Skrevet av Emne: Floor Press  (Lest 3399 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Floor Press
« : 18. januar 2010, 09:40 »
Floor Press er en glimrende øvelse, som vil være til hjelp når målet er å bli sterkere i benkpress. Denne øvelsen har tilsvarende utførelse som benkpress, bortsett fra at den utføres liggende på gulvet i stedet for en benk.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Floor Press
« #1 : 18. januar 2010, 11:44 »
Sitat
Ettersom albuene treffer gulvet, vil man dessuten fjerne strekkrefleksen som inntrer i vanlig benkpress når man spretter stangen på brystkassen

Strekkrefleksen inntrer når muskelen blir strukket raskt. Dette er den samme effekten man ser når man for eks. slår noen lett på kneet. Dette kan gi en plyometrisk "spensteffekt" som hjelper i bunn, men har absolutt ingenting med spretting av stanga på brystkassa å gjøre.
Man kan ikke gi en øvelse leverett på grunnlag av at mange gjør en annen øvelse feil. Riktig utførelse av benkpress betyr at man IKKE spretter i brystkassa, og at man utnytter minimalt av den plyometriske effekten ved å ha en kontrollert tempo og markert stopp i bunn.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Floor Press
« #2 : 18. januar 2010, 12:08 »
Strekkrefleksen inntrer når muskelen blir strukket raskt. Dette er den samme effekten man ser når man for eks. slår noen lett på kneet. Dette kan gi en plyometrisk "spensteffekt" som hjelper i bunn, men har absolutt ingenting med spretting av stanga på brystkassa å gjøre.


Enig. Litt klønete forklart i artikkelen.

Det er mange poenger med å kjøre gulvpress. Først og fremst at man tar beina ut av øvelsen, slik at overkroppen må jobbe hardere. I bunnen kan man stoppe uten at vekten hviler på brystet, slik at man kan slippe all spenning før man starter løftet, noe som også gjør at bryst, skuldre og triceps må jobbe hardere.


Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget larsman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Train hard, fight easy!
Sv: Floor Press
« #3 : 18. januar 2010, 12:18 »

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Floor Press
« #4 : 18. januar 2010, 14:51 »
Det er mange poenger med å kjøre gulvpress. Først og fremst at man tar beina ut av øvelsen, slik at overkroppen må jobbe hardere. I bunnen kan man stoppe uten at vekten hviler på brystet, slik at man kan slippe all spenning før man starter løftet, noe som også gjør at bryst, skuldre og triceps må jobbe hardere.

*bruker jo ikke bein i benk akkurat,  forskjellen er at du kan spenne deg opp bedre. Såkalt legdrive er i hvertfall særdeles lite aktuelt for 99%.
 Litt artig at det inprentes fra alle kanter at det er viktig å spenne seg opp godt, svai i ryggen, skuldrene ned og bak etc, for å unngå skulderproblemer, samtidig som en øvelse der dette vanskeliggjøres lovprises.

*regner med at andre poenget ditt var lite gjennomtenkt? "..noe som også gjør at bryst, skuldre og triceps må jobbe hardere." hvis du sammenligner et maksløft i benk og floorpress, hva er det som gjør at skuldre, triceps og bryst må jobbe hardere i floorpress? Ettersom det er de eneste musklene du i hovedsak bruker ved begge løft vil de til sammen jobbe like hardt ved lik intensistet...

*Vet  at noen er fan av det, men hva er poenget med å slippe all spenning i bunn? Poenget er vel å prøve å holde all spenningen i bunn. Jeg ser virkelig ikke logikken her, annet enn f.eks til eksplosiv trening, trene på å mobilisere kraft raskt. Ellers fører jo dette til at du løfter mindre, og gjerne får dårligere pressbane i mitt tilfelle.

*du får trent lockoutstyrke? javel, men sansynligvis vil du løfte mindre enn i vanlig benk grunnet dårligere oppspenning, så belstning i nær-lockoutposisjon vil ikke være noe høyere.

Ser ikke hvordan denne øvelsen kan være klossbenk/benk overlegen, når den i tillegg er mye mer tungvint og utføre for oss på kommersielle gym.

Utlogget Svein2k

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 311
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 311

  • There's no such thing as too much weight.
Sv: Floor Press
« #5 : 18. januar 2010, 15:00 »
bodybuilder Bildeprofil side 20


På deitt: 100 ~ 90.0

Knebøy    195
Benkpress 140
Markløft  210

!  !

