Skrevet av Emne: Skippe frokost ved vektnedgang?  (Lest 9591 ganger)

Utlogget smacky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Skippe frokost ved vektnedgang?
« : 12. januar 2010, 17:58 »
Hei. Kan det ikke funke å skippe frokost, og ikke spise før lunsjtid på skolen? Jeg har en liten vei til skolen, og tenkte den kan komme til nytte som en mini-morgencardio. Funker dette?

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #1 : 12. januar 2010, 18:02 »
Hvis du skal ned i vekt, ja. Mister jo et måltid XD

Utlogget smacky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #2 : 12. januar 2010, 19:48 »
Joa sant Tongue takk for svar. Noen andre som har noen formening om det?

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832


Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #4 : 12. januar 2010, 19:50 »
Hei. Kan det ikke funke å skippe frokost, og ikke spise før lunsjtid på skolen? Jeg har en liten vei til skolen, og tenkte den kan komme til nytte som en mini-morgencardio. Funker dette?

I bunn og grunn blir det det samme om man skipper frokost eller kveldsmat. Hvis du trives med å skippe frokosten og ikke spise før lunsj, så gjør det.

Greia med at det ofte blir anbefalt å spise frokost, er at man "setter i gang forbrenninga". Som om den har stoppet i løpet av natta. Hvis det hadde vært tilfelle ville jo ikke det vært noe problem, i og med at man spiser jo ikke før lunsj likevel.

Det er altså ikke noe magisk ved eller voldsomt effektivt ved å gå tur før frokost. Tenk hva du får i deg totalt. Kroppen takler fint uregelmessigheter, så spis frokost hvis du er veldig sulten. Er du ikke det, nei vel. Da spiste du sikkert mye kvelden før og kan vente til lengre ut på dagen i dag.
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #5 : 12. januar 2010, 20:11 »
Greia med at det ofte blir anbefalt å spise frokost, er at man "setter i gang forbrenninga". Som om den har stoppet i løpet av natta. Hvis det hadde vært tilfelle ville jo ikke det vært noe problem, i og med at man spiser jo ikke før lunsj likevel.

Stoler på at han her som studerer ernæring har mer peiling enn deg.

"Å spise ofte gjør IKKE at du går raskere ned i vekt, eller får høyere forbrenning.(2) Forbrenningen vil heller ikke gå langsommere bare fordi man ikke spiser på en stund. Kroppen vil heller ikke begynne å bryte ned muskelprotein i større mengder bare fordi man ikke spiser ofte. Kroppens glykogenlagre er såpass store hos de aller aller fleste at man fint kan gå i lengre perioder (muligens opp til 24 timer) uten at man risikerer noen større proteinnedbrytning. Glykogenlagre er, for de som ikke er kjent med begrepet, sammen med fett, kroppens opplagringsenergi i leveren og musklatur. (Les mer i Beefcake sin tråd «myten om måltidsfrekvens» "

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92843.msg1369603#msg1369603

Utlogget aleksgun

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Adam van Koeverden
Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #6 : 12. januar 2010, 20:16 »
Ville anbefalt å inta en frokost, spesielt for at du går på skole. For meg er det lettere å følge og jeg kan lære mer hvis jeg spiser frokost om det i såfall er 1-2 egg(hvite) eller en banan!
*Min mening*
-Life is a dream, dream it! If you can dream it, you can do it-

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #7 : 12. januar 2010, 20:20 »
Ikke skipp frokosten. Husker jeg så en dokumentar om dette for ikke så altfor lenge siden, og ble mer obs og bevvist på å rekke å spise frokost på morgenen. Det ble forsøkt på flere personer som ikke spiste frokost noen dager, og som spiste frokost andre dager. Det ble vist at når de ikke spiste frokost, ble det registrert i hjernen at den gikk over i en "panikk"-mode om å få i seg mye kalorier for å kompansere frokost-tapet, og det resulterte i at søtsaker osv blir mere attraktivt for kroppen å stappe i seg pga mye kcal. Om en spiste frokost trengte ikke hjernen å gå over i denne modusen. Uansett, kroppen forbrenner mye kalorier når en sover, dvs. når du våkner er det lurt å tilføre kroppen energi gjennom mat, som igjen resulterer i at du er mye mer opplagt gjennom dagen din.

