Skrevet av Emne: Skippe frokost ved vektnedgang?  (Lest 9574 ganger)

Utlogget Tommi Thorvildsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #30 : 21. januar 2010, 17:14 »
Noen som har hatt en elendig dag her biggrin he he!

Du kan ikke argumentere med fremgang... Smile

Her er en person jeg hjalp og han gikk ned 14 kg på 6 uker og er ikke noen kroppsbygger og har aldri stillt!

http://www.olympiaspirit.no/index.php?sideID=398

Og han spiste frokost hver eneste dag på dietten.......det er bare en av hundretalls personer jeg har hjulpet til suksess for å kommet i form. Og alle jeg har hjulpet har spist frokost.

teoretiker eller praktiker.....jeg har begge deler! beklager å måtte skuffe noen som tror dette er en kamp om hvem som er best her, det er det ikke, jeg sier bare valget er ditt..

men det er mange veier til rom......og klart du kan komme i form uten frokost....vel go a head..... biggrin
Men husk for å beholde mest mulig muskler da....
kansje greit å følge noen som vet hva dem snakker om når det gjelder å bygge muskler å gå på diett. Som har studert og hatt kurs og utdannelse innen faget for vanlige folk som trener. Og i tillegg prøvd ut alle mulige dietter i praksis, ikke bare på seg selv men på andre personer.........


Mvh
Tommi
Tommi Thorvildsen

Besøk meg på www.tomminutrition.com



Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #31 : 21. januar 2010, 17:58 »
.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #32 : 22. januar 2010, 12:23 »
Noen som har hatt en elendig dag her biggrin he he!

Du kan ikke argumentere med fremgang... Smile

Her er en person jeg hjalp og han gikk ned 14 kg på 6 uker og er ikke noen kroppsbygger og har aldri stillt!

http://www.olympiaspirit.no/index.php?sideID=398

Og han spiste frokost hver eneste dag på dietten.......det er bare en av hundretalls personer jeg har hjulpet til suksess for å kommet i form. Og alle jeg har hjulpet har spist frokost.

teoretiker eller praktiker.....jeg har begge deler! beklager å måtte skuffe noen som tror dette er en kamp om hvem som er best her, det er det ikke, jeg sier bare valget er ditt..

men det er mange veier til rom......og klart du kan komme i form uten frokost....vel go a head..... biggrin
Men husk for å beholde mest mulig muskler da....
kansje greit å følge noen som vet hva dem snakker om når det gjelder å bygge muskler å gå på diett. Som har studert og hatt kurs og utdannelse innen faget for vanlige folk som trener. Og i tillegg prøvd ut alle mulige dietter i praksis, ikke bare på seg selv men på andre personer.........


Mvh
Tommi

Litt rart og gå i forsvarsposisjon hver gang noen betviler dine påstander da. Ingen som tviler på at du kan dette med trening og diett bedre enn NOEN annen i Norge i praksis. Poenget er vel heller at mange velger å tro på forskning, hvor forskere tester ut personer, måler hormoner etc, og gir håndfaste konkrete bevis på ting, fremfor hjemmesenkra teorier av personlige trenere, i toppklasse eller ei.

Sannsynligvis ville klientene dine i dette eksempelet vedrørende frokost, hatt like god fremgang uten frokost. Men det vet du jo ikke, fordi du ikke har prøvd ut dette på like mange klienter, om noen. Noe forskere imidlertid HAR gjort. Det jeg heller tror er grunnen til at frokost fungerer bare for mange er rett og slett at frokost for mange inngår i gode rutiner. Jeg er ikke for, eller i mot frokost, personlig spiser jeg alltid frokost hvis jeg er sulten, fordi jeg føler meg mer opplagt etterpå. Og at det er en del av min rutine.

For øvrig er det flere her som ikke vil tolerere at du skal slippe unna enhver kritikk, og "vinne" alle diskusjoner ved å påpeke at du er verdensmester. All respekt for det, absolutt, og ingenting er mer verdifullt for en diskusjon enn en som kan dette bedre enn noen annen i praksis. Men du må også ha i bakhodet at det er flere av oss her (kan bare snakke for meg selv for øvrig), som studerer ting relatert til trening, f.eks kosthold(personlig er jeg snart utdannet ernæringsfysiolog) og som kan sitte på teori som ikke nødvendigvis passer med din personlige erfaring. Da må du gjerne være uenig, men også respektere at vi er uenige med deg, slik at det kan bli en konstruktiv debatt, fremfor at du trekker frem "esset-jeg er verdensmester" hver gang noen motsier deg Smiley

Det var mitt hjertesukk, så håper du, hvis du leser dette, kan reflektere litt rundt det slik at vi kan holde en hyggelig og respektfull tone i fremtiden.

