Skrevet av Emne: FST-7 og diettips for 2010  (Lest 60400 ganger)

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #165 : 14. februar 2010, 21:50 »
Ser ikke poenget med å referere til Olympiatoppen. Det de har lagt ut omkring bygging og maks styrke er jo bare gammelt oppgulp. Ikke mere verdt enn Fst- ditt og datt(http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media1253.media). Kompetansen finnes vel i større grad andre steder, feks innen vektløfting og styrkeløft.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Riggs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

  • ynwa
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #166 : 14. februar 2010, 22:31 »
hvor har jeg skrevet det?

jeg gikk opp 12KG nylig jeg, og trente 5/3/1, så jeg er fullstendig klar over at det er mulig å bygge på et styrkeløftprogram.

come again?
Du skrev at jeg ikke visste hva jeg snakket om da jeg sammenliknet et styrkeprogram med et hypertofiprogram. Men siden jeg hadde bygget ganske bra på det styrkeprogrammet, følte jeg at jeg kunne sammenligne det med hypertofiprogrammet. Og når det viser at man kanskje bygger mer på styrkeprogrammet enn hypertofiprogrammet, så kan du vel sette i tvil om hvor bra det hypertofiprogrammet virkelig er. Nå har jeg ikke prøvd det programmet fra olympiatoppen, så jeg skal kanskje være forsiktig med å uttale meg så krasst. Men jeg synes det så overkill ut med tanke på hvor lite du skulle spise.


det er så jævlig poppiss å disse alt olympiatoppen og NIF generelt driver med, men fakta er at det ikke er spesielt rettet mot oss hobbymosjonister uansett. la de drive med sitt, og så kan vi kjøre FST-7 og drikke V12!
Ja. Jeg har vel fått fordommer for Olympiatoppen helt siden ei feit berte, som visstnok var en av de med mest kompetanse innenfor styrketrening i hele landet, stod å fortalte meg at jeg var svak fordi jeg ikke greide å ligge på ryggen og vaie beina side til side x antall ganger Tongue Men jeg skal slutte å bry meg om hva de holder på med borti der, brenner bare bort sårt trengte kcals på å stresse Tongue

Ser ikke poenget med å referere til Olympiatoppen. Det de har lagt ut omkring bygging og maks styrke er jo bare gammelt oppgulp. Ikke mere verdt enn Fst- ditt og datt(http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media1253.media). Kompetansen finnes vel i større grad andre steder, feks innen vektløfting og styrkeløft.
Det var dette jeg ville fram til. At du ikke trenger en mastergrad og jobbe for olympiatoppen for å ha peiling på trening
87kg
91-mod

Beste Løft:

Raw

Bøy: 165kg
Benk: 120kg
Markløft: 220kg
Militærpress: 5x 75kg
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93407.msg1384134

mad hoes, ask Beavis I get nuthin Butt-head

Utlogget veggiss

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 421
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 421

  • argaste
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #167 : 14. februar 2010, 23:00 »
Ser ikke poenget med å referere til Olympiatoppen. Det de har lagt ut omkring bygging og maks styrke er jo bare gammelt oppgulp. Ikke mere verdt enn Fst- ditt og datt(http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media1253.media). Kompetansen finnes vel i større grad andre steder, feks innen vektløfting og styrkeløft.

den linken din har jo ingenting med bygging å gjøre, så det er jo selvfølgelig bedre å søke informasjon andre steder...
du ser ut som en piss i trynet

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #168 : 14. februar 2010, 23:28 »
den linken din har jo ingenting med bygging å gjøre, så det er jo selvfølgelig bedre å søke informasjon andre steder...

