Skrevet av Emne: hva bør jeg velge av kampsport  (Lest 16681 ganger)

Utlogget Oyvind_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #15 : 01. mai 2004, 21:38 »
Jeg har drevet med karate i 5 år, men har begynnt å gå over til submission fighting. Jeg er den som sparker hardest og høyest. Dette skylles karaten. Så slutt med dette pisspreiket om at man ikke lærer å slå hardt og sparke hardt på karate  Grin
Bodybuilding is my life

Utlogget astrotrain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #16 : 02. mai 2004, 14:06 »
Man lærer sikkert å sparke og slå men vil du sammenligne karate som selvforsvarsform med andre arter som shootfighting, bjj og kravmaga så ta en titt på de første ultimate fighting episodene. der kommer karata og wing chun, taekwondo mm ganske dårlig ut. Man får sikkert muskler av å hugge ved hele dagen i skogen, men det gjør deg ikke til bodybuilder. Jeg må le litt når jeg ser en 6. dan karate instruktør som er 50 år gammel og litt overvektig - klart han har teknikk men hvor lenge varer han på gata? Wink


Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #17 : 03. mai 2004, 15:05 »
UFC er ikke en realistisk situasjon, man har én motstander, en fin matte å sloss på, og en god del regler.
Sitat
Jeg må le litt når jeg ser en 6. dan karate instruktør som er 50 år gammel og litt overvektig - klart han har teknikk men hvor lenge varer han på gata?
han trenger ikke vare så veldig lenge, den lengste kampen jeg har sett varte 30 sekunder, og det var leeenge..

I det tilfellet av at jeg kommer i bråk (lite sannsynlig) med en MA utøver (enda mindre sannsynlig) så ville jeg mye heller kommet i bråk med en TKD utøver enn MMA utøver, siden TKD er såppas begrenset og MMA er mindre begrenset og går med fullkontakt.

Det verste ville vært å måtte forsvare seg mot en Kali, Krag Maga eller Jeet Kune Do utøver, siden disse trener direkte mot selvforsvar, etter logiske effektive prinsipper. Men hadde jeg møtt en av disse utøverne hadde vi sannsynligvis heller diskutert martial arts enn sloss  Grin

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Ole Andrè

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 49

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #18 : 03. mai 2004, 20:37 »
Jeg har trent Taekwon-do i over 7 år, men nå har jeg tatt en pause fordi jeg ble litt lei. i Taekwon-do lærer man veldig mye disiplin, bruker veldig mye spark og slag, mye mer enn det karate har. Visst du velger å begynne på Taekwon-do så må du velge klubben som heter keum gang taekwondo-klubb. Det er Norges beste Taekwno-do klubb Smile Jeg gikk på Nestun Taekwon-do klubb i Bergen, tok 4 dobbelgradering første gang jeg skulle gradere meg, graderte meg altså to ganger og gikk rødt og da tok jeg en pause Cheesy

Mvh

Ole Andrè

Utlogget Oyvind_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #19 : 04. mai 2004, 22:26 »
Min erfaring er at: har man trent litt tradisjolell kapsport så ligger man godt ann for å lære mere MMA. Jeg trener mye MMA nå, og synnes jeg har lært å forsvare meg mye bedre. Men jeg har ofte fått bruk for den hurtigheten og de sparka jeg lærte på karatetrening. Det jeg slet med i begynnelsen da jeg begynnte med grappling/submission figthing var bakkekamp, men jeg har kommet meg utrolig:)   Jeg DIGGER MMA !!! Smiley
Bodybuilding is my life

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #20 : 05. mai 2004, 09:14 »
Må si at MMA er absolutt best ja. Skal du bli god på slag og spark må jeg nok anbefale Muay Thai framfor kickboxing eller tradisjonelle kampsporter, på grunn av færre begrensninger, altså flere muligheter til å forsvare seg selv i en ekte situasjon. Skal du sloss på byen (eller forsvare deg mot fulle aper) så er det nok thaiboksning som egner seg best. Smiley Fordeler: Knær, aluer, masse clinching, og headbutting (tror jeg?) Grin

edit: lenge siden, men må jo rette på meg selv. fant fort ut at det ikke var headbutts i thai når jeg begynte på det. Smiley

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #21 : 05. mai 2004, 10:43 »
Muay Thai eier all annen stående kamp ja...det er et faktum!
Jeg trener ikke for tiden, men i kickboxingklubben har det kommet en ny trener: en vaskeekte thaibokser fra thailand! (snakker norsk, men er fra thailand) Var på trening med han en gang og han er sinnsykt god. Tror det var snakk om han kansje skulle være med i K-1 Scandinavia og.
sjokk og vantro

Son of light

  • Gjest
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #22 : 05. mai 2004, 11:56 »
Tror grunnen til at så mange begyner å trene TKD er fordi at det er ganske enkelt i forhold til andre kampsporter, men selv om det er enkelt så kan det godt fungere som selvforsvar. Personlig så tviler jeg sterkt på dette...

