Skrevet av Emne: Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!  (Lest 1721 ganger)

Utlogget Kizza

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!
« : 10. januar 2010, 19:04 »
Hei. Smiley

Jeg er en mann på 20 år som SKAL bygge meg opp til sommeren og trenger hjelp til kosthold/tilskudd.

Litt info om kroppen min nå:

176 cm høy.
77+ish kg.
Har anlegg til å bygge muskler.

Jeg trener kampsport 2 ganger i uken fra før av, men skal begynne med styrke utenom.

Ønsker store og markerte muskler, men ikke for overdrevne. Jeg er fullt villig til å gå inn for dette Smiley
Derfor håper jeg noen kan hjelpe meg med kosthold/tilskudd i forhold til trening og kanskje noen trenings tips til styrketrening.

Takk på forhånd!

Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!
« #1 : 11. januar 2010, 20:52 »
Tunge baseøvelser. Mye sunn mat. 2g proteiner pr kg kroppsvekt. kalorioverskudd.

men du blir ikke stor før sommeren. du blir nok endel større, og garantert sterkere, men man blir ikke bodybuilder på ett halvt år.

Mye kosttilskudd som kan hjelpe, men ett skikkelig kosthold er absolutt det viktigste.
Først når du har kontroll på inntaket av skikkelig mat, trenger du å tenke på tilskudd..

Markerte muskler får du ved å ha lite underhudsfett, og får det bør du helst ligge i ett lite kaloriunderskudd. vanskelig å bygge muskler og miste fett samtidig. da skal du ha stålkontroll på spisingen i hvertfall..
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget M@gne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!
« #2 : 11. januar 2010, 21:23 »
Hei. Enig med marius her ja Smiley Baseøvelser som knebøy, benkpress osv. Deretter bruker du curls osv som øvelser du tar i tillegg.  5x5 Program vil nok gjør susen. Sjekk ut Treningsmetoder ( forumet ) og forskjellige 5x5 program. Prøv å få i deg proteiner gjennom kylling, egg, melk osv før du går over på proteintilskudd. Husk at det er ett tilskudd. Men de fleste får nok ikke i seg nok proteiner gjennom vanlig kost.  Som marius sier 2 - 2.5g proteiner per kg kroppsvekt. Det er ingen tvil om at du må ha kalorioverskudd for å få musklene til å vokse. Spis mat som, havregryn, korn, grovt brød som karbohydrater og grønsaker, samt biff, kalkun, skinke osv.  Skal kjøpe protientilskudd selv snart gjennom www.ej-shop.no  5 kg 90+ protein, som er et bra proteintilskudd til lav pris. Spør om smaksprøver, så du ikke bruker unødvendige penger på ting som smaker dritt. Mange som er for nøye der spør du meg. Om det hjelper, kan det nesten smake hva som helst. Det går alltids ned. Tror ikke du har behov for gainer, om du ikke sliter med å gå opp i vekt ? Siden du har anlegg for å bygge muskler, som du sier, tror jeg ikke vekta er noe problem. Du kan kanskje vurdere kreatintilskudd om du virkelig vil satse 110 % på dette.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=6691.0 - Link Kreatin
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=750.0 - Link Proteintilskudd

Om du vil ha markerte muskler og samtidig vil bygge, hadd jeg personlig anbefalt at du hadde fått inn litt kardio trening i programmet i løpet av uken. I form av enten sykling, svømming ! løping, ski osv, så du samtidig får trent litt utholdenhet. om du vil ha lav fett %.   Det viktigste med treningsprogrammet generelt er at du trener hele kroppen, split eller ikke, men sørg for at både armer, mage, bryst, rygg, legg og lår blir trent i løpet av uken. Det gjør du lett ved å velge baseøvelsene som nevnt over. Les om 5x5 program og kjør på ! Cheesy
No Pain - No Gain

" The Best Just Keeps Getting Better "

Utlogget Kizza

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!
« #3 : 11. januar 2010, 21:59 »
Hei. Tusen takk for svar  Smiley

Jeg har en del underhudsfett og kan vell kalles for å være godt i hold. Jeg har tenkt å kvitte meg med fettet og øke muskelmassen. (Aka. Taylor Lautner  Tongue)

Når er det vanlig å starte med kreatin, og tror du/dere dette passer for meg?

Utlogget M@gne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!
« #4 : 12. januar 2010, 18:53 »
Hmm. Siden du vil fjerne underhudsfettet, ville jeg som sagt lagt inn kardio trening i treningsprogrammet. Søk litt rundt på forumet og les, så finner du nok svar på det meste. Men løping, sykling, svømming og langrenn er gode kardio øvelser. Men baser programmet på base øvelser som jeg nevnte over. Knebøy, benkpress og markløft.

Les linken om nøye kreatin om bruk osv. Ja, kreatin er veldig effektivt og gjør at du kan trene mer og hardere å få bedre framgang. Du kan starte når som helst, selv om jeg ville startet det fra den dagen jeg starter treningen. Om du vil satse 110 % på treningen så burde du i allefall prøve kreatin og proteinpulver. Husk at kosten og restitusjonen er lik viktig som selve treningen. Får du ikke nok hvile eller spiser feil vil du ikke få så mye framgang som hvis du hadde hatt stålkontroll. Optimaliser alt og du vil lett se at framgangen vil komme, både med fettet og musklene. Fordel om du har høy forbrenning om du skal ha bort fettet.  Jeg har høy forbrenning og sliter med for lav vekt. Så stapper i meg det jeg får plass til. Bruker både kreatin og proteinpulver til vanlig, selv om treningen i en periode nå har blitt litt dårlig. Satser på nytt treningsprogram  snart og skal kjøre 5x5 program. Husk at teknikk i utførelsen av baseøvelsene er viktig, hvertfall når du begynner å løfte tungt, så er bare å terpe teknikk helt til den sitter.
 
