Skrevet av Emne: Forskning på faste lenger enn 24 timer  (Lest 15671 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Forskning på faste lenger enn 24 timer
« : 18. februar 2010, 12:02 »
Er det noen som har sett noe forskning på faste eller veldig lavt proteininntak, hvor fasteperioden er mer enn 24 timer? Jeg har sett mye av forskningen på IF som Beefcake har postet, men jeg funderer på hvilken effekt det vil ha å ha en faste som er lenger enn IF, f.eks 30-36 timer. Det vil i praksis si at man spiser om kvelden, så lite eller ingenting neste dag, og så fortsetter å spise vanlig igjen morgenen etter fastedagen.

Det jeg er interessert i er å se hvordan det påvirker vekt, muskelmasse, styrke, fett etc etc.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #1 : 18. februar 2010, 12:06 »
Sett denne?

I tråden ligger det også opplastet noen bilder som tilhører innlegget, grafer over vektnedgang osv..


En til som er interessant:

Denne så på "alternate day fasting" (ADF), som er altså en dags fast med 25% kaloriinntak, påfulgt av en dag med vanlig spising ad libitum (etter behag). Selv om denne studien ikke hadde noen kontrollgruppe så er det interessant å se hva slags effekter det har å følge et slikt opplegg. Studien varte i 10 uker, hvor deltagere måtte gjennom 2 uker i kontroll fasen, 4 uker med et ADF opplegg hvor fasten var planlagt av forskerne, og 4 uker hvor fastedagene var planlagt i lag med deltakerne. Der fikk de altså designe en meny i samråd med forskerne, og også tips om å gjøre sunne valg de dagene de fikk spise etter behag. ADF kan vise seg å være en enkel måte å gå ned i vekt på, hvor fastingen ikke varer mer enn en dag i slengen. Muligens interessant dersom man trener på de ikke-faste dagene.

Legger ved graf av vektnedgang..

Am J Clin Nutr. 2009 Nov;90(5):1138-43. Epub 2009 Sep 30.
Short-term modified alternate-day fasting: a novel dietary strategy for weight loss and cardioprotection in obese adults.

Varady KA, Bhutani S, Church EC, Klempel MC.

Department of Kinesiology and Nutrition, University of Illinois at Chicago, Chicago, IL 60612, USA.

BACKGROUND: The ability of modified alternate-day fasting (ADF; ie, consuming 25% of energy needs on the fast day and ad libitum food intake on the following day) to facilitate weight loss and lower vascular disease risk in obese individuals remains unknown. OBJECTIVE: This study examined the effects of ADF that is administered under controlled compared with self-implemented conditions on body weight and coronary artery disease (CAD) risk indicators in obese adults. DESIGN: Sixteen obese subjects (12 women, 4 men) completed a 10-wk trial, which consisted of 3 phases: 1) a 2-wk control phase, 2) a 4-wk weight loss/ADF controlled food intake phase, and 3) a 4-wk weight loss/ADF self-selected food intake phase. RESULTS: Dietary adherence remained high throughout the controlled food intake phase (days adherent: 86%) and the self-selected food intake phase (days adherent: 89%). The rate of weight loss remained constant during controlled food intake (0.67 +/- 0.1 kg/wk) and self-selected food intake phases (0.68 +/- 0.1 kg/wk). Body weight decreased (P < 0.001) by 5.6 +/- 1.0 kg (5.8 +/- 1.1%) after 8 wk of diet. Percentage body fat decreased (P < 0.01) from 45 +/- 2% to 42 +/- 2%. Total cholesterol, LDL cholesterol, and triacylglycerol concentrations decreased (P < 0.01) by 21 +/- 4%, 25 +/- 10%, and 32 +/- 6%, respectively, after 8 wk of ADF, whereas HDL cholesterol remained unchanged. Systolic blood pressure decreased (P < 0.05) from 124 +/- 5 to 116 +/- 3 mm Hg. CONCLUSION: These findings suggest that ADF is a viable diet option to help obese individuals lose weight and decrease CAD risk. This trial was registered at clinicaltrials.gov as UIC-004-2009.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19793855

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #2 : 18. februar 2010, 12:07 »
Ligger også noen andre linker der i tråden ser jeg..

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #3 : 18. februar 2010, 12:30 »
Takker!
Vet du hvordan de har definert faste i studiene med 36 timers faste? (de av Heilbronn som du refererte til). Dette er ofte forvirrende, siden noen ganger omtales det som faste hvis man f.eks har spist 25% av vanlig kaloriinntak, andre ganger er det hverken vått eller tør, andre ganger kun vann etc etc.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #4 : 18. februar 2010, 12:48 »
Den jeg la til her bruker de "25% of energy needs" på faste-dagene. Heilbronn studiene ser det ut til at de har en komplett faste, uten noe inntak av energigivende mat.

Sitat
On each fasting day, the subjects were allowed to consume
energy-free beverages, tea, coffee, and sugar-free gum and were
instructed to keep their water intake high. On each feasting day,
the subjects were instructed to eat whatever they wished and were
informed that double their usual food intake would be required to
maintain their usual body weight.

Edit: Artiklene der er tilgjengelig i fulltekst. Her er link til den ene: http://www.ajcn.org/cgi/search?sortspec=relevance&author1=heilbronn&fulltext=&pubdate_year=&volume=&firstpage=

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #5 : 18. februar 2010, 12:58 »
Har man noen teorier om hvorfor ting og tang "oppreguleres" etter faste? Man refererer jo til hva som er skjedd med f.eks insulinsensitivitet etc, men hva er årsaken til at det skjer?

