Skrevet av Emne: Proteiner før styrketrening? Hjelp meg å tyde denne!  (Lest 25872 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
de har også dymatize sin flytende&tabb ikke sammenlignet hvilke av disse som ble mest prinsgunstig..

Flytende aminosyrer er som regel hydrolysert myse, og vil ikke ha den samme effekten på proteinsyntesen som frie EAA.


on sin amino 2222

Dette er også hydrolysert myse.


Utlogget Doit!Doit!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 319
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 319

  • Ain't Nothing To It But To Do It
må ut og handle på nytt jeg og da lol Cheesy

er det mye dårligere effekt da?

jaja får blir eaa fra utlandet uansett neste gang så vet jeg at det blir best mulig da Grin

The best activities for your health are pumping and humping

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93150.msg1376066;topicseen#new

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
er det mye dårligere effekt da?

Der og da vil frie EAA stimulere proteinsyntesen mye mer enn intakt protein (myse), men hvorvidt du bygger mer muskler over tid ved å bruke EAA rundt trening istedet for myse kan jeg ikke svare på. Tviler på at du vil merke veldig stor forskjell.


"The increase in arterial amino acid concentrations during exercise was 100% for EAA (11) but only 30% for whey proteins when ingested immediately before exercise (Fig. 3). Thus the delivery of phenylalanine during exercise was increased by 7.5 times for EAA, but only 4.4 times for whey proteins. Therefore, this evidence suggests that amino acid delivery during exercise is greater when EAA is ingested than when intact whey proteins are ingested immediately before exercise. It is possible that consuming proteins at other time points before exercise, e.g., 30, 45, or 60 min, may have resulted in greater amino acid levels and increased delivery."

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71


(mye aminosyrer i omløp mens blodgjennomstrømningen i musklene er høy (som i forbindelse med trening) = større proteinsyntese).


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Hmm.

Så konklusjonen her er vel egentlig at man ikke vet hva som er best før trening av Whey og EAA.
Timing av inntak kan påvirke resultatet. (mener at jeg sett en review som sier at man bør ta prot ca. 30 min før trening, men klarer ikke å finne igjen nå...mulig dette forsøket bare eksisterer i hodet mitt:/)

Så kanskje kan man "sikre seg" ved å ta protein 30 min før, for deretter å supplere med aminosyrer like før trening? Leste også på leangains at om man tar frie aminosyrer:
"BCAA-supplementation may have "anti-anorexic" properties and stimulate appetite."
Men dette var visst bare om man kombinerer det med måltid eller hadde et kosthold rik på BCAA (som jo er Essensielle aminosyrer... Bare ikke alle sammen.)
Det kan jo bety at det blir overkill å ta proteiner 30min før trening for så å supplere med EAA.. Og at det kanskje får en mindre ønskelig effekt.

Hmm. Så egentlig har jeg ikke kommet frem til noe som helst fornuftig:P
Noen som har noen tanker?

Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Så konklusjonen her er vel egentlig at man ikke vet hva som er best før trening av Whey og EAA.

Nei, egentlig ikke siden man ikke har utført sammenlignende studier over lengre tid, men jeg holder allikevel en knapp for EAA, særlig i sammenheng med trening på fastende mage.

Timing av inntak kan påvirke resultatet. (mener at jeg sett en review som sier at man bør ta prot ca. 30 min før trening, men klarer ikke å finne igjen nå...mulig dette forsøket bare eksisterer i hodet mitt:/)

Intakt protein kan være lurt å ta litt (15-30 min) før trening så det rekker å fordøyes og spaltes og aminosyrene rekker å finne veien ut i blodet. Frie EAA kan man ta rett før.

Leste også på leangains at om man tar frie aminosyrer:
"BCAA-supplementation may have "anti-anorexic" properties and stimulate appetite."
Men dette var visst bare om man kombinerer det med måltid eller hadde et kosthold rik på BCAA (som jo er Essensielle aminosyrer... Bare ikke alle sammen.)

Ja, det gjaldt generell BCAA-supplementering, ikke timing av tilskudd i forbindelse med trening. I forbindelse med fastende trening anbefaler han så vidt jeg vet BCAA/EAA-tilskudd.

