Skrevet av Emne: Spisemønster og innvirkning på døgnsrytme, aldring og levetid  (Lest 10155 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Abstrakt:

Increased longevity and improved health can be achieved in mammals by two feeding regimens, caloric restriction (CR), which limits the amount of daily calorie intake, and intermittent fasting (IF), which allows the food to be availablead libitum every other day. The precise mechanisms mediating these beneficial effects are still unresolved. Resetting the circadian clock is another intervention that can lead to increased life span and well being, while clock disruption is associated with aging and morbidity. Currently, a large body of evidence links circadian rhythms with metabolism and feeding regimens. In particular, CR, and possibly also IF, can entrain the master clock located in the suprachiasmatic nuclei (SCN) of the brain hypothalamus. These findings raise the hypothesis that the beneficial effects exerted by these feeding regimens could be mediated, at least in part, through resetting of the circadian clock, thus leading to synchrony in metabolism and physiology. This hypothesis is reinforced by a transgenic mouse model showing spontaneously reduced eating alongside robust circadian rhythms and increased life span. This review will summarize recent findings concerning the relationships between feeding regimens, circadian rhythms, and metabolism with implications for ageing attenuation and life span extension."


Noen utsnitt:

B. Calorie restriction (CR)
"RF limits the time and duration of food availability with no calorie reduction [3,74,139].Animals, which receive food ad libitum everyday at the same time for only a few hours, adjust to the feeding period within a few days [49] and can consume their daily food intake during that limited time [140,141]. Restricting food to a particular time of day has profound effects on the behavior and physiology of animals. [...]"

"C. Intermittent fasting (IF)
"During IF, also denoted alternate day fasting (ADF), food is available ad libitum every other day. IF-treated mice eat on the day they have access to food approximately twice as much as those having continuous access to food [196-198]. Similarly to calorically restricted animals, IF-fed animals exhibit increased life span in comparison with the ad libitum-fed control, even if there is little or no overall decrease in calories [199,200]. IF-fed animals also exhibit improved glucose metabolism, cardio-protection, neuro-protection [196,201-205], and increased resistance to cancer [197,200]. IF may also decrease the risk for cardiovascular diseases in humans [206].The IF-induced beneficial effects are thought to occur independently of the overall caloric intake, but the underlying mechanisms are still unknown. One suggested mechanism is stimulation of cellular stress pathways induced by the IF regimen [196,207,208]. Brain-derived neurotrophic factor (BDNF), normally involved in brain development and plasticity, is elevated in IF animals, and is causally linked to the protective effect of the IF regimen against neuronal damage inflicted by the neurotoxin kainic acid [209]. It must be noted, however, that BDNF could not be linked to the neuro-protective effects in the brain of calorically restricted rats [210,211], but increased levels of another neurotrophic factor, glial cell line-derived factor (GDNF), were correlated with neuro-protection of a calorically restricted primate model of Parkinson's disease [212]. Interestingly, BDNF is also a component of the hypothalamic melanocortin pathway that controls food intake and body weight in adult mice [213], and it has been implicated in the regulation of energy metabolism [214]. Heterozygousknockout BDNF (BDNF+/-) mice exhibit metabolic abnormalities, hyperphagia, obesity, and insulin resistance that could be significantly reversed by IF, indicating that BDNF is indeed involved in the beneficial effects induced by IF [214]. Interestingly,the BDNF+/- mice resemble circadian Clock mutant mice [133] in metabolic abnormalities. In addition, BDNF and its cognate receptor TrkB were suggested to play a role in circadian modulation of the SCN pacemaker sensitivity to light [215,216]. These data point to the possibility that IF could affect the SCN and, as a result, peripheral clocks, at least via elevating BDNF levels. [...]"


"Conclusions
RF entrains peripheral clocks due to temporal food consumption, whereas CR and IF appear to synchronize the central pacemaker in the SCN, suggesting a role for a metabolicstate imposed by low calories in central clock entrainment. In αMUPA mice, reduced calories alone were found not to be sufficient to sustain rhythms, unless feeding was spontaneously timed at night, or timed at day through a restricted feeding protocol. Therefore, it appears that when reduced calories are timed, as always occurs during CR and IF regimens, clock adjustment can influence a wide variety of output systems, so that cellular and physiological systems perform in a more synchronised and appropriately reset manner. We assume that SIRT1 could be a key mediator in clock synchronization at least under CR. Robust circadian rhythms can ensure a better tissue and body homeostasis, and could constitute an important mediator in aging attenuation and longevity extension (Figure ​(Figure6). 6)."




