Skrevet av Emne: Alkohol og insulinfølsomhet  (Lest 19372 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Alkohol og insulinfølsomhet
« : 23. mars 2010, 09:54 »
At et lavt til moderat alkoholinntak kan gi forbedret insulinfølsomhet og minske risikoen for å rammes av diabetes 2 (og hjerte- og karsykdommer) er kjent siden tidligere (ref. under), og nå har man funnet ut litt mer om mekanismene bak dette.


Background
Obesity is a risk factor for the development of insulin resistance, which can eventually lead to type-2 diabetes. Alcohol consumption is a protective factor against insulin resistance. The mechanism by which alcohol protects against the development of type-2 diabetes is not well known. To determine the mechanism by which alcohol improves insulin sensitivity, we fed water or alcohol to lean, overweight, and obese mice. The aim of this study was to determine whether alcohol consumption and body weights affect overlapping metabolic pathways and to identify specific target genes that are regulated in these pathways.

Method
Adipose tissue dysfunction has been associated with development of type-2 diabetes. We assessed possible gene expression alterations in epididymal white adipose tissue (WAT). We obtained WAT from mice fed a calorie restricted (CR), low fat (LF Control) or high fat (HF) diets and either water or 20% ethanol in the drinking water. We screened the expression of genes related to the regulation of energy homeostasis and insulin regulation using a gene array composed of 384 genes.

Results
Results indicated that alcohol consumption improved insulin sensitivity. The insulin resistance in obese mice was associated with the expression of inflammatory markers Cd68, Il-6 and Il-1alpha; in contrast, most of these genes were down-regulated in CR mice. Moreover, anti-inflammatory factors such as Il-10 and adrenergic beta receptor kinase 1 (Adrbk1) were decreased in obese mice and increased in CR and alcohol-consuming LF mice. For the first time, we report a direct correlation between body weight and the expression of the following genes: Kcnj11 (potassium inwardly-rectifying channel, subfamily J, member 11), Lpin2 (lipin2), and Dusp9 (dual-specificity MAP kinase phosphatase 9).

Conclusion
Our data provide evidence that alcohol consumption increased insulin sensitivity for all three body weights. We showed that alterations in insulin sensitivity induced by body weight were associated with alterations in inflammatory genes. We provide evidence that alcohol may improve insulin sensitivity through up-regulation of anti-inflammatory genes. Moreover, we have indentified potential gene targets in energy metabolic pathways and signal transducers that may contribute to obesity-related insulin resistance as well as calorie restriction and alcohol-induced insulin sensitivity.


Effects of body weight and alcohol consumption on insulin sensitivity

Qiwei X Paulson , Jina Hong , Valerie B Holcomb  and Nomeli P Nunez

Nutrition Journal 2010, 9:14doi:10.1186/1475-2891-9-14

Published:   22 March 2010

http://www.nutritionj.com/content/pdf/1475-2891-9-14.pdf




Britton et al. Relation of alcohol consumption and coronary heart disease in hypertensive male physicians (from the Physicians' Health Study). Am J Cardiol. 2009 Oct 1;104(7):932-5.

Howard et al. Effect of alcohol consumption on diabetes mellitus: a systematic review. Ann Intern Med. 2004 Feb 3;140(3):211-9.

Ajani UA et al. Alcohol consumption and risk of type 2 diabetes mellitus among US male physicians. Arch Intern Med 2000; 160: 1025-1030.

Balkau B et al. A prospective study of alcohol use and non-insulin-dependent diabetes mellitus. Am J Epidemiol 1991; 134: 1469-70.

Stampfer MJ et al. A prospective study of moderate alcohol drinking and risk of diabetes in women. Am J Epidemiol 1988; 128: 549-558.

Rimm EB et al. Prospective study of cigarette smoking, alcohol use and the risk of diabetes in men. Br Med J 1995; 310: 555-559.









Personlig liker jeg å prøve å forbedre insulinfølsomheten min jevnlig med følgende alkoholholdige drikk:  Grin



Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #1 : 23. mars 2010, 10:12 »
Mulig jeg ikke forstod alt, men er det snakk om en vedvarende bedring av insulinfølsomheten, eller en forbigående?


Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #3 : 24. mars 2010, 15:21 »
Men kan en veie opp for alle de negative faktorene ved alkoholinntak med disse små bonusene? Hvis vi ser det i sammenhengen til en kroppsbygger?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #4 : 24. mars 2010, 16:31 »
Men kan en veie opp for alle de negative faktorene ved alkoholinntak med disse små bonusene? Hvis vi ser det i sammenhengen til en kroppsbygger?

Det spørs jo mye man egentlig drikker.

Her er en god artikkel av Alan Aragon som omhandler dette:
http://www.tmuscle.com/free_online_article/sex_news_sports_funny/a_muscleheads_guide_to_alcohol_1


Utlogget qwerty12345

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #5 : 24. mars 2010, 16:33 »
Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest særlig grundig, men hvor store mengder er det snakk om?

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #6 : 24. mars 2010, 16:35 »
Så dette vil si at en pils eller 2 til kampen på søndag ikke er så dumt alikevel? Herlig, begynte å få panikk her, snart to uker uten en dråpe nå...  Grin
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #7 : 24. mars 2010, 16:38 »
Så dette vil si at en pils eller 2 til kampen på søndag ikke er så dumt alikevel? Herlig, begynte å få panikk her, snart to uker uten en dråpe nå...  Grin

3 Måneder på vannvogna her! Er ganske upraktisk å gå inn i ett slikt totalforbud, for da er det så vanskelig å unne seg 1 eller 2 øl iblant... Hvis du uansett skal ha 100% utbytte av treningen er det veldig greit..

