Skrevet av Emne: Laks  (Lest 7265 ganger)

Utlogget wiLden

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

Laks
« : 10. februar 2010, 07:35 »
Hoi Godtfolk.

Laks er jo en fet fisk i forhold til torsk osv.
Har spist kylling i 4 uker nå, så tenkte å variere litt med fisk, men er ikke sånn kjempe glad i hvit fisk.
Hvordan er det egentlig med laks på diet kontra hvit fisk? Skjønner at man eventuelt bør
kutte ut feks udos de dagene man har laks..

Det jeg egentlig trenger er en bekreftelse på at det ikke er noe stress å spise "fet" fisk på diet;) hehehehe

Takk for svar

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Laks
« #1 : 10. februar 2010, 07:54 »
Hoi Godtfolk.

Laks er jo en fet fisk i forhold til torsk osv.
Har spist kylling i 4 uker nå, så tenkte å variere litt med fisk, men er ikke sånn kjempe glad i hvit fisk.
Hvordan er det egentlig med laks på diet kontra hvit fisk? Skjønner at man eventuelt bør
kutte ut feks udos de dagene man har laks..

Det jeg egentlig trenger er en bekreftelse på at det ikke er noe stress å spise "fet" fisk på diet;) hehehehe

Takk for svar

No stress. Ikke verre det enn noe annet. Fett er ikke farligere enn protein eller karbo. Myten om at fett er noe en skal unngå når en vil komme seg ned i fett% er grunnløs. Det er vel helst fordi at man tenker man ikke bør spise fett, for da blir jeg jo feit. Man kan jo kalle det en uheldig navnsetting, selv om det stemmer med kjemien.. Det er overskuddskaloriene som lagres som fett. Ikke et bestemt næringsemne. Sånn sett blir man like feit av å spise protein som fett og karbo, dersom man ligger i overskudd.
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget wiLden

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

Sv: Laks
« #2 : 10. februar 2010, 08:02 »
Takk for det;) Jeg vet at fett er bra når man skal ned i vekt, men er jo litt ulike oppfattninger rundt diverse ting. Det kan uansett bli for mye av det gode noen ganger også.Wink

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Laks
« #3 : 10. februar 2010, 08:11 »
Takk for det;) Jeg vet at fett er bra når man skal ned i vekt, men er jo litt ulike oppfattninger rundt diverse ting. Det kan uansett bli for mye av det gode noen ganger også.Wink

Jepp. Så sant du har en bra næringsfordeling mellom prots, karbs og fett fra før av og vil inkludere laks i kostholdet, kan det godt være en god ide å kutte ut udos, som du skriver. Wink
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Laks
« #4 : 10. februar 2010, 08:13 »
"problemet" med laks blir jo at 200g laks inneholder mye mer kcal enn 200 g kylling, altså kan du ikke spise like mye. Hvis du blir like mett er det ikke noe problem, men hvis du trenger mer volum så kan det hjelpe å øke andelen grønnsaker betraktelig.

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Laks
« #5 : 10. februar 2010, 08:15 »
"problemet" med laks blir jo at 200g laks inneholder mye mer kcal enn 200 g kylling, altså kan du ikke spise like mye. Hvis du blir like mett er det ikke noe problem, men hvis du trenger mer volum så kan det hjelpe å øke andelen grønnsaker betraktelig.

Sant. Fett skal jo gi en god metthetsfølelse. Det å det å inkludere mye grønnsaker vil gi måltidet et større volum, som også bidrar til økt metthetsfølelse. Da blir også energitettheten lavere.
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Utlogget løny

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

  • toppidrettsutøver
Sv: Laks
« #6 : 11. februar 2010, 09:45 »
Siden det er snakk om laks, Lakseburgerne på ica er knallgode Smiley

Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: Laks
« #7 : 11. februar 2010, 10:05 »
 "Sånn sett blir man like feit av å spise protein som fett og karbo, dersom man ligger i overskudd."

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Proteiner øker forbrenningen i mye større grad en karbo og fett. Spser du en brødskive med syltetøy påvirkes forbrenningen i liten grad men spiser du samme mengde kalorier i form av feks roastbeef øker forbrenningen med ca 30%.Ett overskudd av proteiner er derfor ikke like fetende som ett overskudd av karbo/fett. Om det var så enkelt kunne man jo like gjerne spist 2000 kalorier fra seigmenn (satt på spissen) som 2000 kalorier fra kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Det spiller faktisk en vel så stor rolle hvor kaloriene kommer fra som hvor mange kalorier man spiser. Laks er i utgangspunktet bra. Desverre har det dukket opp ett problem med lakselus hos enkelte oppdrettere som nå tilsetter kreftfremkallende stoffer for å drepe lusen. 10% av disse stoffene blir liggende igjen i fisken. NMF går nå ut å advarer folk mot å spise oppdrettslaks fordi det kan være helseskadelig.

Utlogget Slappy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Laks
« #8 : 11. februar 2010, 20:43 »
"Sånn sett blir man like feit av å spise protein som fett og karbo, dersom man ligger i overskudd."

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Proteiner øker forbrenningen i mye større grad en karbo og fett. Spser du en brødskive med syltetøy påvirkes forbrenningen i liten grad men spiser du samme mengde kalorier i form av feks roastbeef øker forbrenningen med ca 30%.Ett overskudd av proteiner er derfor ikke like fetende som ett overskudd av karbo/fett. Om det var så enkelt kunne man jo like gjerne spist 2000 kalorier fra seigmenn (satt på spissen) som 2000 kalorier fra kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Det spiller faktisk en vel så stor rolle hvor kaloriene kommer fra som hvor mange kalorier man spiser. Laks er i utgangspunktet bra. Desverre har det dukket opp ett problem med lakselus hos enkelte oppdrettere som nå tilsetter kreftfremkallende stoffer for å drepe lusen. 10% av disse stoffene blir liggende igjen i fisken. NMF går nå ut å advarer folk mot å spise oppdrettslaks fordi det kan være helseskadelig.

Mye rett i det du sier. All mat man spiser påvirker kroppen på ulike måter. Det er derfor en absolutt bør velge å spise "smart", dvs på en slik måte at den eventuelle dietten blir lettest mulig å gjennomføre, slik at det i minst mulig grad brytes ned muskler og i størst mulig grad brytes ned fett.

Om man spiser x antall overskuddskalorier proteiner er dette feil måte å se det på. Hvis man på slutten av dagen har spist mat tilsvarende sitt daglige energiforbruk og velger å spise en boks tunfisk i tillegg, ca 120kcal, blir man ikke nødvendigvis tilsvarende feitere av akkurat proteinene/tunfisken. Man kan like godt si at det var en del av frokosten man la på seg av siden man havnet i overskudd etter den at den siste boksen med tun ble fortært
"Whether you think you can or think you can't, either way you're right"
~ Henry Ford ~

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!