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Floor Press
« #6 : 18. januar 2010, 15:18 »
*bruker jo ikke bein i benk akkurat,  forskjellen er at du kan spenne deg opp bedre. Såkalt legdrive er i hvertfall særdeles lite aktuelt for 99%.
 Litt artig at det inprentes fra alle kanter at det er viktig å spenne seg opp godt, svai i ryggen, skuldrene ned og bak etc, for å unngå skulderproblemer, samtidig som en øvelse der dette vanskeliggjøres lovprises.


Hvis du ikke har legdrive i benk er du sannsynligvis en elendig benkpresser, og bør bruke mer tid på å trene benkteknikk enn å leite etter andre øvelser.

Skuldre ned og bak er ikke vanskelig i gulvpress. Stor bue som følge av god beinbruk er. Ergo ingen helsefare, men mindre hjelp fra beina.


*regner med at andre poenget ditt var lite gjennomtenkt? "..noe som også gjør at bryst, skuldre og triceps må jobbe hardere." hvis du sammenligner et maksløft i benk og floorpress, hva er det som gjør at skuldre, triceps og bryst må jobbe hardere i floorpress? Ettersom det er de eneste musklene du i hovedsak bruker ved begge løft vil de til sammen jobbe like hardt ved lik intensistet...

Presisering: Bryst, skuldre og triceps må jobbe hardere for å starte løftet da du ikke kan skyve med beina, bruke sprett, eller få hjelp av en eventuell strekkrefleks. Løftet startes ved rent muskelarbeid.

*Vet  at noen er fan av det, men hva er poenget med å slippe all spenning i bunn? Poenget er vel å prøve å holde all spenningen i bunn. Jeg ser virkelig ikke logikken her, annet enn f.eks til eksplosiv trening, trene på å mobilisere kraft raskt. Ellers fører jo dette til at du løfter mindre, og gjerne får dårligere pressbane i mitt tilfelle.

Poenget med å slippe all spenning i bunn er å sørge for at vekten løftes ved kun muskelarbeid og ingen av de andre faktorene jeg nevner over. Ved å slippe all spenning oppnår du det.

*du får trent lockoutstyrke? javel, men sansynligvis vil du løfte mindre enn i vanlig benk grunnet dårligere oppspenning, så belstning i nær-lockoutposisjon vil ikke være noe høyere.

Dette får artikkelforfatteren ta på sin kappe. Jeg er ikke han, og har aldri hevdet at gulvpress hjelper på lockoutstyrke. Det måtte i så fall bli dersom den er utført med strikk eller kjettinger som øker belastningen i toppen. En gulvpress er desidert tyngst i bunn. Klarer du å starte den klarer du å låse den ut.

Ser ikke hvordan denne øvelsen kan være klossbenk/benk overlegen, når den i tillegg er mye mer tungvint og utføre for oss på kommersielle gym.

Jeg har aldri hevdet at den er det. Den er et supplement for dem som sliter med faser i løftet i benkpress. For meg er tung gulvpress gull for starten av løftet. Kombiner den med bruk av kjetting og du har en øvelse som fjerner beina, øker startstyrken og øker toppstyrken. Det kaller jeg et kinderegg av en støtteøvelse!

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget QJON

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 048
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 048

  • kraftkar
Sv: Floor Press
« #7 : 18. januar 2010, 15:31 »
Jeg trente floorpress for ca 3 år siden ved siden av vanlig benk. Merket ganske fort økning i vanlig benk Smiley
Det var mange som så rart på meg når jeg trente sånn Smiley
Skal helt sikkert ha dette med når jeg er helt igang igjen.
Trent ca 11 uker nå Smiley
Bedre sent enn aldri  215-140-220 m. utstyr

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Floor Press
« #8 : 18. januar 2010, 15:44 »
"Ser ikke hvordan denne øvelsen kan være klossbenk/benk overlegen, når den i tillegg er mye mer tungvint og utføre for oss på kommersielle gym."

Godt poeng mister.

Kan ikke se noe poeng ved å ta denne øveslen i bruk når det finnes så mange gode og enklere løsninger.
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: Floor Press
« #9 : 18. januar 2010, 18:31 »
Hvis du ikke har legdrive i benk er du sannsynligvis en elendig benkpresser, og bør bruke mer tid på å trene benkteknikk enn å leite etter andre øvelser.

