Skrevet av Emne: Koffein og prestasjonsevne  (Lest 20137 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Koffein og prestasjonsevne
« : 28. januar 2010, 10:23 »
International society of sports nutrition har gjort en gjennomgang av forskningen rundt koffein og prestasjonsevne, og dette er deres standpunkt:

1.) Koffein er effektivt for å øke prestasjonsevnen for veltrente mennesker i små til moderate doser (~3-6 mg/kg). Større doser har ingen hensikt.

2.) Koffein gir større prestasjonsfremmende effekt når det tas i fri form i stedet for gjennom kaffe.

3.) Koffein kan skjerpe sansene under lange uttømmende aktiviteter, og under perioder av søvnmangel.

4.) Koffein er prestasjonsfremmende for lange og harde utholdenhetsøkter, og er effektivt for aktiviteter hvor man kjemper mot klokken.

5.) Koffeintilskudd er effektivt for trening med høy intensitet, inkludert lagsporter som f.eks. fotball, hvor man utfør aktivitet av og på over et lengre tidsrom.

6.) Forskningen er fortsatt noe uklar på hvorvidt koffeintilskudd har positiv effekt med tanke på styrkerelatert trening.*

7.) Det finnes ikke støtte for at koffein fører til økt væsketap under aktivitet, eller andre skadelige forandringer i væskebalansen som kan påvirke prestasjonsevnen negativt.



* Interessant er imidlertid at man i gjentatte studier sett en forbedring i overkroppsstyrke (benkpress pleier å være det som testes), men ikke i benstyrke (her bruker de som regel benspark eller benpress).



International society of sports nutrition position stand: caffeine and performance (pdf)

Journal of the International Society of Sports Nutrition 2010, 7:5doi:10.1186/1550-2783-7-5

Published:   27 January 2010


Utlogget Nautern900

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #1 : 29. januar 2010, 16:27 »
Har du noe kjennskap til hvordan koffein påvirker insulinutsondring og insulinfølsomhet, og isåfall i hvilken retning?

Edit: Googlet litt kjapt her, og viser seg at dersom man ikke har diabetes type 2, så er koffein helt trygt, og forebygger mot diabetes. Dersom man har diabetes type 2, bør man styre unna koffein, siden det gir en økning i blodsukker.

Oppfølgingsspørsmål: I forbindelse med periodisk faste; Utnytter man ikke de lave insulinnivående i fasteperioden da? Men dersom koffein medvirker til utsondring av insulin hios friske mennesker, vil ikke da effekten av fasten bli mindre? mulig jeg overanalyserer nå, men gøy å spørre litt Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #2 : 30. januar 2010, 13:12 »
Har du noe kjennskap til hvordan koffein påvirker insulinutsondring og insulinfølsomhet, og isåfall i hvilken retning?

Edit: Googlet litt kjapt her, og viser seg at dersom man ikke har diabetes type 2, så er koffein helt trygt, og forebygger mot diabetes. Dersom man har diabetes type 2, bør man styre unna koffein, siden det gir en økning i blodsukker.

Kaffe forebygger mot diabetes, ikke koffein. Det er andre stoffer i kaffen som innvirker.

http://care.diabetesjournals.org/content/29/2/398.full


Oppfølgingsspørsmål: I forbindelse med periodisk faste; Utnytter man ikke de lave insulinnivående i fasteperioden da? Men dersom koffein medvirker til utsondring av insulin hios friske mennesker, vil ikke da effekten av fasten bli mindre? mulig jeg overanalyserer nå, men gøy å spørre litt Smiley

Nei. Koffein fører ikke til insulinutsondring, det gir kun temporært lavere insulinfølsomhet. Imidlertid gir det også økt forbrenning, økt frigjøring av fett fra fettvev, økt glykogeninnlagring samt demper sultfølelsen.


Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 779
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 779

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #3 : 30. januar 2010, 13:20 »
Så en kaffekopp om dagen med 2 teskjeer pulverkaffe er med andre ord sunt?
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #4 : 30. januar 2010, 15:34 »
Så en kaffekopp om dagen med 2 teskjeer pulverkaffe er med andre ord sunt?

Ja. Opptil fem kopper kaffe om dagen er nok mer sunt en usunt, muligens med unntak for gravide, røykere og noen hjertesyke.

Kaffe er en meget god kilde til antioksidanter (hos veldig mange mennesker t.o.m. den største kilden). Utover å beskytte mot diabetes så bedrer det hukommelsen, beskytter mot demens og Alzheimers, Parkinsons, hjerte- og karsykdommer, inflammatoriske sykdommer, leversykdommer, hudkreft, m.m.

Drikk med god samvittighet Smiley


Utlogget Vermin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #5 : 30. januar 2010, 15:36 »
Interessant tema, jeg svetter som en gris med mye koffein innabords på trening ref.pkt 7

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #6 : 30. januar 2010, 15:45 »
Interessant tema, jeg svetter som en gris med mye koffein innabords på trening ref.pkt 7

Kanskje litt for mye koffein?


