avstemning
Spørsmål: Teknikk i knebøy:
Du bør ha svai rygg.
Du bør unngå svai rygg. Du skal kun ha nøytral rygg.
Usikker. (Vet bare at krummet rygg i øvelsen er ikke et alternativ)

Skrevet av Emne: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?  (Lest 7595 ganger)

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #15 : 26. november 2009, 11:17 »
Vektløftere når de tar vendinger pleier vel ofte å ha en svai i ryggen fra bunn av, noen spesielt grunn til dette?

Utlogget Regular Guest

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #16 : 26. november 2009, 11:28 »
Strammer du magemusklene korrekt når du bøyer, så får du ikke hyperekstensjon som følge av å svaie ryggen Smiley
ved en ideell ryggform er nok dette riktig.
Ved i utgansgpunktet nedsatt bevegelighet i L1 samt sterk nedsatt svai i korsrygg snakker vi om et tilfelle hvis det gjerne er sørgelig lett å fort belaste inferior articular process på et ganske tidlig tidspunkt.

En kan jo gjerne si at det kun krever ytterligere av støttemuskulatur og at knebøy ikke bare må sees på som en beinøvelse, noe den gjør av mange.

Da alle rygger er forskjellige er det vanskelig å helle mot en 'stil'. Å få lekasje under L1 er ikke det kuleste det heller, tross alt.


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #17 : 26. november 2009, 13:11 »
Mye svai kan fort gi hyper extension. Jeg fikk en stygg skade grunnet dette (fraktur) med følgende stiv rygg i mange måneder. Det skal søren meg ikke rare skaden til før alt rundt stivner.

Fikk du denne skaden under utførelse av knebøy?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Regular Guest

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #18 : 26. november 2009, 14:19 »
Ja, men jeg har so selvfølgelig vært eksponert for det. Hvis alt...osv så hadde det ikke skjedd.

Veien bort til knebøystativet var veldig lang akkurat da ;-)

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #19 : 26. november 2009, 14:23 »
Hæ?
Kan du forklare nærmere så jeg forstår hvordan dette skjedde?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget etna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 131

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #20 : 26. november 2009, 14:42 »
Sjølv om styrkeløftarar har svai i ryggen for å løfte så tungt som mogleg er vel ikkje dette nokon fasit mtp riktig teknikk/skadeførebygging? Kun med min eigen kunnskap og erfaring som grunnlag ville eg hevda at svai i ryggen vil belaste putene mellom ryggvirvlane ujavnt, legge ugunstig press på desse og auke risikoen for skiveutglidning... Eller tek eg heilt feil? Som sagt tidligare her so er det jo nermast umogleg å holde svai rygg i botnen av løftet då bekkenet av naturlige årsakar tiltar framover på eit gitt tidspunkt/den tyngste fasen av løftet, så det skulle vel igrunn ikkje vere nokon risiko forbunde med dette.

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #21 : 26. november 2009, 14:58 »
Sjølv om styrkeløftarar har svai i ryggen for å løfte så tungt som mogleg er vel ikkje dette nokon fasit mtp riktig teknikk/skadeførebygging? Kun med min eigen kunnskap og erfaring som grunnlag ville eg hevda at svai i ryggen vil belaste putene mellom ryggvirvlane ujavnt, legge ugunstig press på desse og auke risikoen for skiveutglidning... Eller tek eg heilt feil? Som sagt tidligare her so er det jo nermast umogleg å holde svai rygg i botnen av løftet då bekkenet av naturlige årsakar tiltar framover på eit gitt tidspunkt/den tyngste fasen av løftet, så det skulle vel igrunn ikkje vere nokon risiko forbunde med dette.

nå kan det hende jeg tar feil her og, men jeg tror ikke bekkenet skal tilte frem når du gjør knebøy. Hvis dette skjer er det et tegn på stive ("korte") hamstrings som gjør at du ikke er fleksibel nok til å gå så dypt og kroppen kompenserer med å dra bekkenet frem. Hvis dette skjer lenge før man når "godkjent" dybde bør man bruke tid på å tøye til man blir fleksibel nok. Tilting av bekken er ikke bra.

men igjen, kanskje jeg har misforstått alt Cheesy noen som kan bekrefte / avkrefte teorien min?

Utlogget etna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 131

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #22 : 26. november 2009, 15:07 »
nå kan det hende jeg tar feil her og, men jeg tror ikke bekkenet skal tilte frem når du gjør knebøy. Hvis dette skjer er det et tegn på stive ("korte") hamstrings som gjør at du ikke er fleksibel nok til å gå så dypt og kroppen kompenserer med å dra bekkenet frem. Hvis dette skjer lenge før man når "godkjent" dybde bør man bruke tid på å tøye til man blir fleksibel nok. Tilting av bekken er ikke bra.

men igjen, kanskje jeg har misforstått alt Cheesy noen som kan bekrefte / avkrefte teorien min?

Neida, det eg meinte var at på eit eller anna tidspunkt, avhengig av fleksibilitet, vil bekkenet tilte framover. Ideélt og normalt sett tiltar ikkje bekkenet framover før ein har nådd godkjent dybde. Hos nokon vil dette sjølvsagt ikkje være tilfelle grunna stiv muskulatur. Ein skal vel ikkje gå djupare enn at ein klarar å halde strak rygg/bekken.

Utlogget Hellbouncer

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #23 : 26. november 2009, 15:11 »
http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI#noexternalembed

Her er en fin film om hva du kan gjøre for holde svaien i ryggen.
Die trying

Utlogget etna

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 131

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #24 : 26. november 2009, 15:17 »
http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI#noexternalembed

Her er en fin film om hva du kan gjøre for holde svaien i ryggen.

Er det stadfesta at svai i ryggen er ein fordel for ryggsøyla mtp skadeforebygging? (Utelukkar aspektet størst styrke)

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #25 : 31. mars 2010, 15:33 »
Uten å prøve å skyte noe.. Wink
Jeg har fått med meg ganske mange råd om å svaie ryggen, men ingen om å unngå å svaie den for mye.


De artikklene jeg har lest så sier de at det er bedre å "svaie ryggen for mye, enn å svaie den for lite"

men jeg må si at jeg kjenner det trykker litt på nederste del av ryggradene, så må nok lese litt mer nøye innom dette.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Er rådene om å svaie ryggen i knebøy feil?
« #26 : 31. mars 2010, 17:08 »
Er ikke noe vits i å svaie mer enn den naturlige svaien man allerede har i ryggen. Om man svaier mye vil man legge mer vekt på fasetleddene noe som over tid vil kunne irritere de. Men de fleste skader i ryggen er jo som følge av bøying av ryggen, ikke overdreven svai. Det er nok ikke noe stort problem om man svaier litt "ekstra" men det er ikke noe vits i å gå inn for å ha mer enn en normal svai i ryggen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!