Skrevet av Emne: FST-7 og diettips for 2010  (Lest 60443 ganger)

Celdiir

  • Gjest
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #15 : 25. januar 2010, 20:30 »
Så du er enig at variasjon er viktig. Og enig at for å få maksimalt med muskler som dette dreier seg om, må man trene super hardt og periodisere treningen. De mest kjente trenings prinsippene som super set, force set, dropp set etc. er blitt en sucsess blant mange vanlige mennesker som har prøvd ut disse prinsippene. FST-7 er et verktøy for variasjon i treningen, Når det er sagt lurer jeg på hvilket svar som egentlig ville tilfredstillt deg?  biggrin

Et svar som er relevant er en god start.

For å hjelpe deg: det er ingen relevans mellom de tingene du nevner her og min kommentar. Siden du henvendte deg til meg regnet jeg selvfølgelig med at du forsøkte å adressere det poenget jeg tok opp, men nå begynner jeg å få mine tvil.
Jeg nevner falsk kausalitet, og du stiller meg spørsmål om variasjon i treninga (og argumenter for ditt standpunkt med et argumentum ad populum). Det er et moment jeg ikke har nevnt. Forsøker du å bli verdensmester i stråmann-argumentasjon også?  Wink


Utlogget Tommi Thorvildsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #16 : 27. januar 2010, 12:00 »
Celdiir nå prøver du virkelig hard skjønner jeg, siterer det du sa: Forsøker du å bli verdensmester i stråmann-argumentasjon også? 
he he. du får holde deg til saken

Har du prøvd FST-7 i en lengre periode? biggrin

Tommi Thorvildsen

Besøk meg på www.tomminutrition.com



Utlogget Tommi Thorvildsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #17 : 27. januar 2010, 12:06 »
"Force yourself out of your comfort zone. You can't grow and progress without challenge and pressure. A diamond without pressure is a piece of fucking coal."

Dette er slagoret ditt, du må nok bytte dette nå! biggrin
Tommi Thorvildsen

Besøk meg på www.tomminutrition.com



Utlogget danboy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 136
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 136

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #18 : 27. januar 2010, 12:58 »
Tommi: Hvor lenge bør man kjøre FST-7, noen periodisering?

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #19 : 27. januar 2010, 13:03 »
Tommi: Hvor lenge bør man kjøre FST-7, noen periodisering?

Man følger en naturlig periodisering. Dvs at man kjører "Balls to the walls" helt til man enten har slått hull i veggen eller at man har så vondt i ballene at man ikke lenger klarer det.
Gloria in Excelsis Deo


Celdiir

  • Gjest
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #20 : 27. januar 2010, 22:41 »
Huh

Tommi, det er jo du som ikke klarer å holde deg til saken.

Har du forstått hva den går ut på?

Eller trakk du bare mitt nick helt tilfeldig og fant ut at du skulle spørre denne personen om variasjon i treninga og uttrykke dine følelser for når folk ikke ville høre på deg? Hvis ja, så har jeg misforstått alt her og må beklage for å kalle dine følelser urelevante. De har selvfølgelig sin verdi.

Hvis ikke, så vil jeg bryte dette hele ned:

1) En påstand lanseres, nemlig at FST-7 utvider fascia og dermed resulterer i økt muskelvekst. Dette er forøvrig en drøy påstand som det trengs bevis på.

En kommentar om min motivasjon til å skrive mitt innlegg i denne tråden:
Enkelte lesere har en tendens til å ta ting (ofte tilsynelatende) autoriteter sier for god fisk.
Feil er feil og rett er rett er uavhengig av hvem som sier dette. Så klart stoler du mer på hva en med relevant utdanning har å si om et fenomen enn lekfolk. Dette er fornuftig! Men bevisene er hva som teller.

Dessuten er ikke byggere flest eksperter på felt som omhandler ernæring eller fysiologi. De er kroppsbyggere. Å bruke dem som eksperter i saker som omhandler disse fagfeltene er like givende som å bruke arkeologer til å si noe som hører paleontologien til (tenk dinosaurer) - de graver jo begge i jorda, hvor forskjellig kan det være?!