Utlogget Vermin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #7 : 30. januar 2010, 15:46 »
Kanskje litt for mye koffein?

Mye mulig, men morro er det

Utlogget Klarks

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 871

Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #8 : 30. januar 2010, 15:51 »
hmm, altid trudd at kaffe er noe serlig bra for kroppen, men bra tråd.
skal prøve å lese litt rundt om kring om dette.

Utlogget Doit!Doit!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 319
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 319

  • Ain't Nothing To It But To Do It
Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #9 : 30. januar 2010, 15:51 »
hvorfor blir kaffein i kapsler bedre en flytende?

uansett fan av koffein før trening jeg og, merker forskjellen godt:)

hvis jeg er tom for pre workout supps så tar jeg meg en shark el red bull før trening gir NESTEN like god effekt Grin
The best activities for your health are pumping and humping

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93150.msg1376066;topicseen#new

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #10 : 30. januar 2010, 15:56 »
hvorfor blir kaffein i kapsler bedre en flytende?

Ser at jeg formulerte meg litt dårlig. Mente:
Koffein gir større prestasjonsfremmende effekt når det tas i fri form i stedet for gjennom kaffe.


Utlogget Klarks

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 871

Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #11 : 30. januar 2010, 15:58 »
Kaffebønnen består av blant annet stivelse, fettstoffer, antioksidanter, koffein og sukker. Kaffefettet inneholder en liten, men ikke ubetydelig mengde av kaffestol. Kaffestol tilhører en meget spesiell fettype som kalles diterpener , og kaffestol er bare funnet i kaffebønner.Kaffestol er det mest kolesteroløkende stoff vi kjenner til og det fører til økning av den skadelige kolesterolbærende partikkelen (LDL) i blodet som gir hjertesykdom. Ved et høyt konsum av kaffestol er det i kontrollerte forsøk vist at det skadelige LDL-kolesterolet i blodet kan øke med 36 prosent. Dette representerer en sterk økning i risikoen for å få hjerteinfarkt.

Utlogget Doit!Doit!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 319
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 319

  • Ain't Nothing To It But To Do It
Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #12 : 30. januar 2010, 16:05 »
Ser at jeg formulerte meg litt dårlig. Mente:
Koffein gir større prestasjonsfremmende effekt når det tas i fri form i stedet for gjennom kaffe.

ahhh makes sense ja:)
The best activities for your health are pumping and humping

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93150.msg1376066;topicseen#new

Utlogget Doit!Doit!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 319
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 319

  • Ain't Nothing To It But To Do It
Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #13 : 30. januar 2010, 16:08 »
Kaffebønnen består av blant annet stivelse, fettstoffer, antioksidanter, koffein og sukker. Kaffefettet inneholder en liten, men ikke ubetydelig mengde av kaffestol. Kaffestol tilhører en meget spesiell fettype som kalles diterpener , og kaffestol er bare funnet i kaffebønner.Kaffestol er det mest kolesteroløkende stoff vi kjenner til og det fører til økning av den skadelige kolesterolbærende partikkelen (LDL) i blodet som gir hjertesykdom. Ved et høyt konsum av kaffestol er det i kontrollerte forsøk vist at det skadelige LDL-kolesterolet i blodet kan øke med 36 prosent. Dette representerer en sterk økning i risikoen for å få hjerteinfarkt.

slutt og skrem oss kaffe/espresso/cappachino lovers Grin
The best activities for your health are pumping and humping

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93150.msg1376066;topicseen#new

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Koffein og prestasjonsevne
« #14 : 30. januar 2010, 16:11 »
Kaffebønnen består av blant annet stivelse, fettstoffer, antioksidanter, koffein og sukker. Kaffefettet inneholder en liten, men ikke ubetydelig mengde av kaffestol. Kaffestol tilhører en meget spesiell fettype som kalles diterpener , og kaffestol er bare funnet i kaffebønner.Kaffestol er det mest kolesteroløkende stoff vi kjenner til og det fører til økning av den skadelige kolesterolbærende partikkelen (LDL) i blodet som gir hjertesykdom. Ved et høyt konsum av kaffestol er det i kontrollerte forsøk vist at det skadelige LDL-kolesterolet i blodet kan øke med 36 prosent. Dette representerer en sterk økning i risikoen for å få hjerteinfarkt.

Det er kokekaffe, espressokaffe og pressekaffe som har mye cafestol. Stort sett all cafestol (og kahweol) filtreres bort i filteret når man trakter, og pulverkaffe filtreres før det blir frysetørket.



Gå til:  

Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?
Dette programmet er perfekt for hjemmetrening eller hvis du har dårlig tid.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening27.05.202040

Slik får du mer ut av markløft.
Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.
Da kan denne metoden være noe for deg.