Skrevet av Emne: Spørsmål til de drevne !  (Lest 6487 ganger)

Utlogget Aleksander86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #30 : 14. mars 2010, 01:26 »
 Wink  Kiss  Tongue
No pain, No gain!!! - No Gain, just pain!!!

Utlogget QJON

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 048
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 048

  • kraftkar
Sv: Spørsmål til de drevne !
« #31 : 14. mars 2010, 01:54 »
Er enig med at noe serlig over 10 reps blir vel mye. Har selv prøvd ut litt av begge deler. 100 reps en periode faktisk. Selfølgelig helt idioti Smiley. 1*1 også, ved å kjøre veeeeldig sakte. Det ble også bare tull Smiley
Har mest tro på å kjøre 2til 10 tungt for å bli sterk. Noe forøvrig jeg aldri har blitt Smiley
Jeg har noen midium og lette imellom de tunge dagene..
Men som sagt, er ikke noe fasit på dette.. Må prøve det ut selv.
Bedre sent enn aldri  215-140-220 m. utstyr

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #32 : 14. mars 2010, 19:19 »
Hva som lukter troll lang vei?? Skjønner ikke at alle er så for høyreps??? Kan noen forklare meg hvorfor man skal kjøre så jævlig mange reps?? For jeg må helt ærlig si at jeg ikke fatter det!!! Men må jo være enormt mange som mener høyreps er alfaomega da alle kommentarene som har kommet etter mine innlegg på denne tråden har vært av negativ art... Så jeg ønsker GJERNE å få vite hvorfor alle sverger til høyreps... Har jo sett at veldig mange som skriver her inne er 16 åringer som nettopp har begynt å trene, men jeg ønsker GJERNE svar fra alle som mener de har peiling!!

Hvis noen virkelig kan fortelle meg hva som er vitsen med å kjøre f.eks 15-20 reps når jeg har meget gode resultater med 6-10 så blir jeg meget paff hvis de kan komme med en saklig begrunnelse for det!!! Men jeg venter i spenning...

Og forresten så kan de som bare har ting å si  som: "LOL" og "dette lukter troll"  bare holde kjeft eller komme med en begrunnelse, for i mine øyne er alle som henger seg på andres utsagn fremdeles bare noen småtroll som fremdeles tror at stanga man bruker i benkpress o.l. veier 80kg aleine!!! 

For det første har min vekt svært lite å gjøre med denne diskusjonen ei heller alder. Du argumenterer på en slik måte at jeg ikke tar deg seriøs. Men spør og du skal få svar.

Høy rep har mange fordeler i forhold til restitusjon av ledd og sener. Tar og copy/paster i fra Børge Fagleri:

"Du vil både kunne restituere sener og ledd fra tunge belastninger og allikevel oppleve en muskulær treningsverk som vil utfordre smerteterskelen til hvem som helst! Som studiene til Wernbom viser kan man forvente en dramatisk treningseffekt, men kanskje enda viktigere en "priming" effekt som gir grunnlag for bedre resultater videre i treningsfasen. "

Det å kjøre høyrep vil passe fint inn i en periodisering, dietmar har noe høyrep i sine program og han har vell strengt tatt coachet en del sterke folk.

Samtidig burde det ikke være noe mål i seg selv å trene til full utmattelse på hver eneste øvelse og hvert eneste sett.

Utlogget Aleksander86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #33 : 14. mars 2010, 21:30 »
For det første har min vekt svært lite å gjøre med denne diskusjonen ei heller alder. Du argumenterer på en slik måte at jeg ikke tar deg seriøs. Men spør og du skal få svar.

Høy rep har mange fordeler i forhold til restitusjon av ledd og sener. Tar og copy/paster i fra Børge Fagleri:

"Du vil både kunne restituere sener og ledd fra tunge belastninger og allikevel oppleve en muskulær treningsverk som vil utfordre smerteterskelen til hvem som helst! Som studiene til Wernbom viser kan man forvente en dramatisk treningseffekt, men kanskje enda viktigere en "priming" effekt som gir grunnlag for bedre resultater videre i treningsfasen. "

Det å kjøre høyrep vil passe fint inn i en periodisering, dietmar har noe høyrep i sine program og han har vell strengt tatt coachet en del sterke folk.

Samtidig burde det ikke være noe mål i seg selv å trene til full utmattelse på hver eneste øvelse og hvert eneste sett.

