Skrevet av Emne: Proteiner før styrketrening? Hjelp meg å tyde denne!  (Lest 25877 ganger)

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Snublet over dette forsøket på Pubmed i dag.

Jeg sliter litt med å trekke noe fornuftig ut av konklusjonen. Er det bra å ta proteinpulver før trening?
Det sies her at dersom man tar wheyprotein før trening vil det resultere i at man har lavere verdier av testosteron, veksthormoner og umettede fettsyrer etter en treningsøkt enn om man ikke tar protein før trening.

Det jeg da lurer på er: Vil det si at kroppen har klart å "bruke" testosteronet, veksthormoner og fettsyrene på en bedre måte under trening dersom man tar protein først? Eller får man et negativt utslag av å ta proteiner først? Er jeg helt på bærtur?

Kan noen som har litt peil på ulike prosesser i kroppen komme med et fornuftig svar?Tongue

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Protein ingestion prior to strength exercise affects blood hormones and metabolism.


PURPOSE: The effects of protein consumption before strength training session on blood hormones, energy metabolites, RER, and excess postexercise oxygen consumption (EPOC) were examined. METHODS: Ten resistance-trained young men consumed either a 25 g of whey and caseinate proteins (PROT) or a noncaloric placebo (P) in a liquid form 30 min before a heavy strength training session (STS) in a crossover design separated by at least 7 d. STS lasted 50 min and included 5 x 1 RM squats, 3 x 10 RM squats and 4 x 10 RM leg presses with 2-, 3-, and 2-min recoveries, respectively. A protein-carbohydrate supplement was consumed after STS in both trials. Venous blood samples were collected before, during, and after STS and oxygen consumption before and after STS. RESULTS: Serum growth hormone (GH), testosterone, and free fatty acids (FFA) were significantly (P < or = 0.05) higher in P compared with PROT 5 min after an STS. The calculated area under curve (AUC) of the serum insulin response during an STS was significantly (P < 0.001) higher in PROT compared with P. The EPOC value from 90 to 120 min after an STS was significantly greater in the PROT condition compared with P (P = 0.01), and PROT treatment had a significantly higher RER 2 h postexercise (P = 0.04). The AUC of serum FFA during STS correlated significantly and negatively with RER 10-30 min after STS (r = -0.53, P = 0.02). CONCLUSIONS: Consuming 25 g of whey and caseinate proteins 30 min before an STS significantly decreases serum GH, testosterone, and FFA levels, and increases serum insulin during an STS. Furthermore, the pre-STS protein increased EPOC and RER significantly during 2-h recovery after STS.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16286871?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=10
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Matinntak (protein og karbo) senker alltid testosteronnivået i blodet, uansett om det inntas før trening eller ikke, og det samme gjelder veksthormon (stimulerer i hovedsak fettforbrenning). Imidlertid betyr ikke et plutselig lavere nivå av fritt testosteron lavere produksjon, men snarere at mer har blitt tatt opp av androgene reseptorer i muskulaturen (altså blitt "brukt" som du sier). Proteinsyntesen etter trening er dog i større grad avhengig av tilgjengelige aminosyrer og sirkulerende testosteron, enn ev. testosteronnivå der og da.

Mindre fettsyrer i omløp er også en naturlig følge av inntak av protein som gir insulinutskillelse (stimulerer fettinnlagring), og tilfør kroppen (glukogene) aminosyrer som den kan forbrenne istedet for fett (etter glukoneogenes).

En ting som er viktig å huske på når man leser slike studier er og at de som regel er utførte i "fasted state"; altså på tom mage etter en natts faste (for å prøve å luke ut andre påvirkende faktorer), så ev. resultater vil ikke alltid kunne overføres direkte til å gjelde for folk flest som som regel er i "fed state"; altså har rukket å spise et par måltider før de drar på gymmet.