Så kanskje kan man "sikre seg" ved å ta protein 30 min før, for deretter å supplere med aminosyrer like før trening?
Det kan jo bety at det blir overkill å ta proteiner 30min før trening for så å supplere med EAA.. Og at det kanskje får en mindre ønskelig effekt.

Ja, med annen mat i magen vil EAA'ns effekt på proteinsyntesen minske noe i hvert fall. Sier ikke at det har veldig mye å si, men ser ikke akkurat poenget med protein 30 min før så EAA.


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Ja, det gjaldt generell BCAA-supplementering, ikke timing av tilskudd i forbindelse med trening. I forbindelse med fastende trening anbefaler han så vidt jeg vet EAA-tilskudd.

Ja vet at det ikke hadde noe med timing av tilskudd, men var bare en tanke...
Etter det jeg har lest anbefaler han vel spesifikt BCAA. Sitat:
"I recommend BCAA-supplementation for fasted training, but not in addition to meals or in between meals."
Men ja, han anbefaler EAA tilskudd:P.



Ja, med annen mat i magen vil EAA'ns effekt på proteinsyntesen minske noe i hvert fall. Sier ikke at det har veldig mye å si, men ser ikke akkurat poenget med protein 30 min før så EAA.

Selv om det ikke har så veldig mye å si for treningen så er det et interessant tema.
Jo mer jeg lærer jo bedre. (Og jo mer jeg lærer, jo flere dører åpner seg for nye ting å sette seg inn i, og jo mer forvirret blir en.)
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Ja vet at det ikke hadde noe med timing av tilskudd, men var bare en tanke...
Etter det jeg har lest anbefaler han vel spesifikt BCAA. Sitat:
"I recommend BCAA-supplementation for fasted training, but not in addition to meals or in between meals."
Men ja, han anbefaler EAA tilskudd:P.

De tre BCAA (leucin, isoleucin og valin) er EAA. Det er BCAA'ene som er de viktigste, men tenker at det ikke vil være til noen ulempe å få i seg de øvrige fem essensielle samtidig.

Selv om det ikke har så veldig mye å si for treningen så er det et interessant tema.
Jo mer jeg lærer jo bedre. (Og jo mer jeg lærer, jo flere dører åpner seg for nye ting å sette seg inn i, og jo mer forvirret blir en.)

Jepp. Dog viktig som du sier å huske på at det ikke nødvendigvis har så mye å si. Det er jo ikke de små detaljene som gir de store resultatene akkurat.


Her er for øvrig en forholdsvis ny og interessant studie som sammenligner BCAA med myse (merk imidlertid at den var sponset av en kosttilskuddsprodusent):

Background: A randomized, double-blind study was performed to evaluate the efficacy of consuming a supplement containing branched-chain amino acids (BCAAs) during an eight-week resistance-training program.
Methods: Thirty-six strength-trained males with a minimum of two years resistance-training experience (25.5 yrs, 177.7 cm, 85.2 kg and 9.3% body fat) were randomly assigned to receive either 14 grams of BCAAs (n = 12), 28 grams of whey protein (n = 12), or 28 grams of carbohydrates from a sports drink (n = 12) while performing an eight-week resistance-training program. Participants followed a periodized, whole-body training program that involved training all major muscle groups once per week using a four-day training split. Subjects body weight, body composition, and 10-rep max on the bench press and squat were determined before and after the eight-week training program. Subjects followed a standardized diet while following the program.

Results:All groups had a 100% compliance with the study protocol. The BCAA group experienced a significantly greater gain in body weight than the whey group (2 ± 1 kg vs. 1 ± 1 kg; p < 0.02) and the carbohydrate group (2 ± 1 kg vs. 1 ± 1 kg; p < 0.01). For lean mass, the BCAA group gained significantly greater lean mass than the whey group (4 ± 1 kg vs. 2 ± 1 kg; p < 0.01) and the carbohydrate group (4 ± 1 kg vs. 1 ± 1 kg; p < 0.01). The whey group also gained significantly more lean mass than the carbohydrate group (2 ± 1 kg vs. 1 ± 1 kg; p < 0.02). BCAA group decreased their percent body fat significantly more than the whey group (2 ± 1% vs. 1 ± 1%; p = 0.039) and the carbohydrate group (2 ± 1% vs. 1 ± 1%; p < 0.01). Muscular strength was significantly greater in the BCAA group on the 10-RM bench press than the whey group (6 ± 3 kg vs. 3 ± 2 kg; p < 0.01) and the carbohydrate group (6 ± 3 kg vs. 2 ± 2 kg; p < 0.01). For the squat, the BCAA group gained significantly more strength on their 10-RM than the whey group (11 ± 5 kg vs. 5 ± 3 kg; p < 0.01) and the carbohydrate group (11 ± 5 kg vs. 3 ± 2 kg; p < 0.01).

