Må ærlig si jeg skjønner ikke helt denna 70 kg 6x2 i benk, du kjenner vell det ikke en gang?
Det er så mye du ikke forstår lille venn.

Det dynamiske prinsippet
En av de tingene som er viktig, når man trener for styrke, er utføreleshastigheten. Man bør alltid utføre øvelsen eksplosivt. Dette gir den beste neuromuskulære aktivering, og de beste tilpasninger. Når man trener etter det maksimale prinsippet, så er det klart at vekten er så tung at selve utførelsen ikke ser spesielt eksplosiv ut. Faktisk vil bevegelsen være særdeles langsom. Men man bør allikevel forsøke å løfte stangen så raskt og kraftfullt som mulig. Og det er nettopp det det dynamiske prinsippet går ut på. Her trener man med belastning som har en størrelse som lar deg utføre øvelsen hurtig og eksplosiv. Det dynamiske prinsippet er ikke så effektiv til oppbygning av absolutt styrke, som det maksimale prinsippet, men det er ekstremt overlegen, når det dreier seg om å øke din RFD. Og som nevnt, så er det ekstremt viktig å ha en god RFD, hvis man vil være i stand til å løfte tunge vekter. Nå skal det selvfølgelig ikke sies at det dynamiske prinsippet er dårlig til å øke den absolutte styrke. Det er den ikke. Det dynamiske prinsippet bruker så bred en intensitetsrange, at det er stor forskjell på hva den laveste ende og den høye ende gir. Der er stor forskjell på hva som anbefales når det anbefales dynamisk trening, men generelt sier man at man bør benytte en belastning mellom 50-80 %. I denne intensitetsrange er ens power-output størst. I den lave enden utvikler man primært RFD og litt absolutt styrke, mens man i den høye enden utvikler begge deler.
Jeg kjørte idag med stopp, og 1 min puser og så eksplosivt jeg overhode klarte.
Og ja noe kjente jeg, men det var en annen følelse når jeg klemte ut siste repetisjonen i skråbenk og hantelpress for og si det sånn.