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #23 : 05. mai 2004, 15:43 »
Folk som tror at tradisjonelle stilarter funker på gata har desverre ikke peiling.

Først vil jeg kommentere det med UFC: I de 13 første UFC turneringen var det IKKE regler. Man hadde riktignok ikke lov til å stikke ut øynene på folk eller bite, men man ble ikke diskvalifisert av å gjøre det. Man fikk en bot på 1000$ Poenget med dette var at hvis det stod på å vinne en match ved hjelp av biting skulle det ikke være noe hindring, men de 1000$ skulle være avskrekkende mot å unøvendig gjøre det.

Tradisjonelle stilarter ble raskt feiet av gulvet, det er det ingen tvil om. Og det beste var det at de som representerte de tradisjonelle stilartene hadde forberedt seg med masse fullkontaktstrening så de var i utgangspunktet egentlig ikke engang tradisjonelle utøvere.

For det andre er oddsen for å effektivt forsvare seg mot to motstandere veldig liten. Selv om man er godt trent i effektive fullkontaktskampsporter. Poenget er da: Hvis ikke man klarer å forsvare seg mot en person, er sjansen hundre ganger mindre når det gjelder å forsvare seg mot to. Er man godt trent i effektiv mma (da tenker jeg på det meste: Shoot, bjj, krav osv), så vil man greie å ta de fleste på enmanns hånd og ha bedre odds mot to.

Har du lært deg å sparke effektivt i karate skyldes dette at du har trent en fullkontakts stilart som feks kyokushinkai. Alle andre karatestilarter som ikke har fullkontakt gir ikke gode spark. Man blir riktignok myk, men har man ikke lært seg å sparke høyt og gjennombrytende mot en LEVENDE motstander i et realistisk scenario (som i kamp) så er man ingen god sparker.

Son of light

  • Gjest
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #24 : 05. mai 2004, 16:55 »
Judo og Ju Jitsu er nok de eneste TMA som fungerer på gata...

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #25 : 05. mai 2004, 22:54 »
DER er jeg ikke enig... TaeKwondo er ikke lett....
du må ofre mye tid på trening skal du bli god.. og bare di beste kan det bli noe av.....!
Pain Is My Friend

Utlogget Aurastorm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

  • Ost er godt!
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #26 : 05. mai 2004, 23:07 »
Herregud...står jo masse dumt her!!! Taekwondo er faen ikkje lett å kunne skal en bli god! At kickboxing og styrketrening passa bra sammen er sikkert fakta, men for faen så gjer det det med TKD og andre stilarter også...dei som sei TKD er enkelt har tydligvis ikkje peiling på ka dei snakka om her...har fått inntrykket av at noken av dåkke har sett k-1 kamper og trur dåkke veit alt...på gata kan en som trener tkd vere bedre enn en som trener Muay thai..det kommer an på selve personen som trener....men det at en kampsport er for lett er rett og slett reinspekka BULL*****!!!!
Hva skal en med penger når en er 0 verdt?

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #27 : 05. mai 2004, 23:09 »
NYDELIG Aurastorm... Honnør  2thumbsup
Pain Is My Friend

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #28 : 05. mai 2004, 23:27 »
Herregud...står jo masse dumt her!!! Taekwondo er faen ikkje lett å kunne skal en bli god! At kickboxing og styrketrening passa bra sammen er sikkert fakta, men for faen så gjer det det med TKD og andre stilarter også...dei som sei TKD er enkelt har tydligvis ikkje peiling på ka dei snakka om her...har fått inntrykket av at noken av dåkke har sett k-1 kamper og trur dåkke veit alt...på gata kan en som trener tkd vere bedre enn en som trener Muay thai..det kommer an på selve personen som trener....men det at en kampsport er for lett er rett og slett reinspekka BULL*****!!!!


Du har helt rett i at det kommer an på personen og ikke stilarten. Men en person som har trent TKD vil egentlig bare bli dårligere på gata. TKD er som capoeira, det er kampkunst som handler om kroppsbeherskelse og "akrobatikk", det har ingenting med slossing å gjøre. For å bli en god fighter må man ha masse realistisk trening, dvs fullkontaktssparring. I TKD er det kun touch, dessuten bruker man mest beina og man lærer ikke gjennombrytende spark, noe som er det eneste som gjør noe særlig skade i kamp.

BTW: å slenge et highkick i en gatekamp er dessuten ganske dristig, ingen erfaren fighter ville benyttet seg av det. (nesten)


Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #29 : 05. mai 2004, 23:29 »
En ting til: hva skal man med noen særskilt styrke i TKD? Å trene mye styrke vil eventually være en negativ faktor for hurtighet. Hurtighet og teknikk er jo det som er de to viktigste faktorene i TKD. I Thaiboxing derimot trenger man styrke for å gjøre skade.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!