*Humrer og ler* Tror jeg hadde merket noe etter 7år med tunge vekter hvis det hadde vært så stort problem i forhold til ledd og sener som du skal ha det til... Samtidig så kan jeg se den med å trene høyreps av og til noe jeg også har skrevet at jeg gjør (men at jeg gjør det sjelden) og selvfølgelig har din alder og vekt noe å si i denne sammenheng... Jeg tror det er ytterst få her inne som hadde valgt en 16år gammel guttevalp på 55 kg til PT hvis det hadde vært mulig, uavhengig av kunnskap... Hvis du hadde trent så forbanna rett hadde du kanskje hatt noen kilo mer på kroppen også... Huh  Og så er det jo også slik at aldresgrensen på de fleste gym er 16 år (så vidt jeg vet)... Det vil også si at personer på 16 år har NULL erfaring og nettopp har begynt å leke seg... Selvfølgelig kan man lese seg til kunnskap også, men da kommer man igjen inn på det med at hver kropp er individuell og reagerer forskjellig på forskjellige program, øvelser og ikke minst repitisjoner!!!
No pain, No gain!!! - No Gain, just pain!!!

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #34 : 15. mars 2010, 09:08 »
Mye av den samme holdingen møter man også ofte blant yngre idrettsutøvere som ikke vil kjøre forebyggende øvelser, man kan fint gå flere år uten å ha noen alvorlig skader og da er det lett å være etterpåklok.

Etter hva jeg har lest har du hatt ett opphold på 4 år? Så du har vell ikke hatt 7 år sammenhengende trening? 7 år er strengt tatt ikke veldig lenge når det gjelder tung trening.
Hva du legger i tung styrketrening aner ikke jeg, godt mulig du ikke trener tungt i det hele tatt.

Min vekt har variert alt i fra 75 kilo til 100 kilo av henging av hva jeg har trent for og opp imot, og er 30 år.

Utlogget Aleksander86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #35 : 15. mars 2010, 21:53 »
Mye av den samme holdingen møter man også ofte blant yngre idrettsutøvere som ikke vil kjøre forebyggende øvelser, man kan fint gå flere år uten å ha noen alvorlig skader og da er det lett å være etterpåklok.

Etter hva jeg har lest har du hatt ett opphold på 4 år? Så du har vell ikke hatt 7 år sammenhengende trening? 7 år er strengt tatt ikke veldig lenge når det gjelder tung trening.
Hva du legger i tung styrketrening aner ikke jeg, godt mulig du ikke trener tungt i det hele tatt.

Min vekt har variert alt i fra 75 kilo til 100 kilo av henging av hva jeg har trent for og opp imot, og er 30 år.


Ja, men hva er da problemet når du er 30 år og har vekten til en mann?? Slik jeg forstod deg fra forrige innlegg her så tolket jeg det som at du var 16 år og 55 kilo... Og da må jeg være ærlig å si at jeg ikke klarte å ta deg seriøst... Og ja, jeg har trent i 7 år... men også hatt en pause på 4år etter en bilukykke som satte meg fullstendig ut av spill...


Med tung trening mener jeg sett hvor man tar alt fra 1-8 reps men hvor øynene holder på å sprette ut av skallen på en  når man er på nest siste rep...


Men men... never mind... jeg trener på min måte, så får dere trene på deres!! Wink
No pain, No gain!!! - No Gain, just pain!!!

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Spørsmål til de drevne !
« #36 : 15. mars 2010, 22:28 »

Ja, men hva er da problemet når du er 30 år og har vekten til en mann?? Slik jeg forstod deg fra forrige innlegg her så tolket jeg det som at du var 16 år og 55 kilo... Og da må jeg være ærlig å si at jeg ikke klarte å ta deg seriøst... Og ja, jeg har trent i 7 år... men også hatt en pause på 4år etter en bilukykke som satte meg fullstendig ut av spill...


Med tung trening mener jeg sett hvor man tar alt fra 1-8 reps men hvor øynene holder på å sprette ut av skallen på en  når man er på nest siste rep...


Men men... never mind... jeg trener på min måte, så får dere trene på deres!! Wink

Jeg er nødt til å spørre - hvor mye løfter du i de tre store?

Utlogget Aleksander86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #37 : 15. mars 2010, 22:39 »
Jeg er nødt til å spørre - hvor mye løfter du i de tre store?
Jeg er ikke sånn kjempesterk enda pga bilulykken, men har hatt en ekstrem rask økning i det siste så nå ligger jeg på 160 i benk. Har ikke makset meg i markløft på lang tid, men trener 4-5 rep på 215.  Knebøy kan jeg DESSVERRE!!!!!!!! ikke trene tungt pga permanent skade i ve. kne men ligger på moderate 155 kg der... Prøver i disse dager under oppfølging av fysio å trene meg opp til å bli god i knebøy igjen... men dette vil ta tid hvis det i det hele tatt lar seg gjøre... Du da?? Ser ut som du er full av krutt... Wink
No pain, No gain!!! - No Gain, just pain!!!

