Skrevet av Emne: Typiske treningsfeil  (Lest 6711 ganger)

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Typiske treningsfeil
« #15 : 23. februar 2010, 20:37 »
Her var jeg med ett usikker på hva du mente, måtte se gjennom mine gamle innlegg, og ser at jeg i August 2009 gav uttrykk for noe ala det synet jeg forfektet her (at det for syklister kan være fornuftig med "kvartbøy"). Vurderer å gi deg honnør for ekstrem hukommelse, dersom det er dette du refererer til Smiley
Når det er sakt, finnes det også undersøkelser som sier at syklister mest trolig bør styre unna styrketrening.
http://sportsci.org/news/traingain/resistance.html
Dette var dog ikke topic...

Husken er vel ok.. Finnes nok av kunnskap som forteller om nytten av styrketrening i utholdenhetssammenheng.
Du sikter til denne?Utdrag:"These sessions consisted of three sets of 6-8 maximal repetitions of leg press, quadriceps extensions and hamstring curls, all exercises which recruit muscles used in cycling. The resistance training program resulted in maximal substantial strength gains of about 25%. The strength gains, however, did not transfer into superior cycling performances."

Her var repskjema suboptimalt og valg av øvelser langt unna det beste oppsettet.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Typiske treningsfeil
« #16 : 24. februar 2010, 08:07 »
Dyp knebøy har tendens til å stimulere til å danne flere sarcomerer i serie, hvilket vil gjøre at muskelen blir raskere men krever mer energi iform av ATP. I enkele idretter hvor kraften ikke har så stor betydelse men at man skal holde over lang tid vil dette være ugunstig siden man skal være så enegibesparende både teknisk og fysiologisk.
hvis kvartbøy ikkje stimulerer sarcomerer(i serie), hva er poenget med å trene øvelsen i det hele tatt da? trener man knebøy, er det for kraft. og da vil dyp knebøy gi ett mye større utbytte.



Og si at man ikke skal trene knebøy ved kneproblemer er jo dumt siden noen former for knebøy faktisk er bra rehab for kneproblemer... skal ikke være innaktiv rundt kneleddet bare fordi man har vondt i kneet.
er kvartbøy bra rehab for kneproblemer? det skal eg ikkje uttale meg for mye om.. men ja, kansje for å trene opp omerådet etter operasjon eller lignende.
 kvartbøy med en vekt som er høyere enn hva du vil klare dyp knebøy med vil belaste kneet mer, enig?
Westside disciple

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Typiske treningsfeil
« #17 : 24. februar 2010, 08:20 »
er kvartbøy bra rehab for kneproblemer? det skal eg ikkje uttale meg for mye om.. men ja, kansje for å trene opp omerådet etter operasjon eller lignende.
 kvartbøy med en vekt som er høyere enn hva du vil klare dyp knebøy med vil belaste kneet mer, enig?
Videre, gir ikke en godkjent knebøy relativt symmetrisk belastning av kneet fra hhv fremside og bakside av lår i bunnen når kreftene er størst, og mens en kvartbøy vil føre mesteparten av kreftene på oversiden av kneet i bunn?

taraquin

  • Gjest
Sv: Typiske treningsfeil
« #18 : 24. februar 2010, 09:14 »
Ift kvartbøy kontra godkjent bøy har jeg lest det meste som er å oppdrive av studier på emnet og noen konkluderer med lik knebelastning, andre med mer knebelastning i "godkjent" posisjon, dog bør det nevnes at kvartbøy er såpass mye lettere ift godkjent bøy at du grunnet den store vektreduksjonen som må til for å oppnå godkjent dybde faktisk kan belaste knærne mindre av å gå dypt. Det som er ubestridte faktum er at kvartbøy gir dårlig stimuli til setemusklene og hamstrings kontra "godkjent" dybde. Ikke alle har mobilitet i hoftene eller en rygg som tåler dype knebøy, og bør ta heller ta øvelser som frontbøy, utfall osv. Kvartbøy kan også ha si funksjon for å f.eks trene øvre del av løftet for de som sliter med det, i knebøy med hopp\plyotrening kan også kvartbøy være kurrant å bruke i enkelte sammenhenger.

