Skrevet av Emne: Sunn sjokolade proppet med antioksidanter - en helserevolusjon?  (Lest 8854 ganger)

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

En sjokolade som du skal spise et par ganger om dagen gjør at du får positive helseeffekter, mindre lyst på søtsaker og den kan hjelpe deg med å gå ned i vekt! Det høres fantastisk ut biggrin

Jeg har i det siste hørt mye snakk om en sjokolade som heter Xocai.
Sjokoladen er proppfull av antioksidanter og har i følge produsent og en del andre uavhengige kilder mange svært positive helseeffekter.

En av hovedgrunnene til at den fungerer er dens ekstremt høye innhold av antioksidanter, et innhold som overgår mørk sjokolade kjøpt i norske dagligvarebutikker til de grader.

Jeg nevner at det er en dyr sjokolade. Den er for dyr for meg som student, men da jeg nevner dette blir jeg ofte møtt med utsagnet "hvordan kan du sette en pris på din egen helse".

Jeg vil lære mer om dette.
Er det noen som vet noe om denne sjokoladen og/eller studier gjort på antioksidanter generelt? Hva tror dere? Er dette humbug eller fungerer det virkelig så bra? what

Her er linken til nettsiden:
http://xocai.com/

The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Tror nok ikke du skal være redd for at du ikke er sunn hvis du ikke kjøper denne sjokoladen. Det er flere veier til Rom og mange måter å spise sundt på. Har du ikke råd så bruker du pengene på noe annet.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Hadde jeg spist sjokolade flere ganger om dagen hadde jeg hatt mindre lyst på søtsaker, uansett hva slags sjokolade det var.

Personlig bekymrer barnearbeid meg mer enn antioksydanter i snop, så jeg satser på Max-Havelaar-godkjent sjokolade hvis først kosen skal frem.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Høres det for godt ut til å være sant er det mest sannsynlig det og

Jeg tror de som selger det får bedre utbytte ut av det enn de som velger å kjøpe det Wink

Utlogget bergskills

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 121

den skal jeg kjøpe masse av.... mhmmm Azn
no milk- no champion
alder: 16
høyde: 186cm
vekt: 68kg

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Interessant nok inneholder den ikke hverken Vitamin C eller Vitamin E, som er kroppens viktigste antioksidanter. Jeg skjønner liksom ikke greia, hvorfor skal sjokolade være sunt? Kan vi ikke bare akseptere at sjokolade er godis (joda, mørk sjokolade er helt greit det) og noe man nyter i små mengder?
Når man leser sånne kvasi-artikler som dette kan enkelte sikkert få inntrykk av at oooh, masse antioksidanter, yay, fantastisk, uten at man forstår hva antioksidanter egentlig er.

Frie radikaler, eller oksidanter om du vil ,er ustabile molekyler (uparrede elektoner rundt atomene) som regel oksygenatomer. Den største mengden frie radikaler dannes under normal metabolisme når molekylært oksygen avgir et elektron i siste del av metabolismen/energifrigjøringen(elektrontransportkjeden). Oksygenet blir da reaktivt og danner noe man kaller superoksidanionradikalet. Alle celler i hele kroppen har et kroppseget forsvar mot nettop dette, Superoksid dismutase. I blandt er imidlertid ikke dette nok, og man har vitamin E og vitamin C (og  enkelte andre antioksidanter) som samarbeider om å avlevere elektroner til oksygen, slik at oksygenmolekylet skal bli normalt igjen og hindre oksidativ skade.

Det er ikke så veldig magiske ting som skjer, det er helt naturlige ting. Har man et normalt kosthold så vil man få i seg nok antioksidanter. Og man skal heller ikke ha i seg ekstreme mengder med dem, for oksidantene (de frie radikalene) har også viktige roller i kroppen, i f.eks immunforsvaret. Spis sunt og variert og det finnes ingen idiot i verden som kan få antioksidantsjokolade til å virke rimelig i mine øyne.
Sa brura

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Jeg stoler i hvert fall ikke ett sekund på en side som skriver "noe som heter OKSIDERING", oksidering fører til noe faaarlig som heter FRIE RADIKALER, i følge forskere".

Noe sier meg at disse folka som markedsfører dette ikke har greie på biologi, da alle som har vært innom faget vet at oksidering og frie radikaler er helt normale resultater av metabolismen.

I innholdsfortegnelsen står det samtidig at sjokoladen ikke inneholder noe vitamin E eller C, som jo er de viktigste antioksidantene. Det eneste det står som har noe med antioksidanter å gjøre er "Antioxidant blend".

For det andre så gir et balansert kosthold et balansert inntak av de næringsstoffene vi trenger, og en god balanse i mellom dem. Det er aldri bra å pøse på med det ene eller det andre, da store inntak av enkeltstoffer hemmer opptaket av andre stoffer, dette gjelder antioksidanter også. Man skal IKKE ha i seg ekstreme mengder antioksidanter, da frie radikaler, som nevnt, er viktige i immunforsvaret, på samme måte som man ikke skal ha i seg ekstreme mengder av noe annet.

