Skrevet av Emne: FST-7 og diettips for 2010  (Lest 60472 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #135 : 12. februar 2010, 13:58 »
Da jeg kjørte ud2 la jeg meg på flere kilo i løpet av 4 uker enda jeg var i kaloriunderskudd. (cirka 3500 kcal hver uke) Ble mye mer markert.

Hvorfor? Fordi jeg aldri kjører høyreps til vanlig og glykogenlagrene mine ble kraftig utvidet av depletion-treningene. Ingenting rart med det. Til tross for en ganske god intial økning er jeg sikker på at pumpe-trening er sub-optimalt over tid.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Riggs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

  • ynwa
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #136 : 12. februar 2010, 14:29 »
Det ser jo ut til å funke bra for deg. Men ja, for at du skal kunne påstå at det er den beste metoden krever jeg faktisk forskningsresultater. Beklagelse godtatt! Smiley

Gå igjennom livet med denne holdingen, og du vil for alltid være en teorironker. Å utvikle dine egne teorier basert på førstehåndserfaringer er den eneste måten du kan gå fram for å være sikker på hva som funker for deg. Dette er ekte empirisme, det var slik John Locke og gutta holdt på. Og siden vi mennesker er 99% like, kan det også være nyttig og prøve å følge råd til folk som har funnet ut hva som funker for dem.

"No man's knowledge here can go beyond his experience".
87kg
91-mod

Beste Løft:

Raw

Bøy: 165kg
Benk: 120kg
Markløft: 220kg
Militærpress: 5x 75kg
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93407.msg1384134

mad hoes, ask Beavis I get nuthin Butt-head

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #137 : 12. februar 2010, 15:25 »
Gå igjennom livet med denne holdingen, og du vil for alltid være en teorironker. Å utvikle dine egne teorier basert på førstehåndserfaringer er den eneste måten du kan gå fram for å være sikker på hva som funker for deg. Dette er ekte empirisme, det var slik John Locke og gutta holdt på. Og siden vi mennesker er 99% like, kan det også være nyttig og prøve å følge råd til folk som har funnet ut hva som funker for dem.

"No man's knowledge here can go beyond his experience".

Det var selvmotsigelsen sin det!

Vi er slettes ikke 99% like når det kommer til musklatur. Kjemiske og biologiske prosesser i kroppen er mer eller mindre like hos ALLE organismer, men en bikkje må nok muligens trene på et helt annet vis enn et menneske for å oppnå "rå" fysikk (rent hypotetisk) til tross for at biokjemiske prosesser er 100% like.

Med tanke på at alle mennesker har ulik sammensetning av forskjellige muskelfibre kan det også tenkes at vi responderer ulikt på ulik trening. Det kan også tenkes at det finnes genetiske variasjoner forskningen ikke er helt kjent med enda, som er avgjørende for hvorfor noen ser ut til å bygge muskler/styrke mye lettere enn andre. Det kan være alt fra forskjellig mineralisering i skjelettet(sterkere skjelett)- til bedre aktivisering av muskelprotein, bedre proteinsyntese etc etc. Det er mange individuelle forskjeller selv om de biokjemiske prosessen er like i bunn og grunn.

Se på f.eks Bergan her på forumet, hvor insane den fyren er på 109kg og 178cm. Det er svært få mennesker som har den fysikken til tross for at de trener "bodybuilding-aktig". Bergan trener styrkeløft og har alikevel en fysikk som styrkeløftere sjeldent har. Du vil kanskje ikke få slik fysikk ved slik trening, eller du vil kanskje ikke få sånn fysikk noen gang uansett trening.