Sa brura

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #33 : 02. februar 2010, 08:16 »
Når du våkner opp om morgenen er kortisol nivået skyhøyt!
Kortisolet har som en av sine oppgaver er å konvertere proteiner inn til glukos.For mye glukos blir konvertert til fett. For lange perioder der du "skipper frokost vil før til at mye av kropps muskulaturen vil bli brytt ned og kan bli konvertert inn til fett...
Nja, ved lange perioder uten frokost vil kortisolutskillelsen snarere bli mindre på morningen:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93545.msg1383577#msg1383577


Start å spis frokost og karbohydrater du inntar vil frigjøre insulin som senker kortisol. Insulinet er kortisolets værste finde!
Nei, det er vel snarere tvert om. Kortisol dominerer over insulin, ikke motsatt, og et måltid vil om noe akutt øke kortisolnivået, ikke senke det.



Fig. 2. Effects of two identical high-protein midday meals on salivary cortisol levels, compared with a day on which no meal was served (Meal A ; Meal B •; No Meal ).

http://www.psychosomaticmedicine.org/cgi/content/full/61/2/214


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #34 : 02. februar 2010, 11:33 »
Da lærte vi alle, inkludert Tommy, noe nytt ved å lese litt forskning!
Sa brura

Utlogget Nautern900

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #35 : 02. februar 2010, 12:40 »
Vi ser jo at ved "no meal" så starter kortisolnovået noe høyere, for deretter å dale ned mot et bunnpunkt, men så kan det se ut som det stiger litt igjen mot slutten...hadde vært interessant å se hvordan denne grafen beveger seg videre når det fortsatt ikke inntas noe mat. Som feks når man faster.

Observerer også at de forhøyede kortisolnivåene som følge av måltidet, iløpet av en time, er tilbake i omtrentlig samme nivå som før måltidet. Men igjen lurer jeg på det samme...vil nivåene være stabile en periode nå, eller svinger det gjennom hele dagen, og dersom man ikke inntar mat, hva er det evt som påvirker ubalansen i mengden kortisol?

Har kortisol noen positiv effekt på kroppen, slik at den passer på at kortisolnovåene ikke blir _for_ lave?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #36 : 02. februar 2010, 12:57 »
.

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #37 : 02. februar 2010, 13:25 »
Beefcake. Hvordan ser kostholdet ditt ut på en vanlig dag?? Smile Dropper du frokosten?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #38 : 02. februar 2010, 13:55 »
Vi ser jo at ved "no meal" så starter kortisolnovået noe høyere, for deretter å dale ned mot et bunnpunkt, men så kan det se ut som det stiger litt igjen mot slutten...hadde vært interessant å se hvordan denne grafen beveger seg videre når det fortsatt ikke inntas noe mat. Som feks når man faster.

Observerer også at de forhøyede kortisolnivåene som følge av måltidet, iløpet av en time, er tilbake i omtrentlig samme nivå som før måltidet. Men igjen lurer jeg på det samme...vil nivåene være stabile en periode nå, eller svinger det gjennom hele dagen, og dersom man ikke inntar mat, hva er det evt som påvirker ubalansen i mengden kortisol?

De variasjonene i utskillelse av hormoner (som kortisol) i løpet av dagen som måltider kan føre til er nok ikke noe man trenger å tenke så mye over så lenge man er frisk og har et noenlunde vettugt kosthold. Kroppen er meget effektiv på å tilpasse slike ting etter behov. Kortisol følger i hovedsak døgnsrytme og dagslys (peaker på morningen og daler utover kvelden), og påvirkes i mye større grad av stress, sykdom osv enn kosthold (hvis nå ikke kostholdet er det som fører til stress og sykdom da...).


Har kortisol noen positiv effekt på kroppen, slik at den passer på at kortisolnovåene ikke blir _for_ lave?

Ja, kortisol har mange positive effekter. Det sparker igang deg på morningen; gir deg energi, styrker immunforsvaret, øker smertegrensen osv.


