Skrevet av Emne: Sets, reps, treningsfrekvens - synspunkter fra Skip La Cour  (Lest 26568 ganger)

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
 Wink synes no du er flink jeg 2thumbsup

Hva er en anomali?
Med anomali menes det her et område der en eller flere karakteristiske egenskaper avviker fra det som forventes (normalverdien). En anomali i havets
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Wink synes no du er flink jeg 2thumbsup

Hva er en anomali?
Med anomali menes det her et område der en eller flere karakteristiske egenskaper avviker fra det som forventes (normalverdien). En anomali i havets


He-he. Takk skal du ha, sunt å bli utfordret litt av Lurre-Per og andre! Smile

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
 Wink bærre hyggelig morro vættu..  buttrock
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739


Hvordan skal musklene påføres større mikrotrauma enn ved HST? For en gruppe trenende vil HST være tilstrekkelig. Særlig det første året de trener. Det blir imidlertid en fundamental feilkobling å tro at større mikrotrauma skal påføres gjennom flere sett, altså større varighet på arbeidet. Vi nærmer oss her det kritiske begrepet og fenomenet masse. Det som skaper muskelvekst hos et godt trent individ er IKKE lengre varighet på trening gjennom flere sett, eller hyppigere trening, det fører som Lurre-Per korrekt påpeker til en belastning som til slutt er for stor for sentralnervesystemet.

"

Denna tråden var jo gammel, men god. Men har altså ikke sett den før nå, to-tre år etter!
Kritikken av HST var som om jeg skulle sagt det sjøl:) Kjempebra, 25årstrening!

Vil bare legge til quoten over at det IKKE bare er nervesystemet som blir overbelastet ved slik overhyppig og "sett-rik" trening, men også muskulaturen. HST-tilhengerne har jo ment at det ikke er vits i å styre treninga etter DOMS, for det er bare nervesystemet som blir slitent. Det stemmer altså ikke, og det har jeg de beste treningsfysiologene i landet med meg på! Tjohei Smiley
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Oh my, hvordan klarte jeg å mobilisere energi til slike diskusjoner? Grin

Vi har i dag mye kunnskap om hva som skjer på cellenivå, og hvilke korrelasjoner det er mellom sentrale treningsvariable, hormonelle verdier og hypertrofi. Men det neste store spørsmålet kan bli hvordan "metabolske" prosesser påvirker hypertrofi. Som jeg har sagt før kommer antakelig laktatverdier til å være sentralt, uten at det aleine gir svaret.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Hehe cerebrum, for meg er det bare morro å argumentere mot HST's "nyvinnende" treningsprinsipper. Men jeg vet andre som gråter seg i søvn om nettene grunnet HST/RYP og alle de dumme forståsegpåerne!

25årstrening: Ja, noen ganger har man ekstra energi til slike detaljerte og godt argumenterte innlegg. Du var vel litt yngre og sprekere da, også Tongue Laktatverdiene får vi nå bare vente og se på. Foreløpig er det vel fortsatt først og fremst en indikator på surhetsgraden, selv om man har funnet/antydet at selve laktatet har en kortvarig positiv effekt på muskelprestasjonen. Jeg har jo fått høre fra enkelte at grunnet dette funnet, så er laktat verdens beste stoff å ha i kroppen, jo mer jo bedre, og man vil helst ikke ha ned laktatverdiene i det hele tatt. Dette blir dog bare udokumenterte spekulasjoner mener jeg, men framtiden får vise Smiley
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Hva legger du spesifikt i "muskelprestasjonen" her pp ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Det at laktat bedrer muskelens yteevne ved grensen til utmattelse. Laktat ser altså ut til å hjelpe på muskelen til å yte helt på slutten. Uten laktat ville man sannsynligvis stoppet litt tidligere pga acidose. Så laktat ser altså ut til å ha en positiv virkning på akutte arbeidsforhold/prestasjoner. Vi får se hva slags betydning dette vil ha, men i praksis tror jeg ikke det vil ha særlig betydning for treningsopplegg/treningsprinsipper etc. Kanskje blir det produsert leskedrikk med laktat??!! Tongue

Her er et studie (med noen sitater) som sier noe om dette:
Biochemistry of exercise-induced metabolic acidosis av Robergs, Ghiasvand and Parker (2004):

"Lactate production retards, not causes, acidosis."
"If muscle did not produce lactate, acidosis and muscle fatigue would occur more quickly and exercise performance would be severely impaired. "
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Det at laktat bedrer muskelens yteevne ved grensen til utmattelse. Laktat ser altså ut til å hjelpe på muskelen til å yte helt på slutten. Uten laktat ville man sannsynligvis stoppet litt tidligere pga acidose. Så laktat ser altså ut til å ha en positiv virkning på akutte arbeidsforhold/prestasjoner. Vi får se hva slags betydning dette vil ha, men i praksis tror jeg ikke det vil ha særlig betydning for treningsopplegg/treningsprinsipper etc. Kanskje blir det produsert leskedrikk med laktat??!! Tongue

Her er et studie (med noen sitater) som sier noe om dette:
Biochemistry of exercise-induced metabolic acidosis av Robergs, Ghiasvand and Parker (2004):

"Lactate production retards, not causes, acidosis."
"If muscle did not produce lactate, acidosis and muscle fatigue would occur more quickly and exercise performance would be severely impaired. "

Ja, når det gjelder direkte effekt på hypertrofi er effekten av laktat antakelig spuriøs. Jeg burde presisert at det kan være prosesser ved høye laktatverdier som er interessante, og at disse prosessene ikke er tilstrekkelig belyst i studier enda. Som du sier, tida får vise.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Ja, når det gjelder direkte effekt på hypertrofi er effekten av laktat antakelig spuriøs. Jeg burde presisert at det kan være prosesser ved høye laktatverdier som er interessante, og at disse prosessene ikke er tilstrekkelig belyst i studier enda. Som du sier, tida får vise.

I følge empirisk forskning så er det ganske vanlig at guttas nedre deler hypertroferer når damene deres lakterer, og dette har en negativ korrelasjon i forholdt til damenes surhetsgrad.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!