avstemning
Spørsmål: Kontrollert bulkstart 2. aug! Hvor mye veier jeg før deffstart i slutten av jan/feb?
91 >
92 >
93 >
94 >
95 >
96 |

Skrevet av Emne: Stian logger så smått  (Lest 263011 ganger)

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #90 : 08. juli 2010, 14:14 »
Hvor mye fett er du får i deg daglig? Og hvilke nøtter spiser du?

Mettet og enumettet fett gjør undre for testosteronet, mens flerumettet fett, isærs hydroliserte planteoljer bør du holde deg unna. Flerumettede fettsyrer i form av nøtter fks er bare sunt, men prøv å velg nøtter med mye enumettede fettsyrer, flerumettede fettsyrer finnes det nok av i nøtter uansett.

Peanøtter, hasselnøtter og pekan er å anbefale. Pekan er forøvrig en av de matvarene som inneholder mest antioksidanter ifl en Norsk studie, og er rik på enumettede fettsyrer.

Protips, bruk ekte meieri smør til steking (i.e ikke margarin), og skaff deg gjerne kokosnøtt fett som inneholder rundt 47% MCT olje, som er svært anvendelig energi og ifl studier kan det virke slankende. Og spis mye fisk selfølgelig, helst ikke oppdrettsfisk, og helst mye fet fisk som laks og ørret. Viktig med variasjon riktignok.

Etter at jeg gikk over til et kosthold der jeg daglig prøver å få i meg over 100gram fett (kroppsvekt på 65) har jeg merket en markant forskjell.

Leste forøvrig en studie der menn som lå på 30-40% fett hadde mest testosteron, og lavest fett prosent.

En annen ting er å at du bør få deg så mye sol som mulig (helst mellom kl 12-16, og uten solkrem ettersom det blokkerer for dannelsen av D-vitamin, evt kan man ta sol på studio) ettersom sol har en svært gunstig effekt på det mannlige kjønnshormonet.

You know I like your style, I really do.

Utlogget Andyy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 299
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 299

Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #91 : 08. juli 2010, 14:26 »
Greit å trene det tradisjonelle som alltid har fungert. Så vidt jeg husker er vel bodyweightvarianten stort sett bare baseøvelser? Burde fungere med tanke på styrke.

Ikke sant, er vel det de aller fleste vil. Prøve det som andre har prøvd Wink

Verdt å sjekke ut Smiley

Da må jeg leste igjen når jeg kommer hjem. Det er ihvertfall MP, BP, ML & KB + div kroppsvekt øvelser med minst 75 reps iløpet av økten.
Njoa

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #92 : 08. juli 2010, 14:52 »
Hvor mye fett er du får i deg daglig? Og hvilke nøtter spiser du?

Mettet og enumettet fett gjør undre for testosteronet, mens flerumettet fett, isærs hydroliserte planteoljer bør du holde deg unna. Flerumettede fettsyrer i form av nøtter fks er bare sunt, men prøv å velg nøtter med mye enumettede fettsyrer, flerumettede fettsyrer finnes det nok av i nøtter uansett.

Peanøtter, hasselnøtter og pekan er å anbefale. Pekan er forøvrig en av de matvarene som inneholder mest antioksidanter ifl en Norsk studie, og er rik på enumettede fettsyrer.

Protips, bruk ekte meieri smør til steking (i.e ikke margarin), og skaff deg gjerne kokosnøtt fett som inneholder rundt 47% MCT olje, som er svært anvendelig energi og ifl studier kan det virke slankende. Og spis mye fisk selfølgelig, helst ikke oppdrettsfisk, og helst mye fet fisk som laks og ørret. Viktig med variasjon riktignok.

Etter at jeg gikk over til et kosthold der jeg daglig prøver å få i meg over 100gram fett (kroppsvekt på 65) har jeg merket en markant forskjell.

Leste forøvrig en studie der menn som lå på 30-40% fett hadde mest testosteron, og lavest fett prosent.

En annen ting er å at du bør få deg så mye sol som mulig (helst mellom kl 12-16, og uten solkrem ettersom det blokkerer for dannelsen av D-vitamin, evt kan man ta sol på studio) ettersom sol har en svært gunstig effekt på det mannlige kjønnshormonet.


Hadde vært gøy å sett noen kilder på dette? Ikke at jeg betviler det du sier (har hørt det før, husker dog ikke å ha sett noen kilder), men av ren interesse. Hvis du har noe tilgjengelig?