2) Etter litt "research" på egenhånd finner jeg selvfølgelig ikke noe om denne 7-settspumpen som fører til utvidelse av fascia, og jeg påpeker hvor lett det er for mange å klusse sammen faktorer og bomme på årsakssammenhenger. I dette tilfellet har vi jo sikre alternative forklaringer som forklarer hvorfor muskler vokser uten noe magisk 7-settspump. Jeg skriver "Men for all del, trening funker jo det". Jeg aviser IKKE FST-7 som en måte å trene på seg mer muskelmasse, men jeg stiller meg skeptisk til utvidelse av fascia.

Nå kan jeg selvfølgelig ikke ha lett godt nok etter bevis, eller lett på feile plasser. Her hadde man altså kunnet limt inn noe fra pub med e.l. som bekrefta påstanden i artikkelen, og diskusjonen ville vært over! Jeg ville vært litt flau og Tommi hadde lært seg å inkludere referanser for å slippe at bedrevitere som meg skal komme inn og gjøre et poeng ut av saker og ting.

3) Det skjedde ikke. Istedet ble jeg stilt spørsmål om jeg syntes variasjon i treninga var viktig for framgang og motivasjon. Dette ble for øvrig ikke argumentert for med noe håndfast, men snarere en logisk tankefeil i form av argumentum ad populum: "[.]de fleste mennesker mener det er viktig med variasjon".

Enkelte kan tolke disse glisene og "you may already be a winner" som et forsøk på hersketeknikk. For diskusjonens skyld holder det med å si at det er urelevant om jeg er en vinner eller ei.

4) Jeg påpeker at jeg er enig i dette med variasjon, men at dette ikke er relevant.

5) Tommi begynner på noe som likner en avslutningsprosedyre. Han legger forøvrig ord i munnen min og sier jeg er enig i at man må trene "super hardt" [sic] for å få maksimale resultater. Jeg har da ikke nevnt dette! Deretter framstiller meg som vrang før han avslutter med et triumferende smil.

"Når det er sagt lurer jeg på hvilket svar som egentlig ville tilfredstillt deg?"

6) Nok engang påpeker jeg manglende relevans og at han argumenter mot noe jeg ikke har nevnt. Dette er stråmann-argumentasjon. Jeg påpeker dette også.

7) Dette var tydeligvis usaklig av meg.

Hvis dette er hardt Tommi, så ja da er jeg vel hard da. Hvorfor skulle jeg ikke påpeke dårlig argumentasjon? Dette er en læringsprosess for meg, deg og våre lesere.
Og du holder deg fortsatt ikke til saken. Fordi jeg påpeker dårlig logikk må jeg skifte slagord? I hvilken verden gir dette mening?!

8) Spørsmålet om facia utvides av 7-settspump og dermed bidrar til mer muskulær hypertrofi står fortsatt ubesvart.

Jeg vet ikke her om Tommi ikke forstod innholdet i mitt innlegg og bare gikk automatisk i forsvarsposisjon, eller om han faktisk gjorde det og tror at innleggene hans har vært relevante.

Hvis førstnevnte må han 1) bli flinkere til å be om en presisering hvis noe er uklart (jeg kan skrive klønete noen ganger, jeg ser den) eller 2) jobbe med sine leseferdigheter.
Hvis sistnevnte så er jeg målløs. Da har han ment at dette er en god måte å besvare min kommentar:

P1: Variasjon er viktig i treninga.
P2: FST-7 er en måte å trene variert.
K: FST-7 strekker fascia og gir mer muskelvekst.

Huh

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #21 : 27. januar 2010, 23:15 »
Tommi got fingered!
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #22 : 28. januar 2010, 08:17 »
Jeg elsker deg Celdiir!

Så lenge ingen kommer opp med noe valid og reliabel forskning/studier, kommer jeg til å le av hele fst-7 hypen..

