Skrevet av Emne: en markløft innføring.  (Lest 7979 ganger)

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

en markløft innføring.
« : 12. februar 2010, 21:38 »
det er ikkje alle som vet hva markløft er, og det er faktisk ikkje særlig mange på mitt gym som trener denne øvelsen regelmessig, eller har den med i programmet. selv om alle burde ha gjort det!

man kan jo spekulere i hvorfor øvelsen blir ''glemt''.  mange nybegynnere er redde for å prøve noe nytt da de kansje er redde for å se dumme ut for eksempel. markløft er vanskelig for førstegangs prøvere.

mange er også for opptatt med å trene overkroppen for å se bra ut på stranda til sommern, noe som er trist! ett program bygd rundt markløft, må være den raskeste måten å forandre fysikken totalt på.






men! hvorfor markløft?
1: minimalt med utstyr! er du en ungdom som ikkje har penger eller mulighet til ett gym, MÅ du ihvertfall få til markløft. det krever en stang. og noen vektplater.

2: Kjernemusklatur. markløft styrker kjernemusklaturen din i stor grad, og kan være med på å utvikle en atletisk kroppsholdning, og hjelpe deg med å holde ryggen rak i løft på fks jobb eller ellers i det daglige.
 så markløft hjelper deg i det daglige! Hvor mange rundt deg, bruker riktig løfteteknikk som ved markløft når de henter noe fra bakken? ikkje mange.

3: mange muskler inkludert. markløft angriper flere muskelgrupper en noen annen øvelse! den slår til og med knebøy. som forøvrig også er en øvelse ALLE bør trene.

4: skaderisikoen er relativ lav, så lenge det blir brukt korrekt teknikk. markløft belaster ingen utsatte ledd som fks benkpress. og man står ikkje i fare for noe som helst ved ett eventuelt maksløft.

5: greps-styrke. det er ikkje uvanlig å kunne trene med repitisjoner tett opp under 200kilo med litt erfaring. dette hengede i armene, sier seg selv.
 aldri tren med løfte stropper! varm opp med overhånds grep. skift så til under/over grep på de tyngre setta.

6: tilfredsstillelse. brutalitet, høre vektene slå i gulvet. for så å røske til så blodårene står ut som elver fra armene! deilig.

7. kardio. utført med høy intensitet, kan markløft virkelig jobbe med kondisjonen! for ikkje å snakke om eksplosivitet;)





så, markløft sies å angripe så mange muskler.. hvilke?
Rygg. markløft blir sett på som hovedsaklig en ryggøvelse. dette stemmer, ettersom det er her du virkelig kjenner øvelsen! ryggstrekkerne dine vil bli utviklet overraskende fort. og etter et halvt års tid, kan kjæresten din bruke rygg-gropen din som skål for vaniljesaus eller lignende!
 lats, eller vingene er også med til en viss grad. husker første gang eg oppfatten at det var lurt å skifte hvilke side eg holdt overhånd/underhånds grep. ble pluttselig støl på bare ene siden, til min store forskrekkelse.

Rumpe. eller gluteus maximus om du vil. markløft er trolig en av de besteøvelsene for å bygge en velformet bak! dette vil nok i de fleste tilfelder være av interesse for jenter.
 markløft styrker også andre muskler generelt rundt hofte-omerådet.

Bein. hamstrings (bakside lår) er en muskel markløft involverer i stor grad. rykk-mark som nevnt senere i tråden av en hjelpende hånd involverer quads (fremside lår) mer.

Armer. forarmer spesielt, i stor grad som forklart tidligere! noe som mange mener å ha en stor innvirkning på størrelsen på overarmer. (biceps/triceps).

skuldre og nakke. på slutten av løftet, trekkes skuldrene tilbake og fram med brystet. noe som stresser skuldre, i tilleg til trapezius (nakke). dette må tunge løft til for å merke.




Så til teknikk! dette kan ikkje bedre gjøres enn med en visuel visning.
http://www.youtube.com/watch?v=fbHKP7Q_Isc#noexternalembed

noen tips eg vil presisere: for det først å holde brystet fram, skuldre bak. se opp!
 Ryggen skal ALDRI være krummet. den skal være rett under hele øvelsen. få noen til å spotte de første hundre repsa i din ''karriere''.

2, i midten av bevegelsen er det mange som opplever et seigt punkt. Ikkje sats, eller hopp, eller lignende for å få vekten opp. hold på momentet fra starten av øvelsen, og utfør den som en enste glatt bevegelse.

3, hold knea i en og samme posisjon mellom løftet. ikkje slingre inn eller ut. da dette kan skade leddene på grunn av den laterale bevegelsen.

4, trykket skal alltid være på hælene!! det skal ikkje trykke på tåballene. tren gjerne uten sko.

