Skrevet av Emne: en markløft innføring.  (Lest 7977 ganger)

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: en markløft innføring.
« #15 : 13. februar 2010, 13:19 »
Hva menes med stropper? Hvis det er snakk om reimer så er dette fulstendig feil. Jeg anbefaler alle å trene med overhåndsgrep så langt opp de klarer, så lære seg tommel-lås grep eller bruke reimer, dette er mye bedre for ryggen enn å trene mye med mixed grip.

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: en markløft innføring.
« #16 : 13. februar 2010, 13:21 »
Nei, ikke i følge tråd-starteren.

"den skal være rett under hele øvelsen"

knekk og brekk!
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: en markløft innføring.
« #17 : 13. februar 2010, 13:23 »
må svaie litt når vi løfter vel? noe annet ville jo bryte totalt med det som heter "ergonomi". hm.

En fulstendig rett rygg er det beste, selv om litt krumming av øvre rygg visstnok ikke skal være så farlig. Det er mange som har en overdrevet svai den "andre veien", men det er ikke bra!

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: en markløft innføring.
« #18 : 13. februar 2010, 13:24 »
En fulstendig rett rygg er det beste, selv om litt krumming av øvre rygg visstnok ikke skal være så farlig. Det er mange som har en overdrevet svai den "andre veien", men det er ikke bra!

trenger flere demo videoer jeg... :Smiley
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: en markløft innføring.
« #19 : 13. februar 2010, 13:26 »
ser det er en del spørsmål angående hva det menes med rett rygg. det eg mener med dette er at man ikkje skal utføre øvelsen med en krummet rygg, som en sint katt:P
rett rygg= fram med brystet, ut med rompa. mange vil kalle dette en svai ja. men svaien skal ikkje overdrives.


Hva menes med stropper? Hvis det er snakk om reimer så er dette fulstendig feil. Jeg anbefaler alle å trene med overhåndsgrep så langt opp de klarer, så lære seg tommel-lås grep eller bruke reimer, dette er mye bedre for ryggen enn å trene mye med mixed grip.
ja, det er snakk om reimer. og ja, eg sier at man bør variere grep. men drareimer er da ikkje en måte å variere grepet på. det er en måte å avlaste grepet på. eg nevner også at drareimer kan brukes hvis man stagnerer. da det kan hende at man stopper opp pga av grepsstyrke.
Westside disciple

Utlogget Henrico4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

  • In fact, I DO know SQUAT!
Sv: en markløft innføring.
« #20 : 13. februar 2010, 13:27 »
Hmm.. Trente markløft for 2 år siden, er blitt så stiv nå at jeg ikke greier teknikken ordentlig Cry
Tror jeg må tøye og bøye litt, for markløft var og er en super øvelse!
Men ifht grep, jeg har alltid hatt èn hånd med underhåndsgrep, og èn hånd med overhåndsgrep, deretter switcha jeg for hver serie.. Hva er best ifht til hvordan kroppen utvikler seg?
Alder: 21 år
Vekt:
(Mai 2011) 72 kg
(August 2011) 67 kg
(September 2011) 68 kg
Høyde: 177 cm

Mitt lille eventyr (logg)
          
     Knebøy

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: en markløft innføring.
« #21 : 13. februar 2010, 13:35 »
Ryggen er naturlig svaiet, og derfor brukes rett rygg og svai i ryggen som begreper om hverandre. Ryggen skal ikke være overdrevent svaiet, men heller ikke bøyet.

God innføring, men må arrestere deg på noen punkter;

# Man skal IKKE kikke opp. Nakken/halsen skal være en naturlig forlengelse av ryggsøylen, og derfor skal man kikke ca. rett frem eller litt ned.

# Markløft belaster mange utsatte ledd. Knær, hofte, SI-ledd, lumbal-columna og skulder.

# Man skal ha respekt for markløft, da det er fare for å ødelegge mye. Dette gjelder på alle løft fra oppvarmingsløft til maksløft.

# Markløft trener hovedsaklig bakside lår (på beina). Ved f.eks. rykk-markløft involveres quadriceps mer.

# Blir du støl i leggene, kan det være et tegn på at du har trykket på tåballene. Det er ikke god teknikk.

Er ikke meningen og være slem, men når det er en innføring burde det være riktig det som står Smiley Men generelt var det en god og informativ post.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: en markløft innføring.
« #22 : 13. februar 2010, 13:36 »
Å overdrive brystet fremover fører til en ugunstig svai den andre veien.

Å trene med reimer er sunnere for ryggen enn å trene med mixed grip selv om du varierer. Det smarteste er å bruke overhåndsgrep så høyt opp en klarer (dette blir man mye sterkere i grepet av enn å bare trene med mixed grip), så når vektene blir for høye for grepet så bytter man til reimer eller låsegrep (hvis man klarer). På maksløft er det seff ikke lov med reimer Wink
Det er ikke smart å overdrive bruk av mixed grip.

Å se for mye opp er også en perfekt måte å overdrive svaien den andre veien.

Jeg syns garantert du skal endre det punktet, å si at man aldri skal trene med reimer er fulstendig feil.

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: en markløft innføring.
« #23 : 13. februar 2010, 13:40 »
Ryggen er naturlig svaiet, og derfor brukes rett rygg og svai i ryggen som begreper om hverandre. Ryggen skal ikke være overdrevent svaiet, men heller ikke bøyet.

God innføring, men må arrestere deg på noen punkter;

# Man skal IKKE kikke opp. Nakken/halsen skal være en naturlig forlengelse av ryggsøylen, og derfor skal man kikke ca. rett frem eller litt ned.

