Skrevet av Emne: hva bør jeg velge av kampsport  (Lest 16686 ganger)

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #45 : 09. mai 2004, 22:46 »


Ikke??  Huh hmmmz...trodde det var så bra teknisk jeg...er det mere kraft der da?  Huh ...synes nå taek won do eller kickboksing er gode kampsporter for spark og slag...Smiley

ikke ta det her personlig kicke, men du har desverre ingen kunnskaper på dette feltet.

i taekwondo lærer man alt annet enn å sparke hardt. I thaiboksing lærer man gjennombrytende, harde spark. Taekwondo har såkalte "turnspark" som ser pene ut og er masse teknikk, men de er langt ifra effektive i kamp. Det er akrobatikk!!

Og du lærer alt annet enn å slå effektivt og hardt i karate. Det finnes ingen fullkontakts karate typer hvor man slår mot ansiktet. Og slagene man lærer på karate er ineffektive og tungvinte. I boksing derimot lærer man å så hardt, riktig teknisk og effektivt.

Jiu jutsu er en av de få tradisjonelle kampsportene der man har effektive elementer. Og da tenker jeg først og fremst på bakketreninga. Slagene og sparkene derimot er sånn der. Jeg ville mye heller anbefalt å trent brasiliansk jiu jutsu. Jeg har hørt mange historier om folk som har trent brasjutsu i seks måneder og dratt tilbake til den tradisjonelle jiu jutsu klubben og feid gulv med de dyktigste instruktørene....

Vil man lære seg selvforsvar og effektiv kampsport må man GLEMME alt av tradisjonelle stilarter. Greit at fullkon takts karate har noen effektive elementer i seg som harde spark og at judo har bra kast, men man lærer så mye annet piss man ikke har bruk for + at det man lærer som er effektivt blir lært på en tungvint og klønete måte.

Som nevnt uttallige ganger, i stand up er boksing, kickboksing og thaiboksing overlegent alt annet. På bakken og i kombinasjon er det brasjutsu, shootfighting og andre MMA rettede kampsporter (inklusiv krav maga) man kommer klart best ut med.

Lykke til Kicke, prøv en brasjutsu klubb i et par måneder og ser hva du har gått glipp av!!

Utlogget HighKing

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 85
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 85

  • "size doesnt matter, the just will always win"
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #46 : 10. mai 2004, 09:14 »
Matsutatsu Oyama (grunnleggeren av Kyokushinkai karate) vant mot grunnleggeren av Thai boxing. Vel lære man mye piss i Karate, trukke det  Wink
It aint over til its over

Utlogget Thomas Hytten

  • Treningsforum Crew
  • Moderator Team
  • *****
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

  • Train hard, fight easy
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #47 : 10. mai 2004, 10:35 »
hvor har du det fra? fint om du forteller litt mer rundt denne hendelsen.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #48 : 10. mai 2004, 11:24 »
Matsutatsu Oyama (grunnleggeren av Kyokushinkai karate) vant mot grunnleggeren av Thai boxing. Vel lære man mye piss i Karate, trukke det  Wink

Jeg vet ikke hvor du har kildene dine fra, men jeg kan gi deg historien bak dette utsagnet.

Etter som Mas Oyama erklærte sin karatestilart (kyokushinkai) som den hardeste og mest effektive ble det store opptøyer i østen. På den tiden hadde de flest interne konkurranser i hver stilart, men etter disse utsagnene mottok mas oyama flere utfordringer fra ulike stilarter. Thaiboksing, som til da hadde vært først i alt, var en av de stilartene som utfordret mas oyamas nye karate stilart. Mas Oyama sendte sin beste utøver (husker ikke navnet hans) for å møte thaibokser championen. De fightet tre ganger og Mas Oyamas læregutt vant to av tre. Dette ble etterfulgt med flere konkurranser der Mas Oyama sine elever stakk av med flesteparten av seierene.

Mas Oyama fightet ikke selv!

Grunnen til at Kyokushinkai var så effektivt på den tiden var at de hadde færre stive teknikker og gikk alltid fullkontakt med bare never mot hodet. Etter som årene gikk ble endel elementer fjernet og Mas Oyama ble mer opptatt av de "stivtekniske" aspektene som kata og teknisk kumite. Slag mot ansiktet ble fjernet og ettertilhvert ble også mye av de effektive elementene med knær fjernet. (En japaner omkom desverre i ringen på slutten av åtti tallet etter møtet med et kne av dolph lundgren, etter denne hendelsen ble det ikke lenger lov til å gripe i hodet/hår når man kneet et person).

