Skrevet av Emne: Overtrening  (Lest 1174 ganger)

Utlogget Coolio90

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Overtrening
« : 14. januar 2010, 19:01 »
Hei. !

Jeg trener rundt 10-12 økter i uken, og lurer på om det i det hele tatt er hensiktsmessig. Du kan si at jeg har blitt avhengig av å trene, og er det man kaller en treningsnarkoman. Jeg trener styrke 7 ganger i uken, og kondisjon 3-5 dager i uken. Styrketreningen, foregår slik; dag 1; bryst triceps, dag 2, bein skuldre, dag 3 biceps og rygg.

Er det noen som har noen erfaring med dette? Hvor mange timer bør det gå fra jeg trener styrke til økten med utholdenhet. Kudos til gode svar.

Jeg kan også nevne at jeg mat når jeg er sulten og drikker vann gjennom hele dagen, i tilegg til at jeg sover 8-9 timer om natten.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Overtrening
« #1 : 14. januar 2010, 21:55 »
I utgangspunktet høres det mye ut, men det er snakk om hvor hardt du trener og hvor mye du trener per trening. Dersom man tar benk 5 ganger i uka, er dette ingen problem dersom man tar bare ett sett på 5 reps per trening, og ikke tar i maks. Men dersom du skulle ha trent 7 beinharde sett hver benktrening, 5 ganger i uka, blir jo saken en helt annen. Så man kan ikke alltid henge seg opp i hvor mange "ganger" i uka man trener. Det er en kombinasjon mellom intensitet (hvor hardt), frekvens (hvor ofte) og volum (hvor mye). Har man høy frekvens, må man kompensere med lavere intensitet og/eller volum.

Kroppen din sier ifra hvis du trener for mye. Lytt til signalene. Er armer eller ben betente? Virker kroppen kjørt? Blir du lett skadet? Føles treningen tungt mentalt? Dårlig fremgang? Svarer du ja på en eller flere her, bør du kanskje gjøre om på noe.

Utlogget no-pain-no-gain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

Sv: Overtrening
« #2 : 14. januar 2010, 22:13 »
Hvor mange timer trening har du per uke?

Når du kjører kardio, på hvilken puls% foregår treningen?

Alt under 15 timer per uke går relativt greit, runder du 20 timer er det en veldig stor sjanse for at du ikke spiser nok ettersom eneste kontroll du har på inntak er sultfølelse. Ligger du på over 15 timer i uka bør noe av det være langkjøring kardio.

Ellers er det min mening at 10-12 økter i uken vitner om litt ineffektiv trening.
"Modern fitness is defined by apparance rather than actual horsepower. A training environment contaminated by this attitude cannot produce superior fitness, physical or mental."-Mark F. Twight

"Alle drømmer om å vinne.
Ingen drømmer om å trene."-Cato Z. Pedersen

Utlogget Coolio90

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Sv: Overtrening
« #3 : 15. januar 2010, 10:03 »
Styrketreningsøktene mine ligger på rundt 1 time +. 4 Øvelser per økt (f.eks benkpress, skrå benk med hantler, dips og franskpress, (når jeg trener triceps + bryst). Øktene er i og for seg ganske harde, og når det gjelder økning har jeg hatt en fin fremgang den siste tiden.

Alt av kardiotrening, er for øyeblikket langrenn, men kommer til å bli langkjøring i form av løping, og intervalltrening 1-2 dager i uken når snøen blir borte. Timeantaller på en skitur blir fort 1,5 time, på moderat til høy intensitet (noe intervall i bakker).

Når det gjelder betente armer og bein, så kan jeg si et klart nei. Kroppen kjennes mer kjørt enn tidligere (da jeg trente (7-8 ganger i uken, 5 dager styrke + 2-3 løping), i form av at den er støl og noe slapp om morningen, men dette gir seg etter første måltid og utover dagen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!