# Markløft belaster mange utsatte ledd. Knær, hofte, SI-ledd, lumbal-columna og skulder.

# Man skal ha respekt for markløft, da det er fare for å ødelegge mye. Dette gjelder på alle løft fra oppvarmingsløft til maksløft.

# Markløft trener hovedsaklig bakside lår (på beina). Ved f.eks. rykk-markløft involveres quadriceps mer.

# Blir du støl i leggene, kan det være et tegn på at du har trykket på tåballene. Det er ikke god teknikk.

Er ikke meningen og være slem, men når det er en innføring burde det være riktig det som står Smiley Men generelt var det en god og informativ post.
takker, har blingsa på enkelte ting ser eg ja.
 selv om eg personlig er noe uenig i første punktet ditt.
og ja, selvfølgelig belaster markløft flere ledd. men ikkje i så stor grad at øvelsen kan regnes for risikabel.
gjør en oppdatering nu.
Westside disciple

Utlogget Henrico4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

  • In fact, I DO know SQUAT!
Sv: en markløft innføring.
« #24 : 13. februar 2010, 13:41 »
Hvorfor ikke bruke mixed grep? Har før hørt ordet "pronasjon" komme inn i lignende debatt..
Alder: 21 år
Vekt:
(Mai 2011) 72 kg
(August 2011) 67 kg
(September 2011) 68 kg
Høyde: 177 cm

Mitt lille eventyr (logg)
          
     Knebøy

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: en markløft innføring.
« #25 : 13. februar 2010, 13:46 »
Å trene med reimer er sunnere for ryggen enn å trene med mixed grip selv om du varierer. Det smarteste er å bruke overhåndsgrep så høyt opp en klarer (dette blir man mye sterkere i grepet av enn å bare trene med mixed grip), så når vektene blir for høye for grepet så bytter man til reimer eller låsegrep (hvis man klarer). På maksløft er det seff ikke lov med reimer Wink
Det er ikke smart å overdrive bruk av mixed grip.

Jeg syns garantert du skal endre det punktet, å si at man aldri skal trene med reimer er fulstendig feil.
beklager, men må nok si meg uenig. nevner dog at reimer kan være tillat hvis man sliter med å komme videre, først da kan man bruke dette som hjelpemiddel.
personlig trener eg med overhåndsgrep til stanga henger i fingertuppene, så skifter eg til under/overhånds grep på neste sett.
Westside disciple

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: en markløft innføring.
« #26 : 13. februar 2010, 13:48 »
ser det er en del spørsmål angående hva det menes med rett rygg. det eg mener med dette er at man ikkje skal utføre øvelsen med en krummet rygg, som en sint katt:P
rett rygg= fram med brystet, ut med rompa. mange vil kalle dette en svai ja. men svaien skal ikkje overdrives.


tata. ikke helt på bærtur Grin
markløft neste gang it is på meg!
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: en markløft innføring.
« #27 : 13. februar 2010, 14:00 »
beklager, men må nok si meg uenig. nevner dog at reimer kan være tillat hvis man sliter med å komme videre, først da kan man bruke dette som hjelpemiddel.
personlig trener eg med overhåndsgrep til stanga henger i fingertuppene, så skifter eg til under/overhånds grep på neste sett.

Er du treg eller? Du lager en guide til markløft, som har feil og uklarheter, som helt sikkert kommer til å bli brukt, og svaret ditt når jeg er så grei at jeg prøver å hjelpe deg, er at du er "uenig" uten å engang oppgi en grunn! Ikke bare skal du ha en god grunn, denne skal også være støttet av gode kilder når du skriver noe så bombastisk som at folk IKKE skal trene markløft med reimer.

christ..

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: en markløft innføring.
« #28 : 13. februar 2010, 14:07 »
Er du treg eller? Du lager en guide til markløft, som har feil og uklarheter, som helt sikkert kommer til å bli brukt, og svaret ditt når jeg er så grei at jeg prøver å hjelpe deg, er at du er "uenig" uten å engang oppgi en grunn! Ikke bare skal du ha en god grunn, denne skal også være støttet av gode kilder når du skriver noe så bombastisk som at folk IKKE skal trene markløft med reimer.

christ..
har du selv noen spesielt gode grunner til å bruke reimer mens man trener markløft? har du selv noen gode kilder??
eg ser INGEN grunn til å bruke reimer hvis løftet ikkje begrenses av grepet!  variasjon? hvilken variasjon, færre muskeller som blir involvert. er det hva du kaller variasjon lurer eg på hvem som er treig.
Eg presiserer NOK en gang at reimer kan være greit hvis man sliter med progresjonen. dvs at man blir begrenset av grepet. og ikkje kommer videre av den grunn.
Westside disciple

Utlogget eQna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 246
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 246

Sv: en markløft innføring.
« #29 : 13. februar 2010, 14:23 »
Er du treg eller? Du lager en guide til markløft, som har feil og uklarheter, som helt sikkert kommer til å bli brukt, og svaret ditt når jeg er så grei at jeg prøver å hjelpe deg, er at du er "uenig" uten å engang oppgi en grunn! Ikke bare skal du ha en god grunn, denne skal også være støttet av gode kilder når du skriver noe så bombastisk som at folk IKKE skal trene markløft med reimer.

christ..

Vet du hva? Kan ikke du lage en Guide for oss nybegynner da Grin
Bergenserne kan jo dette her, right?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!