Skrevet av Emne: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold  (Lest 1856 ganger)

Utlogget Jardardur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« : 10. februar 2010, 20:18 »
Heisann.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

har begynt på dette programmet som nybegynner. Eller, jeg tar hvertfall de øvelsene som står der og korrekt antall repitisioner og sett. Har begynt å få inn øvelsene skikkelig, og har faktisk hatt framgang!

"Spis MINST 3.5 g protein per kg kroppsvekt, HVER ENESTE dag! Dette er utrolig vanskelig, og de færreste klarer det, og dèt er den fremste årsaken til at de fleste har så dårlige resultater av treningen sin. Hvis du er i tvil om hvor viktig dette punktet er, så prøv det i en måned og se selv. Du vil aldri se deg tilbake igjen etterpå!"

Hvor mye sannhet er det i dette? Er det bare formulert slik for at folk skal forstå at mye mat er nødvendig? Jeg som nybegynner har spist 3-3,3g protein per kilo kroppsvekt de siste par utene. Mye veldig mat, mye veldig penger.

Veide rundt 95 kilo for 2-3 uker siden, og er 183 cm høy. Har mye fett på kroppen, men spiser masse likevel for å være på den sikre siden. Det vil si at jeg spiser over 300g proteiner daglig. Er dette HELT nødvendig for min del?

Eller er det bare dumt? Leste et sted at en fyr mente at når man trener en muskelgruppe en gang i uka trenger man mindre proteiner, men forstod ikke den helt..

Håper noen kan hjelpe meg.



Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #1 : 10. februar 2010, 22:27 »
Svaret ditt står i selve programmet... "prøv dette en måned og du vil aldri seg deg tilbake"...
Vel, prøv dette i en måned? Smiley
Lykke til!
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget RoNoHa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #2 : 10. februar 2010, 22:45 »
Et høyere proteininntak enn nødvendig er forholdsvis bortkastet når målet er å øke muskelmassen. Kroppen vil omdanne det til glukose eller forbrenne det som energi. Denne prosessen vil øke forbrenningen, "spise opp" noe av kalorioverskuddet man trenger for å gå opp i vekt. Hvis proteininntaket er i det anbefalte området, og man får i seg rundt 20-25% av kaloriene fra fett (spesielt essensielle fettsyrer), vil jeg   først og fremst øke karbohydratinntaket!                  

Altså: 2,2-2,5 g proteiner per kg. 20-25 % fett. 5-6 g karbohydrater per kg.

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #3 : 11. februar 2010, 11:41 »
Følg nå programmet slik som det står. De som har skrevet det har peiling om hva de snakker om..
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget celius

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

  • Disiplin
Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #4 : 11. februar 2010, 12:09 »
Det er en del sannhet i det, men du må vite det at folk har forskjellige kropper. Noen reagerer bedre på trening enn andre, og dette er genetisk bestemt. Det du må sørge for er at du ligger på overskudd i forhold til hva kroppen din trenger. Du må nesten bare prøve deg frem med kosthold i forhold til treningen og andre aktiviteter. Spis nok til at du føler at du har overskudd, ref energi og ork til å leve som normalt. Hvis du begynner å slite med energien osv så er det et tegn på at du får i deg for lite.

Så point is, så lenge du har det overskuddet du trenger - så vokser du. Og hvis kroppen din ikke klarer å ta opp mer næringstoffer enn du får i deg, så vil jo resterende legge seg som fett eller gå ut igjen som.. avføring. 3,5 g pr kg er vel mer for de som har holdt på en stund og har en viss størrelse og opprettholde.

Hvis noen er uenig, så arrester meg gjerne. Men det er slik jeg har forstått sammenhengen med næring i forhold til trening.

Utlogget Muskelsmurf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 316

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #5 : 11. februar 2010, 12:28 »
Kan si meg enig der...

Men uansett, programmet er mer for de som har trent en god stund... er du nybegynner anbefaler jeg mye heller ett fullkroppsprogram.
"I have fought the good fight. I have finished the race, I have kept the faith" - Rocky

Utlogget celius

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

  • Disiplin
Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #6 : 11. februar 2010, 12:31 »
Jepp, støtter deg i den muskelsmurf. RYP f.eks er et ideelt program som man får knallresultater på, spesielt som ny i gamet..