Conclusion: Ingestion of a supplement containing BCAAs while following an 8-week resistance training program resulted in a greater decrease in percent body fat, an increase in lean mass, and 10-RM strength gains on the bench press and squat vs. ingestion of a whey supplement or a sports drink. In addition, the ingestion of a whey protein supplement resulted in greater lean mass gains than ingestion of a sports drink.

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-6-S1-P1.pdf


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

De tre BCAA (leucin, isoleucin og valin) er EAA. Det er BCAA'ene som er de viktigste, men tenker at det ikke vil være til noen ulempe å få i seg de øvrige fem essensielle samtidig.

Jeg merker at egoet mitt ber meg om å legge inn en post på at jeg vet dette:P. Har inntrykk av at Leucine er en stor favoritt hos forskere. Det er ihvertfall denne aminosyren jeg stadig vekk støter borti når jeg prøver å finne ut om EAA tilskudd.

The BCAA group experienced a significantly greater gain in body weight than the whey group (2 ± 1 kg vs. 1 ± 1 kg; p < 0.02) and the carbohydrate group (2 ± 1 kg vs. 1 ± 1 kg; p < 0.01).

For lean mass, the BCAA group gained significantly greater lean mass than the whey group (4 ± 1 kg vs. 2 ± 1 kg; p < 0.01) and the carbohydrate group (4 ± 1 kg vs. 1 ± 1 kg; p < 0.01).

Har på følelsen av at dette er et spørsmål med et utrolig åpenbart svar som jeg bare rett og slett ikke ser... Men hvordan kan Lean Mass være større enn Body Weight etter en sånn test?

Stemmer det ikke at:
Lean Mass = Muskler + vann
Body Weight = Muskler + vann + fett + whatever annet som øker vekt

Ergo kan ikke Lean Mass øke mer enn den generelle kroppsvekten...

Uansett var det en interessant studie. Skal legge den inn i "samlepermen" min for forskningsartikler rundt EAA tilskudd. Thanks a bunch
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Det tar vel uansett en god stund før protein taes opp i kroppen, slik at det ikke vil ha så mye å si om man spiser det rett før trening eller ikke? Eller?


Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Jeg merker at egoet mitt ber meg om å legge inn en post på at jeg vet dette:P. Har inntrykk av at Leucine er en stor favoritt hos forskere. Det er ihvertfall denne aminosyren jeg stadig vekk støter borti når jeg prøver å finne ut om EAA tilskudd.

Jepp, det er leucin som initierer translasjonen, men de andre EAA trengs for å gjennomføre syntesen. Hvilken sammensetning som er mest fordelaktig er uklart, selv om BCAA'ene kan se ut til å være de viktigste spillerne.


Har på følelsen av at dette er et spørsmål med et utrolig åpenbart svar som jeg bare rett og slett ikke ser... Men hvordan kan Lean Mass være større enn Body Weight etter en sånn test?

"BCAA group decreased their percent body fat significantly more than the whey group (2 ± 1% vs. 1 ± 1%; p = 0.039)"


Det tar vel uansett en god stund før protein taes opp i kroppen, slik at det ikke vil ha så mye å si om man spiser det rett før trening eller ikke? Eller?

Ja, protein må spaltes (i magesekken og tynntarmen) til aminosyrer før de tas opp. Frie EAA = frie essensielle aminosyrer = trenger ikke å spaltes og kan passere rett ut i blodet fra tarmen.



Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Proteiner før styrketrening? Hjelp meg å tyde denne!
« #25 : 19. november 2010, 17:05 »
Nei, egentlig ikke siden man ikke har utført sammenlignende studier over lengre tid, men jeg holder allikevel en knapp for EAA, særlig i sammenheng med trening på fastende mage.
Så aminosyrer før en joggetur om morgenen vil være fordelaktig, men ikke om man spiser en eller to bananer også?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!