Summa summarum: nei, du vil nok ikke få et negativt utslag av å få i deg protein før trening. Hvis du trener på fastende mage (altså 8-10+ timer etter siste måltid) vil du kanskje få lavere fettforbrenning der og da (kompenseres dog av høyere glukoseforbrenning senere ved et likt kaloriinntak, og har kun relevans når man prøver å mobilisere og kvitte seg med de siste stae fettreservene ved en veldig lav fettprosent), men proteinsyntesen etter trening vil nok være litt lavere, siden du ikke har like mye aminosyrer i omløp som kan bygges inn i musklene (er også signalprosesser involvert her; plutselig tilførsel av essensielle aminosyrer stimulerer proteinsyntesen).



Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Bra svar!

Jeg har begynt å innse at faren (for min del) ved å trekke konklusjoner ut av forsøk (spesiellt enkeltforsøk)
er at jeg ikke kjenner nok til metode og slikt innenfor forskning. Dette skal det leses på!

Da skal vi se om jeg har forstått rett..

For å "fordumme" det du nettopp sa, så konkluderer jeg med:
Uansett om man trener for å øke i vekt, eller trener for å bevare muskler (på diett) så vil det lønne seg å få tilførsel av protein både før og etter trening for å stimulere proteinsyntesen.
Men hvis man har en veldig lav fettprosent og ønsker å bli "ripped freak 2010" kan det lønne seg å begrense proteininntaket til etter trening.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Jeg har begynt å innse at faren (for min del) ved å trekke konklusjoner ut av forsøk (spesiellt enkeltforsøk)

Ja, hvis du nå ikke f.eks. har tenkt å bruke det i markedsføringen av et kosttilskudd Wink


Uansett om man trener for å øke i vekt, eller trener for å bevare muskler (på diett) så vil det lønne seg å få tilførsel av protein både før og etter trening for å stimulere proteinsyntesen.

Ja, det vil i hvert fall ikke være til noen ulempe. Det vil nok ikke ha veldig mye å si hvis man har spist et måltid i løpet av de nærmeste timene før treningen, men en proteindrink 15-30 minutter før trening eller kanskje enda heller et tilskudd med frie EAA rett før trening kan sikkert være en god idé.


Men hvis man har en veldig lav fettprosent og ønsker å bli "ripped freak 2010" kan det lønne seg å begrense proteininntaket til etter trening.

Tviler på at det vil lønne seg før styrketrening, men kanskje før kardio. Det er vel kanskje insulinutskillelsen som er den størst påvirkende faktoren her (insulin stenger av lipolysen - altså mobiliseringen/frigjøringen av fett fra fettcellene), men trening vil raskt senke insulinnivået.


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Ja, hvis du nå ikke f.eks. har tenkt å bruke det i markedsføringen av et kosttilskudd Wink

Kan bruke studier til å overtale kompiser om at jeg har rett i alt jeg sier og at dem har feil:P. Men tipper det er mye uetisk ute og går her ja.


Ja, det vil i hvert fall ikke være til noen ulempe. Det vil nok ikke ha veldig mye å si hvis man har spist et måltid i løpet av de nærmeste timene før treningen, men en proteindrink 15-30 minutter før trening eller kanskje enda heller et tilskudd med frie EAA rett før trening kan sikkert være en god idé.

Jaok. Så kanskje protein før trening er særlig viktig på faste, men ikke så viktig om man spiser "normalt". Men jeg tyder kommentaren din til at det kanskje er bedre med EAA før trening enn med shake (eller lignende).
Har jo fått med meg at på faste tar man gjerne EAA istedenfor shake for å ikke bryte fasten. Er tanken at det skal være mest mulig stressende for kroppen å ikke jobbe med noe særlig "attåt", derfor man tar EAA? Har det noe å si om man tar Shake istedenfor EAA om man har spist noen timer i forveien? Eller heller du mot EAA fordi aminosyrene rett og slett er essensielle?..
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Har jo fått med meg at på faste tar man gjerne EAA istedenfor shake for å ikke bryte fasten. Er tanken at det skal være mest mulig stressende for kroppen å ikke jobbe med noe særlig "attåt", derfor man tar EAA?

Nja, nei.

