Skrevet av Emne: Gerilja K... Igjen  (Lest 2521 ganger)

Utlogget Sol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 13

Gerilja K... Igjen
« : 12. april 2004, 21:41 »
Tenkte å prøve meg på programmet med bruk av ergometersykkel, men etter å ha trålet "alt" jeg kunne finne om det mangler det fremdeles litt...

MÅ man gjøre dette om morgenen, eller går det også an å fx hive i seg en kopp med kaffe før arbeidsdagen er over og så trene?

Foruten å ha et lavt/moderat inntak av karbo, er det andre ting jeg bør vite om mht til denne type trening?

Og til slutt... skal man KUN holde seg til disse bolkene 3-5 ganger i uka, eller er det helt greit å trene styrke/annen kardio i tillegg? Det hevdes jo at deet vil være mer enn nok tilstrekkelig både for forbrenning og form? Ikke det at jeg er så vanvittig sprek altså... Wink
Smile, it's the second best thing you can do with your lips!

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Gerilja K... Igjen
« #1 : 12. april 2004, 22:29 »
GK gjør du IKKE før frokost!!! Før frokost skal du ha ca en time med moderat tempo.

GK passer bedre midt på dagen
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Sol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 13

SV: Gerilja K... Igjen
« #2 : 12. april 2004, 22:53 »
Godt å høre, takk  2thumbsup
Smile, it's the second best thing you can do with your lips!

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Gerilja K... Igjen
« #3 : 13. april 2004, 08:26 »
GK gjør du IKKE før frokost!!! Før frokost skal du ha ca en time med moderat tempo.
GK passer bedre midt på dagen

Hvorfor ikke GK før frokost? Og hvorfor passer det bedre midt på dagen? Personlig har jeg nå fulgt "oppskriften" på iform.no som sier:

Gerilja taktikk
Kvelden før du skal kjøre gerilja kardio, spiser du mindre karbohydrater. For det første så er det mer sannsynlig at kroppen omdanner karbohydrater til fett om kvelden. For det andre så kan det redusere mengden fett kroppen forbrenner mens du sover i tillegg til under og etter du kjører gerilja trening om morgenen.


Jeg har opplevd dette som svært effektivt og tilfredstillende, da jeg merker at det har en effekt, samt at jeg får gjort unna trening og dusjing i løpet av en halvtime på morrakvisten.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Gerilja K... Igjen
« #4 : 13. april 2004, 10:19 »
Gerilja kardio på morran før frokost blir for hardt for muskla, og vil nok føre til muskeltap.

Gjør et søk og du vil finne ut at GK passer best litt senere på dagen når man har fått i seg karbohydrater.

Før frokost er det kardio med moderat tempo som passer best
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Gerilja K... Igjen
« #5 : 13. april 2004, 11:12 »
Gerilja kardio på morran før frokost blir for hardt for muskla, og vil nok føre til muskeltap.

Gjør et søk og du vil finne ut at GK passer best litt senere på dagen når man har fått i seg karbohydrater.

Før frokost er det kardio med moderat tempo som passer best

Jeg skal ikke påstå at dette ikke er tilfelle... men.. I want some facts!

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Gerilja K... Igjen
« #6 : 13. april 2004, 11:26 »
Har gjort noen søk, men finner ikke noe som sier at man mister muskler ved å kjøre GK om morgenen før frokost... men jeg fant denne:

High intensity interval training is relatively simple to perform but does require a good level of motivation.

To perform a HIIT session, I recommend you use cycles of about 4 mins, with each cycle consisting of a maximum effort or sprint for 20-30 seconds followed by a 3 & a 1/2 minute power walk at about 50-60% effort, each session in total should last from 20 to 40 minutes depending upon the individual.

The session can be adapted to be performed on any any piece of cardio equipment at the gym or if you are an outdoors person I recommend that you run on an athletic track or grass if possible, to avoid chronic stress to your knees and ankles.

If you do run on the road another good idea is to use telegraph poles to pace yourself, by running from one to the next and then walking for 3-4. Just like with any form of cardiovascular activity it is important that you build up the intensity and duration of your HIIT sessions gradually to avoid undue fatigue or injury. Over the course of an 8 week period try to run about 200m further than the total distance but, in the same time as when you first started, once you feel comfortable try adding on another cycle.

To gain the most benefit out of this program try to complete on an empty stomach such as in the morning before breakfast. Also use this cardiovascular workout in conjunction with a balanced diet and the correct supplementation.


Og jeg finner flere som kjører som kjører GK/HIIT før frokost, gjerne etterfulgt av magetrening. Fikk også opp treff hvor dette var anbefalt i "Body for life"-programmet... Jeg skal nå uansett fullføre min MGK før frokost minimum 3 ganger i uka i 8 uker, for å se hvordan dette fungerer. Til nå så har jeg økt muskelmasse... MEN, jeg kan tenke meg at hvis jeg oppnår en fettprosent på ca. 10%, og fortsetter med MGK, så kan det nok hende at den energien som kreves blir hentet fra andre kilder enn overflødig fett....

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Gerilja K... Igjen
« #7 : 13. april 2004, 17:19 »


Jeg skal ikke påstå at dette ikke er tilfelle... men.. I want some facts!

