Skrevet av Emne: Chriselvs treningslogg - bøypers s. 40  (Lest 91885 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

• .: Aktivutøver :.
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

• Meine wut will nicht Sterben
Sv: Chriselvs treningslogg - persing i mark side 4!
« #150 : 25. oktober 2010, 00:28 »
Tøft Chris! Jeg har aldri smakt alkohol, men denne interessen likte jeg Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget .:BULL:.

• Erfaren bruker
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

« #151 : 25. oktober 2010, 07:44 »
Jepp.

Interesse som ble hobby, som igjen ble lidenskap Tongue

Det starta igrunn med at vi tenkte å brygge ølet selv for å spare penger. Etterhvert har målet blitt å lage best mulig øl, koste hva det koste vil. Vi har investert så mye i utstyr og råvarer at vi ikke klarer å spare noe uansett hvor mye vi prøver lenger Tongue Men når det er sagt, så er literprisen ut i fra råvarekostnaden svært lav. Et fat (20 liter) med "vanlig" øl kommer seg på ca. 200,- 

Det er en hobby som er rett og slett helt fantastisk. Det er utrolig givende å lage noe selv som kan måle seg (og i enkelte tilfeller) overgå produkter som man får kjøpt i butikken. Råvarene vi kjøper er jo fra samme leverandører som bryggeriene bruker, og de kommer fra England, Sjekkia, Tyskland, USA, Belgia ++ Så det som er den avgjørende faktoren for hvor godt resultatet blir, er deg selv som brygger  Wink

Synet på øl (og alkohol generelt) har forandret seg drastisk. Nå handler det mindre om "fylla" og mer om smaksopplevelser. Og ølverdenen er mildt sagt gigantisk når det er snakk om variasjon.

Det er litt morsomt og komisk å drive med så ulike hobbyer som til tider kan kjempe mot hverandre, jeg bør vel starte en trenings- og bryggeblogg!  Tongue

Jeg hadde aldri trudd at det var så økonomisk, 200kr for 20liter er en del billigere enn øl i butikken for å si det sånn.

en bryggelogg hadde vært tøft hehe  Grin

Utlogget Chriselv

• Forumavhengig
  • Honnør: 97
  • Utlogget Utlogget

« #152 : 25. oktober 2010, 11:43 »
Tøft Chris! Jeg har aldri smakt alkohol, men denne interessen likte jeg Smiley
Chris +ter  Wink

Det er kjekt å høre!

Ja det er som sagt en helt genial hobby. Hjemmebryggermiljøet minner faktisk litt om styrkeløftmiljøet. Det er en gjeng med hyggelige folk som jobber mot en mål man aldri kommer til å nå (forhåpentligvis) og virkelig brenner for det de driver med! Ved hjelp av forum er det også et svært godt samhold mellom hjemmebryggere fra hele landet.

Øl er dessverre synonymt med alkohol i dette landet, som igjen forbindes med fyll. Mesteparten av nordmenn har et helt på trynet forhold til øl, og alkohol generelt. Vi har mye og lære av andre land. Øl har vært brygget i 5000 år, og det forbindes med kultur, tradisjon og stolthet i land som Beliga, Tyskland, Tsjekkia og England (og selvsagt i mange andre land). Der handler det i stor grad om å lage et godt produkt som skal nytes til f.eks mat. Her til lands er vi mer opptatt av å selge utvannet pils som kun har helgefylla som mål. Prisene i Norge setter nok også en stor stopper for at folk flest skal bli kjent med det store utvalget som tilbys. Det er ikke mange som er villige til å betale 60 - 80,- for en flaske øl på vinmonopolet (og dobbel pris av dette på et utested).

Heldigvis er dette på vei til å endre seg, og det kan vi i stor grad takke ivrige hjemmebryggere og småskala produsenter som Nøgne Ø, Haandbryggeriet, Inderøya Gårdsbryggeri, Ægir ++ for.

Jeg hadde aldri trudd at det var så økonomisk, 200kr for 20liter er en del billigere enn øl i butikken for å si det sånn.

en bryggelogg hadde vært tøft hehe  Grin
Joda det er billig mtp. råvarer. Men det kreves såpass mye arbeid og kunnskap for å lage godt øl at det sannsynligvis ikke vil lønne seg i lengden Tongue

I starten er man opptatt av å gjøre alt så enkelt og billig som mulig, men etterhvert som interessen stiger tar det som regel helt av i form av egeninnsats og økonomiske investeringer  Grin

Tok visst helt av dette her Tongue Til helga er det forresten Juleøl-NM på Klostergården Håndbryggeri på Tautra  Drikke

Utlogget Einar B. Gilberg

• Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

• Meine wut will nicht Sterben
« #154 : 25. oktober 2010, 13:02 »
Tok visst helt av dette her Tongue Til helga er det forresten Juleøl-NM på Klostergården Håndbryggeri på Tautra  Drikke
Stiller du med eller uten utstyr? Og vet du om det kommer forbundsdommere?
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Chriselv

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

« #155 : 25. oktober 2010, 13:57 »
Stiller du med eller uten utstyr? Og vet du om det kommer forbundsdommere?
Kan rapportere at det kommer flust med forbundsdommere, og jeg stiller selvsagt raw Grin

Utlogget VP

• Superavhengig
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

« #156 : 25. oktober 2010, 16:20 »
Må bare si at den tappekrana i stua, med 3 forskjellige øl, så fantastisk ut! Grin
Hørtes interessant ut. Er det lettere å brygge noenlunde god øl enn noenlunde god vin?

