Skrevet av Emne: protein unødvendig?  (Lest 2322 ganger)

Utlogget mufc

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 269

Sv: protein unødvendig?
« #15 : 18. januar 2010, 20:49 »
Proteiner og kreatin blir aldri skyllt ut av kroppen. Protein er et næringsstoff, og kroppen er skapt for å gjøre nytte av det. Selv om du spiste 100% protein om dagen, og kun det, ville ingenting bli skyllt ut. Basic biokjemi. Imidlertid kan proteiners liv ta tre veier. Enten brukes som byggesteiner i musklatur(og selvsagt andre ting, proteiner gjør omtrent alle prosesser i kroppen fra immunforsvar til blodceller), som energi, eller lagres som fett.

Om du har trent så trenger kroppen en viss mengde proteiner til å bygge opp musklaturen. På generelt grunnlag sier man at en normal person på 70-90kg trenger ca 2gram proteiner pr kg kroppsvekt. Alt over det vil enten brukes som energi, dersom inntaket av karbohydrater er lavt, eller lagres som fett, dersom kroppen har fått i seg mer energi enn det som trengs.

Proteintilskudd er idiellt sett ikke nødvendig, men trener man hardt og vil sikre seg nok proteiner, og gjerne vil ha i seg 2,5-3gram proteiner pr kg kroppsvekt så er det ikke alltid man har tid (eller råd) til å lage såpass mye mat. Om man har det, så har derimot ikke proteinpulver noe i skapet å gjøre.

Kreatin blir noe helt annet. Kreatin er et slags energimolekyl som kroppen tar i bruk ved korte og tunge anstrengelser som varer i ca 20sekunder eller mindre. Så når du f.eks tar et sett knebøy med la oss si 5 rep(90-100%) av maks), så vil kreatin gi deg en slags boost. Kreatin er også et helt naturlig stoff som kroppen produserer selv, og som dessuten finnes i kjøtt og fisk. At man tar ekstra kreatin gir cellene bedre vilkår for opptak av vann og man får litt bedre boost på trening.

Så enkelt er det.

honnør for den. takk, der fikk jeg alt jeg var ute etter å enda mer Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: protein unødvendig?
« #16 : 18. januar 2010, 20:51 »
Bare hyggelig Smiley
Sa brura

Utlogget narnia

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 307

Sv: protein unødvendig?
« #17 : 18. januar 2010, 20:51 »
Prøv å lev uten sink og kreatin i kroppen, så dør du. Jeg vil derfor påstå at det er ganske nødvendig for at kroppen skal fungere optimalt.
Påstod vel aldri du skulle leve uten sink eller kreatin fullstendig (om det var slik du tolket det, så var jeg litt for uklar og beklager på det dypeste). Du trenger derimot ikke ta det som kosttilskudd om du får det gjennom naturlige kilder.
Hvis man må det, så ligger jeg tynt an.. Tongue
I firmly believe that any man's finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious. - Vince Lombardi

Utlogget ola_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 251

Sv: protein unødvendig?
« #18 : 18. januar 2010, 21:05 »
"alle" sier at kreatin produseres i kroppen, det gjør jo også veksthormoner og testosteron..  dry
.. ...

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: protein unødvendig?
« #19 : 18. januar 2010, 21:05 »
Påstod vel aldri du skulle leve uten sink eller kreatin fullstendig (om det var slik du tolket det, så var jeg litt for uklar og beklager på det dypeste). Du trenger derimot ikke ta det som kosttilskudd om du får det gjennom naturlige kilder.
Hvis man må det, så ligger jeg tynt an.. Tongue

Faktisk så viser nyere forskning..... Tongue
Nei, men som jeg nevnte, så finnes det lite forskning på området proteiner, kreatin og utøvere innen kroppsbygging og styrkeløft. Det finnes noe, og den forskningen foreslår i stor grad at såpass høye proteinmengder er optimalt for slike utøvere, det samme med kreatin. Kreatin MÅ man ta i tilskuddsform, da MENGDEN som har vist seg å ha en effekt vansklig lar seg konsumere fra mat.
Om du klarer å snitte på 2-2,5gram proteiner pr kg kroppsvekt omtrent hver eneste dag hele året, så all ære til deg. Men personlig klarer jeg det ikke alltid, og synes derfor en proteinshake er både billig, effektivt og ikke minst gir det en god følelse av at jeg til tross for en slack dag, i hvert fall fikk i meg 50 ekstra gram proteiner. Smiley
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: protein unødvendig?
« #20 : 18. januar 2010, 21:07 »
"alle" sier at kreatin produseres i kroppen, det gjør jo også veksthormoner og testosteron..  dry
.. ...

Men kreatin har ingen muskeloppbyggende egenskaper. Kreatinfosfat er bare en energibærer, på lik linje med ATP, så det blir ikke heeelt det samme.
Sa brura

Utlogget ola_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 251

Sv: protein unødvendig?
« #21 : 18. januar 2010, 21:18 »
hmm..   da så dry

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!