Sa brura

Utlogget Riggs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

  • ynwa
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #138 : 12. februar 2010, 21:16 »
Greit, mulig jeg formulerte meg på en måte som virket selvmotsigende, men forstå meg rett. Opplegget er at hvis du skal overanalysere alt du gjør i livet, så stresser du unødig. Hvorfor ikke prøve å følge råd til en som allerede har fått resultater? Hvorfor skal du vente på en forskningsrapport som kommer om et år når du kan få resultater i morgen? Satt litt på spissen selvfølgelig..
Erfaring vs forskning... Erfaring!!
87kg
91-mod

Beste Løft:

Raw

Bøy: 165kg
Benk: 120kg
Markløft: 220kg
Militærpress: 5x 75kg
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93407.msg1384134

mad hoes, ask Beavis I get nuthin Butt-head

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #139 : 12. februar 2010, 23:23 »
Greit, mulig jeg formulerte meg på en måte som virket selvmotsigende, men forstå meg rett. Opplegget er at hvis du skal overanalysere alt du gjør i livet, så stresser du unødig. Hvorfor ikke prøve å følge råd til en som allerede har fått resultater? Hvorfor skal du vente på en forskningsrapport som kommer om et år når du kan få resultater i morgen? Satt litt på spissen selvfølgelig..
Erfaring vs forskning... Erfaring!!

Jeg foretrekker å gjøre meg opp min egen mening om ting, basert på best/mest mulige informasjon. Hvis du foretrekker å gjøre som andre sier, så vær så god Smiley
Sa brura

Utlogget Riggs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

  • ynwa
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #140 : 13. februar 2010, 02:40 »
Jeg foretrekker å gjøre meg opp min egen mening om ting, basert på best/mest mulige informasjon. Hvis du foretrekker å gjøre som andre sier, så vær så god Smiley

Stort Grin Så hva er da best mulig informasjon? Empirisk forskning fra folk som har fått resultater, eller teorier og hyopteser rablet ned på et ark av en proffessor fra et universitet? La meg si det sånn, hadde jeg fulgt rådene til olympiatoppen, og alle PT'ene fra treningsstudioet med bachelorgrad i idrettsvitenskap, så hadde jeg fremdeles vært den tynne duden jeg var for 3 år siden. Har mange eksempler på folk som ikke har økt en dritt på deres trenings-og kosthold metoder. Men siden jeg fulgte rådene til folk her på TF som hadde fått FAKTISKE RESULTATER av treningsmetodene sine, økte jeg mer enn jeg trodde var mulig.
87kg
91-mod

Beste Løft:

Raw

Bøy: 165kg
Benk: 120kg
Markløft: 220kg
Militærpress: 5x 75kg
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93407.msg1384134

mad hoes, ask Beavis I get nuthin Butt-head

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #141 : 13. februar 2010, 02:57 »
Stort Grin Så hva er da best mulig informasjon? Empirisk forskning fra folk som har fått resultater, eller teorier og hyopteser rablet ned på et ark av en proffessor fra et universitet? La meg si det sånn, hadde jeg fulgt rådene til olympiatoppen, og alle PT'ene fra treningsstudioet med bachelorgrad i idrettsvitenskap, så hadde jeg fremdeles vært den tynne duden jeg var for 3 år siden. Har mange eksempler på folk som ikke har økt en dritt på deres trenings-og kosthold metoder. Men siden jeg fulgte rådene til folk her på TF som hadde fått FAKTISKE RESULTATER av treningsmetodene sine, økte jeg mer enn jeg trodde var mulig.

Om du mener at du ikke hadde nådd 145kg i bøy, 105kg i benkpress og 200kg i markløft med råd og veiledning fra olympiatoppen, nei.. Da vet du faktisk ikke hva du snakker om.

Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #142 : 13. februar 2010, 07:35 »
Stort Grin Så hva er da best mulig informasjon? Empirisk forskning fra folk som har fått resultater, eller teorier og hyopteser rablet ned på et ark av en proffessor fra et universitet? La meg si det sånn, hadde jeg fulgt rådene til olympiatoppen, og alle PT'ene fra treningsstudioet med bachelorgrad i idrettsvitenskap, så hadde jeg fremdeles vært den tynne duden jeg var for 3 år siden. Har mange eksempler på folk som ikke har økt en dritt på deres trenings-og kosthold metoder. Men siden jeg fulgte rådene til folk her på TF som hadde fått FAKTISKE RESULTATER av treningsmetodene sine, økte jeg mer enn jeg trodde var mulig.