Håper det var noe til hjelp. Ellers er det bare å mase, så skal jeg svare så godt jeg kan. ; ) 
No Pain - No Gain

" The Best Just Keeps Getting Better "

Utlogget Kizza

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!
« #5 : 13. januar 2010, 12:45 »
takk for alt Smiley

er nå snart klart for trening, har funnet et 5x5 program, lest om bruk av tilskudd og studert de forskjellige øvelsene.

Mangler bare protein å kreatin nå. Har du noe å anblefale?

ps. ser dette programmet låvende ut? :

Dag 1: Rygg og biceps
- Markløft 5 x 5
- Chins eller nedtrekk 2 x 10
- Foroverbøyd roing med stang 3 x 10
- Stangcurls 5 x 10

Dag 2: Hvile

Dag 3: Bryst og triceps
- Benkpress 5 x 5
- Brede dips 2 x 10
- Skrå flyes 2 x 10
- Smal benkpress 5 x 10

Dag 4: Hvile


Dag 5 : Skuldre og bein
- Militærpress 5 x 5
- Sidehevninger 3 x 10
- Knebøy 5 x 5
- Beinpress 2 x 10
- Utfall i smithmaskin 2 x 10
- Strake mark 5 x 10
- Lårcurls 2 x 10

Utlogget M@gne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!
« #6 : 13. januar 2010, 16:44 »
Supert Smiley

Hmm, mange meninger rundt det der med hvilket proteintilskudd man bør velge osv. 
Mange anbefaler Whey fra Proteinfabrikken. Helt greit protein men synes selv det er unødvendig bruk av penger, hvertfall når man skal kjøpe i mengder.  Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt kontakt med folka ved ej - shop på www.ej-shop.no . Jeg hadde bestilt kreatin monohydrat 800g og spurt om de kunne sendt med noen smaksprøver på 90+ protein. Når du får smaksprøvene i posten, så velger du den du syns smaker best. prøv gjerne med både melk og vann får å teste ut. Deretter bestiller du enten 2.5kg eller 5kg alt etter hvor mye du tenker du vil bruke og husk at proteinet ikke nødvendigvis trenger å smake så vidunderilg godt, hovedsaken er at det funker. Ikke noe å si på prisen og det er kjente kvalitetsvarer, så tror jeg kan garantere at du blir fornøyd om du bruker både kreatinet og proteinet riktig. Important !

Skal sende inn mail snart selv å bestille 5kg 90+ protein & 800g kreatin monohydrat & 3kg gainer... høres ut som jeg lever på kostillskudd, men det er ikke fakta  Smiley  Gainer = ( trenger å gå opp i vekt, lett som en flis )

Jeg er kanskje litt for systematisk av meg, men ville startet med oppladningsfasen til kreatinet den uken du tester ut smaksprøvene til proteinet. samtidi som du bare trener litt på teknikk i base øvelsene, for den må sitte før du starter med programmet. Så starter du fult og helt med kreatinet som vanlig bruk og proteinet etter du har fått f eks 2.5 kg. ( lønner seg å bestille litt, så du har nok ) Pek ut en mandag på kalenderen og skriv ned treningsprogram.
Kanskje også kosten til punkt og prikke. Så begynner du med alt på samme mandag. - Kreatinet - Proteinet - det nye 5x5 programmet. Jo mer som er optimalisert, jo bedre blir resultatet. Smiley

Fokuser på treningen, kost og hvile, så får du de resultatene du vil ha !

Hmm. Ser lovende ut det programmet der, etter min mening Men lag gjerne en post på Treningsmetoder der du spør litt om hva folk mener om programmet. Er ingen ekspert på treningsprogram enda, sorry. Jeg ville kanskje lagt inn en rolig kardio økt før du trener styrke eller de dagene du skal hvile. Du bør få med kardio treningen i programmet, om du skal ha bort underhudsfettet på en mest effektiv måte. hovedsaken med hvile dagene er du ikke bør trene samme muskelgruppe hardt før det er godt 24 timer. Dermed bør det gå greit å løpe, sykle, svømme eller gå på ski. Men som sagt spør på treningsmetoder, så får du flere synspunkt
Tenker og spekulerer på det samme selv.

Så må jeg få høre fra deg hvordan det går etterhvert osv Smiley
Lykke til ! Cheesy

No pain - No gain !
No Pain - No Gain

" The Best Just Keeps Getting Better "

Utlogget M@gne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!
« #7 : 13. juni 2010, 13:39 »
Hei. Er gått ganske mange måneder siden sist nå. Har du fått noe fremgang ? Smiley
No Pain - No Gain

" The Best Just Keeps Getting Better "

Utlogget Kizza

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Sommkropp og kosthold. Trenger hjelp!
« #8 : 24. juni 2010, 16:56 »
Hei. Er gått ganske mange måneder siden sist nå. Har du fått noe fremgang ? Smiley

Heisann! ja d kommer seg, komt meg til 90-100 BP, 165 ML, 110 KB og er blitt mer markert, vertfall armer/skuldre. Men sliter litt med bryste og magen :/ men har fortiden fokus på kondisjon nå. Skal komme meg opp til militære som jeg skal inn i september.

må bare også si at jeg ALDRI har trent styrke før  biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!