Skrevet av Emne: hva bør jeg velge av kampsport  (Lest 16690 ganger)

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #60 : 01. juni 2004, 22:07 »
Toxic, har du trent mye i JKD concept? jeg bare lurer siden det virker som du kan så mye om det..

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #61 : 04. juni 2004, 10:14 »
Toxic, har du trent mye i JKD concept? jeg bare lurer siden det virker som du kan så mye om det..

Jeg har aldri trent JKD utenom et par seminarer. Synes det er artig i et historisk perspektiv men jeg foretrekker ikke JKD som et konsept. Derimot har jeg lest mye om JKD, både det Bruce Lee himself har skrevet og hva andre har skrevet. Samtidig har jeg en kamerat som har trent endel JKD, så jeg har nok endel allsidig kunnskap.

Jeg synes Bruce Lee var en interessant person, men ikke en gjennombrytende person eller en revolusjonerende skikkelse som mange skal ha ham til å være. Han er ikke hellig for meg, men en sterk personlighet med en riktig tankegang.

Bruce sine "oppdagelser" har lenge vært overdrevet i form av at han ikke kan tildeles ære for verken å ha utviklet noe nytt eller tenkt i baner som ikke har vært tenkt tideligere. Men han hadde potensiale og hans egenstyrke var utrolig.

Synd Bruce ikke lever idag og ser utviklingen, jeg tror hans vesen ville vært mye mer komplett om han hadde eksistert utover nittitallet.

RIP

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #62 : 22. juli 2004, 17:46 »


Men var ikke brucern den første til å bryte de tradisjonelle kampsportenes rigide regler i moderne tid og tilføre et mer dynamiskt bilde på kampsport ??


du er ikke helt på jordet gerber D, Bruce Lee var en innflytelsesrik person som etter mange år med trening fant effektive aspekter og satte disse sammen.

¨Men på en annen side: spør naboen din, eller den vanlige mannen i gata hvem Bruce Lee er: Du vil mest sannsynlig få et svar som "er ikke det der han karate, kung fu fyren?" Hva forbinder den genrelle befolkningen Bruce Lee med?

Bruce Lee blir forbunnet med flygende teknikker, kung fu spark og urealistiske slosskamper hvor han banker 20 stk på (for) egen hånd.

Spør samme mannen hva JKD er, han vil mest sannsynlig ikke ha peiling.

Bruce Lee brøt kanskje personlig og i en moderne tid med endel av de tradisjonelle aspektene som kampsporten førte på den tiden og han klønet sammen endel teknikker som var mye mer effektivt.

Men forstatt var han et stykke fra sannheten og han var ikke en person som gav samfunnet en åpenbaring angående sannheten om effektivitet i martial arts, snarer tvert imot. Han var med på¨å skape en kung fu bølge som gav oss intet godt i mine øyne. Den gav oss illusjoner!

Bruce Lee var full av huller og feil selv om han var et fantastisk individ og en god fighter i forhold til alle de andre "TMA tomato cansa" som spratt rundt på hans tid.

Rorion Gracie har gjort hundre ganger mer enn Bruce Lee, men jeg hører aldri noen nevne hans navn. Han er den jeg idag ser på som moderne MMA sin far. Han viste oss den og han lot den utvikle seg.


Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #63 : 26. august 2004, 15:49 »
Ja der er jeg enig Toxic, men jeg lurer på om ikke bruce var den beste utøver i sin generasjon? Han var arrogant utvilsomt, men i filmene får man ikke se annet enn de mer "showoff" sidene av kampsporten. Bruce sa jo selv at han synes det er lett å vise masse fancy greier, men i ekte kamp var det bare de enkleste ting som hjalp. Mot dagens MMA utøvere ville han nok fått tøffere utfordring enn i sin tid men når man ser på måten han beveger seg, refleksene og kraften i den "lille" kroppen hans ville han nok markert seg i dag og. Film er nå engang film og jeg synes det er litt galt å dømme han utfra filmene han lagde, han fikk faktisk beskjed om å slå og sparke tregere fordi han bevegde seg for hurtig for filmene. Keanu i Matrix ser jo ut som han er den kampsportutøvern men jeg tror jeg skulle klart banket han i virkeligheten..  Grin
"You hit the ground running and dont look back... "

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #64 : 10. oktober 2004, 01:12 »
Esh, skrev en hel masse om alt dere har sagt om "tradisjonell" kampsport, og hvorfor d er så dårlig.. så klikket exploreren  Grin
I alle fall, mye tull påstander som kommer fra personer som ikke har erfaring.. og med erfaring mener jeg ikke 1, eller 2 år.
Gidder ikke skrive alt på nytt, men mener de fleste av dere som kommer med negtive utsagn tar feil.. kan godt diskuteres  Smiley

Les dette:
In 1952, he travelled the United States for a year, demonstrating his karate live and on national television. During subsequent years, he took on all challengers, resulting in fights with 270 different people. The vast majority of these were defeated with one punch! A fight never lasted more than three minutes, and most rarely lasted more than a few seconds. His fighting principle was simple — if he got through to you, that was it.
If he hit you, you broke. If you blocked a rib punch, you arm was broken or dislocated. If you didn't block, your rib was broken. He became known as the Godhand, a living manifestation of the Japanese warriors' maxim Ichi geki, Hissatsu or "One strike, certain death". To him, this was the true aim of technique in karate. The fancy footwork and intricate techniques were secondary (though he was also known for the power of his head kicks).

