Skrevet av Emne: melkeprotein bra for oss?  (Lest 6276 ganger)

Utlogget Rawk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

melkeprotein bra for oss?
« : 24. februar 2010, 21:08 »
Hey! Har hørt at melk ikke er bra å drikke fordi proteinene i melka er beregna for kuer og ikke fungerer bra på menneskekroppen. Noen som har noen meninger rundt dette? Håper ikkke all melkdrikkinga er bortkasta

Utlogget anskar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 134

  • hei hei :)
Sv: melkeprotein bra for oss?
« #1 : 24. februar 2010, 21:11 »
Ikke vær redd du.

jeg bruker som regel å ta med meg en kniv
og hvis noen kødder med meg så stikker jeg dem bare i magen en 2-3 ganger
hvis ikke dette fungerer så, jeg å ringer  jeg bare bas rutton


Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #2 : 24. februar 2010, 21:11 »
Mange er allergisk/reager på kasein.

End of story.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #3 : 25. februar 2010, 23:03 »
Evolusjonen har heldigvis utstyrt oss nord-europeere med livslang produksjon av enzymet laktase som gjør oss i stand til å fordøye laktose i voksen alder. Dermed er melk sunt, året rundt Smiley (Forutsatt at man ikke er en av de som er intolerante eller allergiske)

Laktasenivået holder seg typisk høyt for befolkningsgrupper som tidligere har hatt begrenset mulighet for å dyrke jord på grunn av klima eller andre årsaker og dermed vært avhengig av melk fra dyr for å overleve. I Skandinavia ligger andelen med laktoseintoleranse på ca 5%, i sentral-Europa øker den til ca 15% og er på over 50% i sør-Europa. Den er på 70–90% i Afrika (med unntak for mange nomadegrupper), 80% i sentral-Asia, 90% i øst-Asia, 30% i nord-India, 70% i sør-India og 65% i sør-Amerika.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #4 : 26. februar 2010, 10:45 »
Evolusjonen har heldigvis utstyrt oss nord-europeere med livslang produksjon av enzymet laktase som gjør oss i stand til å fordøye laktose i voksen alder. Dermed er melk sunt, året rundt Smiley (Forutsatt at man ikke er en av de som er intolerante eller allergiske)

Laktasenivået holder seg typisk høyt for befolkningsgrupper som tidligere har hatt begrenset mulighet for å dyrke jord på grunn av klima eller andre årsaker og dermed vært avhengig av melk fra dyr for å overleve. I Skandinavia ligger andelen med laktoseintoleranse på ca 5%, i sentral-Europa øker den til ca 15% og er på over 50% i sør-Europa. Den er på 70–90% i Afrika (med unntak for mange nomadegrupper), 80% i sentral-Asia, 90% i øst-Asia, 30% i nord-India, 70% i sør-India og 65% i sør-Amerika.
God informasjon om melkesukkeret, men det var vel melkeproteinet det ble spurt om her?
Til trådstater så kan du se nærmere på artikkelen http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=861
Når det gjelder kasein og intoleranse/sykdom så har vi en pionérforsker på dette i Norge som jobber ved Rikshospitalet - Karl Ludvig Reichelt. Han har funnet ut at kasein i vår norske kumelk kan stå bak oppsiktsvekkende mange lidelser.
Du kan også lese mer på hjemmesiden til Norsk Protein Intoleranse Forening www.npif.no

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #5 : 26. februar 2010, 12:44 »
God informasjon om melkesukkeret, men det var vel melkeproteinet det ble spurt om her?
Til trådstater så kan du se nærmere på artikkelen http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=861
Når det gjelder kasein og intoleranse/sykdom så har vi en pionérforsker på dette i Norge som jobber ved Rikshospitalet - Karl Ludvig Reichelt. Han har funnet ut at kasein i vår norske kumelk kan stå bak oppsiktsvekkende mange lidelser.
Du kan også lese mer på hjemmesiden til Norsk Protein Intoleranse Forening www.npif.no

Det har du rett i, men jeg skrev også allergi Smiley Uansett bra link, honnør for den.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: melkeprotein bra for oss?
« #6 : 16. mars 2010, 07:52 »
Hey! Har hørt at melk ikke er bra å drikke fordi proteinene i melka er beregna for kuer og ikke fungerer bra på menneskekroppen. Noen som har noen meninger rundt dette? Håper ikkke all melkdrikkinga er bortkasta

Du kan være rolig. Melk er ikke dårlig for deg (hvis du ikke er allergisk selvsagt).

Pussig argument at proteinene ikke skulle være "beregnet" for oss forresten, for hva er egentlig beregnet for oss altetende mennesker? Det tankesettet forutsetter liksom en ikke-evolusjonær syn på verden vi lever i.


Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: melkeprotein bra for oss?
« #7 : 21. mars 2010, 12:22 »
Det er vell betakasein A1 som ikke er så gunstig for kroppen, vanskelig å fordøye og kan bli betraktet som ett fremmedlegeme av immunforsvaret, noe som er lite heldig.
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #8 : 21. mars 2010, 12:43 »
Det er vell betakasein A1 som ikke er så gunstig for kroppen, vanskelig å fordøye og kan bli betraktet som ett fremmedlegeme av immunforsvaret, noe som er lite heldig.

http://www.nzfsa.govt.nz/policy-law/projects/a1-a2-milk/a1-a2-report.pdf
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #9 : 21. mars 2010, 13:30 »
Det er vell betakasein A1 som ikke er så gunstig for kroppen, vanskelig å fordøye og kan bli betraktet som ett fremmedlegeme av immunforsvaret, noe som er lite heldig.

Dette er jo bare spekulasjoner da. Det foreligger kanskje en korrelasjon mellom f.eks angrep på betaceller i pankreas, men ingen årsakssammenheng. I forskning kan det ofte være slik at om 1000 røykere spiser store doser vitamin E, så kan alikevel prevalens for kreft være høyere enn en normal gruppe, til tross for at vitamin E er et antioksidant. Derfor gjør man grundigere forskning. Det kan være ørten årsaker til at utfallet ble motsatt av hva man hadde trodd.

Folk er så besatte av å finne "synderen", og glemmer at det er mye mer sannsynlig at det er kombinasjonen av utallige "synder" som gir negativt utslag. Ikke dytt i deg sukker, ikke drikk 12 liter melk om dagen, det er gode råd.
Sa brura

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: melkeprotein bra for oss?
« #10 : 21. mars 2010, 13:31 »
New Zealand produserer omkring 400 mill melk per år, så å ha det nyzealandske mattilsynet med på laget er en fin ting,... Men dem avler opp A2-kyr, og leverer ren A2-melk, så det må da være en grunn til at de ikke ønker A1. Men det er vell lite dokumentasjon på helseeffekten fra å gå fra A1/A2 til ren A2, men det vil ikke si at det er noen...
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #11 : 21. mars 2010, 13:38 »
Basert på:

Elliott collected data from various sources from 20 wealthy countries and reported a significant correlation between the amount of A1 beta-casein consumed in a country and the national rate of coronary heart disease. They also found a similar correlation between A1 beta-casein consumption and the rate of childhood type 1 diabetes.

Det kan være tusen andre årsaker. Kanskje A1 er èn av dem, men som jeg nevnte i foregående innlegg..Jeg synes ikke at det å peke på EN faktor som årsak til noe så omfattende som hjertesykdom og diabetes, som jo er livsstilssykdommer, er noe godt argument.


Edit:
Noe som de også påpeker i rapporten.

While the Review comments that the correlations between A1 milk and diabetes in one study are extremely high, the Review also states that such correlations cannot establish cause and effect, that clinical studies in this area are not very helpful and the results from animal studies are mixed. The Review therefore states that this is an area where further research is needed and could be very worthwhile. In light of this, NZFSA considers that there is not enough evidence to date on which to change positions about the exposure of people to types of milk. NZFSA will continue to seek independent expert advice on new information arising on this issue.

The Review states that cardiovascular disease is a multi-factorial disease. This means that there are many risk factors, supported by a wealth of evidence, that need to be addressed. The review suggests that one of the dangers of focusing on new potential risk factors with marginal evidence is that the important other major risk factors with good evidence are forgotten. Major risk factors include smoking and high saturated fat intake; major risk mitigating factors include omega-3 fatty acid, and fruit and vegetable consumption.

The studies available do not provide sufficient evidence to support changing advice on the consumption of milk.



For øvrig er rapporten/forslaget fra 2004. Nyeste oppdatering fra 2009 sier de dette:

Based on this review, EFSA concluded that a cause and effect relationship is not established between the dietary intake of BCM7, related peptides or their possible protein precursors and non-communicable diseases. Consequently, a formal EFSA risk assessment is not recommended.”

The most common proteins in cow’s milk are beta-casein A1 and beta-casein A2. Milk high in beta-casein A1 is being referred to as ‘A1 milk’ while milk high in beta-casein A2 is being called ‘A2 milk’. Cow’s milk contains six major proteins: four casein proteins make up 80 percent of the milk proteins, the other two are whey proteins.

Milk is important in the diet



De har for øvrig både "A1" og A2"-kyr på New Zealand.
Sa brura

Utlogget thenatural

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 84

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #12 : 21. mars 2010, 14:05 »
Jeg tror at melkeprotein og melkefett er meget bra for oss. Det er vel og merke hvis den er upasteurisert, dvs ikke varmet opp slik at alle enzymene er drept. Jeg drikker helmelk, ca. 4% fett som er upasteurisert og det har jeg gjort i 5 år. Jeg holder meg borte fra fabrikkmelka som jeg anser som "junk-food".

