Skrevet av Emne: alt for tynn  (Lest 2421 ganger)

Utlogget oddgunn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

alt for tynn
« : 13. januar 2010, 06:41 »
Hei, jeg er en gutt på 15, snart 16 år som skal begynne å trene. (Har trent litt før, men ikke så særiøst.)
Jeg er ca 177 cm høy og veier 62-63 kg (!). Jeg er ganske tynn, spesielt i føtterne, og det som er målet mitt er å få ein bra kropp, bli sterk og legge på meg litt fett, for det ser så mye bedre ut, og da lurer jeg på hva av kosttilskudd jeg trenger.. har en dalblad's kreatin 500g monohydrat liggende i posten, men trenger vel gainer/protein eller noe sånt?

Problemet er at jeg spiller fotball i tillegg, opp til 5 treninger i uken, men trenger ikke dra på alle, jeg har hørt at hvis jeg tar protein/karbohydrat, og drar på trening etterpå, har ikke pulveret noen effekt? Hva skal jeg gjøre? Hvilket kosttilskudd trenger jeg? Hvordan skal jeg trene og hvor mange dager i uka? Vil legge på meg fort, få en bra kropp og bli sterk fort.

Har googlet, men fant ikke det jeg lurte på. Jeg beklager hvis jeg har postet på feil plass osv. Men blir veldig glad hvis jeg får noen svar Cheesy

På forhånd, takk:)

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: alt for tynn
« #1 : 13. januar 2010, 07:30 »
Det er en grunn til at det heter kostTILSKUDD - dette skal være i TILEGG til kosten din - du verken legger på deg eller går ned i vekt på et kosthold basert på piller og shakes.

Hva spiser du i løpet av en dag?

Utlogget oddgunn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: alt for tynn
« #2 : 13. januar 2010, 07:58 »
i løpet av en dag spiser jeg alt for lite, har ikke så veldig god matlyst, men når jeg begynner å trene blir det selvfølgelig mer mat Smiley Bare lurte på hva jeg skulle ta i tillegg? For å gå fortere opp i vekt og få mer effektivitet av treningen.
Har oftest ikke tid til å spise frokost, men spiser på skolen i 11 tiden 3 brødskiver, kommer hjem, spiser det jeg finner som er godt (pizza, hamburger), middag i 6 tiden, og kveldsmat i 9 tiden (3 brødskiver). Drikker iallefall 4,5 liter hver dag.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: alt for tynn
« #3 : 13. januar 2010, 08:10 »
Først og fremst må du spise mer - gainershakes med mer kcal pr 100g (nøtter har høyere næringsinnhold pr100g forøvrig - som regel, så ingen grunn til at du MÅ bruke pengene dine på shakes..)

Du har ikke et veldig "bra" kosthold, bytt ut brød med havregryn, pizza og hamburger med ris, pasta og kylling/karbonadedeig/laks(mye kcal) osv

Om kroppen din ikke får nok næring vokser den ikke - uansett hvor mye tilskudd du velger å bruke....

Utlogget Tommi Thorvildsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: alt for tynn
« #4 : 13. januar 2010, 16:34 »
b]BIG MASS fra proteinfabrikken [/b]

Eksempel på en dag for deg som ikke er for dyrt!
spis litt "nei mat"(hamburger, pizza) av og til om du har lyst på det, det er ok for deg nå.

1.frokost
4-5 brødskiver med kjøtt pålegg
1-2 glass melk
vitaminer/mineraler
3 kapsler omega 3


2. måltid
3 måleskjeer big mass shake blandet med melk eller vann
tips : ta med en shaker med pulver på skolen uten å fylle på veske,
fyll på med melk
eller vann og rist ut når du skal ha den.

3. måltid
Samme som frokost! (på skolen)

4. måltid
middag

før trening kreatin 

trening! om du trener da på dette tidspuktet da.

5 måltid
rett etter trening
3 måleskjeer big mass blandet i melk(lett melk/skummet) eller vann
bland inn kreatin i shaken om du ikke vil ta det ved siden av da.hva er best??? det
samme!

6.måltidEn medium porsjon havregryn
5 egg 2 med plomme.

Spis gjerne litt nøtter når du er på skolen en stor neve fordelt utover skole dagen! Gjerne de nøttene som er mest naturlig.



Ha en god dag og lykke til med treningen Smile!