Dette kommer fra Oyama, en som grunnla "bevegelser" og "akrobatikk"  Grin (kyokushinkai)
All that is gold does not glitter...

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #65 : 24. november 2004, 15:26 »
Det er mange "rare" og veldig bastante uttalelser her... buttrock

Såvidt jeg erindrer så søkte han som startet denne tråden, råd om hva han burde begynne å trene. Etterhvert har dette eskalert helt ut til diskusjoner vedr. Oyama, Bruce Lee osv.

Du sier du vil bli god i slag og spark.. Det kan jo gi være veldig mange stiler som kan gi deg bra slag og spark... Siden Judo og Aikido stort sett ikke benytter noe særlig med hverken slag eller spark, så er vel kanskje disse utelukket. Forøvrig stiller du nok ganske fritt.

Det du FØRST må finne ut av er: Hvilke stiler/klubber er tilgjenglig der jeg bor? Sett opp en liste, reis rundt til de aktuelle klubbene, spørr om å få se på 1 trening eller 2, snakk litt med treneren og de som trener der. DA har du et grunnlag å velge fra. Om det så er TKD, Karate, Kung Fu eller noe annet er revnende likegyldig. Så lenge DU finner noe du trives noe, noe du synes ser interessant ut og som passer deg, så velger du det.

Det er mange likheter stilene i mellom, men selvsagt også noen forskjeller. Det ene behøver ikke nødvendigvis å være noe "bedre" enn noe annet. Det er mange her som tydligvis ikke har den fjerneste anelse om hva Kung Fu kan gi og potensialet der. Mange "disser" også både TKD, Capoeira m.m. Husk, til syvende og sist - så er det ikke STILEN det kommer ann på, men UTØVEREN.

Du må finne det som passer DEG, hva alle vi andre sier - spiller ingen rolle. Det er din avgjørelse. Martial Arts kan være så mangt, noe passer noen bedre andre. Å gi råd om ditt og datt skaper bare forvirring. Som jeg sa, reis rundt til dine lokale klubber, ta en titt på treningen og gjør deg opp en mening og hvilken klubb som passer deg best. Begynn der!

Lykke til!

Utlogget LaBonga

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

  • Her kommer tøffe tøffe tøffe tøff;)
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #66 : 04. januar 2005, 16:05 »
hei jeg er en gutt på 16 som vil begyne på kampsport jeg vil bli god i slag å spark hva passer for meg..

Mhv

LARS headbang
Halla Lars!!
Jeg har trent karate, boksing og krav maga..
Dropp karaten, hvis du vil lære noe du faktisk kan bruke som selvforsvar, Boksing er morro men er heller ikke særlig gunstig som selvforsvar.
Krav Maga derimot, er sinnsykt effektivt!! Forholdsvis lette teknikker, ingen høye spark eller annet "filmtull".  Utviklet meg mere i løpet av 3 måneder der enn jeg har gjort i løpet av 9 år med karate og boksing.. Anbefales Kickass
The sayings of LaBonga

Utlogget Sweetie

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 117

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #67 : 04. januar 2005, 22:44 »
Jeg vil anbefale deg kickboksing, Der trener du både slag og spark + at du trener selvforsvar, styrke, kondisjon, bevegelse osv.
Det er bare å ta kontakt med en kickbokser klubb, og vær med å prøve. Du finner fort ut om det er noe for deg:D
Selv trener jeg boksing og synes det er en veldig fin sport:D
Sweetie:)

Utlogget Belanger

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

  • kar om natta kar om da`n
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #68 : 17. januar 2005, 01:51 »
vil du bare fokusere på slag/spark er kick boxing og thai boxing det ultimate. Vil du bli en så god overall-fighter som mulig ,er min mening at shootfighting/vale tudo er det beste valget.

Utlogget GerberD

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 247
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 247

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #69 : 18. januar 2005, 18:01 »
Er litt uenig i det med boksingen.. en som er skikkelig god i fotarbeid og nevekamp
har mange fordeler. KM er greit nok mot en halvfull bølle i pølsekøen men mot noen som har vært i noen kamper
vil ikke teknikkene komme langt. Du får sjelden brukt teknikkene du lærer der og
når du prøver er man sårbar for slag. Det enkle er det beste, kan du flytte deg raskt og
slå hurtig og hardt har du mye mer å fare med enn bare med teknisk dilldall. Det er
ganske enkelt den som treffer først og hardest som blir stående. Da har en bokser
best sjanser.
"You hit the ground running and dont look back... "

Utlogget Antisugar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 55

  • Lev livet mens du kan
SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #70 : 22. januar 2005, 21:11 »
Jeg synes at du bør se deg om i området du bor for først og fremst å se på hvilke muligheter du har. Deretter bør du møte opp på treningen på de ulike grenene for å se hva som appellerer mest til deg, og hva som er mest i den gata du har tenkt deg. Da først kan du egentlig finne ut hva du bør velge.