Blir regelrett forbanna på folk som skal tjene penger på noe de ikke har peiling på, ved å spille på at folk som kjøper produktene har like lite peiling. Idioter som selger idioti til andre idioter.

http://sjokosjokk.no/helse.html

På nettsiden står det blandt annet under "En imponerende næringstabell" at den inneholder (jeg antar at den inneholder det. Hvis ikke er det meget villedende å sette opp en næringstabell som ikke har noe med produktet å gjøre) vitamin C og E.
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Jeg har selv vært skeptisk til dette. Jeg mener at et variert kosthold er godt nok. Antioksidanter i store mengder - signifikant mer enn hva man får i seg ved hjelp av normal kost - har derimot positive effekter påstås det.

Jeg er også av den oppfatningen av at hvis noe er for godt til å være sant, så er det som regel det. Men jeg må si at dette har fanget interessen min og jeg lurer på om noen har kjennskap til forskning e.l. som kan tilbakevise eller evt. støtter noen av påstandene som frontes?


Her er forresten den norske nettsiden med mer info om de påståtte positive helseeffektene:

http://sjokosjokk.no/hva-koster-det.html

Jeg stoler i hvert fall ikke ett sekund på en side som skriver "noe som heter OKSIDERING", oksidering fører til noe faaarlig som heter FRIE RADIKALER, i følge forskere".

Noe sier meg at disse folka som markedsfører dette ikke har greie på biologi, da alle som har vært innom faget vet at oksidering og frie radikaler er helt normale resultater av metabolismen.

I innholdsfortegnelsen står det samtidig at sjokoladen ikke inneholder noe vitamin E eller C, som jo er de viktigste antioksidantene. Det eneste det står som har noe med antioksidanter å gjøre er "Antioxidant blend".

For det andre så gir et balansert kosthold et balansert inntak av de næringsstoffene vi trenger, og en god balanse i mellom dem. Det er aldri bra å pøse på med det ene eller det andre, da store inntak av enkeltstoffer hemmer opptaket av andre stoffer, dette gjelder antioksidanter også. Man skal IKKE ha i seg ekstreme mengder antioksidanter, da frie radikaler, som nevnt, er viktige i immunforsvaret, på samme måte som man ikke skal ha i seg ekstreme mengder av noe annet.

Blir regelrett forbanna på folk som skal tjene penger på noe de ikke har peiling på, ved å spille på at folk som kjøper produktene har like lite peiling. Idioter som selger idioti til andre idioter.
Sa brura

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

http://sjokosjokk.no/helse.html

På nettsiden står det blandt annet under "En imponerende næringstabell" at den inneholder (jeg antar at den inneholder det. Hvis ikke er det meget villedende å sette opp en næringstabell som ikke har noe med produktet å gjøre) vitamin C og E.
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Jeg er også av den oppfatningen av at hvis noe er for godt til å være sant, så er det som regel det. Men jeg må si at dette har fanget interessen min og jeg lurer på om noen har kjennskap til forskning e.l. som kan tilbakevise eller evt. støtter noen av påstandene som frontes?

FYI.

140 Squares i hver eske (mindre enn vanlige after eight-firkanter).

Kr.    900,- pr eske -.

Relativt dyrt med andre ord.
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

http://sjokosjokk.no/helse.html

På nettsiden står det blandt annet under "En imponerende næringstabell" at den inneholder (jeg antar at den inneholder det. Hvis ikke er det meget villedende å sette opp en næringstabell som ikke har noe med produktet å gjøre) vitamin C og E.

Vel, hvis man leser på innholdsfortegnelsen på selve produktet så står det Vitamin C, 0% og ingenting om Vitamin E.

http://xocai.com/

Dessuten skriver de at ikke alle får i seg det anbefalte fem om dagen, så da anbefaler de heller folk å spise noen biter av sjokoladen deres. Javel, så selv om sjokoladen faktisk fungerer da, så skal man heller spise sjokolade med syntetisk tilsatte stoffer? Joda, jeg vet godt at mange syntetiske stoffer er nermest identiske med de opprinnelige stoffene (eller isotoper), men grønnsaker og frukt inneholder alikevel mange viktige stoffer som f.eks kolin og biotin osv, og helt sikkert stoffer vi ikke en gang vet om, men som kan være viktige.

Dessuten burde man ikke støtte en industri som produserer billige produkter og selger dem til en dyr penge som "helsekost".
Sa brura

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Se det - villedende opplysninger indeed i så fall.

En av tingene de informerer om er følgender:

"Kaldpresset Kakao + Açaibær
= Deilig Sunn Mørk Sjokolade

Mens hele verden søker etter helse i naturens skatte-kammer, har MXI funnet løsningen:

Sjokolade fra Xocai inneholder det kroppen trenger av antioksidanter, er naturlig fremstilt og inneholder ikke kunstige tilsetningsstoffer eller sukker."

