Skrevet av Emne: melkeprotein bra for oss?  (Lest 6226 ganger)

Utlogget thenatural

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 84

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #15 : 21. mars 2010, 15:15 »

Ellers er jeg helt enig med deg, the natural, i at toleransen for melk er bedre når den er upasteurisert. Men jeg frikjenner ikke melka så enkelt. Kurasene har noe å si, og fôret har mye å si. Norske kyr spiser mat de ikke er tilpasset som drøvtyggere, dvs. en masse kraftfôr satt sammen av hvete, soya, raps, mais m.m. Flere av disse ingrediensene er i tillegg svært tvilsomme med tanke på hybridisering og genmodifisering av plantene. (selv om det fremdeles er forbud mot GM-mat i Norge, vet vi at det forekommer)

Hadde vi i Norge brukt gamle melkeferaser, gitt dem utelukkende naturlig føde (gras) og i tillegg bare brukt upasteurisert råvare (aller helst naturlig syrnet) er jeg helt sikker på at summen av disse tiltakene hadde minimert problemene med melk. Selv om dette aldri vil skje av økonomiske årsaker, burde det blitt en nisje. Selv har jeg fattet speseilt interesse for dette med melk, og jobber litt med denne saken.
Jeg er selv en av mange som har gjenvunnet helsa ved å kutte ut Tine Meieriers produkter.

Ja, dette er jeg helt enig i. Optimal føde for kuene ville gitt optimal melk for oss. Men når nå tingene er som de er, må man jo bare ta det nest beste, eller være fri. For hvor mye mat gjenstår i det moderne kostholdet som ikke er pasteurisert, oppvarmet eller tilsatt all verdens uheldige stoffer? Jeg har tro på at det er en positiv ting å få i seg et minimum av mat som er rå. Grønnsaker og frukt kvalifiserer jo ennå selv om de er sprøytet. Jeg tror det handler om å finne det mest optimale samtidig som det er praktisk.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #16 : 21. mars 2010, 16:45 »
Selv om studiene på (A1) kasein ikke gir noe 100% sikkert svar hverken i den ene eller den andre retningen, er det viktig å se hva som foregår på "grasrotnivå".

Med "grasrotnivå" mener du folk som synser, og deretter presenterer ting som om det var eksakt forskning,  den hele og fulle sannhet? Smiley
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #17 : 21. mars 2010, 18:01 »
Med "grasrotnivå" mener du folk som synser, og deretter presenterer ting som om det var eksakt forskning,  den hele og fulle sannhet? Smiley
Nei, ikke synsing, men klinisk erfaring Smiley  Jeg mener at vi må høre på de som driver med dette til daglig og har direkte kontakt med de menneskene det gjelder. Det er ikke alltid forskere bak studier har nettopp det.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: melkeprotein bra for oss?
« #18 : 21. mars 2010, 19:26 »
Dette er jo bare spekulasjoner da. Det foreligger kanskje en korrelasjon mellom f.eks angrep på betaceller i pankreas, men ingen årsakssammenheng. I forskning kan det ofte være slik at om 1000 røykere spiser store doser vitamin E, så kan alikevel prevalens for kreft være høyere enn en normal gruppe, til tross for at vitamin E er et antioksidant. Derfor gjør man grundigere forskning. Det kan være ørten årsaker til at utfallet ble motsatt av hva man hadde trodd.

Folk er så besatte av å finne "synderen", og glemmer at det er mye mer sannsynlig at det er kombinasjonen av utallige "synder" som gir negativt utslag. Ikke dytt i deg sukker, ikke drikk 12 liter melk om dagen, det er gode råd.

Sant at det ikke er gjort nok forskning, men som nevnt har veldig mange fått bedre helse ved å kutte ut melken. Tilfeldig? For å synse litt: hvis du har en utforbakke, der 3 av 10 faller og knekker foten, trenger du da røntgenbildene som dokumentasjon for å si at bakken kan være farlig?
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #19 : 21. mars 2010, 20:31 »
Sant at det ikke er gjort nok forskning, men som nevnt har veldig mange fått bedre helse ved å kutte ut melken. Tilfeldig? For å synse litt: hvis du har en utforbakke, der 3 av 10 faller og knekker foten, trenger du da røntgenbildene som dokumentasjon for å si at bakken kan være farlig?