Utlogget Chriselv

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

« #157 : 25. oktober 2010, 17:46 »
Må bare si at den tappekrana i stua, med 3 forskjellige øl, så fantastisk ut! Grin
Hørtes interessant ut. Er det lettere å brygge noenlunde god øl enn noenlunde god vin?
Det ER fantastisk  Grin Det er skikkelig stas når det er "premiere" på en ny type øl Tongue Jeg mottok delene fra USA og satte den sammen forrige onsdag, så jeg har ikke blitt helt vant til å ha øl på tapp i stua enda.

Nå har jeg aldri laget vin, så jeg kan ikke uttale meg om det er enklere eller vanskeligere enn ølbrygging. Men å få til noenlunde godt øl er ikke noe hokuspokus.

De fleste starter med såkalte ølsett som består av ferdig humlet maltekstrakt og en pakke gjær (f.eks Coopers). Med slike sett kan man lage fra helt jævlig, til helt OK øl.

GODT øl krever en del mer kunnskap og utstyr. Man kan enten bruke maltekstrakt (som nevnt ovenfor, men som ikke er humlet) og koke med humle. Alternativt kan man gå for den mest avanserte formen som er brygging med utgangspunkt i maltet korn (all grain). Vi startet rett på all grain, og har ikke angret et sekund. Læringskurven var bratt, men det gjør jo det bare enda mer spennende.

Uansett hvilken metode som velges har man særlig tre ting som er helt avgjørende for resultatet:

1. Hygiene
2. Hygiene
3. Hygiene

Det er uhyre viktig at alt som kommer i kontakt med vørter etter kok er desinfisert, selv den minste bakterie setter preg på resultatet.

Andre faktorer som er svært avgjørende er kontroll av gjæringsprosessen (mengde gjær, temperatur og oppløst oksygen), kvaliteten på råvarene man bruker og tålmodighet. De færreste klarer å vente til ølet egentlig er ferdig.

Når det er sagt så er det absolutt enklest å oppnå gode resultater med smaksfulle, mørke øl. Lysere øl i pilsner stil er noe av de vanskeligste å lage. De krever meget god kontroll på gjæringsprosessen, og det er svært lite rom for feil, da det er lite smak å skjule feilene bak.

Vet ikke om dette virket mest oppklarende eller forvirrende, men for alle som er interessert er det bare å ta turen inn på Norbrygg  Wink

Utlogget VP

• Superavhengig
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

« #158 : 25. oktober 2010, 17:50 »
Takk for bra svar Cheesy Dette tror jeg må prøves i leiligheten!

Utlogget Chriselv

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

« #159 : 25. oktober 2010, 21:14 »
25.10.10

Knebøy
8x100
6x117,5
4x132,5
5x142,5
5x137,5
5x142,5

Smalbenk
5x72,5
4x85
3x95
3x100
3x97,5
3x95

Litt skulder og bicepsfeste rehab

Skulder og bicepsfester er tydeligvis årsaken til at benken går rett til helvete. Fikk meg en liten  overraskelse da jeg vekselvis trente litt rehab på høyre og venstre skulder i dag. Det var ingen krefter i høyre! Håper dette ordner seg med litt regelmessig rehabtrening og tøying.

Et lyspunkt var iallefall at CoC #3'ern Einar hadde med gikk lett som smør  Wink

Utlogget Hernes

• Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

• Jesus Squats High
« #160 : 25. oktober 2010, 21:15 »
Du er alt for sterk i CoC...
Non Plus Ultra

Utlogget Chriselv

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

« #161 : 25. oktober 2010, 21:17 »
Du er alt for sterk i CoC...
Og sterkere skal jeg bli, går ikke an å bli for sterk vettu  Wink Er nok alt ølet som bidrar til styrken i grepet, særlig stout'n  Grin

Utlogget Hernes

• Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

• Jesus Squats High
« #162 : 25. oktober 2010, 21:19 »
Og sterkere skal jeg bli, går ikke an å bli for sterk vettu  Wink Er nok alt ølet som bidrar til styrken i grepet, særlig stout'n  Grin

Jeg må begynne å brygge hjemme selv hører jeg Grin  Hva kreves av utstyr og hvor får man tak i det?
Non Plus Ultra

Utlogget Chriselv

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

« #163 : 25. oktober 2010, 22:01 »
Jeg må begynne å brygge hjemme selv hører jeg Grin  Hva kreves av utstyr og hvor får man tak i det?
Det høres ut som en plan Wink

Ved den simpleste måten (ølsett) trenger man i prinsippet bare en gjæringsbøtte med gjærlås og litt desinfiseringsmiddel. Dette fås kjøpt på f.eks Vinråstoffhuset i Brattøragata, eller i kjellern på Bunnpris i Elgesetergate (har jeg hørt). Resultatet blir som sagt bob-bob, men det er en enkel og billig måte.

For ekstraktbrygging med humle trenger man bare en kjel til å koke vørter i, i tillegg til utstyret nevnt ovenfor.

All grain krever naturlig nok mest utstyr og dette fås kjøpt f.eks følgende nettbutikker:
http://petit-agentur.no/
http://vinogbar.no/

Vi har gått så drastisk til verks at vi har kjøpt et rimelig automatisert bryggeutstyr med programmerbar temperaturkontroll og pumper, hele greiene i rustfritt stål. Det var IKKE billig  Tongue

Det blir nok brygging av mjød snart også, og da blir det nok ekte vikingpower!

Utlogget .:BULL:.

• Erfaren bruker
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

« #164 : 26. oktober 2010, 07:24 »
Du trenger ikke å lage deg bryggelogg Chris, treningsloggen din har blitt bryggelogg allerede  Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!