Skrevet av Emne: "Klarer ikke" å gå opp i vekt  (Lest 2726 ganger)

Utlogget HMK

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

"Klarer ikke" å gå opp i vekt
« : 16. mars 2010, 15:22 »
Hei!

Jeg er i midten av 20-årene, er 179 høy og veier nå ca 64kg.

Jeg begynte å trene i Januar (3 ganger i uken), og drikker Big Mass blandet med 4dl melk 3 ganger om dagen. I følge mine beregninger skal jeg da få i meg i underkant av 5000kcal i tillegg til maten jeg spiser hver dag.

Jeg har siden Januar kun gått opp ca 3 kg og lurer på om dette er noe jeg burde snakke med en lege eventuelt en ernæringsfysiolog om? Jeg har alltid vært tynn, og fettprosenten er vel nesten i minus :Smiley

Jeg registrerer at jeg har fått litt mer muskelmasse, men klarer ikke å legge på meg fett, noe som selvsagt er en del av ambisjonen iom at jeg drikker så mye weightgainer som jeg gjør.

Jeg har ellers et variert og nogenlunde sund kosthold med fiber, kjøtt og grønnsaker. Når det gjelder treningsøktene så består de av 10 min sykling på moderat nivå etterfulgt av styrke.

What to do? Advice anyone?

neonX

  • Gjest
Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #1 : 16. mars 2010, 15:27 »
5000kcal ekstra til vanlige måltider? Om dette er tilfelle, så ja stikk til doktor om du sliter å legge på deg fremdeles.

EDIT:
5000kcal + vanlig kost tok 2500kcal, 7500kcal.

Det er 117 kcal pr kroppsvekt. Normalt så ligger vi på 33-37 pr kroppsvekt for å gå opp i vekt (klart dette individuelt, men å ligge på rundt 3x dette for å klare gå opp i vekt er unormalt.)

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #2 : 16. mars 2010, 15:28 »
3 kg på 3 måneder, det blir jo 12 kg i løpet av året. Er ikke noe av dette fett, kan du prise deg selv. Du kommer til å bli en maskin i løpet av året er ferdig.

andysmuck

  • Gjest
Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #3 : 16. mars 2010, 15:38 »
3 serveringer med bigmass pluss melk blir ikke 5000 kalorier etter det jeg klarer å regne meg frem til? Husk å spise mye, ofte og bruk bigmass mellom måltidene=)

Utlogget Peblo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 373

Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #4 : 16. mars 2010, 15:39 »
Vis oss hva du spiser!

5000kcal daglig i 3mnd vil nok gitt en del kg ekstra for så å si alle mennesker. Du vil nok føle deg som et matvrak nå. Og btw, å ha under 5 i fett-% er nok noe tyngre enn du måtte ane. Wink
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93934.msg1396276;topicseen#new

"Når livet er tungt og ting se mørkt ut, er det bare å sette seg ned, ta en proteinshake, så skal du se at alt går bra! Smiley

Utlogget HMK

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #5 : 16. mars 2010, 17:01 »
TYPO ALERT!!

Mener selvsagt 2000kcal og ikke 5000kcal. (2 og 5 ligger tilfeldigvis rett ovenfor hverandre)  :Smiley

Still...

Jeg ville da tro at man skulle gå mer opp i vekt enn det jeg gjør? Jeg spiser tross alt normalt utenom...

Normalt så ligger vi på 33-37 pr kroppsvekt for å gå opp i vekt

I følge det du sier Oeverli, så ligger jeg jo allerede på 33kcal daglig i BigMass inntak...

Jeg vil presisere at jeg ØNSKER legge på meg fett, og ikke bare muskler. Kanskje løsningen er å øke inntak av gainer?

andysmuck

  • Gjest
Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #6 : 16. mars 2010, 17:13 »
Kan du ikke si noe mer om kaloriinntaket du har fra vanlig mat? Tror det er lurest å øke inntaket der, men er vanskelig om du ikke veit kaloriinntaket ditt fra vanlig mat. Ta å prøv å regne på det, hvor mange måltider spiser du? Spiser du mellommåltider?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #7 : 16. mars 2010, 17:19 »
Jeg vil presisere at jeg ØNSKER legge på meg fett, og ikke bare muskler.

Nei det vil du ikke. Lite fett+lite muskler=stygt, men lite fett+muskler=fint. Det eneste er hvis du har under 10% naturlig, men det tviler jeg på.

Forøvrig er jo 3kg fettfrie kilo på 3mnd bra. Maskin i løpet av året som en annen sa.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget QJON

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 048
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 048

  • kraftkar
Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #8 : 16. mars 2010, 17:27 »
Nei det vil du ikke. Lite fett+lite muskler=stygt, men lite fett+muskler=fint. Det eneste er hvis du har under 10% naturlig, men det tviler jeg på.

Forøvrig er jo 3kg fettfrie kilo på 3mnd bra. Maskin i løpet av året som en annen sa.

Tenk 5 år frem, da er du maskin da Cool
Bedre sent enn aldri  215-140-220 m. utstyr

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #9 : 16. mars 2010, 17:58 »
Basal- og hvilemetabolismen varier avhengig av kjønn, alder, gentetikk, kroppstørrelse etc. I tillegg vil fysisk form og aktivitet påvirke metabolismen....MEN, ikke så mye at du kan spise 3 ganger så mye kcal som meg pr. dag "uten at noe skjer" (jeg veier 99 kg). Din BMR kan jeg tenke meg ligger mellom 1500-1700 kcal pr.dag, hvis du justerer for det du nevner av trening og ett normalt aktivitetsnivå er det fortsatt VELDIG langt opp til de 7500 kcal du mener du får i deg. Hvis skjoldbruskkjertelen din hadde produsert store mengder tyroksin/trijodthyronin slik at du hadde hatt forhøyet stoffskifte så kunne metabolismen økt betraktelig, men da hadde du også hatt en mengde andre symptomer.

Så dette får jeg ikke til å stemme, enten så har du hull i hukommelsen din eller så regner du feil....skriv ned ALT du spiser på en uke...eller ta en tur til ernæringsfysiologen;-)

Edit: ser du har gått opp 3kg på 3 mnd, det er da noe..
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Sv: "Klarer ikke" å gå opp i vekt
« #10 : 19. mars 2010, 21:06 »
Sansynligvis får du i deg mindre energi enn du tror per dag. Men uansett er fasiten ganske enkelt bare å øke energiinntaktet helt til du begynner å gå opp i vekt. Alle har et punkt hvor man ikke lenger forbrenner all maten man spiser og kroppen begynner å legge på seg, det handler bare om å finne det punktet. Men ville kanskje vurdert å supplere med noe annet enn gainer, 3 serveringer per dag begynner å bli nok. Prøv f.eks. å proppe i deg masse nøtter i tillegg, der er energitettheten ganske høy. Bruk H-melk hvis du ikke allerede gjør det osv.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!