Effect of feeding regimens on circadian rhythms: Implications for aging and longevity
Oren Froy and Ruth Miskin
Received December 25, 2009; Accepted January 9, 2010.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2837202/


Utlogget PonderN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Godt å se at du fortsetter å opplyse den trenende del av befolkningen, Beefcake.

Dette med fasting er jo veldig spennende, selv om jeg for min egen del hittil har latt det bli med tanken. Det jeg lurer på om du vet noe om, og jeg får bare beklage hvis du har svart på dette i utallige forumtråder før, er hvilken virkning en slik faste vil ha på ulike kognitive funksjoner.

Jeg mener å huske at det var både noen pro- og cons forbundet med dette. Er det noe mer forskning som er gjort på dette, og har du noen egne erfaringer? Hukommelse, konsentrasjon, u name it.

Og hva tenker du om dette rotteforsøket: http://main.uab.edu/Sites/MediaRelations/articles/75217/ ?

Beste hilsen,
Pondern


Utlogget PonderN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Og kanskje like viktig: Noen problemer eller fordeler med fordøyelse eller andre ikke-muskelbyggende, kroppslige funksjoner?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
PonderN jo. Lenge siden Smiley

Det jeg lurer på om du vet noe om [...] er hvilken virkning en slik faste vil ha på ulike kognitive funksjoner.

Jeg mener å huske at det var både noen pro- og cons forbundet med dette. Er det noe mer forskning som er gjort på dette, og har du noen egne erfaringer? Hukommelse, konsentrasjon, u name it.

Min egen erfaring etter tre år med periodisk faste á la leangains, er at jeg synes sansene skjerpes noe under fasten. Får lettere for å fokusere på jobben.

Det finnes noe forskning på dette, men jeg mener man ofte trukker litt for raske slutninger fra observasjonsstudier på skoleungdom hvor man sett at barn som ikke spiser frokost gjør det dårligere på skolen. Veier man inn det faktum at barn som ikke spiser frokost oftere kommer fra mindre stabile og støttende familier hvor det generelle kostholdet ikke er det aller beste så forklarer det veldig mye av resultatene (dog mener jeg at barn definitivt bør holde en høyere måltidsfrekvens samt spise frokost). Her er en review på emnet frokost og kognitiv ytelse.

I de få studier som finnes på voksne har man ikke sett noen negativ effekt. F.eks. som i denne kontrollerte studien fra 2008.

Egentlig er det dog ganske så logisk at vi ikke blir "dummere" av å ikke ha mat i magen, hvis man tar i betraktning levevilkårene i løpet av alle de årtusenene av evolusjon som ført frem til dagens mennesker. Nedsatt hjernefunksjon når man trenger den som mest for å ikke sulte ihjel høres ikke ut som et vinnende konsept akkurat.


Og hva tenker du om dette rotteforsøket: http://main.uab.edu/Sites/MediaRelations/articles/75217/ ?

Har ikke lest studien de referer til, men jeg tenker først og fremst at rotter ikke er små hårete menneskekopier med hale. Selv om mye er likt så er det og noen ganske så fundamentale forskjeller, særlig når det kommer til håndtering av karbohydrater. Rottestudier kan gi indikasjoner, men uten menneskestudier som bekrefter resultatene så er de ikke akkurat noe å henge opp seg i.


Og kanskje like viktig: Noen problemer eller fordeler med fordøyelse eller andre ikke-muskelbyggende, kroppslige funksjoner?

Nei, kroppene våre har en utrolig evne til å tilpasse seg.


Utlogget PonderN

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Yes, lenge siden.

Takker, takker. Skal sjekke det ut i to uker og se hvordan jeg fikser det. Du har helt rett i at det er for mange korrelasjonsstudier som blir tatt for å si noe om en årsakssammenheng. Det verste eksempelt er vel kanskje fra et dameblad som hevdet at 28 prosent av kaloriene du skulle få i deg i løpet av en dag burde komme i frokosten. 28 prosent?! Hvem finner på slikt?! Tongue


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Takker, takker. Skal sjekke det ut i to uker og se hvordan jeg fikser det.

Det handler om å bli venn med sultfølelsene sine bare.

Du har helt rett i at det er for mange korrelasjonsstudier som blir tatt for å si noe om en årsakssammenheng. Det verste eksempelt er vel kanskje fra et dameblad som hevdet at 28 prosent av kaloriene du skulle få i deg i løpet av en dag burde komme i frokosten. 28 prosent?! Hvem finner på slikt?! Tongue

Hehe.


Gå til:  

Øvelsene du gjør feil

Trening13.12.2019254

Disse typiske fallgruvene bør du unngå.
Michael Sullivan (23) fra Irland var et mobbeoffer.

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201944

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!