Skrevet av Emne: Styrketrening for late, gamle diabetikere  (Lest 7598 ganger)

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Styrketrening for late, gamle diabetikere
« : 11. januar 2010, 13:21 »
Studien tar for seg 20 diabetes II pasienter i alderen 45-65 år (se nedenfor for link til fulltekst og abstract).  HbA1c, som er en indikator på gjennomsnittlig blodsukker, ble målt 12 uker før i tillegg til å bli målt underveis i det 10 uker lange eksperimentet. HbA1c indikerer gjennomsnittlig blodsukkernivå fra tidligere perioder, fra 4 uker til 3 måneder før måling ( se her). Som de vedlagte bildene viser, så sank altså blodsukkernivå jevnt i løpet av den 10 uker lange perioden. Legene som behandlet pasientene ble bedt om å holde de på samme medikament, og puls ble brukt som en indikator på energiforbruk (som er blitt vist til å være en reliabel, men beskjeden indikator: Montgomery et al 2009 - J Stength Cond Res).

Selv om TF sine medlemmer ikke nødvendigvis havner inn i samme kohort som eksperimentgruppen så er dette interessant. Det viser at styrketrening faktisk virker til å være en bedre medisin for diabetes II pasienter enn aerob trening (når energiforbruk kontrolleres, som foregående studier har neglisjert).

Pdf link


Diabetol Metab Syndr.;1(1):27. [Epub ahead of print]
Resistance exercise training lowers HbA1c more than aerobic training in adults with type 2 diabetes.

Bweir S, Al-Jarrah M, Almalty AM, Maayah M, Smirnova IV, Novikova L, Stehno-Bittel L.

ABSTRACT: BACKGROUND: The aim of this study was to compare the effects of 10 weeks of resistance or treadmill exercises on glycemic indices levels prior to and immediately following exercise in adults with type 2 diabetes. Research Design and Method: Twenty inactive subjects (mean age 53.5 years) with type 2 diabetes enrolled in the study. Baseline HbA1c, blood glucose levels, heart rate, and blood pressure were measured for each subject prior to the initiation of the exercise program. Subsequently, subjects were matched to age, waist circumference and sex and assigned to either isocaloric resistance or treadmill exercise groups, which met 3 times per week for 10 weeks. RESULTS: Both groups showed a reduction in pre and post-exercise blood glucose and HbA1c values. There was no change in resting blood pressure or heart rate in either group during the course of the 10 week intervention. The group receiving resistance exercises showed significant differences in the daily pre-exercise blood glucose readings between the beginning and end of the exercise protocol (p < 0.001). There were significant improvements in the mean HbA1c reading pre and post training in both groups (p<0.001). However, the greater reduction was noted in the resistance exercise group, and at 10 weeks their HbA1c levels were significantly lower than the group that received treadmill exercises (p < 0.006) CONCLUSION: Ten weeks of resistance exercises were associated with significantly better glycemic control in adults with type 2 diabetes compared to treadmill exercise.

PMID: 20003276 [PubMed - as supplied by publisher]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20003276

Gå til:  

Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?
Dette programmet er perfekt for hjemmetrening eller hvis du har dårlig tid.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening27.05.202040

Slik får du mer ut av markløft.
Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.
Da kan denne metoden være noe for deg.