Skrevet av Emne: Pepsi Max på diett  (Lest 15206 ganger)

Utlogget Ukjentfornå

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 544

  • "Train beyong the pain..Death is your release!
Sv: Pepsi Max på diett
« #30 : 05. april 2010, 00:52 »
du er på deff lørdag og søndag?

Mente at jeg er på deff 24/7 men lørdag&søndag sparer et par kcal til litt godis /slikt , hahah ble litt feil Tongue

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: Pepsi Max på diett
« #31 : 05. april 2010, 01:28 »
haha sånn ja! Wink made more sense Tongue

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Pepsi Max på diett
« #32 : 05. april 2010, 02:55 »
Jeg synes det er utrolig bra at dette har blitt ett diskusjonstema, for det er ekstremt mye usikkerhet rundt stoffet aspartam. Jeg har aldri klart å finne noe forskning som er realistisk overbevisende om stoffets farlige sider og bivirkninger det kan medføre (Det kreves så latterlige mengder for bivirkninger. ) Men uansett hva du gjør, hvor mange studier du henviser til som konkluderer med at aspartam ikke er farlig, kommer det alltid noen som synser og mener at vedkommende er dumme som tror det er sunt å innta noe som omgjøres til blant annet metanol i kroppen.

Jeg siterer fra en artikkel skrevet av HTTP://FITNESSBLOGGEN.NO :

"

Blant de mest populære konspirasjonsteoriene der ute, er at aspartam er farlig. Denne konspirasjonsteorien er bare slått av "melk-teorien" (At melk er for voksende kalver). Jeg har sjeldent brydd meg om konspirasjonsteoretikerne (f.eks Mercola). Disse er gjerne bygd opp av enkeltpersoner, og baserer seg på dyrestudier med helt ekstreme doser.

Et søk på aspartam i det medisinske biblioteket PubMed gir hele 940 (!) treff. Det er med andre ord liten tvil om at det er gjort mye forskning på aspartam. Det Norske Mattilsynet mener at det er forsvarlig å innta opp mot 40mg/kg per dag. Dette gir svæææært mange liter brus. I en gjennomgang av 500 studier på aspartam konkluderte man med følende; (University of Maryland, College Park (2007, September 15). Aspartame Deemed Safe By)

I denne gjennomgangen slår man fast at det ikke finnes noen sammenheng mellom;

Aspartam og kreft (stimulering og spredning)
Aspartam og vektøkning
Aspartam og hukommelse samt kognotiv funksjon
Aspartam og reproduktiv funksjon og melkedannelse (laktering)
Aspartam og svulster i hjernen

Studiene konkluderer faktisk med at aspartam kan hjelpe mennesker med overvekt/fedme og diabetes.

"

Må det virkelig være opp til hver enkelt person å bedømme bivirkninger når det er så mange studier som konkluderer at X antall gram er trygt daglig?

Utlogget smacky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 105

Sv: Pepsi Max på diett
« #33 : 07. april 2010, 00:24 »
Absolutt ingenting galt med lettbrus.

Utlogget kris7

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

Sv: Pepsi Max på diett
« #34 : 07. april 2010, 00:49 »
Jeg får ofte vondt i hodet etter lettbrus eller saft basert på aspartam. Det sier litt mener nå jeg.

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Pepsi Max på diett
« #35 : 07. april 2010, 07:46 »
Jeg får ofte vondt i hodet etter lettbrus eller saft basert på aspartam. Det sier litt mener nå jeg.

Tja... gjør det?
Det sier vel bare at det ikke er noen vits for deg å drikke dette, men trenger ikke gjelde oss andre.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Pepsi Max på diett
« #36 : 07. april 2010, 13:41 »
Jeg får ofte vondt i hodet etter lettbrus eller saft basert på aspartam. Det sier litt mener nå jeg.
Synd for deg da...
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget blixt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Pepsi Max på diett
« #37 : 08. april 2010, 11:52 »
Om jeg har forstått det riktig så er aspartam et søtnings stoff som ikke inneholder karbohydrater? Veldig ofte så er det bare pepsi-max som blir nevnt når det dreier seg om aspartam. Vil det si at det kan finnes søtningsstoffer i andre lett-brusprodukter som ikke  er aspartam?
Jeg har vurdert å kutte ut Pepsi-max, nettopp pga av mye usikkerhet fra forskere?