Du mener at en artikkel med overskriften " Optimal styrketrening og ernæring for muskelvekst" ikke har noe med bygging å gjøre?
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget veggiss

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 421
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 421

  • argaste
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #169 : 14. februar 2010, 23:49 »
Du mener at en artikkel med overskriften " Optimal styrketrening og ernæring for muskelvekst" ikke har noe med bygging å gjøre?

les de to neste setningene........
du ser ut som en piss i trynet

Utlogget Rez

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • KALLISTI
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #170 : 15. februar 2010, 00:45 »
Mao OT sine anbefalinger funker for den gjevne mosjoniisten og andre som driver idrett. Reglene forandrer seg når man skal pakke på seg mest mulig masse. Hvis ikke hadde nok de fleste fremste eksperter på området referert til Olympiatoppen sine anbefalinger....noe vi forsåvidt aldri ser noe til...
Olympiatoppens anbefalinger kan derimot være riktige for en 16-17 åring på 63kg som akkurat har begynt å pumpe jern, men for en som presser mot 110kg, 120kg og mer, vil nok 200gr protein per dag være litt lite. Kunne vært artig å se hvor stor & sterk en strongman hadde blitt på en diett og treningsregimet fra olympiatoppen. 1.8gr per kilo kroppsvekt er i mine øyne et absolutt minimum av hva du burde få i deg om du vil bygge muskler. Men nå er jo ikke OT kjent for å avle muskelbunter heller. Skulle ønske Nabo Nordmann greide å legge brødskiva med brunost død en gang for alle. Virker som det er norges svar på alt et sunt kosthold skal inneholde...grovt brød med brunost og tine melk. Kjøttkaker og potet og saus til middag. Mentaliteten er, holder det for meg, så holder det for deg. Janteloven in full effect. Jeg spiste i en periode selv omtrendt som OT anbefaler, og jeg har ikke vært så spinkel siden jeg var hekta på heroin. Visst hadde jeg litt muskler, men var ikke særlig stor. Helt til jeg forandret spisinga og fikk i meg mye mer protein, mye mere karbo og masse sundt fett. For folk som vil bygge, er atter en gang OT sine råd bare å kaste i søpla...er du taekwondo-utøver eller noe slikt, så holder det fint...vil du bygge..glem det.

Utlogget veggiss

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 421
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 421

  • argaste
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #171 : 15. februar 2010, 01:06 »
Mao OT sine anbefalinger funker for den gjevne mosjoniisten og andre som driver idrett. Reglene forandrer seg når man skal pakke på seg mest mulig masse. Hvis ikke hadde nok de fleste fremste eksperter på området referert til Olympiatoppen sine anbefalinger....noe vi forsåvidt aldri ser noe til...
Olympiatoppens anbefalinger kan derimot være riktige for en 16-17 åring på 63kg som akkurat har begynt å pumpe jern, men for en som presser mot 110kg, 120kg og mer, vil nok 200gr protein per dag være litt lite. Kunne vært artig å se hvor stor & sterk en strongman hadde blitt på en diett og treningsregimet fra olympiatoppen. 1.8gr per kilo kroppsvekt er i mine øyne et absolutt minimum av hva du burde få i deg om du vil bygge muskler. Men nå er jo ikke OT kjent for å avle muskelbunter heller. Skulle ønske Nabo Nordmann greide å legge brødskiva med brunost død en gang for alle. Virker som det er norges svar på alt et sunt kosthold skal inneholde...grovt brød med brunost og tine melk. Kjøttkaker og potet og saus til middag. Mentaliteten er, holder det for meg, så holder det for deg. Janteloven in full effect. Jeg spiste i en periode selv omtrendt som OT anbefaler, og jeg har ikke vært så spinkel siden jeg var hekta på heroin. Visst hadde jeg litt muskler, men var ikke særlig stor. Helt til jeg forandret spisinga og fikk i meg mye mer protein, mye mere karbo og masse sundt fett. For folk som vil bygge, er atter en gang OT sine råd bare å kaste i søpla...er du taekwondo-utøver eller noe slikt, så holder det fint...vil du bygge..glem det.

du ser ut som en piss i trynet

Utlogget Rez

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • KALLISTI
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #172 : 15. februar 2010, 11:22 »
LOL Smiley


Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #173 : 15. februar 2010, 13:48 »
Mao OT sine anbefalinger funker for den gjevne mosjoniisten og andre som driver idrett. Reglene forandrer seg når man skal pakke på seg mest mulig masse. Hvis ikke hadde nok de fleste fremste eksperter på området referert til Olympiatoppen sine anbefalinger....noe vi forsåvidt aldri ser noe til...
Olympiatoppens anbefalinger kan derimot være riktige for en 16-17 åring på 63kg som akkurat har begynt å pumpe jern, men for en som presser mot 110kg, 120kg og mer, vil nok 200gr protein per dag være litt lite. Kunne vært artig å se hvor stor & sterk en strongman hadde blitt på en diett og treningsregimet fra olympiatoppen. 1.8gr per kilo kroppsvekt er i mine øyne et absolutt minimum av hva du burde få i deg om du vil bygge muskler. Men nå er jo ikke OT kjent for å avle muskelbunter heller. Skulle ønske Nabo Nordmann greide å legge brødskiva med brunost død en gang for alle. Virker som det er norges svar på alt et sunt kosthold skal inneholde...grovt brød med brunost og tine melk. Kjøttkaker og potet og saus til middag. Mentaliteten er, holder det for meg, så holder det for deg. Janteloven in full effect. Jeg spiste i en periode selv omtrendt som OT anbefaler, og jeg har ikke vært så spinkel siden jeg var hekta på heroin. Visst hadde jeg litt muskler, men var ikke særlig stor. Helt til jeg forandret spisinga og fikk i meg mye mer protein, mye mere karbo og masse sundt fett. For folk som vil bygge, er atter en gang OT sine råd bare å kaste i søpla...er du taekwondo-utøver eller noe slikt, så holder det fint...vil du bygge..glem det.

Dette er bare teit.

Det stedet hvor mer proteiner ikke ser ut til å gi økt treningsutbytte er vel på rundt 2 gram per kg kroppsvekt per dag (høyeste jeg har sett i en studie var 1.8, men har hørt andre har nevnt høyere og), og for å dra nytte av denne mengden så skal man nok trene en betydelig mengde. MEN det betyr ikke at man ikke bygger muskelmasse tilnærmet like effektivt på et betraktelig lavere inntak.

Jeg vet om folk som har blitt både store og sterke, f.eks 150kg i benkpress og likevel fått i seg under 1xkv i gram proteiner per dag i snitt.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #174 : 15. februar 2010, 14:31 »
Det ser nesten ut som om noen tror det hersker noen tvil om proteininntak-debatten. Proteintilstrekkelighet er ekstremt LETT å finne ut av. Det er bare å sette forsøkspersonen på en god diett og variere proteininntaket. Siden biomarkøren for protein er nitrogen, så er det bare å måle nitrogen i urinen. Og for de som måtte lure, så tilsier nitrogen i urinen at protein har blitt omdannet til enten fett eller brukt som energi.  Forskere har i mange tilfeller målt nitrogen i urinen hos både normale folk, kroppsbyggere og styrkeløftere. Og det høyeste jeg noen gang har sett er at det har vært negativ nitrogenbalanse (altså ingen nitrogen i urinen) hos godt trente styrkeløftere på 2,4gram proteiner. Nå er det jo ikke slik at hvem som helst bare kan måle nitrogen i urinen, men om du lukter aceton/ammoniakk av treningsklærne og svetten så er du i ganske drøyt proteinoverskudd. Jeg vet i hvert fall med meg selv at på 100kg i grei form (150 i benken, 220 i mark og 180 i bøy, ikke kjempetall jeg vet det, men jeg er stor i forhold til styrken) så har jeg hatt ammoniakklukt på 2,7-2,8gram proteiner. Da er det jo bare å regulere ned inntaket til lukta forsvinner, så har du sannsynligvis truffet blink.
Sa brura

Utlogget Rez

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 396
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 396

  • KALLISTI
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #175 : 15. februar 2010, 16:00 »
Dette er bare teit.