Utlogget VIS

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #7 : 11. februar 2010, 18:24 »
Litt offtopic men ang kosthold

har kjøpt meg weight gainer rettere big mass fra proteinfabrikken..
noen som vet hvor mangen spiseskjeer jeg bør ta av dette type pulver? regner med det ikke er helt det samme som vanlig proteinshake?

Utlogget RoNoHa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #8 : 11. februar 2010, 21:12 »
Litt offtopic men ang kosthold

har kjøpt meg weight gainer rettere big mass fra proteinfabrikken..
noen som vet hvor mangen spiseskjeer jeg bør ta av dette type pulver? regner med det ikke er helt det samme som vanlig proteinshake?

Det står som regel anbefaling bak på posen/boksen, nei weight gainer inneholder for det meste karbohydrater, mye kcal og noe proteiner.

Utlogget VIS

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #9 : 11. februar 2010, 22:26 »
Bak på boksen står det kun "ta tre målebeger" .
Derav den grunn spør jeg hvor mangen spiseskjee tilsvarer tre målebeger?

Utlogget RoNoHa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #10 : 11. februar 2010, 23:29 »
Bak på boksen står det kun "ta tre målebeger" .
Derav den grunn spør jeg hvor mangen spiseskjee tilsvarer tre målebeger?


Dersom du har en kjøkkenvekt er det ikke noe problem, men dersom du ikke har det, kan du ta i utgangspunkte at en spiseskje tilsvarer 8-10 gram.

Utlogget VIS

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #11 : 12. februar 2010, 11:36 »
Takker for svar ronohoa

Men jeg ble litt mer forvirret i dag, bak på boksen står det 125 gram pr serving. noe som da vil si rundt 12-13 spiseskjeer pr serving? også i tillegg har jeg 3 KG boks. Vil det si at jeg er ferdig med boksen etter 8 dager om jeg tar vanlig døgndose ( 3 pr dag)

Utlogget RoNoHa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #12 : 12. februar 2010, 18:08 »
Takker for svar ronohoa

Men jeg ble litt mer forvirret i dag, bak på boksen står det 125 gram pr serving. noe som da vil si rundt 12-13 spiseskjeer pr serving? også i tillegg har jeg 3 KG boks. Vil det si at jeg er ferdig med boksen etter 8 dager om jeg tar vanlig døgndose ( 3 pr dag)

Du bestemmer selv hvor mye pulver du putter i deg, det er kun ment som en anbefaling. På min står det 1-3 serveringer per dag, 100 gram per servering og 1 toppet spiseskje er ca 20 gram. Det betyr ikke at du må følge dette, jeg anbefaler at du tar det rett etter trening da glykonlagrene er lave, 1 gram per kg er nok.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Spørsmål og iforms 5x5-rep program og kosthold
« #13 : 12. februar 2010, 18:33 »
Et høyere proteininntak enn nødvendig er forholdsvis bortkastet når målet er å øke muskelmassen. Kroppen vil omdanne det til glukose eller forbrenne det som energi. Denne prosessen vil øke forbrenningen, "spise opp" noe av kalorioverskuddet man trenger for å gå opp i vekt. Hvis proteininntaket er i det anbefalte området, og man får i seg rundt 20-25% av kaloriene fra fett (spesielt essensielle fettsyrer), vil jeg   først og fremst øke karbohydratinntaket!                  

Altså: 2,2-2,5 g proteiner per kg. 20-25 % fett. 5-6 g karbohydrater per kg.

Protein mister cirka 30% via termogense. Å skifte middelverdien til proteiner til 3,3/3,4(har lest begge deler) har blitt vurdert. I dag regnes proteiner som 4(avrunindning av 4,x3/4,4) kcal per gram av folk flest.

Forøvrig har det ikke blitt motbevist at du ikke trenger mer enn 2,5g proteiner per kv for å legge på seg maksimalt med muskulatur. Helt opp til 3g er usansynlig, men kanskje nødvendig. 3,5g er neppe nødvendig utenom for bolere, ref "the protein book."
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!