Skrevet av Emne: en markløft innføring.  (Lest 7974 ganger)

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: en markløft innføring.
« #30 : 13. februar 2010, 14:33 »
har du selv noen spesielt gode grunner til å bruke reimer mens man trener markløft? har du selv noen gode kilder??
eg ser INGEN grunn til å bruke reimer hvis løftet ikkje begrenses av grepet!  variasjon? hvilken variasjon, færre muskeller som blir involvert. er det hva du kaller variasjon lurer eg på hvem som er treig.
Eg presiserer NOK en gang at reimer kan være greit hvis man sliter med progresjonen. dvs at man blir begrenset av grepet. og ikkje kommer videre av den grunn.

Det er ikke jeg som påstår noe, det er du. Gi en god grunn med iallefall én brukbar kilde på at man ikke skal bruke reimer når man trener markløft, eller fjern punktet. Jeg kan hive ut en tråd her som påstår at folk med grønne t-sjorter tenker mer homoerotiske tanker enn andre, det er jo ikke akkurat som om noen kan motbevise det.. Du har bevisbyrden. Det hadde vært annereledes hvis jeg hadde påstått at du skulle legge til et punkt som sa at å trene med reimer er gunstig for ryggen, da hadde isåfall bevisbyrden vært min.

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: en markløft innføring.
« #31 : 13. februar 2010, 14:40 »
har du selv noen spesielt gode grunner til å bruke reimer mens man trener markløft? har du selv noen gode kilder??
eg ser INGEN grunn til å bruke reimer hvis løftet ikkje begrenses av grepet!  variasjon? hvilken variasjon, færre muskeller som blir involvert. er det hva du kaller variasjon lurer eg på hvem som er treig.
Eg presiserer NOK en gang at reimer kan være greit hvis man sliter med progresjonen. dvs at man blir begrenset av grepet. og ikkje kommer videre av den grunn.

Det er viktig at du vet hva du snakker om når du skriver en innføring, som kanskje noen følger. Mixed grep kan føre til skjev løfting. Det er fordi latissimus blir mer spent i den ene siden. Og latissimus arbeider ikke kun over skulderleddet, men stabiliserer også nedover hele ryggsøylen. Det vil si at den ene siden kan bli mer stabil enn den andre siden. Det går som regel fint for de fleste som løfter med god teknikk, men det kan skje skader. Og det er nok med 1 skjev repetisjon for at det kan gå galt. Mixed grep er også hardt til bicepssenen, som kan ryke. Dette pleier dog ikke bli et problem, før man er skikkelig sterk.

Er man styrkeløfter skal man selvfølgelig ikke bruke reimer. Men i strongman, er det da relativt utbredt med reimer. Bodybuildere bruker også noen ganger reimer, hvis fokuset er ryggstyrke. Og si at du er uenig holder ikke i retten.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: en markløft innføring.
« #32 : 13. februar 2010, 15:09 »
Det er viktig at du vet hva du snakker om når du skriver en innføring, som kanskje noen følger. Mixed grep kan føre til skjev løfting. Det er fordi latissimus blir mer spent i den ene siden. Og latissimus arbeider ikke kun over skulderleddet, men stabiliserer også nedover hele ryggsøylen. Det vil si at den ene siden kan bli mer stabil enn den andre siden. Det går som regel fint for de fleste som løfter med god teknikk, men det kan skje skader. Og det er nok med 1 skjev repetisjon for at det kan gå galt. Mixed grep er også hardt til bicepssenen, som kan ryke. Dette pleier dog ikke bli et problem, før man er skikkelig sterk.