Det stedet hvor mer proteiner ikke ser ut til å gi økt treningsutbytte er vel på rundt 2 gram per kg kroppsvekt per dag (høyeste jeg har sett i en studie var 1.8, men har hørt andre har nevnt høyere og), og for å dra nytte av denne mengden så skal man nok trene en betydelig mengde. MEN det betyr ikke at man ikke bygger muskelmasse tilnærmet like effektivt på et betraktelig lavere inntak.

Evt om proteinsyntesen er betydelig forhøyet.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #176 : 15. februar 2010, 16:54 »
Det ser nesten ut som om noen tror det hersker noen tvil om proteininntak-debatten. Proteintilstrekkelighet er ekstremt LETT å finne ut av. Det er bare å sette forsøkspersonen på en god diett og variere proteininntaket. Siden biomarkøren for protein er nitrogen, så er det bare å måle nitrogen i urinen. Og for de som måtte lure, så tilsier nitrogen i urinen at protein har blitt omdannet til enten fett eller brukt som energi.  Forskere har i mange tilfeller målt nitrogen i urinen hos både normale folk, kroppsbyggere og styrkeløftere. Og det høyeste jeg noen gang har sett er at det har vært negativ nitrogenbalanse (altså ingen nitrogen i urinen) hos godt trente styrkeløftere på 2,4gram proteiner. Nå er det jo ikke slik at hvem som helst bare kan måle nitrogen i urinen, men om du lukter aceton/ammoniakk av treningsklærne og svetten så er du i ganske drøyt proteinoverskudd. Jeg vet i hvert fall med meg selv at på 100kg i grei form (150 i benken, 220 i mark og 180 i bøy, ikke kjempetall jeg vet det, men jeg er stor i forhold til styrken) så har jeg hatt ammoniakklukt på 2,7-2,8gram proteiner. Da er det jo bare å regulere ned inntaket til lukta forsvinner, så har du sannsynligvis truffet blink.

så la oss si at en godt trent styrkeløfter har negativ nitrogenbalanse på 2.4 da, det jeg lurer på er hvor stor den eventuelle forskjellen hadde vært i muskelutvikling om han hadde vært en god del under dette, f.eks på rundt 2x..

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #177 : 15. februar 2010, 18:20 »
så la oss si at en godt trent styrkeløfter har negativ nitrogenbalanse på 2.4 da, det jeg lurer på er hvor stor den eventuelle forskjellen hadde vært i muskelutvikling om han hadde vært en god del under dette, f.eks på rundt 2x..

Jeg kan hoste opp en meta-analyse seinere, men den ligger på den andre pc`en. Orker ikke nå. Men det er, så vidt jeg kan huske, veldig liten forskjell. Men det var uansett snakk om små forskjeller, og spesielt når nitrogenbalansen nermet seg "maks". Forskjellen på f.eks 1g protein/dag og 2 er ganske stor, men mellom f.eks 2 og 2,5 er den betydlig mindre. Og når de sjekket ut opp mot, jeg tror det var 2,6 og 2,7 så flatet det helt ut.

Dette er ikke den rapporten, men står sikkert bra forklart her også.

http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport_Nutrition/protein_intake.pdf

Sa brura

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #178 : 15. februar 2010, 20:00 »
les de to neste setningene........

Ja riktig, dette har jo ingenting med bygging av muskler å gjøre:
"Hensikten med denne artikkelen er å gi innsikt i optimal styrketrening og
ernæring for idrettsutøvere som ønsker å øke muskelmasse."

Tror jeg trekker meg ut av denne tråden gitt Wink
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: FST-7 og diettips for 2010
« #179 : 15. februar 2010, 20:08 »
Ja riktig, dette har jo ingenting med bygging av muskler å gjøre:
"Hensikten med denne artikkelen er å gi innsikt i optimal styrketrening og
ernæring for idrettsutøvere som ønsker å øke muskelmasse."

Tror jeg trekker meg ut av denne tråden gitt Wink

 rofl
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!