Kan sjokoladen være naturlig framstilt og være uten kunstige tilsetningsstoffer - og i tillegg inneholde syntetisk tilsatte stoffer?
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Se det - villedende opplysninger indeed i så fall.

En av tingene de informerer om er følgender:

"Kaldpresset Kakao + Açaibær
= Deilig Sunn Mørk Sjokolade

Mens hele verden søker etter helse i naturens skatte-kammer, har MXI funnet løsningen:

Sjokolade fra Xocai inneholder det kroppen trenger av antioksidanter, er naturlig fremstilt og inneholder ikke kunstige tilsetningsstoffer eller sukker."

Kan sjokoladen være naturlig framstilt og være uten kunstige tilsetningsstoffer - og i tillegg inneholde syntetisk tilsatte stoffer?

Det ER syntetisk fremstilte stoffer. De tar ikke å isolerer vitaminene fra f.eks en kiwi og tilsetter det i sjokoladen sin. Man kjenner til hvordan stoffene er bygget opp, og så lager man et identisk stoff av det. Rent kjemisk er det nøyaktig det samme, bortsett fra at det er bygget opp kjemisk i en fabrikk/labaratorie.

Det at det ikke inneholder kunstige tilsetningsstoffer er bare et definisjonsspørsmål, og ett av mange eksempler på hvordan matvareindustrien trikser og fikser med ord for og få det til å høres naturlig ut. Kunstige tilsetningsstoffer er f.eks preserveringsmidler og slikt som ikke finnes i matvarene, for å få matvarene til å f.eks ha lenger holdbarhet. Naturlige fremstilte stoffer er det jeg nevnte ovenfor, nemlig syntetisk oppbygning av stoffer som er identiske med de naturen lager selv.

Derfor kan man fint si at noe er " naturlige fremstilte stoffer, uten kunstige tilsetningsstoffer" når det i realiteten er syntetisk fremstilte stoffer som har naturlige stoffers egenskaper, men uten kunstige tilsetningsstoffer som ikke finnes i naturen.

Ekstrakter er vel bare produkter som behandles med løsemidler slik at man sitter igjen med de stoffene man er interessert i. Så ekstrakter er vel veldig nerme naturlige produkter. Jeg vet ikke helt hvordan løsemidlene påvirker produktene, men hvis man f.eks bruker vann eller alkohol så tror jeg neppe det er skadelig for utgangsproduktet.
Sa brura

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Skjønner ikke helt hysteriet med at alt skal være oversunt. Vanlige måltidserstattersjokolader som man får kjøpt så å si overalt er vel sunne nok og mange av dem er gode.
Ja de inneholder litt sukker, men mye mindre enn vanlig sjokolade. I tillegg inneholder de gjerne endel proteiner og vitaminer.
Vanlig mørk sjokolade har jeg ikke helt sansen for, synes de har en litt besk smak.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Skjønner ikke helt hysteriet med at alt skal være oversunt. Vanlige måltidserstattersjokolader som man får kjøpt så å si overalt er vel sunne nok og mange av dem er gode.
Ja de inneholder litt sukker, men mye mindre enn vanlig sjokolade. I tillegg inneholder de gjerne endel proteiner og vitaminer.
Vanlig mørk sjokolade har jeg ikke helt sansen for, synes de har en litt besk smak.

Ja, slike produkter er bare resultatet av sunnhetshysteriet hos folk. Samtidig vil folk ha et "quick fix" . Folk plukker opp fragmenter av helse og kosthold, som f.eks antioksidanter, som media og tilskuddsprodusenter har pushet ut. Antioksidanter ditt og antioksidanter datt, uten at hverken dem eller folk flest aner hva oksidasjon er for noe. Så er det noen, som dette selskapet, som skal melke folks ignoranse og håp om at enkelte komponenter i maten skal gi dem sunn helse for alt det er verdt.

En liten digresjon, men jeg oppdaget et "kurs" som heter Extravaganza, ved at en perifer bekjent deltok der. De gir kurslederne ett enkelt kurs om produktet de selger, deretter får de sine egne kursdeltakere som skal gå på en shakediett bestående av 500kcal per dag i en mnd, samtidig som de oppmuntres til å trene vekter 4 dager i uka. Denne bekjente av meg, en gutt, gikk ned ÅTTE kilo muskelmasse i løpet av denne tiden. Det sier noe om hvor lite kunnskap folk flest har, og hvor lett det er for kyniske folk å utnytte dette. Det var selvsagt ikke en HVILKEN SOM HELST shake de måtte drikke en gang om dagen, nei, selvsagt shaken DE promoterte.

Samboeren min ble så oppgitt at hun sendte mail og spurte hvordan de kunne forsvare  dietten, og ikke minst all treningen. Nei, de hadde visst forhørt seg med en lege og en sykepleier  Grin
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!