Er man styrkeløfter skal man selvfølgelig ikke bruke reimer. Men i strongman, er det da relativt utbredt med reimer. Bodybuildere bruker også noen ganger reimer, hvis fokuset er ryggstyrke. Og si at du er uenig holder ikke i retten.

så i starten hvis man vil øve teknikk så er det greit med rett grep? prøvde omvendt grep og fikk en strekk i høyre flanke :Smiley
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: en markløft innføring.
« #33 : 13. februar 2010, 15:36 »
Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke skal ha krum rygg når man løfter mark. For meg er det helt naturlig å krumme ryggen når man bøyer seg ned etter stanga. Å løfte med strak rygg er unaturlig for meg og medfører mye bruk av bein i starten av løftet, der jeg har mest bruk for å løfte med ryggen. Jeg vet ikke om Konstantinovs er noe skoleeksempel på markløftteknikk, men jeg mistenker at jeg har omtrent samme teknikk som ham, men er selvsagt mye svakere:
http://www.youtube.com/watch?v=3GaZXCdVdpc
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: en markløft innføring.
« #34 : 13. februar 2010, 15:45 »
Jeg har aldri forstått hvorfor man ikke skal ha krum rygg når man løfter mark. For meg er det helt naturlig å krumme ryggen når man bøyer seg ned etter stanga. Å løfte med strak rygg er unaturlig for meg og medfører mye bruk av bein i starten av løftet, der jeg har mest bruk for å løfte med ryggen. Jeg vet ikke om Konstantinovs er noe skoleeksempel på markløftteknikk, men jeg mistenker at jeg har omtrent samme teknikk som ham, men er selvsagt mye svakere:
http://www.youtube.com/watch?v=3GaZXCdVdpc
Han krummer øvre del av ryggen, som tåler ganske mye mer. Den tåler ikke alt, men ganske mye mer enn korsryggen.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: en markløft innføring.
« #35 : 13. februar 2010, 15:53 »
Han krummer øvre del av ryggen, som tåler ganske mye mer. Den tåler ikke alt, men ganske mye mer enn korsryggen.
Ok, da er alt i orden. Men jeg klarer ikke krumme korsryggen, skulle gjerne sett eksempel på noen som løfter markløft feil, dvs med krummet korsrygg.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: en markløft innføring.
« #36 : 13. februar 2010, 15:57 »
Ok, da er alt i orden. Men jeg klarer ikke krumme korsryggen, skulle gjerne sett eksempel på noen som løfter markløft feil, dvs med krummet korsrygg.

jeg begynner å tro at jeg ikke gjør dette så feil likevel. hm.
forresten, matcher strømpene deres også t-skjorta? :Smiley
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: en markløft innføring.
« #37 : 13. februar 2010, 17:33 »
En del styrkeløftere jeg kjenner eller har kjennskap til bruker en del reimer i sin markløfttrening. Dette fordi grepet er sterk nok til å holde den belastningen (og mer til) enn hva kroppen er i stand til å løfte, og som flere har tatt opp er det for å ikke "skjeivbelaste" ryggen over tid. Jeg har ingen problemer med å bruke reimer da jeg p.d.d klarer å holde mer enn hva jeg drar, men jeg er enig i at man bør trene med overhåndsgrep så langt det lar seg gjøre på oppvarming etc.

Det skal også sies at det finnes en hel del mildt sagt elendige stenger på diverse treningssentre, noe som medfører en økt bruk av reimer. Dette fordi mye av treningsutbyttet vil forsvinne hvis man ikke får trent med tilstrekkelig tunge vekter fordi grepet ikke holder. Dårlige serrateringer, forbud mot magnesium evt begge deler er ikke gunstig ift markløft.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: en markløft innføring.
« #38 : 13. februar 2010, 17:34 »
Det er ikke jeg som påstår noe, det er du. Gi en god grunn med iallefall én brukbar kilde på at man ikke skal bruke reimer når man trener markløft, eller fjern punktet. Jeg kan hive ut en tråd her som påstår at folk med grønne t-sjorter tenker mer homoerotiske tanker enn andre, det er jo ikke akkurat som om noen kan motbevise det.. Du har bevisbyrden. Det hadde vært annereledes hvis jeg hadde påstått at du skulle legge til et punkt som sa at å trene med reimer er gunstig for ryggen, da hadde isåfall bevisbyrden vært min.
man trenger da ikkje være rakettforsker for å forstå at med reimer avlaster man enkelte muskler. eg trodde da det ikkje skulle være nødvendig å finne noen kilder for dette. det trodde eg var ganske opplagt. det er relativ enkel logikk.
for å bringe det til en større skala så du forstår poenget mitt kan man ta benkpress. man trener da ikkje med skjorte hvis man ønsker fullt utbytte av øvelsen på alle muskler øvelsen er godt for, eller hva?