EDIT: Sorry off-topic, men er vel kanskje bittelitt interessant for logginnehaver også Cheesy

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #93 : 08. juli 2010, 15:59 »
Ninjaovertenking på g.
Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #94 : 08. juli 2010, 21:06 »
Er jo bøy, mark og benk som er gøy da Smiley Alt det andre dilldallet på støttemusklaturen er jo det som er kjedelig. Synes hvertfall jeg!

Enig der, er liksom de man virkelig får kjørt seg og får sett hva man er god for Smiley Liker det på støttemuskulaturen også. Synes generelt det er lite sånt, for jeg liker å pumpe f.eks beina til jeg må krype opp trappa for å komme meg ut av senteret, men trives svært godt med få øvelser.

Hvor mye fett er du får i deg daglig? Og hvilke nøtter spiser du?

................

Litt over 20% treningsdager og mellom 40 og 45% treningsfrie dager.

Cashew, mandler, valnøtter. Peanøtter smaker drit slik som de er, dvs. ikke "behandlet" som f.eks. chilinøtter, men spiser nøtter rent og da blir det oftest førstnevnte.

Bruker rapsolje til steking. Cocosa har jeg. Fisk spiser jeg stort sett hver dag. Makrell, laks, ørret. Av og til sei og torsk og selvfisket som abbor, gjedde, harr, sik ol.

Tror jeg har hørt det et sted selv at de som spiser ganske mye fett har lav fettprosent og høyt testosteronnivå. Så lenge det er riktige typer da. Se på Hulken (Arild). Han spiste kun karbo til frokost og etter trening (vet ikke om han kjører slik fortsatt), resten fett.

Soler meg så mye jeg gidder, men overdriver det ikke. Tar vitamin-D tilskudd, så er nok ingen fare Wink

Da må jeg leste igjen når jeg kommer hjem. Det er ihvertfall MP, BP, ML & KB + div kroppsvekt øvelser med minst 75 reps iløpet av økten.

Yes Smiley

Hadde vært gøy å sett noen kilder på dette? Ikke at jeg betviler det du sier (har hørt det før, husker dog ikke å ha sett noen kilder), men av ren interesse. Hvis du har noe tilgjengelig?

EDIT: Sorry off-topic, men er vel kanskje bittelitt interessant for logginnehaver også Cheesy

Yep. Sleng et eksemplar i min retning også. Greit å lese seg litt opp!
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #95 : 08. juli 2010, 21:19 »
Dag 3, uke 3(7)

Benkpress
59 kg x 5, 67,5 kg x 3, 75 kg x 10 (fire uker siden: 72,5kg x 7)

Stangroing, sup.
5 x 10, 42,5 kg

Hantelpress, flatbenk
5 x 12, 15 kg

Shrugs
5 x 5, 22,5 kg

Presstyrken i benken var helt syk i dag! Cheesy Bladde i den lille boka mi og så at jeg tok 7 reps på 72,5 for fire uker siden. Offff, tenkte jeg. Dette blir dårlig. Sa til meg selv, 75 kg, hvertfall 5 reps. Gikk over all forventning..

Shrugs, kjente det virkelig der det skal kjennes i dag!
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #96 : 09. juli 2010, 15:02 »
Dag 4, uke 3(7)

Knebøy
88 kg x 5, 100 kg x 3, 111 kg x 8 (fire uker siden: 107 kg x 7)

Beinpress
5 x 15, 140 kg

Lårcurl
5 x 10, 52 kg

Leggpress i hack
5 x 5, 120 kg

Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #97 : 09. juli 2010, 15:09 »
Misunner styrkeøkningene dine! Hvor mye har du økt totalt, og hvor lenge har du kjørt 5/3/1? Regner med du ligger i overskudd siden du har såpass bra økninger! Bra!

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #98 : 09. juli 2010, 23:08 »
Misunner styrkeøkningene dine! Hvor mye har du økt totalt, og hvor lenge har du kjørt 5/3/1? Regner med du ligger i overskudd siden du har såpass bra økninger! Bra!

Hehe! Grin Kan regne ut ca. 1RM i morgen, om jeg får tid, og legge ut en liten oversikt her. Er i den sjuende uka nå og ser ingen grunn til å slutte enda! Eneste som føles litt trangt er marken. Har ikke like bra framgang der som i f.eks bøy. Så du ser jo egentlig fremgangen der det er rødt, for har ikke drevet på mer enn 7 uker (neste uke er deload, kjett..)