Selv har jeg drevet med Shukokai karate og Wado karate i 15 år. Jeg har også vært instruktør.  Jeg er veldig fornøyd med helheten i sporten, altså at man både trener kata og kamp, samtidig legges det stor vekt på disiplin og respekt. Jeg har lagt merke til at en del hevder at karate ikke har særlig mye med selvforsvar og "kickass" å gjøre. Kan si meg enig i delen med "kickass", fordi en seriøs utøver ALDRI ville finne på å angripe først - med mindre det er nødvendig av nettopp selvforsvar - det være seg selv eller andre. Vil likevel ikke råde noen til å tulle for mye med en karate-utøver - det er en hardtslående sport Wink Riktignok finnes det ulike stilarter, noen med fullkontakt og andre ikke.

Håper dette har vært til noe hjelp - ser jo av linken at spørsmålet ble postet for lenge siden, og forhåpentligvis er du allerede i gang med kampsport nå  Smiley

Hilsen Antisugar

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #71 : 23. januar 2005, 12:17 »
Er litt uenig i det med boksingen.. en som er skikkelig god i fotarbeid og nevekamp
har mange fordeler. KM er greit nok mot en halvfull bølle i pølsekøen men mot noen som har vært i noen kamper
vil ikke teknikkene komme langt. Du får sjelden brukt teknikkene du lærer der og
når du prøver er man sårbar for slag. Det enkle er det beste, kan du flytte deg raskt og
slå hurtig og hardt har du mye mer å fare med enn bare med teknisk dilldall. Det er
ganske enkelt den som treffer først og hardest som blir stående. Da har en bokser
best sjanser.
Jeg er enig med deg angående boksingen, enhver erfaren bokser vil være en farlig motstander siden mange slagsmål starter som håndgemeng. Når det er sagt så tror jeg du har missforstått krav maga. Meningen med krava maga er at teknikkene skal være enkle og brutale, noe de absolutt er. Ikke forveksle krav maga med selvforsvar man lærer i de fleste tma-klubber.
sjokk og vantro

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #72 : 24. januar 2005, 17:00 »
Må vel bare si meg enig i at kickboxere sparker noe inni hampen hardt..Har selv trent ju-jitsu, og det å sparre med en tidligere svart belte i taekwondo og en tidligere kickboxer ble to forskjellige ting. det ene var luft mens det andre ble som et hestespark(kickboxing)

Men forøvrig vil jeg anbefale ju-jitsu, som er en grei og allsidig selvforsvarssport uten så mye østlig kadaverdisiplin, men mer retta mot det norske samfunnets lovverk, normer og regler|:) det er heller ikke så aggresivt som kanskje endel av de andre kampsportene, da det vektlegges mye at man skal skade minst mulig...Så spark mot hodet er f.eks ikke et tema.. Dermed slipper man jo å være så myk også, og det syns jeg er en bra ting biggrin

Kung fu er jo også interessant, men da må man jo stort sett påregne å bruke mestparten av sin fritid på dette, da det er knallhardt og det stilles ekstremt store krav til trening og disiplin ... Men så har bare jeg prøvd to kung fu grener da, så det er vel kanskje ikke så mye å bygge sine uttalelser på...
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #73 : 27. januar 2005, 19:32 »
 Weightlifter2 Weightlifter Weightlifter3 Knebøy Markløft Gull

Utlogget ::sb::

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

SV: hva bør jeg velge av kampsport
« #74 : 28. januar 2005, 09:47 »
Trente kickboxing før, men nå er det rolig på den fronten. Men skal man vurdere de ulike kampsportene og stilene opp mot hverandre, må man ha noen kriterier å måle i mot.

Et kriterie (for meg) gjelder treningsutbytte, hvis man er ute etter å holde seg i form. Det være seg styrke, kondis og smidighet. Her vil man kunne få mye utbytte hos de fleste

Et annet er å banke livskjiten ut av noen. Her vil jeg si at kickboxing og kravmaga er de som faller meg først inn.

Når det gjelder selvforsvar er det ikke bestandig lurest eller nødvendig å banke livskjiten ut av noen. Kanskje det er nødvendig i noen helt ekstreme tilfeller. Og i hvert fall på film, der er helt andre regler som gjelder. Her vil jeg faktiskt slenge ut en påstand om at ofte er det viktigste å få slengt en motstander i bakken. Eller holde en person fast i et grep til ting får roet seg. Til dørvaktene kommer for å hiver ut den som har mest blod på hendene. Her vil jeg kanskje mene at aikido eller en form for bryting kan være vel så lurt å lære seg.

Personlig liker jeg ikke disse østenlandske kadaver-disiplin, iført pysjamas.

Lær deg kickbox for trening, adrenalin og som noe å ha i bakhånden. Lær deg også noen grep (feks aikido) for å få personer lagt i bakken og holde dem fastlåst.

-=rYp=-

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!