Skrevet av Emne: Hvor mye proteiner i egg?  (Lest 19861 ganger)

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #15 : 17. mars 2010, 18:50 »
Ok jeg kan veldig lite om dette som du sikkert har forstått Smiley Så jeg vett ikke helt hva jeg skal se etter, men det er de ferdiglagte på butikken jeg kjøper. Vis du ser tidligere i innlegget så har jeg skrevet opp hva jeg spiser i ukedagene.

Om jeg da hadde byttet ut middagen der med en tortillalefse m/ kylling, ville da kaloriinntaket bli mye høyere, eller går det bra?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #16 : 17. mars 2010, 19:46 »
Ok jeg kan veldig lite om dette som du sikkert har forstått Smiley Så jeg vett ikke helt hva jeg skal se etter, men det er de ferdiglagte på butikken jeg kjøper. Vis du ser tidligere i innlegget så har jeg skrevet opp hva jeg spiser i ukedagene.

Om jeg da hadde byttet ut middagen der med en tortillalefse m/ kylling, ville da kaloriinntaket bli mye høyere, eller går det bra?

Det er ikke så farlig hva du spiser en gang i blandt. Det er hva du som oftest spiser som er viktig. Hvis du skal kose deg med taco på fredagskvelden, så for all del, kjøp inn lefse, og rømme (faktisk så smaker mager kesam bedre synes jeg da) og en cola, og ikke tenk så mye på det. Dersom du har noenlunde kontroll på kaloriinntaket gjennom uka, og går, la oss si 500kcal i underskudd hver dag, dvs 3500kcal i underskudd hver uke, og du skeier ut med litt godis og taco eller pizza på fredag, så er du fortsatt 2500-3000kcal i underskudd, som tilsvarer ca 0,4kg ned i vekt. Selv om du skulle skeie totalt ut en helg, og spise 3000 ekstra kalorier, så går du fortsatt i null.

Det eneste som er viktig, er som Plumbo sier, overvekt av sunne matvarer, dvs mat som gir mineraler, vitaminer, og balansen mellom protein, karbs og fett, OG kaloribalansen dersom du skal ned i vekt. Ha kontroll på sånn ca hvor mye du får i deg hver dag (i starten krevs det nok endel regning og veing, men etterhvert blir man rutinert, og kjenner til matvarene  kan man ta det mer på feelingen) og vei deg etter en uke. Har du gått ned i vekt, så har du truffet blink. Har du gått for mye ned i vekt, >1kg, så spiser du nok for lite og kan justere litt opp.  Etterhvert som du går ned i vekt vil jo kaloribehovet ditt også gå ned, og du må da justere ned inntaket littegrann.

Sa brura

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #17 : 17. mars 2010, 20:37 »
Ok takk takk:) Har lært mye i dag, setter pris på at dere gidder å lære meg:)

Synes dette med hvilmetabolisme og PAL var ganske interessant men så står det i det innlegget at min PAL skal ligge på 1.4-1.6. Jeg kom over en artikkel på helsedirektoratet.no og der stod det dette:


Meget lave energiinntak henger som regel sammen med lavt nivå av fysisk aktivitet og/eller lav kroppsvekt. Lav kroppsvekt fører til liten muskelmasse som i sin tur fører til lavt energiforbruk.

Blant friske er det trolig uvanlig med meget lave energiinntak. Til og med blant meget inaktive eldre, med et aktivitetsnivå (physical activity level PAL) tilsvarende 1,4, er det estimerte energibehovet 7-8 MJ per dag.

Et aktivt nivå tilsvarer en PAL på 1,8, anses som ønskelig for å opprettholde god helse. Et stillesittende nivå, med en PAL på 1,6, tilsvarer aktivitetsnivået blant grupper med stillesittende arbeid og begrenset med fysisk aktivitet på fritiden. Referansevektene som er brukt for utarbeidelse av anbefalingene er basert på data fra befolkningsgrupper i Norden.


Vel jeg har en stillesittende jobb og beveger meg ikke mye , men jeg trener jo 4 dager i uken og når jeg trener så trener jeg skikkelig hardt også så ville vel heller tro at min PAL da skal ligge på mellom 1.6-1.8 etter hva som skrives her?

Hva mener dere? biggrin









Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #18 : 17. mars 2010, 20:53 »
Ok, skal ta det helt nøyaktig her, og se om det stemmer med det jeg sa tidligere. Det er mange forskjellige definisjoner, og jeg antar kanskje at helsedirektoratet opererer ut i fra Basalmetabolisme, altså BMR, Jeg brukte hvilemetabolisme, RMR (resting metabolic rate). PAL varierer derfor. Men gi meg alderen din, vekt og høyde, så skal jeg regne ut EER (estimated energi requirement)
Sa brura

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #19 : 17. mars 2010, 21:00 »
22 år

66 kg

164 cm

jeg regnet 1795, men glemte å ta minus 161 så om jeg regner rett blir det 1795.


Dette fant jeg også:


Lite aktiv: Personer med lavt energiforbruk, f eks. stillesittende arbeid og ingen fysisk aktivitet på fritiden (PAL=1,4).

Middels aktiv: Personer med stillesittende arbeid og begrenset fysisk aktivitet på fritiden (PAL =1,6).