Jeg skal forresten smelle sammen noen teorier og finne på et artig navn, skal vi se, la oss kalle det, GP-4000. Great-Pump-100, her bruker man 100 reps til musklaturen sprenger, dette vil føre til ekstrem muskelvekst. Fordi, Ronnie Kålmann gjør det..
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Celdiir

  • Gjest
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #23 : 28. januar 2010, 17:48 »
Jeg elsker deg Celdiir!

Bergan da...  blush

Utlogget Tommi Thorvildsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #24 : 28. januar 2010, 17:49 »
Du svarte ikke på spørsmålet mitt har du prøvd det ut FST-7?
Og du leste ikke det jeg skrev sikkelig når du må si magisk tall 7, fordi det er ikke noen magisk tall, noe må man jo kalle det....bare et tall, du kan bruke mer eller mindre set.hva som passer best for deg. Men haney Rambod har prøvd ut dette i mange år på sine atleter han hjelper og mange har vunnet tittler i USA.Han har funnet ut at 7 set er greit for de fleste.
Det er mye som fungerer uten at det har vært noen stor forskining på det. Man trenger ikke hvit lab frakk og 15 generasjoner lab rotter for å konkludere med at noe fungerer.
Når du har prøvd FST-7. Da kan du komme til meg!

Jeg kommer ikke til å avsluttet dette her før du har prøvd FST-7 ut ihvertfall i 6-8 uker. Og med riktig mat og hard trening!

Jeg hadde flest atleter som stilte i Grand Prix 2009 fra teamet mitt Team 24fitness. Og vi ble beste klubb. Og mange av atletene kjørte blant annet FST-7. Om du mener dette er dårlig argumentasjon så er det dine ord. Men ofte kommer resultater før forskning! Du skal ikke lære faren din å knulle!
Tommi Thorvildsen

Besøk meg på www.tomminutrition.com



Utlogget Le shrimp

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #25 : 28. januar 2010, 18:03 »
Og du kaller deg "proff" treningsveileder?

Du skal ikke lære faren din å knulle!

Utlogget Daniel Myrvold

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 914
  • Honnør: 141
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 914

  • Fat and Happy
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #26 : 28. januar 2010, 18:09 »
Bergan da...  blush
gutter, gay-love kan dere ta på PM Grin

Utlogget bkm

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #27 : 28. januar 2010, 18:50 »
Du skal ikke lære faren din å knulle!

Huff, dette blir jo bare flaut. Snakk om å spore av.

Celdiir

  • Gjest
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #28 : 28. januar 2010, 18:56 »
Du svarte ikke på spørsmålet mitt har du prøvd det ut FST-7?
Og du leste ikke det jeg skrev sikkelig når du må si magisk tall 7, fordi det er ikke noen magisk tall, noe må man jo kalle det....bare et tall, du kan bruke mer eller mindre set.hva som passer best for deg. Men haney Rambod har prøvd ut dette i mange år på sine atleter han hjelper og mange har vunnet tittler i USA.Han har funnet ut at 7 set er greit for de fleste.
Det er mye som fungerer uten at det har vært noen stor forskining på det. Man trenger ikke hvit lab frakk og 15 generasjoner lab rotter for å konkludere med at noe fungerer.
Når du har prøvd FST-7. Da kan du komme til meg!

Oi, jeg glemte visst å svare på et urelevant spørsmål.

La det være sagt - jeg har ikke på noen måte kritisert FST-7 som treningsmetode. Nå som vi har fått det unnagjort at de syv settene ikke medfører noe spesielt, så kan jeg si at ja slik har jeg trent mange ganger og liker det. Mange sett (5-8), 8-12'ish reps og korte pauser. Får fin framgang av det, men helt ærlig ikke noe merkbart annerledes fra andre ganger jeg varierer treningen med solide treningsprinsipper. Dette er dog basert på mine subjektive oppfatninger og ikke noe objektivt. Trening funker som regel. Noe så klart bedre enn annet.