Ligger i overskudd ja, en liten bulk fram til januar/februar og så skal jeg bli sexy jeg også ^^
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #99 : 10. juli 2010, 18:15 »
Fett Smiley Gleder meg til jeg skal i overskudd for første gang (bevisst, iallefall) Cheesy

Sexyheten som gjelder! Grin

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #100 : 11. juli 2010, 17:06 »
Hehe Grin

Det går sikkert like bra opp som det har gått ned Smiley
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #101 : 12. juli 2010, 10:30 »
Hadde vært gøy å sett noen kilder på dette? Ikke at jeg betviler det du sier (har hørt det før, husker dog ikke å ha sett noen kilder), men av ren interesse. Hvis du har noe tilgjengelig?

EDIT: Sorry off-topic, men er vel kanskje bittelitt interessant for logginnehaver også Cheesy

Sjekk ut "myten om mettet fett" står ganske bra der. Ellers med d-vitamin så vil jeg gjerne også ha kilder. Så langt min kunnskap rekker så er det ingen konkrete studier hvor D-vitamin har fremtredt som testo booster. Hovedjobben er vel å opprettholde normal konsentrasjon av kalsium og fosfast i plasma. I tillegg til å frigjøre kalsium fra bein, opprettholde normal vekstfunksjon altså i korte trekk viktig for normal mineralisering av skjelettet.

Holdepunkt jeg kan tenke på er at det er funnet reseptorer for vitamin D (prohormonet) flere steder bl.a. muskler og nerver så det KAN ha en rolle å spille når det kommer til muskelstyrke, men hvor stor den rollen er vil jeg gjerne ha studier på. Det hadde faktisk vært veldig interessant! Smiley Smiley Så kan det forøvrig ikke anbefales å proppe i seg vitamin D.. da det vil kjede livet av deg å få hyperkalsemi og risiko for nyrestein, nyresvikt. Skjer ikke før du kommer opp i en 500-1000 µg, men likevel greit å ha med seg. :p

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #102 : 12. juli 2010, 12:00 »
Sjekk ut "myten om mettet fett" står ganske bra der. Ellers med d-vitamin så vil jeg gjerne også ha kilder. Så langt min kunnskap rekker så er det ingen konkrete studier hvor D-vitamin har fremtredt som testo booster. Hovedjobben er vel å opprettholde normal konsentrasjon av kalsium og fosfast i plasma. I tillegg til å frigjøre kalsium fra bein, opprettholde normal vekstfunksjon altså i korte trekk viktig for normal mineralisering av skjelettet.

Holdepunkt jeg kan tenke på er at det er funnet reseptorer for vitamin D (prohormonet) flere steder bl.a. muskler og nerver så det KAN ha en rolle å spille når det kommer til muskelstyrke, men hvor stor den rollen er vil jeg gjerne ha studier på. Det hadde faktisk vært veldig interessant! Smiley Smiley Så kan det forøvrig ikke anbefales å proppe i seg vitamin D.. da det vil kjede livet av deg å få hyperkalsemi og risiko for nyrestein, nyresvikt. Skjer ikke før du kommer opp i en 500-1000 µg, men likevel greit å ha med seg. :p

Det er vel en ganske kjent sak at sol eksponering øker testo-nivået hos både mennesker og dyr.

http://www.associatedcontent.com/article/2657315/vitamin_d_a_secret_testosterone_booster.html

http://www.whatsonxiamen.com/health991.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8493042.stm

Leste om en studie der 1 time i sola økte testo-nivået med 67%, men har ikke funnet den igjen. Denne kilden nevner noe lignende
Sitat
Recent studies have found that basking in the sun for an hour or so can be helpful in boosting the testosterone level of a man by 69%

http://health.top54u.com/post/Sunbathing-Boosts-Testosterone-Level-in-Men.aspx

Det er vel dessuten 1250 ug man operer med som skadelig dose for hvis dette tas over en periode på flere måneder
Sitat
In healthy adults, sustained intake of 1250 micrograms/day (50,000 IU) can produce overt toxicity after several months
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D#Overdose_by_ingestion

Men dette gjelder bare ved inntak av kunstig fremstilt d-vitamin som kosttilskudd, og hvis jeg ikke husker helt feil så var oppfordringen min å eksponere seg for mer sol ikke innta potensielt skadelige doser av kosttilskudd. Når man soler seg derimot er det ingen dokumentert risiko for overdose.

Sitat
Exposure to sunlight for extended periods of time does not normally cause vitamin D toxicity.[79] This is because within about 20 minutes of ultraviolet exposure in light skinned individuals (3–6 times longer for pigmented skin) the concentrations of vitamin D precursors produced in the skin reach an equilibrium, and any further vitamin D that is produced is degraded.[11] According to some sources, endogenous production with full body exposure to sunlight is approximately 250 µg (10,000 IU) per day.[79]

Vitamin-d tilskudd i fornuftige doser(maks 250 ug), og/eller solarium kan være lurt på dager hvor dannelsen umulig kan ha vært tilstrekkelig. Når har jeg ikke lest nok om vitamin d-tilskudd til å kunne si om dette er en god erstattning for sol eksponering, men solarium er uansett et godt alternativ.