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Spørsmål til de drevne !
« #38 : 15. mars 2010, 22:44 »
Jeg er ikke sånn kjempesterk enda pga bilulykken, men har hatt en ekstrem rask økning i det siste så nå ligger jeg på 160 i benk 275 mark... Knebøy kan jeg DESSVERRE!!!!!!!! ikke trene tungt pga permanent skade i ve. kne men ligger på moderate 155 kg der... Prøver i disse dager under oppfølging av fysio å trene meg opp til å bli god i knebøy igjen... men dette vil ta tid hvis det i det hele tatt lar seg gjøre... Du da?? Ser ut som du er full av krutt... Wink

Da er du sterkere enn jeg så for meg. Wink 200 i bøy, 140 i benk og 240 i mark, ikke så mye krutt foreløpig..

Utlogget Aleksander86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #39 : 15. mars 2010, 22:48 »
Da er du sterkere enn jeg så for meg. Wink 200 i bøy, 140 i benk og 240 i mark, ikke så mye krutt foreløpig..
Har redigert siste innlegg da jeg ikke har makset meg i mark på lenge og brukte en slik kalkulator på nett... men har redigert det nå så du kan se... tror ikke på slike kalkulatorer så skriver det slik jeg vet! Wink
No pain, No gain!!! - No Gain, just pain!!!

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #40 : 15. mars 2010, 23:00 »
La oss få klarhet en gang for alle :

Hva er best ? Å trene samme muskelgruppe to gang i uken , f.eks markløft mandag og torsdag - knebøy tirsdag og fredag . Eller å trene samme øvelse en gang i uka , f.eks markløft mandag , knebøy tirsdag , benkpress torsdag , millitærpress fredag .

hvilke erfaringer har dere gjort dere rundt deette ?

Nå har visst dette blitt en diskusjon om repetisjoner Smiley - men om trådstarter er interessert i erfaringer fra andre: Hver 5. dag har funket bra for meg opp gjennom årene.

Fred Hatfield laget for ca 100 år siden (dvs det var vel rundt -87, tror jeg) et system han kalte for ABC - det går meget forenklet ut på at optimal frekvens ikke er det samme for alle muskler/muskelgrupper, og så kommer individuelle forskjeller i tillegg... La oss si at optimal frekvens for *deg* er forside lår hver 5. dag, delts hver 3. dag, triceps hver 4. dag osv.

Så legger man ut fra en mal opp et program hvor dette legges inn. Det funker bra og er faktisk mindre komplisert enn det høres ut, men ærlig talt så blir man litt smågal av en slik tilnærming etter hvert. Bare som et eksempel på hvor overkomplisert det kan gjøres om man virkelig vil Smiley

Det med å trene hver muskelgruppe en gang per uke vel for et *relativt* "nytt" konsept å regne innen kroppsbygging, det "begynte" vel mer el. mindre med Dorian Yates og tok av for alvor tidlig på 90-tallet, gjorde det ikke? (No disrespect to Jones, Mentzer ol)

På den annen side har visstnok Ronnie Coleman trent (omtrent uten unntak) 2 ggr/uke hele sin karriere, og det kan jo se ut som om det har funket for ham Wink

To andre tilnærmingsmåter som ser ut til å fungert for mange:

1: "Dele" hver muskelgruppe i to. Dvs for ex: Dag 1 (la oss si mandag), bryst, skrå-øvelser. Dag 2 (la oss si tors), bryst 2, flat/decline-øvelser. Samme for rygg, f.eks dag en er basert på roing, mark, dag 2 er nedtrekk foran, chins, pullover i maskin...

2: Direkte/inndirekte. Meeeget enkelt forklart: Om du kjører bryst på mandag og triceps senere i uken, så inkluderer du smalbenk i tricepsøkten, kanskje dips.

Ta dette for det du synes det er verdt for deg. Og, jeg antar at du er mest opptatt av å bygge masse - det er ofte greit å gjøre slike ting 110% klart på fora hvor kroppsbyggere, styrkeløftere, vektløftere, strongmen, kampsportutøvere, fitness-utøvere osv osv osv er blant de som bidrar. Ikke beregnet som noen kritikk av trådstarter, bare en generell observasjon Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget haans91

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #41 : 16. mars 2010, 09:33 »
Var vel kanskje en grunn til at TS spurte om tips fra de drevne?


stemmer jo det ; )
-Mark : 200
-Benk :120
-Bøy: 170

Utlogget haans91

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #42 : 16. mars 2010, 09:37 »
Først og fremst betyr ikke dine personlige resultater noe som helst. Det er bare ekstremt usaklig argumentasjon. Gener er ALT.