Beefcake. Hvordan ser kostholdet ditt ut på en vanlig dag?? Smile Dropper du frokosten?

Ja, jeg spiser sjeldent noe før i 14-15-tiden på dagene. Søk på periodisk faste / intermittent fasting, eller se www.leangains.com.



Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #39 : 02. februar 2010, 14:02 »
Da lærte vi alle, inkludert Tommy, noe nytt ved å lese litt forskning!

Tydelig at du har hatt en elendig dag Sad

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #40 : 02. februar 2010, 14:13 »
Tydelig at du har hatt en elendig dag Sad

Jævlig rart du skulle si det, for faktisk har jeg hatt en av de værste dagene i manns minne. Fikk en lumbago, eller prolaps eller jeg vet ikke mens jeg skulle ta på meg buksa for en time siden. 1,5 time fosterstilling på dass med buksa på knæra. Dama slepte meg i seng og nå ligger jeg her med pisseflaske og morfinpreparater. Du har tydligvis rå intuisjon Cheesy
Sa brura

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #41 : 02. februar 2010, 14:15 »
Jævlig rart du skulle si det, for faktisk har jeg hatt en av de værste dagene i manns minne. Fikk en lumbago, eller prolaps eller jeg vet ikke mens jeg skulle ta på meg buksa for en time siden. 1,5 time fosterstilling på dass med buksa på knæra. Dama slepte meg i seng og nå ligger jeg her med pisseflaske og morfinpreparater. Du har tydligvis rå intuisjon Cheesy

Rakk du å spise frokost?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #42 : 02. februar 2010, 14:23 »
Jævlig rart du skulle si det, for faktisk har jeg hatt en av de værste dagene i manns minne. Fikk en lumbago, eller prolaps eller jeg vet ikke mens jeg skulle ta på meg buksa for en time siden. 1,5 time fosterstilling på dass med buksa på knæra. Dama slepte meg i seng og nå ligger jeg her med pisseflaske og morfinpreparater. Du har tydligvis rå intuisjon Cheesy
Kunne vært værre hvis JT hadde funnet deg, med buksa nede og med max hip flexion, og tatt for seg.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #43 : 02. februar 2010, 14:31 »
Det er sikkert flere veier til Rom.

Av egen erfaring fungerer det i alle fall veldig bra rent fysiologisk å droppe frokost.
Når jeg er inne på mine 1500kcal dager spiser jeg aldri frokost, men tar trening på tom mage. jeg spiser da dagens første måltid rundt klokken 1200, neste måltid klokken 1500 og siste måltid klokken 1800.

Det fungerer for meg, jeg er mindre sulten da, har nok energi til å trene.
Intermittent fasting har mange tilhengere, og 6 måltider om dagen like så. Jeg sier ja takk begge deler. Finn det som fungerer for deg og kjør det du tror på selv, så er det raskeste veien til suksess!

Vdr muskelmasse, Jeg har f.eks økt 2 cm i biceps på den tiden jeg har gått på diett og mesteparten av den tiden har jeg ikke spist frokost. Og for de som måtte lure så snakker vi her om en person som ikke inntar aas. I en periode på snart 14 uker har jeg gått ned litt over 21 kg, og når biceps da er økt med 2 cm så er det i alle fall min erfaring at det går ann å legge på seg muskler uten frokost.

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #44 : 02. februar 2010, 14:58 »
merkelig åssen folk kan komme til å diskutere noe så ubetydelig som frokost ved vektnedgang!
hvis man er hobbybygger så trenger man ikke å tenke på sånne ting. kardio før frokost er bare tull også. man kan enkelt gå ned i fett% ved å være i kaloriunderskudd og samtidig beholde muskelmassen og bli sterkere neurologisk ved hjelp av trening på riktig måte.

på den annen side for toppidrettsutøvere så er det alle disse små tingene som samler seg opp til gode resultater. så da kan kanskje kardio på tom mage tidlig på morgenen fungere fint.

for den vanlige mannen i gata så spiser man hvis man er sulten, og hvis ikke så dropper man frokost og heller spiser det måltidet seinere på dagen. man får ingen mirakuløse resultater av å gjøre enten det eller noe annet! hardt arbeid, progresjon og en logisk holdning til ting. det funker som bare rakker'n!

kort sagt: man kan få sixpack og muskler uansett om man spiser frokost eller ei. det er alle prinsippene innen trening som avgjør. ikke bare én!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!