Tja. Det kan være noe feil med skiiene, bindingen, støvlene, føret, hvem vet? Samtidig vet man jo at slalom kan være farlig, så det er ikke nødvendigvis bakken det er noe galt med.

Poenget er at det blir for snever forskning. Tenk deg at du snur det rundt. Tenk om f.eks barn i Afrika hadde hatt tilgang på melk (de som har laktase, enzymet). Bedret proteininntak ville redusert dødsfall, og man kunne konkludert med at melk er livsviktig.
Dessuten er melk den absolutt beste kilden til kalsium, og nei, Ingreen, brokkoli er IKKE en god kilde til kalsium(fytinsyre hemmer, samt at for anbefalt daglig inntak trenger man ca 8kg brokkoli). Kalsium er ikke bare viktig i barneårene mot rakitt, men også gunstig for voksne for å motvirke osteomalaci (nedsatt mineralisering i beinvevet). Hvis man veier opp alt det gode melk gir mennesker mot det som da eventuelt kan være negativt, så tror jeg melk alikvel er en vinner.

Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #20 : 21. mars 2010, 20:32 »
Nei, ikke synsing, men klinisk erfaring Smiley  Jeg mener at vi må høre på de som driver med dette til daglig og har direkte kontakt med de menneskene det gjelder. Det er ikke alltid forskere bak studier har nettopp det.

Jaha, deg? Eller, hvem er det du mener?
Sa brura

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #21 : 21. mars 2010, 20:38 »
Sant at det ikke er gjort nok forskning, men som nevnt har veldig mange fått bedre helse ved å kutte ut melken. Tilfeldig? For å synse litt: hvis du har en utforbakke, der 3 av 10 faller og knekker foten, trenger du da røntgenbildene som dokumentasjon for å si at bakken kan være farlig?
Den er ikke farlig. Et flertall kommer ned helt fint, og de som knakk foten kjørte utover sine evner.

og nei, Ingreen, brokkoli er IKKE en god kilde til kalsium(fytinsyre hemmer, samt at for anbefalt daglig inntak trenger man ca 8kg brokkoli).
Jeg har lite lyst til å være i nærheten av noen som baserer kalsiuminntaket på brokkoli.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #22 : 21. mars 2010, 20:40 »
Den er ikke farlig. Et flertall kommer ned helt fint, og de som knakk foten kjørte utover sine evner.
Jeg har lite lyst til å være i nærheten av noen som baserer kalsiuminntaket på brokkoli.

Hun der Lavendel? som prøvde seg på rawfood-propaganda her for en tid tilbake mente jo at grønnsakene hennes gav henne nok kalsium. Men da jeg brukte halve ettermiddagen til å regne ut  hva hun spiste i løpet av en gjennomsnittsdag, kom vi frem til at hun jo ikke var i nærheten (samt noen andre mineraler og vitaminer). Men nei, bare tanken på å være i nærheten av henne gjorde meg uvel.
Sa brura

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #23 : 21. mars 2010, 20:48 »
Hun der Lavendel? som prøvde seg på rawfood-propaganda her for en tid tilbake mente jo at grønnsakene hennes gav henne nok kalsium. Men da jeg brukte halve ettermiddagen til å regne ut  hva hun spiste i løpet av en gjennomsnittsdag, kom vi frem til at hun jo ikke var i nærheten (samt noen andre mineraler og vitaminer). Men nei, bare tanken på å være i nærheten av henne gjorde meg uvel.
Hahaha, ja. 8 kg RÅ brokkoli må jo virkelig gjøre underverker for tarmfunksjonen, man blir neppe forstoppet av det...

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: melkeprotein bra for oss?
« #24 : 21. mars 2010, 20:59 »
Den er ikke farlig. Et flertall kommer ned helt fint, og de som knakk foten kjørte utover sine evner.

Hehe, kan være sant nok, men om så å si hele befolkningen skal renne i denne bakken, ville jeg ha gjort bakken litt mer medgjørlig...

Selv drikker jeg melk i ny og ne, og er ikke en fanatisk motstander, men ser at veldig mange ikke tåler det like bra. Og hvis man finner årsaken (A1?), så burde man så absolutt gjøre noe med det....
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Hugenott

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Sitt ikke inne når alt håp er ute.
Sv: melkeprotein bra for oss?
« #25 : 21. mars 2010, 22:22 »
Tja. Det kan være noe feil med skiiene, bindingen, støvlene, føret, hvem vet? Samtidig vet man jo at slalom kan være farlig, så det er ikke nødvendigvis bakken det er noe galt med.