Kyokushinkai karate ble offer for en konservasjonering av denne en gang effektive stand up arten. Mas Oyama gikk bort fra mange av sine tideligere prinsipper og etter hans død ble Kyokushinkai splittet i to. Mange interne stridigheter førte til at Kyokushinkai mistet sin dominans i karate miljøet og de to ulike partene (Kyokushin og Kyokushinkai) startet å endre på en del av teknikkene etter hva de trodde mas oyama ville ha gjort.

Samtidig har Thaiboksing utviklet seg i motsatt retning. Fra å være en mye roligere og "showteknisk" sport har den vestlige Thaiboksingen blitt mer effektiv og brutal. Og ikke minst, mer tekniskeffektiv. Man kan fortsatt idag se mange thaikamper hvor man ser motstanderene bevisst gå inn i en clinch og bruke "showknær" (høre lange knær mot kroppen for at det skal se penest ut for publikum). Shootfighting er en av de stilartene som har utviklet mye av thaiboksingen og tatt de effektive elementene.

Så idag er Kyokushinkai kun rester av hva det en gang var. Mye av effekten er borte, ikke minst av at de for lenge siden fjernet slag mot ansiktet. ingen kyokushinkai utøvere vil lenger delta organisert for stilarten deres i "open turneringer" men lever på den en gang prestisjefylte storheten. de hevder at de er den hardeste og mest effektive kampsporten.

De har rett i en ting. De var en effektiv stand up sport. Idag er de den hardeste karate stilarten, men langt i fra effektiv sammenlignet med andre stand up stil arter som moderne thaiboksing feks.

Håper dette bidrar til å klarne synet ditt litt rundt kyokushinkai. Jeg har selv trent kyokushinkai i seks år og har mye igjen for det når det kommer til spark og knær, men hele grunnposisjonen og boksestilen har det vært tungt å endre pga av det har lagt seg i instiktet fra tiden i kyo. En kamerat av meg trente kyo i ti år og så dro han til australia hvor han blant annet trente med Sam Greco og han sa at kyokushinkai sin stand up er vinklet tungvint og at det er lite han har fått med seg derifra i forhold til feks thaiboksingen han senere begynte å trene.

Det som er så synd når man begynner å trene kyo er at man gjør det vanskelig for seg selv når man senere skal konvertere til en mer effektiv stilart!!

Utlogget astrotrain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #49 : 10. mai 2004, 12:24 »
Argh...

Jeg trodde at turneringer som k1, pride og ufc (hvor det er minimalt med regler og dermed nærmest en ordentlig slosskamp) hadde fått alle til å inse at de tradisjonelle artene har lite å tilby folk som er interessert i selvforsvar.

Hvor mange utøvere som er flinke i pride/ufc bruker aktivt taekwondo, karate osv? Og hvorfor gjør de ikke det? Fordi de tradisjonelle kampsportene ikke duger allround.
Hvordan kan du kalle TKD en KAMPsport når man ikke lærer å forsvare seg når man havner langstekt på bakken?

Værsåsnill å skjønn det: MMA (Mixed Martial Arts = det mest effektive fra alle kampsporter) har jævlig lite TKD i seg - til gjengjeld VELDIG mye BJJ, Shoot og Thai/Kickboxing.
Hvorfor? Fordi TKD,Karate osv har for mange låste posisjoner som er laget for en bevegelig situasjon.

All respekt for de som driver med TKD,Karate, synkronsvømming og curling. Det er alle fine sporter som alle hjelper deg like mye i en kampsituasjon.


PS:
Bruce Lee må jo egentlig sies å være MMA's far i den forstand. Les boken hans som kom en gang på 70/80 tallet. Synd han ikke lever enda. Han hadde mye bra å komme med.

Utlogget kicke

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #50 : 10. mai 2004, 20:00 »


ikke ta det her personlig kicke, men du har desverre ingen kunnskaper på dette feltet.

i taekwondo lærer man alt annet enn å sparke hardt. I thaiboksing lærer man gjennombrytende, harde spark. Taekwondo har såkalte "turnspark" som ser pene ut og er masse teknikk, men de er langt ifra effektive i kamp. Det er akrobatikk!!

Og du lærer alt annet enn å slå effektivt og hardt i karate. Det finnes ingen fullkontakts karate typer hvor man slår mot ansiktet. Og slagene man lærer på karate er ineffektive og tungvinte. I boksing derimot lærer man å så hardt, riktig teknisk og effektivt.

Jiu jutsu er en av de få tradisjonelle kampsportene der man har effektive elementer. Og da tenker jeg først og fremst på bakketreninga. Slagene og sparkene derimot er sånn der. Jeg ville mye heller anbefalt å trent brasiliansk jiu jutsu. Jeg har hørt mange historier om folk som har trent brasjutsu i seks måneder og dratt tilbake til den tradisjonelle jiu jutsu klubben og feid gulv med de dyktigste instruktørene....