"Nutritional experts have referred to breakfast as the most important meal of the day. This is based on studies of the large numbers of people in the West who skip breakfast, to adverse effect on their concentration, metabolism and weight." - http://en.wikipedia.org/wiki/Breakfast#References

"Eating breakfast reduces your hunger later in the day, making it easier to avoid overeating. When you skip breakfast, you may feel ravenous later and be tempted to reach for a quick fix, such as candy from the vending machine. In addition, prolonged fasting — which occurs when you skip breakfast — can increase your body's insulin response, which in turn increases fat storage and weight gain. In fact, skipping breakfast actually increases your risk of obesity." - http://www.mayoclinic.com/health/food-and-nutrition/AN01119

Just my 2 cents.
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget aleksgun

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Adam van Koeverden
Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #8 : 12. januar 2010, 20:28 »
Honnør
-Life is a dream, dream it! If you can dream it, you can do it-

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #9 : 12. januar 2010, 21:01 »
Vel, du, Cube, har et poeng i at mange kanskje vi overkompansere hvis de dropper frokosten. Jeg vet ikke, men personlig har det aldri vært noe problem. Jeg spiser aldri frokost hvis jeg må opp tidlig. For meg funker det bare ikke å spise om mårra. Jeg er ikke sulten da. Frokosten jeg spiser litt seinere på dagen består av kun sunne matvarer og jeg føler ikke noe sug etter godteri eller annet usunt.

Som Beefcake forteller om her, er jo backet opp av en rekke studier. I forskningen holder det ikke å referere til EN studie, når flertallet av studier sier det motsatte.

Forbrenningen vil ikke "stoppe opp" eller gå langsommere bare fordi man ikke spiser i løpet av noen timer. Snarere er det så at den vil kunne øke noe de første døgnene uten mat (5), og å faste i korte perioder (f.eks. annenhver dag eller større delen av dagen) for å deretter spise mer for å kompensere kaloriinntaket kan ha flere helsefordeler som f.eks. forbedret insulinfølsomhet (6,7), og kan fungere som en "Calorie Restriction Mimetic" (det finnes klare paralleller mellom kalorirestriksjon og lang levetid (7,9,10)) og dermed motvirke aldring og aldersrelaterte sykdommer som Alzheimers, Parkinsons og Huntingtons (8,9,10,11) samt minske risikoen for slag og hjerteinfarkt (9,10).

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0
Sa brura

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #10 : 13. januar 2010, 10:39 »
Greia med at det ofte blir anbefalt å spise frokost, er at man "setter i gang forbrenninga". Som om den har stoppet i løpet av natta. Hvis det hadde vært tilfelle ville jo ikke det vært noe problem, i og med at man spiser jo ikke før lunsj likevel.

Stoler på at han her som studerer ernæring har mer peiling enn deg.

"Å spise ofte gjør IKKE at du går raskere ned i vekt, eller får høyere forbrenning.(2) Forbrenningen vil heller ikke gå langsommere bare fordi man ikke spiser på en stund. Kroppen vil heller ikke begynne å bryte ned muskelprotein i større mengder bare fordi man ikke spiser ofte. Kroppens glykogenlagre er såpass store hos de aller aller fleste at man fint kan gå i lengre perioder (muligens opp til 24 timer) uten at man risikerer noen større proteinnedbrytning. Glykogenlagre er, for de som ikke er kjent med begrepet, sammen med fett, kroppens opplagringsenergi i leveren og musklatur. (Les mer i Beefcake sin tråd «myten om måltidsfrekvens» "

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=92843.msg1369603#msg1369603

Nøyaktig hva av det jeg skrev er det du stiller under tvil? Annet enn at han kanskje har mer peil enn meg?
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #11 : 13. januar 2010, 13:46 »
Klarer du ikke å se det selv, fortjener du ikke å finne det ut.

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #12 : 13. januar 2010, 16:11 »
Klarer du ikke å se det selv, fortjener du ikke å finne det ut.

Oj, så kul du var da.

Noen andre som gidder?
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #13 : 13. januar 2010, 16:24 »
Se svar 5

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Skippe frokost ved vektnedgang?
« #14 : 13. januar 2010, 16:27 »
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!