Poenget er at det blir for snever forskning. Tenk deg at du snur det rundt. Tenk om f.eks barn i Afrika hadde hatt tilgang på melk (de som har laktase, enzymet). Bedret proteininntak ville redusert dødsfall, og man kunne konkludert med at melk er livsviktig.
Dessuten er melk den absolutt beste kilden til kalsium, og nei, Ingreen, brokkoli er IKKE en god kilde til kalsium(fytinsyre hemmer, samt at for anbefalt daglig inntak trenger man ca 8kg brokkoli). Kalsium er ikke bare viktig i barneårene mot rakitt, men også gunstig for voksne for å motvirke osteomalaci (nedsatt mineralisering i beinvevet). Hvis man veier opp alt det gode melk gir mennesker mot det som da eventuelt kan være negativt, så tror jeg melk alikvel er en vinner.


Ingen tvil om at melk har mange gode egenskaper og er en vinner, selvfølgelig gitt at man tåler den!  Tongue
Fint at du påpeker viktigheten av kalsium og det å vokse, da f.eks morsmelk består av betakasein A2, og nada A1. Opprinnelig inneholdt heller ikke kumelka A1, men den har kommet i ettertid vha mutasjon. Om A1 kan være helseskadelig, gjenstår å dokumentere. Hva det er med melken som gjør at flere får bedre helse med å kutte den ut, gjenstår å dokumentere. Og å si at A1 er helseskadelig, blir politisk ukkorekt for store melkeproduserende land, som f.eks New Zealand (snodig at dem startet med A2-avl og produksjon, hvis A1 er harmløst spør du meg....)

...men er enig i at melken kunne gjort god nytte, og reddet liv, om den f.eks var tilgjengelig for sultende barn i Afrika! Klart det.

Edit: rota litt med A1 og A2, så måtte redigere litt.... gikk litt i surr, tror jeg trenger ett glass melk  Grin
Mitt mål er å tie med tilbakevirkende kraft.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #26 : 22. mars 2010, 23:47 »
Dessuten er melk den absolutt beste kilden til kalsium, og nei, Ingreen, brokkoli er IKKE en god kilde til kalsium(fytinsyre hemmer, samt at for anbefalt daglig inntak trenger man ca 8kg brokkoli). Kalsium er ikke bare viktig i barneårene mot rakitt, men også gunstig for voksne for å motvirke osteomalaci (nedsatt mineralisering i beinvevet). Hvis man veier opp alt det gode melk gir mennesker mot det som da eventuelt kan være negativt, så tror jeg melk alikvel er en vinner.
Kan ikke huske jeg har flagget brokkoli som noen suveren kilde til kalsium heller. Nå er det vel ikke brokkoli som inneholder mest fytinsyre uansett (sammenliknet med korn og belgfrukter), men man får jo fint dekket behovet for kalsium gjennom animalsk mat. Gjennom den animalske maten får man jo faktisk alt. Det er det som gjør den så genial.
Jeg har uansett ingen tro på at vår pasteuriserte og søte butikk-melk er noen god kilde til kalsium. Kalsiumet ligger der ja, men opptaket er sterkt redusert. Hvis melka er upasteurisert og/eller syrnet, er saken en annen:
http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?doi=10.1159/000080455
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15083312
http://www.jacn.org/cgi/content/abstract/26/3/288

Vi trenger de levende bakteriene som finnes naturlig i melka for å kunne fordøye den best mulig.
Kalven er 100% tilpasset kumelk, men den dør hvis den bare får pasteurisert melk...

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: melkeprotein bra for oss?
« #27 : 23. mars 2010, 20:27 »
bare fordi upasteuriserte produkter gir bedre opptak av kalsium (slik som den nederste linken din viser, dog med yoghurt, ikke melk) betyr ikke at pasteuriserte produkter gir ett dårlig opptak.
uansett bare en studie.

Her er en artikkel som går ganske grundig igjennom kalsiumopptak, etc:
http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/suppl_2/119S#SEC2

Den nevner at en del kilder er bedre enn melk, men ikke at melk er dårlig.
de skriver også bare "milk", står ikke om den er pasteurisert eller ikke, men regner med at den er det, siden det er det som er vanlig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!