Ift knerehab ville jeg heller kjørt øvelser på ett ben som utfall bakover, knebøy er sjelden førstevalget for mine pasienter rett etter f.eks en kneoperasjon. Når de etterhvert blir bedre settes flere av de på knebøy og da helst dype Smiley

Utlogget Ukjentfornå

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 544

  • "Train beyong the pain..Death is your release!
Sv: Typiske treningsfeil
« #19 : 24. februar 2010, 09:22 »
Altså, jeg har skade i kneet og jeg må bare la det gå naturensgang og se hva som skjer. Så jeg tar sånn 80-75 grader = eller halve knebøy, føler at det tar mindre på knærne , men jeg klarer selfølgelig presse det dobbelt av det jeg kan med dype knebøy. Etter perioden med halve knebøy så har det faktisk hjulpet meg noe jævlig med styrken i dype knebøy

Utlogget StianSv

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 67

Sv: Typiske treningsfeil
« #20 : 24. februar 2010, 14:27 »
"På sikt vil dette føre til foroverroterte og vonde skuldre"

Da vet jeg hvertfall hvorfor jeg er ødelagt i skuldre og mellom skulderbladene.....

Takk til den treningsinstruktøren som ga meg treningsopplegget mitt da jeg begynnte å trene for 3-4 år siden Tongue Jeg har ikke snøring på sånne ting (og har fremdeles ikke det nå selv om jeg har prøvd å lære Tongue), så er avhengig av veiledning fra instruktør.

Har fått en mye mer oppegående kar på det nye treningssenteret jeg trener på nå og har fått ett hardt fullkroppsprogram med litt av hvert (trekk, press, manualer, apparater).

Spesiellt for rygg / skuldre hjelper dette da jeg har trent feil og lite av dette tidligere, noe som har resultert i problemene jeg har nå. Håper med tiden at dette vil gå over ved å få balanse i kroppen igjen.

Takk for nyttig lesestoff!

Utlogget no-pain-no-gain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

Sv: Typiske treningsfeil
« #21 : 24. februar 2010, 14:44 »
Jan Helgerud har et studium på maksstyrke-trening av syklister.

På 8 uker hadde syklistene 25% økning i maksstyrke, 28% lenger varighet på
utmattelses-test og 7% økt arbeidskapasitet på sykkel generelt.

De målte også blodgjennomstrømning i arbeidende muskel ved hjelp av blodkateter.
De fant at ved høyere maksstyrke var det mindre blodgjennomstrømning i arbeidende
muskel på en gitt intensitet. Det vil si bedre arbeidsøkonomi.

Chris Hoy er 3x olympisk mester i banesykling, veier 92kg og har en maks på 230kg i rawbøy.

Kvartbøy er idiotisk. Kjør knebøy uten vekter før du kjører kvartbøy.
"Modern fitness is defined by apparance rather than actual horsepower. A training environment contaminated by this attitude cannot produce superior fitness, physical or mental."-Mark F. Twight

"Alle drømmer om å vinne.
Ingen drømmer om å trene."-Cato Z. Pedersen

Utlogget Prince_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Typiske treningsfeil
« #22 : 26. februar 2010, 01:38 »
Er det bare meg som stusser noe kollosalt på hva forfatter skriver om isolasjonsøvelser?

"Disse øvelsene tillater dessuten en del belastning, som er en fordel når man vil øke styrke og muskelmasse."

Hvor mye man klarer å belaste muskelen er vel individuelt?

Altså, det er vel heller ingen som tar bicepscurl istedenfor benkpress e.l
Blir det samme som å si at noen drikker julebrus istedenfor melk til frokost. Det blir bare helt feil å ta med i sammenhengen, siden så og si ingen gjør det.

Man må heller ikke ha med benkpress i programmet sitt som så mange sverger til. Har aldri forstått hvorfor benkpress er så fantastisk. Selv om de(re) får skulderproblemer og hele sulamitten så er det fortsatt verdensbeste øvelse. Hva med decline benkpress? Dips (foroverlent)? Mye bedre øvelse for brystet. Det er vel brystet som er målet å få styrke/masse i ved benkpress?

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: Typiske treningsfeil
« #23 : 03. mars 2010, 01:51 »
Er det bare meg som stusser noe kollosalt på hva forfatter skriver om isolasjonsøvelser?

"Disse øvelsene tillater dessuten en del belastning, som er en fordel når man vil øke styrke og muskelmasse."

Hvor mye man klarer å belaste muskelen er vel individuelt?
Tror du bør lese den delen om igjen.

^HsA^: pågrunn av det latinske orforrådet ditt så antar jeg at du har lest din del av anatomi. Om alle og hvermann hadde desse "lidelsene" du snakker om så ja, tren kvartbøy. Men nå snakker ein som regel om treningsteori for "fysisk friske" folk, alle andre må du ta spesielle hensyn til.

 I løpet av dei mange åra eg har "hengt" på diverse treningssenter, så er det alt for ofte vekten på stangen som avgjør hvor dyp knebøyen er. Og er dårlige kne blitt topp 1 unnskyldning for å ikkje prøve å ta dype knebøy,for da måtte jo ein gå ned på vekta (grøss).
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!