Har det noe å si om man tar Shake istedenfor EAA om man har spist noen timer i forveien? Eller heller du mot EAA fordi aminosyrene rett og slett er essensielle?..

Jeg heller mot EAA-tilskudd rett før trening fordi EAA i fri form stimulerer proteinsyntesen mer i sammenheng med trening enn inntak av f.eks. myse-protein (som består av ca halvparten EAA).


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Har du noen forslag på dosering av EAA?
Hvor mye tar du før trening? Vil du trenge større dose enn en kar på 80kg (181cm høy)?
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Har du noen forslag på dosering av EAA?
Hvor mye tar du før trening? Vil du trenge større dose enn en kar på 80kg (181cm høy)?

10 g vil nok holde i massevis. Jeg vil ikke trenge mer nei, veier jo bare ca 85 kg.


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

10 g vil nok holde i massevis.

... Det hørtes litt drøyt ut. Har EAA i pilleform (Vet ikke om man får det i pulver) 4 kapsler inneholder 2000mg. For å få 10g må jeg spise 20 piller! Boksen inneholder 120stk. Jeg skal jo bare ta det rett før trening, og får i meg resten av proteinene via mat (og litt pulver)

Jeg vil ikke trenge mer nei, veier jo bare ca 85 kg.

Ålreit.. Skjønner at det er på tide for meg å forberede til bikinisesongen Tongue.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
... Det hørtes litt drøyt ut. Har EAA i pilleform (Vet ikke om man får det i pulver) 4 kapsler inneholder 2000mg. For å få 10g må jeg spise 20 piller! Boksen inneholder 120stk. Jeg skal jo bare ta det rett før trening, og får i meg resten av proteinene via mat (og litt pulver)

Da har du nok kjøpt et meget overpriset tilskudd. Du får kjøpt et halvt kilo EAA i pulverform i Sverige for ca 200 kr.


Utlogget PeGo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Da har du kjøpt et meget overpriset tilskudd. Du får kjøpt et halvt kilo EAA i pulverform i Sverige for ca 200 kr.

Hvordan er disse ?

http://mmsports.se/product.php?productid=1696&cat=0&page=1
eller
http://www.gymvaruhuset.com/?pid=383575
"I am the Flail of God. If you had not committed great sins, God would not have sent a punishment like me upon You."

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure

Innholdet ser bra ut, men jeg vet ikke hvordan smaken er (dog smaker alle EAA-pulver høgg uansett, så det har kanskje ikke så mye å si).


Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Tabbe! Jeg har blitt screwad.

Dro til Sverige i hui og hast, og rakk ikke å gjøre noe særlig research. Visste bare at EAA skulle jeg ha:P
Skal nok ikke til Sverige på lenge, så får se om jeg får bestilt på nettet. (Men disse to sidene som ble vist til vil ha personnummeret mitt! For det første vil jeg ikke gi det vekk, og for det andre så er norske persnr. tydeligvis lengre enn svenske...)
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Doit!Doit!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 319
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 319

  • Ain't Nothing To It But To Do It
kan få eaa på proteinbutikken her i bergen hvis du skulle være herfra da, hvis ikke er vel ikke porto så mye, slipper ihvertfall toll&tull fra utlandet hvis du ikke finner noe for under 200 da..

ikke dyrt heller..

on sin amino 2222 med eaa&bcaa 5 tabb er 10g protein og 160tabb til under 200 såvidt jeg husker..
er jo 2mnd+ forbruk det hvis du er på fullkropps prg..
de har også dymatize sin flytende&tabb ikke sammenlignet hvilke av disse som ble mest prinsgunstig..
The best activities for your health are pumping and humping

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93150.msg1376066;topicseen#new

Utlogget PeGo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 131

Innholdet ser bra ut, men jeg vet ikke hvordan smaken er (dog smaker alle EAA-pulver høgg uansett, så det har kanskje ikke så mye å si).

Det er hovedsakelig innholdet jeg er interessert i og om det holdt mål, så dette er bra.
Takk for svaret.
"I am the Flail of God. If you had not committed great sins, God would not have sent a punishment like me upon You."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!