Svært aktiv: Personer med stillesittende arbeid og regelmessig fysisk aktivitet på fritiden (PAL =1,8). .
 

Et aktivt nivå, som tilsvarer en PAL på 1,8, anses som ønskelig for å opprettholde god helse. Dette tilsvarer energiforbruket ved 60 minutters rask gange daglig, eller ca 3 timers hard fysisk aktivitet i uken.

Et stillesittende nivå, med en PAL på 1,6, tilsvarer aktivitetsnivået blant grupper med stillesittende arbeid og noe fysisk aktivitet på fritiden.

En generell anbefaling om fysisk aktivitet er satt til minimum 30 minutter rask gange daglig. PAL på 1,7 må til for å tilsvare denne anbefalingen.

De som trener aktivt kan ha en PAL over 2,0 eller 2,5. For hver ukentlige time med hard fysisk trening (f.eks løping) øker PAL med 0,05/dag, mens aktivitet med moderat intensitet øker PAL med 0,025/dag

Blir helt forvirret jeg, men skulle tro at min PAL var va 1,7? biggrin

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #20 : 17. mars 2010, 21:12 »
1634 ja:)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #21 : 17. mars 2010, 21:21 »
Hvis jeg bruker RMR formelen som jeg brukte og ganger med PAL (som er beregnet for RMR) får jeg at du trenger ca 2287kcal.

Med EER for women 19 years of age and older (BMI 18,5-25kg/m2) får jeg 2175kcal.

Poenget er bare at det er to måter å regne ut kaloribehov på. Når man bruker mifflins formel (RMR) så bruker man lavere PAL-tall enn ved EER-utregning. Men som du ser så blir tallet noenlunde det samme.

Kaloribehovet dit kan også være høyere, men da må du regne ut enda mer nøyaktig, f.eks hvor mange timer om dagen du bruker på enkelte aktiviteter osv. Akuratt DET orker jeg ikke begynne å regne på, for det tar for mye tid, men hvis du mener at du er veldig aktiv, og at vi setter PAL 1,6 på RMR, så ender du opp på 2614kcal. Nå skal det sies at i en studie på norges toppidrettshøyskole, så var snittet 1,6. Men det kan godt hende du trener mye.

Dersom du med det kostholdet du har nå går omtrent i null, foreslår jeg at du veier deg på Dag 1 (hvilken som helst dag), kjører det kostholdet du har nå, og veier deg på Dag7. Du må da regne ut hvor mye kcal du får i deg hver dag (dersom alle dagene er omtrent like er det jo enkelt), så kan du jo se hvordan det ligger an.

Dersom du f.eks spiser 2600kcal pr dag (totalt 18200 på en uke) og vekta står stille, så kan du jo anta at PAL`en din er 1,6 dersom du bruker RMR.

Sa brura

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #22 : 17. mars 2010, 21:47 »
Ok da forstår jeg litt bedre, synes det er kjempekjekt å lære slike ting:) Tusen takk for at du tok deg tid:)

Nå vet jeg hvertfall sånn ca hva jeg skal holde meg til når jeg ikke får mulighet til å trene neste mnd:)

Takk igjen:)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #23 : 17. mars 2010, 22:00 »
Bare hyggelig, good luck Smiley
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #24 : 18. mars 2010, 12:38 »
Bare rette opp en liten feil i Mifflins formelen min. Du skal selvsagt trekke i fra 5xalder, ikke plusse på. Men det spiller ikke all verdens rolle fra eller til. Men bare så du vet.
Sa brura

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #25 : 18. mars 2010, 18:23 »
Hei igjen:)

Har tatt tipset ditt nå og skrevet opp alt jeg har spist i dag m/ kalorier, fett, karbohydrater og protein.
Men lurer på hvor mange gram fett, protein og karb. jeg skal ha per dag om jeg ligger på 1500 kalorier om dagen?

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #26 : 18. mars 2010, 18:29 »
Kjør kun prots og fett. Du er dømt til å gå ned i vekt da.

Utlogget remkes3

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 29

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #27 : 18. mars 2010, 18:39 »
Jo men  jeg vil jo holde vekten ved like, og de fleste råder meg jo å spise noe karbohydrater også. Vil ikke gå ned i vekt for at den så skal skyte i været igjen med en gang jeg begynner å spise normalt:) Jeg vil selvfølgelig ned i vekt så fort som mulig, men er realistisk så vil heller tenke langsiktig:)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #28 : 18. mars 2010, 18:51 »
Vanlig tommelfingerregel er litt over ~2g proteiner pr kilo kroppsvekt og minst 20% av energien fra fett.

Først, 135g proteiner -> 135*4 = 540 kcal
Så, 20% av energien fra fett -> 0.2*1500 = 300 kcal -> 300/9 = 34g

Da har du 660 kcal igjen, som tilsvarer 165g karbo.

Ble litt rotete:

135g proteiner, 165g karbo og minst 34g fett. Gå litt ned på karbo hvis du går opp på fett.



Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Hvor mye proteiner i egg?
« #29 : 18. mars 2010, 18:56 »
Er det forskjell på dietter som gjør at du skyter eller ikke i været etterpå?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!