Tror du forskning bare antar ting? Forskning bruker jo folk som trener som forsøkskaniner. Det er jo nettop det forskningen gjør. Man tar to grupper, ti trener 5 rep, ti trener 15 rep, over en viss periode (for å ta et banalt eksempel) og så antyder man i konklusjonen at 5 rep kanskje bygde mer muskler dersom man tar hensyn til visse variabler. Dersom en haug med forskning antyder det samme kan man kanskje trekke en konklusjon.

Forskning er imidlertid ikke entydig på trening, det ser nemlig ut til å være en haug ukjente variabler til hvorfor man vokser. Derfor har man konkludert så langt, med at 5-15 repetisjoner er den beste måten å vokse på. Og selvsagt litt andre ting man burde gjøre osv osv, men at en eller annen kis sier at 4 repetisjoner på 5 sett er garantert det beste, og at du må strekke biceps i nøyaktig 12 sekunder etter annenhvert sett, blir bare fjollete.
Sa brura

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #143 : 13. februar 2010, 08:44 »
Stort Grin Så hva er da best mulig informasjon? Empirisk forskning fra folk som har fått resultater, eller teorier og hyopteser rablet ned på et ark av en proffessor fra et universitet? La meg si det sånn, hadde jeg fulgt rådene til olympiatoppen, og alle PT'ene fra treningsstudioet med bachelorgrad i idrettsvitenskap, så hadde jeg fremdeles vært den tynne duden jeg var for 3 år siden. Har mange eksempler på folk som ikke har økt en dritt på deres trenings-og kosthold metoder. Men siden jeg fulgte rådene til folk her på TF som hadde fått FAKTISKE RESULTATER av treningsmetodene sine, økte jeg mer enn jeg trodde var mulig.

Ja nå har du økt helt opp til 89 kg kroppsvekt på 1.85 m høyde. Det e heilt sinnsygt  Wink
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Riggs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

  • ynwa
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #144 : 13. februar 2010, 21:39 »
Tror du forskning bare antar ting? Forskning bruker jo folk som trener som forsøkskaniner. Det er jo nettop det forskningen gjør. Man tar to grupper, ti trener 5 rep, ti trener 15 rep, over en viss periode (for å ta et banalt eksempel) og så antyder man i konklusjonen at 5 rep kanskje bygde mer muskler dersom man tar hensyn til visse variabler. Dersom en haug med forskning antyder det samme kan man kanskje trekke en konklusjon.

Ja, når forskingen foregår på en sånn måte er jeg enig. Det var jo slik Dante forsket når han kom opp med doggcrapp-opplegget.

Men når noen står på et labratorium og studerer muskelfibrene osv. for og slik finne ut hvordan du skal trene, synes jeg det blir latterlig. Foregår noe av forskningen slik, eller er jeg på villspor? Hvis det er slike forskningsrapporter du behøver for å vite hvordan du skal trene, er vi uenig.

Om du mener at du ikke hadde nådd 145kg i bøy, 105kg i benkpress og 200kg i markløft med råd og veiledning fra olympiatoppen, nei.. Da vet du faktisk ikke hva du snakker om.

Hadde sikkert greid det etterhvert ja, du blir jo sikkert svær etter 25 år ved å trene curl 3 ganger i uken og. Gikk inn på nettsidene dems og fant denne: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media1253.media Programmene ligger fra side 10 og utover. Er ganske sikker på at Madcow, Bill Starr, stronglifts osv. knuser de progsa der. Og med 1,5-2g prot per kg, tror jeg også det ville tatt litt lengre tid å komme dit jeg er i dag. Ikke at jeg er så sterk, men håper du skjønner hva jeg mener.