Bruk søkfunksjonen på forumet og søk på Paulun, fettforbrenning, før frokost m.m. så finner du en av begrunnelsene (Paulun sin begrunnelse) for hvorfor man skal unngå høyintensitets kardio før frokost.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget woho

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 403
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 403

SV: Gerilja K... Igjen
« #8 : 13. april 2004, 17:24 »
Så hvis jeg begynner med GK på morgenen, så vil jeg for det meste kun forbrenne muskelmasse. Men for de som trener styrke på ettermiddagen så er det vel ikke noe å anbefale GK, siden dette krever masse energi.
A great pleasure in life is doing what people say you cannot do.

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Gerilja K... Igjen
« #9 : 13. april 2004, 17:49 »
Bruk søkfunksjonen på forumet og søk på Paulun, fettforbrenning, før frokost m.m. så finner du en av begrunnelsene (Paulun sin begrunnelse) for hvorfor man skal unngå høyintensitets kardio før frokost.

Ok jeg fant noen tråder, der det er diskutert... og Mr. Paulin har muligens riktig til en viss grad.  Jeg har liten tro på at jeg mister muskler ved å trene intensivt i 4 minutter og 10minuter på 50% før frokost om morgenen. Kroppens naturlige "instinkter" vil hente energi fra fettreservene før den bryter ned musklene... Jeg kunne skjønt det hvis det var snakk om intensiv trening over lengere tid før frokost...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Gerilja K... Igjen
« #10 : 13. april 2004, 17:58 »

 Kroppens naturlige "instinkter" vil hente energi fra fettreservene før den bryter ned musklene.

Det er nok ikke riktig. Hvis dette var tilfelle, ville vi jo alle vært fettfrie da jo. Bare å løpe rundt å kvitte seg med fettet så lenge det var fett på kroppen. Er intensiteten for hard er ikke "forsyningen" fra fett energi rask nok, og kroppen må hente fra andre steder.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Sol

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 13

SV: Gerilja K... Igjen
« #11 : 13. april 2004, 18:10 »
 Undecided hmmm... uansett er trening uansett tidspunkt bedre enn ikkeno i det hele tatt. Den er i allefall enkel å forholde seg til... hehe 
Smile, it's the second best thing you can do with your lips!

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Gerilja K... Igjen
« #12 : 13. april 2004, 20:29 »


Det er nok ikke riktig. Hvis dette var tilfelle, ville vi jo alle vært fettfrie da jo. Bare å løpe rundt å kvitte seg med fettet så lenge det var fett på kroppen. Er intensiteten for hard er ikke "forsyningen" fra fett energi rask nok, og kroppen må hente fra andre steder.

Yo... vi snakker om 4 minutter intensiv trening, resten (10 minutter) er 50% av maks... Tror ikke kroppen tar et stort innhugg i muskelaturen... da burde jeg vært lettere enn noen sinne... Jeg er slankere og tyngere, og tyngden MÅ komme fra muskler som har kommet av trening. Omtaler Paulun dette spesielle GK-systemet, eller snakker han om høy intensistet over lengere tid før frokost?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Gerilja K... Igjen
« #13 : 13. april 2004, 20:35 »
Slik jeg har forstått deg, rett meg hvis jeg tar feil, så er du rimelig "fersk" i gamet ikke sant? Da er du ikke så representativ egentlig, for musklene dine er overhodet ikke vant til det de blir utsatt for, og det er en periode mulig å ta av fett og bygge samtidig. Etterhvert blir dette vanskeligere og vanskeligere; om ikke umulig til slutt.

Er i og for seg enig med deg i at 4 minutter ikke gjør noe stort innhugg i muskelaturen din. Men jeg mener at det ikke er optimalt det du gjør.

Men; en ting skal du ha. Fungerer det for deg, så hold på det!!! Våg å prøve nye ting fra tid til annen, men bare du vet hva som fungerer for deg!!

Hva Paulun omtaler er jeg ikke sikker på, men regner med at han snakker om vanlig GK om han snakker om noe, og det varer vel generelt litt lenger vel ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Gerilja K... Igjen
« #14 : 13. april 2004, 21:45 »
Slik jeg har forstått deg, rett meg hvis jeg tar feil, så er du rimelig "fersk" i gamet ikke sant? Da er du ikke så representativ egentlig, for musklene dine er overhodet ikke vant til det de blir utsatt for, og det er en periode mulig å ta av fett og bygge samtidig. Etterhvert blir dette vanskeligere og vanskeligere; om ikke umulig til slutt.

Jo, du har helt rett, jeg er rimelig "fersk" i gamet når det gjelder pumping av jern og bygge muskler. Men jeg har en del års erfaring fra friidrett, og da spesiellt sprint, hekkeløp og lengde. I tilleg så har jeg Humanbiologien inne + litt til... Wink Jeg sier ikke at jeg vet mye, men jeg har sugd til meg litt kunnskap underveis...

Jeg er helt enig med deg i at man i en kortere eller lengere periode kan forbrenne fett og bygge muskler samtidlig... alt etter hvordan grunnlaget er når man begynner. Og det er ganske naturlig at man ikke har særlig nytte av GK, hvis man har en fettprosent på 8 og store muskler... da hadde ikke jeg heller svingt meg ut av senga om morran for å løpe som en gal fem og tilbake. GK fungerer hvis man vil forbrenne fett, og jeg har ingen tro på at det brenner særlig med muskler med mindre man har en lav fettprosent fra før...

Jeg kommer til å kjøre dette til jeg har nådd mine mål... Høy intensitet ved lengere løping og lengere intervaller er noe helt annet enn GK... Vi snakker om 4 minutter hvor man løper 2 av de nesten bare på viljen...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!