Når det gjelder intoleranse, som kan gjelde både for melkesukret og proteinet, vil jeg si følgende: jeg kjenner til tre personer i nærmiljøet mitt som ikke tåler pasteurisert melk kjøpt på butikken men som ikke har noen problemer med å fordøye upasteurisert melk. Dette er et faktum som flere er i ferd med å oppdage, selv her i mitt lille lokalsamfunn.

Så, mitt råd er for de som liker melk å finne en vennligsinnet bonde som er villig til å selge deg melk rett fra tanken. Og hvis du er en av de som tror på myten om at fett er farlig, spesielt "fjøsfett", så kan fettet i melka tas bort og brukes til fløte. Den stiger til toppen etter en kort stund fordi den ikke er homogenisert.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #13 : 21. mars 2010, 14:34 »
Mange av utsagnene om at A1 casein er dårlig for deg kommer fra folk som jobber for A2 corporation, så de bør kanskje tas med en klype salt.
Det er en interessant hypotese, men det er ikke nok bevis til å si at vanlige folk bør slutte å drikke melk/drikke bare A2 melk.
Mange argumenterer med at for eksempel autister kan gjøre det bedre uten A1 i kosten. Det er kanskje sant, men det betyr ikke at A1 gir deg autisme. Heller at autister har problemer med å prosessere disse beta caseinene. Husker en studie jeg leste om dette hvor de skjekka antistoffer for diverse melkepeptider, autistene hadde økte nivåer mens vanlige folk ikke hadde det.

Når det gjelder diabetes er vel hovedargumentet at land som får i seg mye A1 casein har mye diabetes type I. Det er "økologiske" studier og man skal være forsiktig med å si noe om årsaksforhold ut fra det.

A2 hypotesen har fått en del kritikk, f eks i en review av Turnwell:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15867940
Kan være verdt å få med seg kommentarene som kritiserer reviewn, kanskje ikke den som er skrevet av en som jobber i A2 corporation, men (se acknowledgements)..
Turnwell blir arrestert på noen punkter, men jeg syns A2 forkjemperne blåser det ganske opp.
Folk som ikke har noe anlegg for diabetes type I får nok ikke diabetes av å drikke melk.. men kanskje er A1 kasein med på progresjon i sykdommen? Slik at folk som allerede har det eller kommer til å få det vil ha en raskere progresjon med A1 kasein.. det blir jo spekulasjon, ettersom det ikke er noe særlig bevis for dette.

Tror desverre man må subscribe for å lese den artikkelen, men tenkte jeg skulle poste alikevell.

I tilegg har det kommet en del artikler som fokuserer på mulige positive helseeffekter av proteinene i melk. For eksempel blodtrykk.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2039733/?tool=pubmed
Den tar for seg flere ting enn bare proteinene i melka.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #14 : 21. mars 2010, 14:58 »
Selv om studiene på (A1) kasein ikke gir noe 100% sikkert svar hverken i den ene eller den andre retningen, er det viktig å se hva som foregår på "grasrotnivå". Det er mye erfaring rundt dette med kaseinfrie dietter i Norge, og veldig mange opplever mildt sagt forbløffende resultater ved å kutte det ut. Dette kan vi blant annet få bekreftet gjennom Norsk Protein Intoleranse Forening, en rekke terapeuter og alternative klinikker, samt firmaet Neurozym. Neurozym samarbeider med dr. Reichelt om analyser av urinprøver, i jakten på ufordøyd kasein som flyter rundt som "morfin" i systemet. Erafringen de høster er temmelig overbevisende: veldig mange blir syke av den norske konsummelka, og antakeligvis er langt flere rammet av intoleranse for kasein enn det vi vet. I 2008 ble det laget en to timer lang film om temaet (samt glutenintoleranse) der dr. Reichelt og flere andre fagfolk ble intervjuet, samt mange som hadde blitt friske ved å legge om kosten (trailer): http://www.filmpraksis.no/Balansetrailer.html

Ellers er jeg helt enig med deg, the natural, i at toleransen for melk er bedre når den er upasteurisert. Men jeg frikjenner ikke melka så enkelt. Kurasene har noe å si, og fôret har mye å si. Norske kyr spiser mat de ikke er tilpasset som drøvtyggere, dvs. en masse kraftfôr satt sammen av hvete, soya, raps, mais m.m. Flere av disse ingrediensene er i tillegg svært tvilsomme med tanke på hybridisering og genmodifisering av plantene. (selv om det fremdeles er forbud mot GM-mat i Norge, vet vi at det forekommer)

Hadde vi i Norge brukt gamle melkeferaser, gitt dem utelukkende naturlig føde (gras) og i tillegg bare brukt upasteurisert råvare (aller helst naturlig syrnet) er jeg helt sikker på at summen av disse tiltakene hadde minimert problemene med melk. Selv om dette aldri vil skje av økonomiske årsaker, burde det blitt en nisje. Selv har jeg fattet speseilt interesse for dette med melk, og jobber litt med denne saken.
Jeg er selv en av mange som har gjenvunnet helsa ved å kutte ut Tine Meieriers produkter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!