Ja nå har du økt helt opp til 89 kg kroppsvekt på 1.85 m høyde. Det e heilt sinnsygt  Wink

He he Tongue Sier ikke at det er sinnsykt. Sier at før jeg begynte og trene og var ulært, trodde jeg ikke at det gikk an å øke noe særlig i styrke og muskelmasse, iallfall måtte jeg trene en del år. Dette skyldes til dels alle holdningene jeg ble lært i gymtimene osv, der jeg ble fortalt at jeg skulle ta 25 pushups hver kveld før jeg la meg >Cheesy hardcore
87kg
91-mod

Beste Løft:

Raw

Bøy: 165kg
Benk: 120kg
Markløft: 220kg
Militærpress: 5x 75kg
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93407.msg1384134

mad hoes, ask Beavis I get nuthin Butt-head

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #145 : 13. februar 2010, 21:55 »
Imponerende research. Alle programmene du sikter til fra side 10 og utover er hypertrofi programmer. Bla et 18 ukers(!) armprogram.

 Grin
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Riggs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

  • ynwa
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #146 : 13. februar 2010, 22:42 »
Ja, jeg synes det så veldig rart og overanalysert ut Tongue Noe ala det du får når du starter opp på et treningsstudio og sier du vil bli stor og sterk. Maskinøvelser overalt...
87kg
91-mod

Beste Løft:

Raw

Bøy: 165kg
Benk: 120kg
Markløft: 220kg
Militærpress: 5x 75kg
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93407.msg1384134

mad hoes, ask Beavis I get nuthin Butt-head

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #147 : 13. februar 2010, 23:03 »
Ja, når forskingen foregår på en sånn måte er jeg enig. Det var jo slik Dante forsket når han kom opp med doggcrapp-opplegget.

Men når noen står på et labratorium og studerer muskelfibrene osv. for og slik finne ut hvordan du skal trene, synes jeg det blir latterlig. Foregår noe av forskningen slik, eller er jeg på villspor? Hvis det er slike forskningsrapporter du behøver for å vite hvordan du skal trene, er vi uenig.


Altså, poenget mitt er at ingenting tyder på at det spiller noen kjempestor rolle hvordan du trener, så lenge du holder deg til noen enkle prinsipper som ingen er uenige i.

Forskning foregår på alle plan, f.eks ved å gjøre slik som jeg nevnte, teste ut forskjellige treningsprogrammer på folk med lik bakgrunn, ca lik muskelstørrelse, styrke, osv, og også folk med forskjellig utgangspunkt. Man tester og hvilke type muskelfibre de har mer eller mindre av, man tar blodprøver av hormoner etc, og kanskje i noen tilfeller gjør man til og med analyser av muskelfibre.

Poenget er forskning er grundig, i motsetning til hjemmesnekra teorier laget av svære folk som hadde blitt svære uansett hvordan de trente (selvsagt innenfor de prinsippene man kjenner til som gjør folk store) og kanskje til og med ved hjelp av steroider. Dette gjør de for å tjene penger.

"Se på meg, hvor stor jeg er, jeg trener med dette programmer og bruker disse tilskuddene. Vil du bli stor, gjør som meg. Tviler du? Ja men, så hvor stor jeg er da, hvordan kan du argumentere i mot det!?"

Sa brura

Utlogget veggiss

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 421
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 421

  • argaste
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #148 : 13. februar 2010, 23:07 »
rapportene til Ina er hvert fall basert på resultater og målinger gjort på toppidrettsutdøvere, og ikke på en labrotte.
du ser ut som en piss i trynet

Utlogget Riggs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

  • ynwa
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #149 : 13. februar 2010, 23:33 »
rapportene til Ina er hvert fall basert på resultater og målinger gjort på toppidrettsutdøvere, og ikke på en labrotte.

Toppidrettsutøverne er jo kjempesvære...
87kg
91-mod

Beste Løft:

Raw

Bøy: 165kg
Benk: 120kg
Markløft: 220kg
Militærpress: 5x 75kg
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93407.msg1384134

mad hoes, ask Beavis I get nuthin Butt-head

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!