5, stropper. bruker man aldri. MEN! det kan være kjekt hvis du har stoppet progresjonen. med stropper kan du løfte noen kilo tyngre, som belaster i hovedsak ryggen mer. som kan hjelpe deg med å sprenge igjennom en eventuel stopp i framgangen.








får du det ikkje til, er du for stiv. tøying bør være en viktig del av treningen din.
det skal ikkje mer til en litt strekking av legger, quads. og litt rygg/hamstrings.




en av de største mytene i kroppsbygger miljøet må vel være at tøying ødelegger for muskelvekst. man kommer ikkje lenger fra sannheten! dette fikk eg testet i praksis i en periode da eg trente et spesielt program med navn doggcrapp (navnet er spesielt nok i seg selv). laget av en med navn dante, og er basert på en rekke kontroversielle metoder og teorier. Ihvertfall! poenget er at en del av dette programmet handler om ekstrem strekking etter at vær muskelgruppe har blitt trent. å dette kunne man se resultater av nesten over natta for å overdrive!







håper denne ''innføringen'' kan få deg til å trene markløft om du ikkje enda har oppdaget denne geniale øvelsen!;)
det finnes også flere varianter av markløft, eg kan nevne strake markløft, sumo, Snatch-Grip, romenske. osv.






Westside disciple

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: en markløft innføring.
« #1 : 13. februar 2010, 08:26 »
  Honnør
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Vermin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Sv: en markløft innføring.
« #2 : 13. februar 2010, 08:53 »
Honnør herfra også  2thumbsup

Utlogget geir23

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: en markløft innføring.
« #3 : 13. februar 2010, 09:38 »
Honnør fra meg også;)

Utlogget JosteinT.J.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 370
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 370

  • Hulk to be
Sv: en markløft innføring.
« #4 : 13. februar 2010, 09:43 »
Naturligvis er en honnør på sin plass her Smiley Flott post, jeg jobber fortsatt med teknikken på markløft så denne kom godt med.

Utlogget skylinepower

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 698
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 698

  • If there is a will, there is a way
Sv: en markløft innføring.
« #5 : 13. februar 2010, 10:57 »
honnør! Jævla bra at du skriver om det, mange som har godt av det!
Alder 18 Cheesy  kroppsvekt : 92-94kg
Best løft                                 
Benkpress 110kg      
Markløft 200kg  
Knebøy 150kg
Pushpress 85kg                   

Loggbok
Bildeprofil

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: en markløft innføring.
« #6 : 13. februar 2010, 11:05 »
jeg er overbevist om at jeg må fortsette selvom jeg strakk "noe" bak der sist. ble et øyeblikk sikker på at ryggen skulle krummes for jeg synes det så rart ut med rak rygg. jaja.
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: en markløft innføring.
« #7 : 13. februar 2010, 11:17 »
Dette må jeg si var strålende post Grin Har nytte av det her!!!

Kunne du fortalt bitte litt mer om teknikk, tror det er det de fleste som sliter med når det kommer til nybegynnere.

Honnør!

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: en markløft innføring.
« #8 : 13. februar 2010, 11:28 »
Dette må jeg si var strålende post Grin Har nytte av det her!!!

Kunne du fortalt bitte litt mer om teknikk, tror det er det de fleste som sliter med når det kommer til nybegynnere.

Honnør!

videoeksempler. må sjekke dette med ryggen.
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: en markløft innføring.
« #9 : 13. februar 2010, 12:32 »
videoeksempler. må sjekke dette med ryggen.

Ja, men helst med ord.. For alt man ser på videoene virker enkelt, jeg visste for eksempel ikke at;
"Ryggen skal ALDRI være krummet" ..Men Fant ut dette senere.

"trykket skal alltid være på hælene!! det skal ikkje trykke på tåballene"
Dette visste jeg heller ikke, for på videoen kan man ikke se hva som blir brukt og hvor det kjennes osv..

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: en markløft innføring.
« #10 : 13. februar 2010, 12:35 »
Ja, men helst med ord.. For alt man ser på videoene virker enkelt, jeg visste for eksempel ikke at;
"Ryggen skal ALDRI være krummet" ..Men Fant ut dette senere.

"trykket skal alltid være på hælene!! det skal ikkje trykke på tåballene"
Dette visste jeg heller ikke, for på videoen kan man ikke se hva som blir brukt og hvor det kjennes osv..

hverken krum eller svai rygg? føles nesten mest naturlig med svai Tongue
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: en markløft innføring.
« #11 : 13. februar 2010, 12:37 »
hverken krum eller svai rygg? føles nesten mest naturlig med svai Tongue

Haha, vi to trenger virkelig en kurs på det her altså!

Men tror det er meninga å ha rett rygg.. Tongue

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: en markløft innføring.
« #12 : 13. februar 2010, 12:59 »
Haha, vi to trenger virkelig en kurs på det her altså!

Men tror det er meninga å ha rett rygg.. Tongue

må svaie litt når vi løfter vel? noe annet ville jo bryte totalt med det som heter "ergonomi". hm.
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

pingle70

  • Gjest
Sv: en markløft innføring.
« #13 : 13. februar 2010, 13:06 »
Dette var en svært informativ post. Har akkurat begynt å snuse på markløftsteknikken, men finner ulike teknikker på ulike videoer på nett. Skjønner ikke helt dette med grep, hva er forskjellen på underhånds- og overhåndsgrep? Jeg mener hva er liksom resultatet av å bruke underhånd kontra overhånd?

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: en markløft innføring.
« #14 : 13. februar 2010, 13:09 »
må svaie litt når vi løfter vel? noe annet ville jo bryte totalt med det som heter "ergonomi". hm.

Nei, ikke i følge tråd-starteren.

"den skal være rett under hele øvelsen"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!