Tommi Thorvildsen

Besøk meg på www.tomminutrition.com



Utlogget oddgunn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: alt for tynn
« #5 : 13. januar 2010, 17:09 »
herlig Cheesy klarer sikkert ikke å følge dette til punkt og prikke, men jeg skal prøve!
Hvor raskt blir man å gå opp i vekt av dette?
Må tilføye at jeg mener jeg har meget høy forbrenning også, går på fotball og kommer fra en meget slank/idretts familie, kan dette ha noe å si på treningen? hvor fort fremgangen på treningen går?

Utlogget Tommi Thorvildsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: alt for tynn
« #6 : 13. januar 2010, 17:45 »
Hvor fort du går opp i vekt varierer litt fra person til person.Hvor hardt man trener og hvor nøye man er med å få spist nok bra mat i løpet av dagen er en viktig faktor! Men du kan ha litt kontroll om du veier deg en gang i uken på tom mage før frokost på samme dag: eksempel lørdag. da ser du om du ikke går opp i vekt eller går opp i vekt , og har mer kontroll . går du for fort opp i vekt og legger på deg litt fett, spiser du litt mindre av det jeg har satt opp pr dag, går du ikke opp i vekt spiser du litt mer av maten jeg har satt opp!

Kjør på! Smile

MVH
T
Tommi Thorvildsen

Besøk meg på www.tomminutrition.com



Utlogget oddgunn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: alt for tynn
« #7 : 13. januar 2010, 18:11 »
Ser den Wink Takk skal du ha! Cheesy

Utlogget M@gne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: alt for tynn
« #8 : 13. januar 2010, 19:02 »
Hei. Ville bare føye til at om du virkelig 110 % vil dette. Er det bare å gjøre som Tommi sier. Stapp i deg det du orker av " Bra " mat , aldri gå å legg deg fordi du ikke gidder å lage deg kveldsmat eller hoppe over frokosten, da får du heller legge deg tidligere og stå opp tidligere, så du rekker å spise. Tar kveld kl 22.00 selv og står opp 06.30.  Framgangen vil komme raskt om du spiser mye. Du vil aldri bli tyngre om du ikke har et kalorioverskudd. Sliter litt med det samme selv og har hatt stor framgang den siste tiden. Som Tommi sier, det er litt fra person til person hvor fort du går opp i vekt, om du spiser riktig, alt etter hvor høy forbrenning du har. Over til frokosten, jeg vil påstå at frokosten er det viktigste måltidet på hele dagen. Så det bør du få ordnings på Smiley

Noen flere tips:
Bland havregrynet med en neve mandler og en neve rosiner, samt en skje med syltetøy. Funker fjell Smiley
Skjær tykkere brødskiver og tillat deg litt ekstra kjøttpålegg. Ta gjerne med deg frukt på skolen eller en ekstra shake, som du går å småspiser på eller drikker mellom måltidene om du blir sulten.  
Når du starter med kreatinet og er ferdig med oppladningsfasen, så bør du drikke vann Smiley Flere liter om dagen. så skal du se du blir fyldigere etter hvert.

Spis i vei og optimaliser det som er mulig Smiley

No Pain - No Gain Smiley
No Pain - No Gain

" The Best Just Keeps Getting Better "

Utlogget oddgunn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: alt for tynn
« #9 : 15. januar 2010, 15:54 »
Takker for svar Cheesy

Forresten "M@gne" er det bare meg, eller blir man dårlig i magen av havregrynet og det der? Har spist dette til frokost i 3 dager nå, og siden jeg begynte har jeg vært skikkelig dårlig i magen :p hehehe

Utlogget ola_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 251

Sv: alt for tynn
« #10 : 15. januar 2010, 16:04 »
Takker for svar Cheesy

Forresten "M@gne" er det bare meg, eller blir man dårlig i magen av havregrynet og det der? Har spist dette til frokost i 3 dager nå, og siden jeg begynte har jeg vært skikkelig dårlig i magen :p hehehe




kan hende du ikke tåler melk da? Undecided

Utlogget Cocho

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 211

  • Jeg er faktisk en veldig grei kar
Sv: alt for tynn
« #11 : 15. januar 2010, 16:20 »
Spis masse av alt mulig. Du er ung fortsatt og sikkert ikke ferdig med å vokse, om det er i høyde eller masse. Så du trenger vel strengt talt ikke stresse så veldig masse med kosttilskudd, men en gainer og proteiner er godt å ha.