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #8 : 24. mars 2010, 16:39 »
Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest særlig grundig, men hvor store mengder er det snakk om?

Det er jo mange ting som påvirkes her så blir litt vanskelig å svare på. Men sikkert lurt å holde seg under 6-10 cl daglig.

Som Aragon sier:

"Bottom line, alcohol isn't essential for good heath, and there's no reason to think it improves your performance in anything. But at the same time, moderate drinking (up to two drinks a day) might help protect your heart without having a negative effect on your quest to look good naked.

If you don't already drink, there's no reason to start. And if you drink a lot, you risk a lot. But if you're a just-right drinker — you drink enough to enjoy the benefits without ever waking up with a hangover (or, worse, with a stranger who's equally hung over) — there's no reason to quit.

Maybe the simplest advice is this: If you drink so much that it interferes with your training, you need to cut back. If the amount you drink never interferes with anything important, let's get together for a beer sometime."


Utlogget qwerty12345

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #9 : 24. mars 2010, 16:48 »
Ja, Aragons artikkel er fin, men den ble skrevet lenge før studiene om økt insulinsensitivitet ble publisert? Nå får man jo nesten inntrykk av at et veldig moderat daglig alkoholinntak faktisk er noe man bør vurdere å gjøre til en vane Wink

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #10 : 24. mars 2010, 16:51 »
3 Måneder på vannvogna her! Er ganske upraktisk å gå inn i ett slikt totalforbud, for da er det så vanskelig å unne seg 1 eller 2 øl iblant... Hvis du uansett skal ha 100% utbytte av treningen er det veldig greit..

Tenkte å prøve å kutte helt en periode på ca 3mnd jeg også nå, har periodevis hatt et relativt heftig konsum tidligere, så tror ikke jeg har vondt av det. Og det hadde jo vært greit å optimalisert forholdene for styrke og muskelvekst rett og slett for å se hva som skjer med fremgang osv.

Har du merket mye forskjell etter du kuttet?
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget philly

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #11 : 24. mars 2010, 16:58 »
Minner litt om det man sier om det franske paradoks:

http://en.wikipedia.org/wiki/French_Paradox

Der det er snakk om moderat inntak av vin.Veldig interessant at det kan bedre insulinfølsomheten også.

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #12 : 24. mars 2010, 17:01 »
Tenkte å prøve å kutte helt en periode på ca 3mnd jeg også nå, har periodevis hatt et relativt heftig konsum tidligere, så tror ikke jeg har vondt av det. Og det hadde jo vært greit å optimalisert forholdene for styrke og muskelvekst rett og slett for å se hva som skjer med fremgang osv.

Har du merket mye forskjell etter du kuttet?

Før denne perioden drakk jeg 1 gang i måneden maks 4 øl sammehengende samme døgn. Det er veldig vanskelig å si om forskjellene er relevant mot alkoholinntaket, da jeg kjørte mye større fokus på treningen og kostholdet fra jeg startet vannvognperioden. Men det skal sies at jeg var griseseriøs før jeg kuttet ut alkohol 100% også, men det er nok de mindre bonusene jeg har fått fra å kutte ut alkoholen...

For å sette det litt i perspektiv, så drakk jeg meg full 1 gang i uken, (Minst 15-16 øl+sprit) for litt over 2 år siden, da trente jeg 5 dager i uken og var ganske hard på kostholdet. Resultatet av dette var at jeg økte i vekt og minimalt i styrke(Altså veldig dårlig sort med alkohol). Så hvis en drikker mye har en helt vanvittig store bonuser å hente innen trening dersom en velger å kutte ut Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #13 : 24. mars 2010, 17:08 »
Ja, Aragons artikkel er fin, men den ble skrevet lenge før studiene om økt insulinsensitivitet ble publisert? Nå får man jo nesten inntrykk av at et veldig moderat daglig alkoholinntak faktisk er noe man bør vurdere å gjøre til en vane Wink

Nei, at et lav til moderat alkoholinntak kan gi økt insulinfølsomhet har vært kjent siden lenge. Det som er nytt nå er at man vet litt mer om hvordan/hvorfor.

Hehe.. Ville aldri anbefalt noen som ikke liker å drikke å begynne, men hvis man liker å ta seg en øl et glass vin til maten (og stoppe der) så kan man gjøre det med god samvittighet.


Så hvis en drikker mye har en helt vanvittig store bonuser å hente innen trening dersom en velger å kutte ut Smiley

Ja, sannsynligvis.



Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Alkohol og insulinfølsomhet
« #14 : 24. mars 2010, 17:14 »
For å sette det litt i perspektiv, så drakk jeg meg full 1 gang i uken, (Minst 15-16 øl+sprit) for litt over 2 år siden, da trente jeg 5 dager i uken og var ganske hard på kostholdet. Resultatet av dette var at jeg økte i vekt og minimalt i styrke(Altså veldig dårlig sort med alkohol). Så hvis en drikker mye har en helt vanvittig store bonuser å hente innen trening dersom en velger å kutte ut Smiley

Siterer bare denne, da den er nærmest.

Jeg har hatt et ukentlig forbruk imellom ganske langt og skyhøyt over dette nesten sammenhengende de siste 2-3 årene, uten å ha tatt kosthold videre seriøst, trent uregelmessig med lange opphold imellom hver treningsperiode og med lite progresjon. Ellers takk for deling av erfaringer, gir meg et håp om at det er noe å hente på denne stricte galskapen jeg enda ikke har vendt meg til hvertfall. hehe  Smile
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!