Vil man lære seg selvforsvar og effektiv kampsport må man GLEMME alt av tradisjonelle stilarter. Greit at fullkon takts karate har noen effektive elementer i seg som harde spark og at judo har bra kast, men man lærer så mye annet piss man ikke har bruk for + at det man lærer som er effektivt blir lært på en tungvint og klønete måte.

Som nevnt uttallige ganger, i stand up er boksing, kickboksing og thaiboksing overlegent alt annet. På bakken og i kombinasjon er det brasjutsu, shootfighting og andre MMA rettede kampsporter (inklusiv krav maga) man kommer klart best ut med.

Lykke til Kicke, prøv en brasjutsu klubb i et par måneder og ser hva du har gått glipp av!!
Jeg trener brasiliansk jiu jitsu oxo ja...
Lærte netopp "trianglechoke" og noen "sidechoke" oxo videre...av Jeff Miller om du har hørt om han...instruktør i klubben Planet jiu jitsu i USA...Smiley
Jeg trener brasjutsu annenhver trening, og hadde oxo litt instruksjon fra Marcelo Yogui Santiago fra Brasil ei helg hvor vi lærte mest fra "Mouth" (eller no sånnt.. ::dry:Smiley ....så brasiliansk jiu jitsu er utrolig gøy det synes jeg nå, men selv synes jeg det blir litt gøyere å trene ju jitsu, hvor det da blir litt mer variert....Smiley

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #51 : 10. mai 2004, 21:57 »
Jeg trener brasjutsu annenhver trening, og hadde oxo litt instruksjon fra Marcelo Yogui Santiago fra Brasil ei helg hvor vi lærte mest fra "Mouth" (eller no sånnt.. ::dry:Smiley

Hehehe! "Mouth"! biggrin 'Mount' heter det når du sitter skrevs over motstanderen. Ta med deg alt du lærer av BJJ, det er verdifull trening! Jeg har trent under Marcelo og han er en veldig dyktig instruktør  2thumbsup

Utlogget Thomas Hytten

  • Treningsforum Crew
  • Moderator Team
  • *****
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 110

  • Train hard, fight easy
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #52 : 10. mai 2004, 22:47 »
liten digresjon; Det er en litt feilslått påstand at Bruce Lee er MMA sin far.
Allerede i antikke Hellas drev man med en sport man kalte Pankration, fakrtisk var dette lenge den største grenen i de olympiske leker. Senere ble pankration delt, og ga opphavet til det vi kjenner som gresk-romersk bryting og boksing.

Pankration var det nærmeste man kom freefight og kampene ble utkjempet nakne, kun for menn og bak lukkede dører. Alle grep var lov og man kan se tegninger og manualer av brytere som griper tak i både det ene og det andre i kampens hete.  Grin

Alle kjenner historien om Herkules, han skal ha vært en stor mester i Pankration. flere av de kjente filosofene vi kjenner som Platon og Arcimedes skal etter sigende også ha vært ivrige utøvere av Pankration. Tenk det!!


Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #53 : 11. mai 2004, 10:45 »
liten digresjon; Det er en litt feilslått påstand at Bruce Lee er MMA sin far.
Allerede i antikke Hellas drev man med en sport man kalte Pankration, fakrtisk var dette lenge den største grenen i de olympiske leker. Senere ble pankration delt, og ga opphavet til det vi kjenner som gresk-romersk bryting og boksing.

Pankration var det nærmeste man kom freefight og kampene ble utkjempet nakne, kun for menn og bak lukkede dører. Alle grep var lov og man kan se tegninger og manualer av brytere som griper tak i både det ene og det andre i kampens hete.  Grin

Alle kjenner historien om Herkules, han skal ha vært en stor mester i Pankration. flere av de kjente filosofene vi kjenner som Platon og Arcimedes skal etter sigende også ha vært ivrige utøvere av Pankration. Tenk det!!




synes det er vanvittig bra når noen gjør det poenget der. har selv skrevet det i flere innlegg her inne og enda mer fantastisk: arkeologer har funnet hulemalerier av freefight lignende kamper helt tilbake i steinalderen.

i mitt syn har Bruce Lee ingenting med MMA å gjøre i det hele tatt når det gjelder historien. Hvis han virkelig var opptatt av MMA ville han aldri lagd en haug med missvisende og i mine øyne teite kung fu filmer.

JKD kan riktignok defineres som en MMA stilart (ja, jeg vet det er en filosofi, men hvis en tenker kampen), men den er lite komplett og ustrukturert. Bruce kom med ingenting, han gav oss Kung Fu feber, noe som imo har ødelagt veldig mye....