Utenom det er det lurt å spise mat som gir en del kalorier. Det nytter ikke spise knekkebrød og agurk hele dagen hvis du har lyst til å gå opp i vekt. Spis egg, havrgryn, ris, pasta (spagetti, makaroni, pasta), brødskive m. makrell i tomat, leverpostei, ost etc. slike ting bestefaren din ba deg spise når du var liten. Det er også greit å få i seg tran og andre sunne oljer (olivenolje ol.)

Så du kan gjøre noe ala dette;

Frokost - havregryn og melk/havregrøt eller noen skiver med bra pålegg og noe melk, pluss tran. Her kan du jo også ta noe kosttilskudd hvis du føler at du har matlyst til det.
Mellommåltid - en skive pluss en banan og noen nøtter.
Lunch - matpakke
Mellommåltid - gainer
Middag - middag (spis en god mengde poteter/ris/pasta i tillegg til resten av middagen. Ikke glem grønnsaker)
Trening
Mellommåltid - shaker (m. karbs og proteiner) rett etter trening.
Mellommåltid - en jogurt, rester etter middagen og noe nøtter
Kvelds - brødskiver eller mekk noen egg (stekt eller kokt) eller havregryn m. melk/havregrøt.

Tenk kcal så godt du klarer. Man bør ha x-antall tusen kalorier i løpet av en dag skal man gå opp i vekt.
Hvis du tar eks. i en som bulker. Denne personen vil gjerne ha mer kcal i løpet av en dag enn det h*n bruker. Dette fører ofte til en liten pondus eller "gomp" som noen kaller det, men det kan man løpe av seg når det begynner å nærme seg sommer ^^

Dette er iallfall en grei og enkel løsning på "problemet" ditt.

Selv veide jeg 65kg høsten jeg var 16 år, men gikk opp til 80kg i løpet av våren og sommeren.
Da spiste jeg gainer, proteiner og kreatin i tillegg til det vanlige kostholdet mitt. Etter det har jeg holdt meg en plass mellom 75 og 80kg, men nå har jeg startet på en bulk som skal føre meg opp til ca 85kg til å starte med (håper jeg)

Lykke til uansett!

-Cocho 


Edit:

Hvis du blir dårlig i magen av havregryn så kan det vare noe så uskyldig som at fibrene i kosten gjor at magen din blir litt "løs". Jeg merker iallfall at jeg kan bli litt rar i magen hvis jeg må erstatte et av de andre måltidene med havregryn eller brød. Du får se den ann å vurdere ut i fra det du finner ut.
Det er litt sånn "No pain, no gain" ^^

Utlogget I'M A MAN

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 573

Sv: alt for tynn
« #12 : 15. januar 2010, 16:28 »
Skal du bli litt større må du spise mye mere på en dag, spis mat med my kcal, sånn 3000-4000 kcal på en dag så vil du nok gå opp litt i vekt.
Logg:http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99150.0

Utlogget M@gne

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: alt for tynn
« #13 : 15. januar 2010, 16:51 »
Takker for svar Cheesy

Forresten "M@gne" er det bare meg, eller blir man dårlig i magen av havregrynet og det der? Har spist dette til frokost i 3 dager nå, og siden jeg begynte har jeg vært skikkelig dårlig i magen :p hehehe

Hey Smiley Hmm, har en tendens til å spise mye havregryn selv og få en litt rar mage. Er vell heller det at det blir veldig mye av bare havregryn og man kan bli litt løs i magen. Prøv å varier mye, selv om havregryn er gull verdt, er det ikke sikkert magen er så veldig stor fan av det hele tiden. Melk, hmm. Noen sliter med alegeri men tror ikke det er det som er problemet her. spis gjerne go dag frokostblanding, enten med blåbær eller energi utgaven, hovedsaken er at du varierer. Stapp i deg mat, så blir du nok tyngre. Som sagt tidligere, viktig med kalorioverskudd, ellers kommer du ingen vei. Kan for eksempel spise havregryn og brødskive annenvær dag til frokost. Jeg spiser ofte havregryn eller go dag blanding med ekstra mandler og rosiner, samt en banan som jeg deler i skiver og har i blandingen. knall godt, samtidig som du varier kosten, så du unngår å bli løs i magen, unødvendig. Er nok bare det at magen får veldig mye havregryn, akkurat som om du spiser erter f.eks. Smiley

No Pain - No Gain

" The Best Just Keeps Getting Better "

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!