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Pepsi Max på diett
« #38 : 08. april 2010, 12:03 »
Om jeg har forstått det riktig så er aspartam et søtnings stoff som ikke inneholder karbohydrater? Veldig mange linker aspartam med pepsi-max. Vil det si at det finnes andre søtningsstoffer i andre lett-brusprodukter enn aspartam?
Jeg har vurdert å kutte ut Pepsi-max, nettopp pga av mye usikkerhet fra forskere?
Aspartam er et kunstig søtningsmiddel som er så søtt at man bare trenger veldig små mengder for å få drikken tilstrekkelig søt. Pepsi-max inneholder ikke karbohydrater. Jeg har lest en god del forskningsrapporter på pubmed, i likhet med flere andre her, og har i likhet med disse ikke funnet noe god forskning som tyder på at normalt konsum av lettbrus skal være problematisk på noe som helst vis.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Pepsi Max på diett
« #39 : 08. april 2010, 12:05 »
Om jeg har forstått det riktig så er aspartam et søtnings stoff som ikke inneholder karbohydrater? Veldig mange linker aspartam med pepsi-max. Vil det si at det finnes andre søtningsstoffer i andre lett-brusprodukter enn aspartam?
Jeg har vurdert å kutte ut Pepsi-max, nettopp pga av mye usikkerhet fra forskere?
Du har rett i at aspartam ikke inneholder karbohydrater. Det er så og si fritt for energi pga. de lave dosene som brukes.

Pepsi Max inneholder aspartam, men også Acesulfam K. Men Pepsi Max er ikke ene og alene om å bruke disse to kunstige søtningsstoffene.

Ja, det blir brukt forskjellig søtningsstoffer i forskjellige light-brus, men majoriteten bruker vel aspartam og acesulfam K.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget blixt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Pepsi Max på diett
« #40 : 08. april 2010, 12:30 »
Aspartam er et kunstig søtningsmiddel som er så søtt at man bare trenger veldig små mengder for å få drikken tilstrekkelig søt. Jeg har lest en god del forskningsrapporter på pubmed, i likhet med flere andre her, og har i likhet med disse ikke funnet noe god forskning som tyder på at normalt konsum av lettbrus skal være problematisk på noe som helst vis.

Ok, jeg forstår. Men nå er det sånn at Aspartam er et hett tema blandt forskere selv om ingen kan bevise noe som helst, så er det forskere som mener det er kreftfremkallende og at det også kan gi fedme fordi kroppen ikke klarer å skille mellom sukker og det kunstig søtningsstoffet Aspartam. og da vil jeg heller bruke andre alternativer, som f.eks 7up light som jeg synes smaker godt. Derfor lurer jeg på om Aspartam er et søtningsmiddel som brukes i alle lettbrus-produkter.

Utlogget blixt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Pepsi Max på diett
« #41 : 08. april 2010, 12:33 »
Du har rett i at aspartam ikke inneholder karbohydrater. Det er så og si fritt for energi pga. de lave dosene som brukes.

Pepsi Max inneholder aspartam, men også Acesulfam K. Men Pepsi Max er ikke ene og alene om å bruke disse to kunstige søtningsstoffene.

Ja, det blir brukt forskjellig søtningsstoffer i forskjellige light-brus, men majoriteten bruker vel aspartam og acesulfam K.
Takk

Utlogget Wal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Pepsi Max på diett
« #42 : 08. april 2010, 13:39 »
Artikkel ang aspartam og eventuell helserisiko

Sitat
A team of national experts drawn from EU member states has concluded that there is no new evidence on aspartame that would require EFSA to reassess its opinion that the sweetener is safe, although additional studies could add to knowledge of the sweetener and its metabolites.

http://www.foodnavigator.com/Science-Nutrition/No-need-to-reconsider-aspartame-opinion-experts/?c=viF1AWQgvysm3R6ghR5KsQ%3D%3D&utm_source=newsletter_daily&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter%2BDaily

andysmuck

  • Gjest
Sv: Pepsi Max på diett
« #43 : 08. april 2010, 14:57 »
Drikk med god samvittighet, drakk selv daglig lightbrus da jeg gikk ned i vekt og jeg gikk ned 40 kg. Kjente ikke noe til ekstra sult Smiley

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: Pepsi Max på diett
« #44 : 09. april 2010, 09:55 »
Ok, jeg forstår. Men nå er det sånn at Aspartam er et hett tema blandt forskere selv om ingen kan bevise noe som helst, så er det forskere som mener det er kreftfremkallende og at det også kan gi fedme fordi kroppen ikke klarer å skille mellom sukker og det kunstig søtningsstoffet Aspartam. og da vil jeg heller bruke andre alternativer, som f.eks 7up light som jeg synes smaker godt. Derfor lurer jeg på om Aspartam er et søtningsmiddel som brukes i alle lettbrus-produkter.
Det er mye uenighet i forskningsmiljøene, og det må vel vi 'utforstående' bare godta.
Så får vi selv velge hvilken side av debatten man ønsker å stå på, enten det blir å holde seg vekke fra kunstig søtning, eller om man vil være en av dem som inntar dette.

Sukker KAN gi fedme fordi det inneholder energi og gir liten metthetsfølelse som kan resultere i overspising. Men sukker er nok ikke den direkte kilden til overvekt hos et individ, her er det flere faktorer som er inne i bildet.
I motsetning til sukker så er aspartam, som sagt, tilnermet energifritt pga. de lave dosene som brukes. I kroppen brytes aspartam ned til to aminosyrer som forekommer også i matvarer som kjøtt, fisk, melk, grønnsaker o.l.
Så at kroppen ikke klarer å skille disse har jeg vondt for å tro.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!