt du sier bare fordi det tilsynelatende har funka for deg. Kan godt hende du hadde hatt like gode resultater uten morgenkardio. Tror nok det er andre ting som spiller mye mer inn enn akuratt det.
Sa brura

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: mat før og etter kardio trening
« #6 : 22. januar 2010, 08:20 »
cardio trening kan gjøres på andre tider også ,men er ikke det beste , si hva du vil men få se et bilde av deg beef i super ultra rippet form da og vis at det fungerer .har aldri sett han beef fyren i super shredded form da eller har du....dere ass skal forhøre dere med amatører, ja bare kjør det løpet men tenk etter jeg har hatt 55 show som kroppsbygger og ble kåret i musclemag for mest ripped gluteus gjennom tidene i 30 år...vel jeg  trenger ikke si mer, slutt med svada piss. ha en god dag husk at jeg har snakket med de beste trenerene i verden inkludert milos, chad, haney ramod og charles glass og utdannelse der i usa....orker ikke krangle med amatører .....spis is og bli tynn,,,,hør på onkel amatør   he he.... biggrin
Mvh
Tommi


Helt riktig. Jeg er ikke profesjonell kroppsbygger og har f.eks. heller ikke fått gluteus kåret som mest rippet gjennom tidene i 30 år i noe magasin i det hele tatt. Jeg er bare en glad amatør som liker saklige og konstruktive diskusjoner hvor man prøver å holde en høflig tone og bruker ordentlig tegnsetting og ordbruk.


Lavendel

  • Gjest
Sv: mat før og etter kardio trening
« #7 : 22. januar 2010, 08:41 »
cardio trening kan gjøres på andre tider også ,men er ikke det beste , si hva du vil men få se et bilde av deg beef i super ultra rippet form da og vis at det fungerer .har aldri sett han beef fyren i super shredded form da eller har du....dere ass skal forhøre dere med amatører, ja bare kjør det løpet men tenk etter jeg har hatt 55 show som kroppsbygger og ble kåret i musclemag for mest ripped gluteus gjennom tidene i 30 år...vel jeg  trenger ikke si mer, slutt med svada piss. ha en god dag husk at jeg har snakket med de beste trenerene i verden inkludert milos, chad, haney ramod og charles glass og utdannelse der i usa....orker ikke krangle med amatører .....spis is og bli tynn,,,,hør på onkel amatør   he he.... biggrin
Mvh
Tommi



Jeg for min del har mistet mye fett på kroppen ved hjelp av ydmykhet, uansett tid på døgnet  Wink


Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: mat før og etter kardio trening
« #8 : 22. januar 2010, 13:17 »
orker ikke krangle med amatører .....spis is og bli tynn,,,,hør på onkel amatør   he he.... biggrin

Når kom is inn i bildet? Det er jo ikke samme hva man spiser. Ingen her har argumentert for at det er samme hva man spiser så lenge energitotalen blir riktig. Typen mat man spiser og med hvilken næringsfordeling har nesten alt å si. Det var frekvens og tidspunkt det er uenighet om
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Sv: mat før og etter kardio trening
« #9 : 22. januar 2010, 15:04 »
Husk å ikke spise eller drikke melkeprodukter på deff, og ingen har blitt knallharde når de spiser frukt.

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: mat før og etter kardio trening
« #10 : 22. januar 2010, 16:52 »
Husk å ikke spise eller drikke melkeprodukter på deff, og ingen har blitt knallharde når de spiser frukt.

Hvordan vet du det? Er vel heller helheten som spiller noen rolle fremfor det faktum at man tar seg et eple i ny og ne.
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget HIT

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 93

Sv: mat før og etter kardio trening
« #11 : 22. januar 2010, 21:23 »
Hvordan vet du det? Er vel heller helheten som spiller noen rolle fremfor det faktum at man tar seg et eple i ny og ne.

Melkeprodukter er ut på deff og frukt er bare fettlagrende. Dette har jeg lært av gutta som stiller og de vet jo best, eller?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: mat før og etter kardio trening
« #12 : 22. januar 2010, 21:26 »
Melkeprodukter er ut på deff og frukt er bare fettlagrende. Dette har jeg lært av gutta som stiller og de vet jo best, eller?

Bare bodybuilder-myter begge delene. Tar null tid å finne fram til dokumentasjon som viser det motsatte.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: mat før og etter kardio trening
« #13 : 22. januar 2010, 21:47 »
Melkeprodukter er ut på deff og frukt er bare fettlagrende. Dette har jeg lært av gutta som stiller og de vet jo best, eller?

De har god peil ja, men de gjør ikke alt rett for det.
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
Sv: mat før og etter kardio trening
« #14 : 24. januar 2010, 00:57 »
cardio trening kan gjøres på andre tider også ,men er ikke det beste , si hva du vil men få se et bilde av deg beef i super ultra rippet form da og vis at det fungerer .har aldri sett han beef fyren i super shredded form da eller har du....dere ass skal forhøre dere med amatører, ja bare kjør det løpet men tenk etter jeg har hatt 55 show som kroppsbygger og ble kåret i musclemag for mest ripped gluteus gjennom tidene i 30 år...vel jeg  trenger ikke si mer, slutt med svada piss. ha en god dag husk at jeg har snakket med de beste trenerene i verden inkludert milos, chad, haney ramod og charles glass og utdannelse der i usa....orker ikke krangle med amatører .....spis is og bli tynn,,,,hør på onkel amatør   he he.... biggrin
Mvh
Tommi


Latterlig. Ser ut som en fjortiss som har skrevet dette. Håper du har en sønn eller en annen god unnskyldning for dette barnslige innlegget.
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!