For det andre snakker du om muskelbygging eller trening for maksimal styrke? Du vet vel at det er en forskjell?
hvis gener er ALT hvorfor har vi denne diskusjonen da ? For alt vi vet så har bare halvparten av folkene her inne GENENE , og resten kan bare gi opp .
-Mark : 200
-Benk :120
-Bøy: 170

Utlogget haans91

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #43 : 16. mars 2010, 09:40 »
Nå har visst dette blitt en diskusjon om repetisjoner Smiley - men om trådstarter er interessert i erfaringer fra andre: Hver 5. dag har funket bra for meg opp gjennom årene.

Fred Hatfield laget for ca 100 år siden (dvs det var vel rundt -87, tror jeg) et system han kalte for ABC - det går meget forenklet ut på at optimal frekvens ikke er det samme for alle muskler/muskelgrupper, og så kommer individuelle forskjeller i tillegg... La oss si at optimal frekvens for *deg* er forside lår hver 5. dag, delts hver 3. dag, triceps hver 4. dag osv.

Så legger man ut fra en mal opp et program hvor dette legges inn. Det funker bra og er faktisk mindre komplisert enn det høres ut, men ærlig talt så blir man litt smågal av en slik tilnærming etter hvert. Bare som et eksempel på hvor overkomplisert det kan gjøres om man virkelig vil Smiley

Det med å trene hver muskelgruppe en gang per uke vel for et *relativt* "nytt" konsept å regne innen kroppsbygging, det "begynte" vel mer el. mindre med Dorian Yates og tok av for alvor tidlig på 90-tallet, gjorde det ikke? (No disrespect to Jones, Mentzer ol)

På den annen side har visstnok Ronnie Coleman trent (omtrent uten unntak) 2 ggr/uke hele sin karriere, og det kan jo se ut som om det har funket for ham Wink

To andre tilnærmingsmåter som ser ut til å fungert for mange:

1: "Dele" hver muskelgruppe i to. Dvs for ex: Dag 1 (la oss si mandag), bryst, skrå-øvelser. Dag 2 (la oss si tors), bryst 2, flat/decline-øvelser. Samme for rygg, f.eks dag en er basert på roing, mark, dag 2 er nedtrekk foran, chins, pullover i maskin...

2: Direkte/inndirekte. Meeeget enkelt forklart: Om du kjører bryst på mandag og triceps senere i uken, så inkluderer du smalbenk i tricepsøkten, kanskje dips.

Ta dette for det du synes det er verdt for deg. Og, jeg antar at du er mest opptatt av å bygge masse - det er ofte greit å gjøre slike ting 110% klart på fora hvor kroppsbyggere, styrkeløftere, vektløftere, strongmen, kampsportutøvere, fitness-utøvere osv osv osv er blant de som bidrar. Ikke beregnet som noen kritikk av trådstarter, bare en generell observasjon Smiley
Takk for nyttig innspill Wink
-Mark : 200
-Benk :120
-Bøy: 170

Utlogget haans91

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 27

Sv: Spørsmål til de drevne !
« #44 : 16. mars 2010, 09:42 »
For det første har min vekt svært lite å gjøre med denne diskusjonen ei heller alder. Du argumenterer på en slik måte at jeg ikke tar deg seriøs. Men spør og du skal få svar.

Høy rep har mange fordeler i forhold til restitusjon av ledd og sener. Tar og copy/paster i fra Børge Fagleri:

"Du vil både kunne restituere sener og ledd fra tunge belastninger og allikevel oppleve en muskulær treningsverk som vil utfordre smerteterskelen til hvem som helst! Som studiene til Wernbom viser kan man forvente en dramatisk treningseffekt, men kanskje enda viktigere en "priming" effekt som gir grunnlag for bedre resultater videre i treningsfasen. "

Det å kjøre høyrep vil passe fint inn i en periodisering, dietmar har noe høyrep i sine program og han har vell strengt tatt coachet en del sterke folk.

Samtidig burde det ikke være noe mål i seg selv å trene til full utmattelse på hver eneste øvelse og hvert eneste sett.
Så i hovedsak en bytte mellom en lett og en tung økt hvis man trener samme muskelgruppe to ganger i uken ?
-Mark : 200
-Benk :120
-Bøy: 170

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!