¨Som tideligere nevnt så beskrev grekerne guarden over 2000 år tideligere enn gracie familien beskrev den, ganske imponerende å tenke på...

Utlogget -Christer-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

  • .....Strenght is PoWeR.....
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #54 : 11. mai 2004, 16:47 »
hvis du har lyst til å bli god til å slå..anbefaler jeg boksing! sinnsykt bra trening for kondis å styrke( slagkraft osv..) dt er ikke noe sparking i sporten men...anbefaler boksing Grin
Tren hardt, kjemp lett

Utlogget kicke

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 44

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #55 : 11. mai 2004, 16:49 »


Hehehe! "Mouth"! biggrin 'Mount' heter det når du sitter skrevs over motstanderen. Ta med deg alt du lærer av BJJ, det er verdifull trening! Jeg har trent under Marcelo og han er en veldig dyktig instruktør  2thumbsup
jaja lærer ikke stavelsene da... Tongue
Marcelo er en utrolig god instruktør det er helt sikkert! Cheesy Jeff Miller er oxo utrolig dyktig..sjekk:
http://www.planetjj.com/
Der ser du masse kule bilder av han når han sloss...Smiley
Da han var å holdt seminar hos oss i KJJK sa han at han gjerne ville tilbake her før året er over, så han kommer  nok nedom en tur snart igjen! Cheesy *gleeede seg*
...sinnsykt muskler han hadde til å være så liten! hehe, spesiellt leggmusklene!  Knebøy Cheesy

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #56 : 18. mai 2004, 13:03 »
endelig kom innlegget jeg ventet på, jeg viste at bruce li langt var fra åp være mma skaperen.

jippi. nå skal jeg inkassere 200kr i veddemål Grin

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #57 : 19. mai 2004, 14:11 »
endelig kom innlegget jeg ventet på, jeg viste at bruce li langt var fra åp være mma skaperen.

jippi. nå skal jeg inkassere 200kr i veddemål Grin

Tro meg Krugans, det er så mange som tror og hevder at Bruce er MMA sin far. Det er så langt i fra sant som overhodet mulig.

Han startet med å trene tradisjonelle martial arts og etter det hadde gått noen år innså han at det var dumt å låse seg fast i tradisjonelle strukturer. Ettertilhvert beskrev han JKD som en MMA lignende sport - men gratulerer Bruce Lee, du fant ut noe som hadde vært funnet ut for mange tusen år siden.

OG hadde han dratt til brasil hadde han sett hvordan Gracie dominerte i vale tudo matchene og da tror jeg ikke han hadde tatt seg bryet med å skape JKD engang.

Så du kan si til de du har veddet med at å tro Bruce Lee er MMA sin far er som å tro at amerikanerne var først på jorda - det er så langt i fra sannheten som overhodet mulig!

Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #58 : 26. mai 2004, 00:02 »


Tro meg Krugans, det er så mange som tror og hevder at Bruce er MMA sin far. Det er så langt i fra sant som overhodet mulig.

Han startet med å trene tradisjonelle martial arts og etter det hadde gått noen år innså han at det var dumt å låse seg fast i tradisjonelle strukturer. Ettertilhvert beskrev han JKD som en MMA lignende sport - men gratulerer Bruce Lee, du fant ut noe som hadde vært funnet ut for mange tusen år siden.

OG hadde han dratt til brasil hadde han sett hvordan Gracie dominerte i vale tudo matchene og da tror jeg ikke han hadde tatt seg bryet med å skape JKD engang.

Så du kan si til de du har veddet med at å tro Bruce Lee er MMA sin far er som å tro at amerikanerne var først på jorda - det er så langt i fra sannheten som overhodet mulig!

Men var ikke brucern den første til å bryte de tradisjonelle kampsportenes rigide regler i moderne tid og tilføre et mer dynamiskt bilde på kampsport ??
"You hit the ground running and dont look back... "

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #59 : 01. juni 2004, 17:09 »


Men var ikke brucern den første til å bryte de tradisjonelle kampsportenes rigide regler i moderne tid og tilføre et mer dynamiskt bilde på kampsport ??

jeg vil ikke si det, JKD ble aldri noen stor greie i verken USA eller europa, jeg vil si at ufc 1 brøt denne barrieren. Bruce verken tilføyde eller trakk fra noe, han var på rett vei, men kom aldri så langt. Han hadde i tillegg til dette trent i for mange tradisjonelle perspektiver til å på den tiden bli en velykket hybrid, hadde han derimot levd idag kunne nok tankene og filosofien hans tatt andre steg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!