Jeg snakker ikke om FST-7 funker eller ei. Det er bra å få bekreftet dette rent objektivt, men jeg går med på at anekdoter fra gymmiljøet i slike sammenhenger kan være langt foran hva vitenskapen har å si om fenomenet. I mange sammenhenger kommer vitenskapen senere, tester hypen og bekrefter hva byggerne alltids har visst. Jeg må derimot påpeke de mange mytene og falske årsaksforklaringene kroppsbyggere (og andre mennesker) har kommet med i gjennom tidene som vitenskapen har avslørt. Dette er også verdt å påpeke, og ikke bare fokusere på at labrottene bare sier hva vi alltid har visst.

Jeg snakker ikke om FST-7 er blant de beste programmene som finnes eller ei. Nok engang kan anekdoter faktisk være greie her. Det funker fint for Tommi og Jay Cutler. Kanskje det gjør det for meg? Kanskje ikke best i verden, men det er vel verdt et forsøk i allefall! Tror mange av oss tenker slik når vi velger treningsprogrammer. Vi lytter på erfaringene til de store gutta, og kanskje modifiserer etter egne behov o.l.

Det jeg derimot snakker om er å utvide fascia, og kun det. Ikke noe som helst annet. Dette kan man ikke snakke av erfaring, vise til pall-resultater eller noe liknende tøys. Dette er en påstand som krever objektive observasjoner og målinger. Jeg har allerede nevnt dette med falsk kausalitet. Kanskje mange opplever god framgang fordi dette er en måte å trene på som de ikke har gjort før, og dermed gir musklene noe nytt å bryne seg på? Kanskje denne framgangen begynner å slakke om noen måneder/år og noe nytt gir like god framgang? Kanskje FST-7 (eller liknende høyvolums-metoder) i kombinasjon med tunge løft er svært mye mer effektivt enn enten/eller-tendensene mange forholder seg til? Kanskje fascia utvides? Det er mange baller i luften å holde styr på. Hva stemmer? Objektive undersøkelser er veien å gå for å finne ut dette, hvit labfrakk eller ei. Ikke trene på gymmet og tenke: "Hmm, ja. Det må jo være akkurat sånn ja siden jeg og mine atleter får framgang."

Sitat
Jeg kommer ikke til å avsluttet dette her før du har prøvd FST-7 ut ihvertfall i 6-8 uker. Og med riktig mat og hard trening!

Du skal ikke se bort i fra at jeg gjør dette neste gang jeg blir sugen på å trene med mer volum. Jeg er en sucker på å teste ut nye trender. Tongue

Men jeg har fortsatt ingen mulighet for å si noe om fascia utvides!

Sitat
Jeg hadde flest atleter som stilte i Grand Prix 2009 fra teamet mitt Team 24fitness. Og vi ble beste klubb. Og mange av atletene kjørte blant annet FST-7. Om du mener dette er dårlig argumentasjon så er det dine ord. Men ofte kommer resultater før forskning! Du skal ikke lære faren din å knulle!

Ja, dette er faktisk dårlig argumentasjon.

Så Team 24fitness ble beste klubb fordi mange, men ikke alle av atletene trente FST-7 og... ett eller som kobler deltagerliste med fascia?
Jeg beklager - det er vanskelig for meg å klare å ordlegge alle disse logiske krumspringene. Jeg er ikke anlagt til å tenke slik. Gratulerer med suksessen uansett, selv om dette selvfølgelig er høyst urelevant.

Til sist vil jeg si at jeg har problemer med idiomet "du skal ikke lære faren din å knulle". Vel, åpenbart har faren din klart å få fart i kjøttøksa ved minst én anledning tidligere, men hvis han er the original one pump chump, så har han nok noe å lære. Dette kan selvfølgelig sønnen stå for, selv om det kan bli noe pinlig. Grin

Utlogget Tommi Thorvildsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #29 : 28. januar 2010, 19:13 »
Faren min er død..

Tommi Thorvildsen

Besøk meg på www.tomminutrition.com



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!