Skrevet av Emne: søvn etter trening  (Lest 5404 ganger)

Utlogget omis_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 234

Sv: søvn etter trening
« #15 : 10. februar 2010, 00:14 »
Det er så mye synsing og mening her inne at det er helt utrolig.. Honnør til Plumb0 for å ha noe å backe opp "påstandene" sine med..

Utlogget Henrico4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

  • In fact, I DO know SQUAT!
Sv: søvn etter trening
« #16 : 10. februar 2010, 00:24 »
Jeg sover som regel 7 timer etter trening, men mellom trening både dusjer og spiser jeg, samt sitter noen timer og leser på treningsforum :Smiley
Alder: 21 år
Vekt:
(Mai 2011) 72 kg
(August 2011) 67 kg
(September 2011) 68 kg
Høyde: 177 cm

Mitt lille eventyr (logg)
          
     Knebøy

Utlogget mufc

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 269

Sv: søvn etter trening
« #17 : 10. februar 2010, 00:39 »
jeg trener oftest mellom 5-9, før eller etter treningen bruker jeg av og til å sove en time, er dette jeg lurer på, om det er lurt eller ikke. jeg legger meg i 12 tiden etter trening, og sover i 7,5 t Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: søvn etter trening
« #18 : 10. februar 2010, 08:40 »
jeg trener oftest mellom 5-9, før eller etter treningen bruker jeg av og til å sove en time, er dette jeg lurer på, om det er lurt eller ikke. jeg legger meg i 12 tiden etter trening, og sover i 7,5 t Smiley
Så totalt 8.5 timer søvn pr døgn høres jo ikke ut som ekstremt mye søvn, mer akkurat passe?

Så søvnmessig så er det helt greit å splitte det slik. Derimot når det gjelder lengde på søvn, så står det følgende i "Practical Programming" av Rippetoe & Kilgore:

-nivåene av testosteron øker i det man sovner og topper seg rundt første REM-syklus, og holder seg på det nivået til man våkner.
- nivåene av somatotropin (som bla. annet bidrar til å negere virkningene av kortisol) bygger seg opp og har en lang topp fra ca. 1.5-3.5 timer etter at man faller i søvn.

Hvis du bare sover én time etter trening, spørs det om du får en topp på testosteronen. Hvis du sover to, så får du en viss virkning. Men å splitte søvnen i f.eks 2 timer + 6 timer i motsetning til 8 timer kontinuerlig vil man kanskje miste påvirkning av testosteron tiden det tilsvarer fra man sovner på andre soveøkt til første REM-sykel, en drøy time. Om dette har noen reell betydning vet jeg ikke, men hvis det har så kan man slutte følgende:

Det beste er å sove 8 timer kontinuerlig.
Det nest beste er å sove 2 timer på ettermiddagen og 6 timer om natten.
Det dårligste er å bare sove 6 timer om natten.

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: søvn etter trening
« #19 : 10. februar 2010, 12:01 »
Har lest at man skal kunne ta en powernap på 30-40 minutter (ikke mer en 40 minutter) om man er mentalt utmattet til veldig god effekt. Sover man lenger går man inn i dypere søvnstadier og det er ikke bra med mindre du tenker på å sove fullt ut.

Dette funker bra for studenter før prøver og andre store mentale påkjenninger. Men noter at dette gir ikke kroppen noe særlig fysisk hvile, men bare hjelper på det mentale.

Fun fact: Hjernen er bare 2% av kroppsvekten vår men bruker 20% av kalori inntaket.

Anyway, om du er mentalt kjørt ta en powernap. Tenker du på restitusjon fysisk er en god natts uforstyrret søvn best. Sove EN time etter trening vil jeg vedde ene nyren min på ikke har mye å si med tanke på restitusjon til styrketrening.

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: søvn etter trening
« #20 : 10. februar 2010, 12:02 »

-nivåene av testosteron øker i det man sovner og topper seg rundt første REM-syklus, og holder seg på det nivået til man våkner.


Er dette grunnen til at man ofte er dritkåt på morningen? Cheesy

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: søvn etter trening
« #21 : 10. februar 2010, 13:14 »
Hvis man vil lese litt mer om behovet for å ta seg en liten strekk på sofaen om eftermiddagen:

http://www.boston.com/bostonglobe/ideas/naps/

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: søvn etter trening
« #22 : 10. februar 2010, 18:18 »
Det er så mye synsing og mening her inne at det er helt utrolig.. Honnør til Plumb0 for å ha noe å backe opp "påstandene" sine med..

Er ikke erfaringer til for å deles? Opp til hver enkelt om man vil høre på det eller ikke. Skulle blitt travelt om man måtte backe opp påstandene med vitenskapelig materiale hver gang.
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget omis_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 234

Sv: søvn etter trening
« #23 : 11. februar 2010, 09:11 »
Det var mere "Jeg synes ikke du skal sove så mye for jeg tror ikke det er bra for deg. Jeg tror heller ikke at det har noen effekt." jeg siktet til.
Spørsmålet var vel strengt tatt ikke hva folk tror er best..

Utlogget Macho

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 90

Sv: søvn etter trening
« #24 : 28. februar 2010, 22:19 »
Vent til kvelden kommer, og legg deg litt tidligere Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!