Det er viktig at du vet hva du snakker om når du skriver en innføring, som kanskje noen følger. Mixed grep kan føre til skjev løfting. Det er fordi latissimus blir mer spent i den ene siden. Og latissimus arbeider ikke kun over skulderleddet, men stabiliserer også nedover hele ryggsøylen. Det vil si at den ene siden kan bli mer stabil enn den andre siden. Det går som regel fint for de fleste som løfter med god teknikk, men det kan skje skader. Og det er nok med 1 skjev repetisjon for at det kan gå galt. Mixed grep er også hardt til bicepssenen, som kan ryke. Dette pleier dog ikke bli et problem, før man er skikkelig sterk.

enig. men eg har da poengtert at man bør variere grepet.
Westside disciple

Utlogget Henrico4

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

  • In fact, I DO know SQUAT!
Sv: en markløft innføring.
« #39 : 13. februar 2010, 19:03 »
Mulig jeg spør om det samme, om og om igjen.. Men om jeg har overhåndsgrep på høyre hånd, og underhåndsgrep på venstre hånd når jeg løfter, også bytter til motsatt grep i neste sett, har det noe å si for hvordan musklene mine vokser i ryggen, evnt lats?
Alder: 21 år
Vekt:
(Mai 2011) 72 kg
(August 2011) 67 kg
(September 2011) 68 kg
Høyde: 177 cm

Mitt lille eventyr (logg)
          
     Knebøy

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: en markløft innføring.
« #40 : 13. februar 2010, 19:14 »
Mulig jeg spør om det samme, om og om igjen.. Men om jeg har overhåndsgrep på høyre hånd, og underhåndsgrep på venstre hånd når jeg løfter, også bytter til motsatt grep i neste sett, har det noe å si for hvordan musklene mine vokser i ryggen, evnt lats?
selv bytter eg grepet neste trening. å føler det fungerer bra. ingen forskjell på ryggen min.
andre erfaringer her ute?
Westside disciple

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: en markløft innføring.
« #41 : 13. februar 2010, 19:47 »
Ehm.
http://www.iform.no/pub/art.php?id=1431

Ein skikkelig writeup av Eirik Sandvik.
Korfor ikkje bare bruke den i stedet for å la noobs skrive skrot?
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: en markløft innføring.
« #42 : 13. februar 2010, 19:58 »
Ehm.
http://www.iform.no/pub/art.php?id=1431

Ein skikkelig writeup av Eirik Sandvik.
Korfor ikkje bare bruke den i stedet for å la noobs skrive skrot?
tråden var ikkje laget som noen guide. men for å inspirere nye løftere til å trene markløft, i og med at dette er blitt et mer sjeldent syn. det var målet.

sitat fra linken, kansje det er greit når eirik sandvik skriver det..
''IKKE bruk reimer på vanlig markløft! Varianter av øvelsen kan tillate bruk av reimer, men om grepet et en begrensende faktor vil bruk av reimer virke mot sin hensikt og du vil IKKE klare å løfte mer om grepet ikke takler fremgangen.''
Westside disciple

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: en markløft innføring.
« #43 : 15. februar 2010, 03:39 »
Ok, da er alt i orden. Men jeg klarer ikke krumme korsryggen, skulle gjerne sett eksempel på noen som løfter markløft feil, dvs med krummet korsrygg.

http://www.youtube.com/watch?v=8S9reaOHbMw#noexternalembed&feature=player_embedded#

her!

Utlogget skylinepower

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 698
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 698

  • If there is a will, there is a way
Sv: en markløft innføring.
« #44 : 15. februar 2010, 07:17 »
au!
Alder 18 Cheesy  kroppsvekt : 92-94kg
Best løft                                 
Benkpress 110kg      
Markløft 200kg  
Knebøy 150kg
Pushpress 85kg                   

Loggbok
Bildeprofil

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!