Med dager der dannelsen umulig kan ha vært tilstrekkelig, mente jeg vinter månedene og dager der sol eksponering har vært minimal. Jeg leste forøvrig også et sted at på disse breddegrader at dannelsen av d-vtamin hovedsaklig kan foregå mellom 12-16 på sommeren. Altså årstider forutenom sommeren, og tidspunkt utover nevnt parameter er det liten dannelse av d-vitamin. Denne kilden har jeg dessverre ikke funnet igjen.

Her er forøvrig litt om solarier
Sitat
Solarier er meget effektive D-vitaminprodusenter. Forskjellige bølgelengder virker med forskjellig effektivitet. Det går fint an, som nevnt ovenfor, å lage et solarium med et  som gir en mye mer effektiv produksjon av D-vitamin fra 7-dehydrokolesterol enn solen gir. UV-A-solarier kan gi en viss brunhet, men er trolig lite effektive D-vitaminprodusenter (51). Siden UV-A kan være knyttet til melanominduksjon, burde antakelig UV-B-solarier foretrekkes. Nylig fant vi at UV-B-behandling for psoriasis, så vel som bruk av ordinære solarier med doser godt under erytemgrensen gav betydelig økning av kalsidiolnivået

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1365847


Angående solkremer
Sitat
De fleste solkremer absorberer eller tilbakesprer UV-B, og det er vist at de så godt som eliminerer D-vitaminproduksjonen under soleksponering

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1365847

Solfaktor 15 blokkerer for 95% av dannelsen av d-vitamin blant annet, så begrens bruken av solfaktor. Men det betyr jo ikke at en bleikfeit nordmann bør dra til Spania å sole seg i 8 timer uten noen som helst beskyttelse. Nei, her er det snakk om å gradvis bygge seg opp et grunnlag. Hvis man skal til syden e.l, er det veldig lurt å ha solt seg en god del på forhånd.

Her er forøvrig en annen artikkel om d-vitamin som jeg ikke har lest, men kan kanskje være nyttig lesestoff?


http://www.matoghelse.no/helse/2010/04/19/vitamin-d -er-doenn-noedvendig.aspx

Konklusjonen min er uansett, at for oss som bor i disse nordlige breddegrader, er det svært vanskelig å få i seg optimale doser av d-vitamin ihl til testosteron nivå. Derfor er det fornuftig for de fleste med tanke på treningsoptimalisering å øke sol eksponering, og evt ta i bruk solarium. Kosttilskudd kan ha være lurt, uten at jeg kan si noe konkret rundt dette grunnet manglende kunnskap.




You know I like your style, I really do.

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Stian trener 5/3/1
« #103 : 12. juli 2010, 22:04 »
Dag 1, uke 4(8) - Deload

Militærpress
17 kg x 5, 21 kg x 5, 26 kg x 5

Dips
1 x 12
4 x 11

+ planken og situps på fitnessball.

Styrkeøkten var på morgenkvisten før jobben. Gikk litt før fra jobb for å prøve yoga, etter at Ironic her på forum hadde klart å overbevise meg om at det var mandig nok.. Gikk ut av bilen og gruet meg og var like flau som første gangen jeg gikk på butikken for å kjøpe kondomer. Synd det ikke var nok påmeldte til yoga, så slengte meg på bosu i stedet, for da hadde jeg tatt motet til meg og ville ikke gå "tomhendt" ut igjen. Bosuen holdt på i en time. Jeg var eneste av mitt "slag", dvs kjønn. Jentene pøste på og klarte rytmen og så ikke sånn alt for slitne ut. Jeg kom etter med rød, pesende maske og slet uhyggelig med å finne rytmen. Armene og beina ville ikke samarbeide. Bosu var en killer for hele kroppen. Så nå begynner rumpa mi å bli skikkelig fast her, tihihih*k9z*. Skal sterkt vurdere bosu når jeg skal smelte flesk til neste år! Morsommere (mye) enn jogging, og mer effektivt må det da også være?
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stian trener 5/3/1 - dagsform s. 6
« #104 : 13. juli 2010, 01:12 »
Herlig utsikt da. Hehe.

Vært med på bodypump to ganger, så vet hvordan det føles. Var den eneste gutten begge gangene.. På godt og vondt Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!