Skuldre ned og bak er ikke vanskelig i gulvpress. Stor bue som følge av god beinbruk er. Ergo ingen helsefare, men mindre hjelp fra beina.

Presisering: Bryst, skuldre og triceps må jobbe hardere for å starte løftet da du ikke kan skyve med beina, bruke sprett, eller få hjelp av en eventuell strekkrefleks. Løftet startes ved rent muskelarbeid.

Du kan jo ikke sammenligne med bounce benk.
Benk med stopp eliminerer sprett og evt refleks, så da sitter du igjen med manglende legdrive som fordel. Jeg gjentar; i hvertfall for meg er dette uvesentlig. Jeg registrerer at du mener beina spiller en sentral rolle i benk m/stopp, så da får vi legge den død der.

Sitat
Poenget med å slippe all spenning i bunn er å sørge for at vekten løftes ved kun muskelarbeid og ingen av de andre faktorene jeg nevner over. Ved å slippe all spenning oppnår du det.
Her ser jeg over hodet ikke logikken. Ved at du holder spennet i musklene under stopp, så fører det til at du ikke bruker musklene til å akselrere vekten opp? Er det beina som løfter igjen da? At du holder spenn og dermed kontakt med musklene under stopp gjør det jo lettere å umiddelbart rekruttere max ant muskelfibre når du skal presse. Selv føler jeg at det å slippe opp gjør at skuldrene og til dels triceps tar over mer, og at det blir noe tyngre da jeg ikke klarer bruke brystmusklene like bra.

Evt kan det funke dersom skuldre/triceps er ditt svake punkt, men for å kjøpe at å slippe all spenning er positivt trenger jeg en langt bedre forklaring=)

2 siste du quoter var ikke ment til deg btw:)

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Floor Press
« #10 : 18. januar 2010, 22:10 »
Jeg trente gulvpress (som det heter på norsk, ikke vits å bruke utenlandske ord når vi har flotte norske Smiley ) noen måneder. Gikk raskt opp i øvelsen og ble 10 kg sterkere i gulvpress enn i vanlig benkpress.

Dessverre gjorde øvelsen meg ikke noe sterkere i det hele tatt i vanlig benk. Etter min mening trener man ikke sticking-pointet som oppstår midt i løftet som oppstår i vanlig benkpress ved å trene gulvpress. Gulvpress hjelper best på lock-out, man kommer ikke langt nok ned til å trene det vanskelige sticking-pointet midt i løftet.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Floor Press
« #11 : 19. januar 2010, 13:31 »
Jeg skal avslutte mitt engasjement her med følgende:

- strekkrefleks kan vel vedvare og hjelpe i minst to sekunder, så du skal ha ganske lang stopp for å eliminere den

- du trenger ikke sprette en benk for å ha hjelp av strekkrefleks, ref pkt over

- beinbruk er en vesentlig ingrediens både for å få skikkelig spenn og maksimal kraft i en benkpress

- når albuene treffer gulvet og spenningen slippes lagres det ingen energi i musklene, og de må arbeide hardere fra startpunktet for å akselerere vekten, slik at belastningen i bunn blir forholdsvis større i bunn og mindre i toppen enn i en vanlig benk.

Hvorvidt man trener 'sticking point' i gulvpress kommer an på mange ting, som grepsbredde, lengde på armer, størrelse på brystkasse etc. Har du lange armer og liten brystkasse blir det mer fokus på lockout, og du bør definitivt trene andre øvelser for startstyrke/sticking point.
Har du korte armer, stor brystkasse og bredt grep kan du absolutt trene bunnstyrke/sticking point. Selv har jeg fra 0-5 cm fra stangen til brystet alt avhengig av grep og spenn, og da virker den så absolutt på bunnstyrken.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Ditto

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 511
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 511

  • -=RAWCORE=-
Sv: Floor Press
« #12 : 22. januar 2010, 18:46 »
Hva har dere i floor press da? skal prøve d de neste 6uker, lurer på hva jeg får til Smiley
Mats Gården

Skjorte i benk er som å kjøre moped i Tour De France Wink

RAW 4 LIFE Smiley

Simply I dont do trix, am not gonna lift cars for people, am not a clown - Doug Young

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!