Jeg tenker på slik faste som en slags hvile for fordøyelsessystemet og organene som er involvert i behandling av mat og næring, slik at de kan hente seg inn. På en måte som med trening, at man trenger hvile der også for å restituere seg.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #6 : 18. februar 2010, 13:20 »
Den forbedrede insulinfølsomheten kommer vel delvis av økt nivå av adiponectin (grunnet fasten).


Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #7 : 18. februar 2010, 13:24 »
Da ville jeg også lest om fordelen for kalorirestriksjon "Calorie Restriction - CR", og hvilke effekter det har. Står en del om det i reviewen som kommer opp i den linken nedenfor. Men det finnes muligens eksplisitte fordeler med periodisk faste også, som tilsynelatende er forskjellig fra kalorirestriksjon i seg selv. Den største fordelen med faste er at det muligens passer bedre for noen, og i alle fall de som må veldig lavt på kaloriene.. Se for deg å spre 1500kcal på 8 måltider i stedet for 4(!). Og dette har jo naturligvis sammenheng med den hormonelle responsen til matinntak. Det å spise seg mer mett sjeldnere vil gi en mer fordelaktig respons enn det motsatte, og dette ser ut til å henge sammen med ulike hormoner. Lyle McDonald nevner "such as leptin, ghrelin , peptide YY, GLP-1 and others"... Det står en del om det på hans sider og ikke minst i artiklene, som flere er tilgjengelig i fulltekst.

Jeg syns faktisk at den "alternate day fasting" ideen faktisk er så interessant at jeg tenker å bruke det på fadern. Han tror jeg er en ypperlig kandidat. Lett regime å følge, og i tillegg så får man såpass kaloriunderskudd at det fungerer for folk som ikke trener. Han har en nervesykdom, så han klarer ikke gå engang uten rulator..

Edit: der fikk du svar ang. insulinfølsomheten..

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #9 : 18. februar 2010, 13:53 »
Interessante greier. Det er litt artig å ha filosofisker tanker om det, men de direkte årsakene kan vel kun forklares og bevises ved å bryte det ned mer og mer. Det jeg da spør meg er hva er det med fasten som gjør at adiponectin øker?

Jeg vet det er enkelte miljøer hvor man ikke nødvendigvis har fastet i tradisjonell forstand, men at man f.eks en dag pr uke har de spist kun EN enkelt matvare, f.eks esekielbrød, eller kun ris eller bønner. Det jeg lurer litt på er hvilken effekt dette eventuelt har i forhold til å spise tilsvarende antall kalorier fra flere matkilder. Er det noen forskjell? Hvis man skulle spekulere i eventuelle effekter av at organer for "hvilt" seg ved faste, skjer det noe tilsvarende ved inntak av kun en enkelt matvare? Sagt på en annen måte: Er det lettere for organene å bearbeide/fordøye en matvare kontra flere samtidig? Helt sikkert ikke noe enkelt svar på dette, og det vil avhenge av ditten og datten, men jeg tenker bare litt høyt :-)
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Nautern900

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #10 : 18. februar 2010, 14:07 »
Foreslår du å spise f.eks. bare egg til frokost, bare kylling etter trening og bare epler til kvelds?

Tillater meg å tenke litt høyt jeg også Tongue

Hvis man spiser et sammensatt måltid, feks med egg og cottage cheese 1-2 timer før trening og bælmer neppå en shake direkte etter trening, så har jo (dersom vi snakker litt mengder) ikke eggene og cottagen blitt fullstendig nedbrutt innen whey-shaken er i magen. Siden dette er "raskere" kilde til protein, vil da kroppen suge til seg pulveret, og dermed legge eggene litt på hold før de taes i bruk senere?


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Forskning på faste lenger enn 24 timer
« #11 : 18. februar 2010, 18:04 »
Det jeg da spør meg er hva er det med fasten som gjør at adiponectin øker?

Økt frigjøring av fett fra fettcellene.


Jeg vet det er enkelte miljøer hvor man ikke nødvendigvis har fastet i tradisjonell forstand, men at man f.eks en dag pr uke har de spist kun EN enkelt matvare, f.eks esekielbrød, eller kun ris eller bønner. Det jeg lurer litt på er hvilken effekt dette eventuelt har i forhold til å spise tilsvarende antall kalorier fra flere matkilder. Er det noen forskjell? Hvis man skulle spekulere i eventuelle effekter av at organer for "hvilt" seg ved faste, skjer det noe tilsvarende ved inntak av kun en enkelt matvare? Sagt på en annen måte: Er det lettere for organene å bearbeide/fordøye en matvare kontra flere samtidig?

Nja, utover at fordøyelsen tar lenger tid jo mer man "blander", så vil maten etter å ha passert magesekken uansett bare være blandet sammen som en sur velling, og når denne sent omsider har passert via tolvfingertarmen, leveren og tynntarmen og ut i blodet så er det jo bare aminosyrer, fettsyrer og sukker.

Hvis man spiser et sammensatt måltid, feks med egg og cottage cheese 1-2 timer før trening og bælmer neppå en shake direkte etter trening, så har jo (dersom vi snakker litt mengder) ikke eggene og cottagen blitt fullstendig nedbrutt innen whey-shaken er i magen. Siden dette er "raskere" kilde til protein, vil da kroppen suge til seg pulveret, og dermed legge eggene litt på hold før de taes i bruk senere?

Eh, nei. Smiley

Det er for øvrig ikke så veldig store forskjeller mellom "raske" og "langsomme" proteiner i hvor raskt de kan passere ut i kroppen fra tynntarmen. Rask protein som whey ca 10-15 g i timen og < 10 g for langsommere protein, som f.eks. kasein. Husk og at raske proteiner sammen med annen mat blir langsommere.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!